"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Test. Triton test resultater og sp. tråden

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

dobbelpost
Senest rettet af ole kekkonen tirs 12. aug 2014 21:22, rettet i alt 1 gang.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

StarF skrev:Så fik jeg endelig resultatet af min vand prøve fra triton, og det gav nogle for mig lidt skræmmende resultater.

Jeg har døjet med nogle forskelige problemer igennem noget tid, i maj skiftede jeg 50% vand, ugen efter 10% det samme igen ugen efter og ugen efter. i juni skiftede jeg igen 50% vand, og i ugen efter 25% og i ugen efter 25%. Så skiftede jeg 30% vand ugen efter, 30 % ugen efter igen osv, så alt det dårlige vand, der gav triste koraller burde være skiftet ud.

Her efter blev der taget en triton måling i starten af aug, efter problemerne forsatte. Det skal lige siges der bliver ikke tilsat andet, end kalk reactor medie, og vandskift er gjort med blue treasure salt.

Der er nogle ting der springer i øjene..

Li er MEGET for høj
Ba er for høj
Si er for høj
Cu er for høj

Er dette så farligt som det lyder?
Burde jeg prøve nogle store vandskift igen? Aktivt kul?
Burde jeg fjerne alt bundlaget?

Jeg ved godt po4 er for høj i denne måling, men det er rettet. Jeg har manuelt måtte tilsætte po4 for at få systemet til at blive stabilt, og få fjernet mine alger. Jeg har desuden også en musling der vokser fint, så copper værdien kan vel næppe være det skadelige ved korallerne? det må vel næsten være Li?
ved ikke om jeg tør skrive med i den her tråd,håber da ikke det kommer fler angreb på min person,jeg vender bestemt ikke den anden kind til mere

starf@bundlaget kunne være en mulig synder men jeg vælger ikke at tro på det og forresten de fleste metaller vil ikke opløses så meget hvis ph er høj,det burde det heller ikke ved normal salinitet
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af StarF »

ole. skrev:
StarF skrev:Så fik jeg endelig resultatet af min vand prøve fra triton, og det gav nogle for mig lidt skræmmende resultater.

Jeg har døjet med nogle forskelige problemer igennem noget tid, i maj skiftede jeg 50% vand, ugen efter 10% det samme igen ugen efter og ugen efter. i juni skiftede jeg igen 50% vand, og i ugen efter 25% og i ugen efter 25%. Så skiftede jeg 30% vand ugen efter, 30 % ugen efter igen osv, så alt det dårlige vand, der gav triste koraller burde være skiftet ud.

Her efter blev der taget en triton måling i starten af aug, efter problemerne forsatte. Det skal lige siges der bliver ikke tilsat andet, end kalk reactor medie, og vandskift er gjort med blue treasure salt.

Der er nogle ting der springer i øjene..

Li er MEGET for høj
Ba er for høj
Si er for høj
Cu er for høj

Er dette så farligt som det lyder?
Burde jeg prøve nogle store vandskift igen? Aktivt kul?
Burde jeg fjerne alt bundlaget?

Jeg ved godt po4 er for høj i denne måling, men det er rettet. Jeg har manuelt måtte tilsætte po4 for at få systemet til at blive stabilt, og få fjernet mine alger. Jeg har desuden også en musling der vokser fint, så copper værdien kan vel næppe være det skadelige ved korallerne? det må vel næsten være Li?
ved ikke om jeg tør skrive med i den her tråd,håber da ikke det kommer fler angreb på min person,jeg vender bestemt ikke den anden kind til mere

starf@bundlaget kunne være en mulig synder men jeg vælger ikke at tro på det og forresten de fleste metaller vil ikke opløses så meget hvis ph er høj,det burde det heller ikke ved normal salinitet
de gange jeg har målt phén i akvariet har den lagt på 8,2 - 8,3 ca.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Wiinberg »

Mig bekendt er der vist ikke meget viden omkring Lithiums virkning i akvarier. Andet end at tidligere test af saltmærker viser et væsentligt forhøjet indhold i forhold til havvand. Randy Holmes Farley mener ihvertfald ikke at det har nogen gavnlig virkning. Blue Treasure SPS salt burde indeholde 140-160 microgram ifølge dem selv. Om det passer, ved jeg ikke. Hvis ikke du tilsætter sporelementer, må det vel komme fra saltet.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af StarF »

jeg har tilsat lidt amino syre, da mine koraller så sulten ud, så har der været tilsat en omgang kenth tech marine, som er derfor min mg er så høj (for at dræbe bryopsis alger.. virker perfekt btw) men der er lavet en del vandskift siden det har været i, og min mg er trods alt faldet fra de 2200 den har været oppe på.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Hej StarF

Jeg kan ikke downloade din fil på denne her lorte pad.... pis, skal nok se på dine tal senere.

Er dine tal røde? Eller gule. Min copper var gul i den sidste test = 2.07 og min ba er på 52 ....

Mit råd er ikke at panikke over høje tal! Selv om de ser voldsomme ud er det jo meget små mængder der trods alt er i vandet. Så, DONT PANIC!

Du skriver du har skiftet MEGET vand ( for at eksportere det du mener driller, klart nok)
Men måske er det "bare" det der i en længere periode har skabt ustabillitet i vandet? Du har også tilsat div andet. Som du selv skriver. Stabillity provide succes...... ved ikke om det er noget af svaret.

Uden at starte en salt religions krig, så vil jeg bare skrive at jeg ville ønske jeg havde råd til at sende fx de 10 mest brugte saltmærker til test, da jeg tror målingerne vil overraske MEGET. Jeg kan se på Ultimate-reef af valg af salt fylder meget i debatten derovre i Tritin tråden.

Jeg skynder mig at finde en god gammeldags pc. Så jeg kan se dine tal.

Jeg håber meget at det kommer til at spille max for dig igen.

Held og lyke med det.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Hov.

Hvad siger Tritons corection sheet? Kan se med kobber at hvis den er over 15 ppb skal der bruges detox, normalt anbefaler de det du har været igennem i stor stil= vandskifte..... Det kommer selvfølelig an på dine værdier. Giv migen pc. ! Nu.....

@ Ole, selvfølelig skal du byde ind :beer:


Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af StarF »

@charlie.

Kopperen er "kun" gul. Selvfølgelig kan det godt være de masive vandkskift der har skabt ubalance, men når selv mine lps står dårligt, så tror jeg problemet ligger et andet sted. Det er desuden over en månede siden jeg lavede sidste vandskift, for at lade det få ro.

Jeg har bestemt mig for at prøve at lave et par vandskift med tritons salt, som ikke indeholder andre spor elementer for at få de andre tal ned.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af crazy seahorse »

Min kobber var også gul, men jeg har ikke kunne finde noget der kunne indikere hvor det kommer fra.
Men som Charlie siger, så er det meget små mængder der er tale om.
Mit gæt er også, at det kommer ind via urenheder i saltet, desuden er der små mængder kobber i de fleste saltmærker.
Eller også ophobes det i et eller andet i systemet.

Der er også tanker, på Rc mener jeg det var, der lufter muligheden for at fosfatfjerner kunne frigive metaller - andre end dem vi ved der er der i.
Vi ved vel ikke hvilke urenheder de er i feks Rowaphos. De skriver jo ikke hvis der er kobber i som biprodukt/urenhed, men det kunne jo godt være.

Igen, som ved de andre meget små elementer, så er spørgsmålet om det har nogen reel betydning.

Erik

Edit: Mads, du får lige denne her også:
http://reefkeeping.com/issues/2003-04/r ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Du er jo MEGET mere erfaren end ut. Så kommer bare med nogle newbie bud.

Er dine 3 hellige ændret for hurtigt? Tænker især på mg som har været meget høj?

Hvad siger dine nærringsværdier? Og forholdet ml. Dem
Hvad siger jod? Efter jeg er begyndt at komme en lille smule i baljen og forsøge at holde den på ca 0.04 har jeg set en tydelig forbedring på både sps ( min få frags) og lps. I min anden måling vad den alt for lav.

Jeg kigger på dine resultater om en times tid.

Andre, kom gerne med bud......

Charlie?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af StarF »

@Erik tak for artiklen læser den lige senere.

metallerne, må jo enten komme fra bundlaget, eller saltet, eller arm mediet.. jeg tænker det nok kommer fra saltet. Silicaten skal jeg lige have fundet ud af om det er mit osmose anlæg der er et problem eller ej, den lever en tds på 2. kan ikke få den længere ned, selv om jeg lige har skiftet resin filter. Før resin filtret er tds 18, så umildtbart virker filtrene før resin filtret ikke dårlige?

@charlie
mg blev hævet fra 1400 til 2200 hen over nogle uger, tilbage i maj/juni og har så siden bare fået lov at passe sig selv.

kh er konstant 9, morgne, middag aften
no3 er omkring 5
po4 (målt igår med både rowa og gilbers) er et ste dmellem 0.02 og 0.04

jeg har kun et salifers jod målesæt, det er ti lat lukke op og skide i syntes jeg. Men skal ivst have fundet mig både et jod testsæt og et silicat testsæt.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

starf@jeg tvivler på det er bundlaget der har skabt problemer i din balje så længe du har passet på saliniteten og kh tror jeg simpelthen ikke der kan opløses nok materiale til at skabe de problemer du nævner men jeg ville helt sikkert erstatte bundlaget!!!dog mistænker jeg problemet vil fortsætte medmindre du ikke ændrer mer end bundlaget,noget andet som den rigtige synder :?hvad det så lige er har jeg ikke bud på
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Så har jeg set dit resultat ark.

Kan se at både mg. kh. og cal er ret høje.

Det er sgu da mystisk med din lithium, den er jo TÅRN høj? Tænker om det er et reaktor medie der har afgivet så meget.

Det lyder jo fint med din nærring og forholdet mellem dem.
MEN din samlede mængde fosfat er også MEGET høj, kan det være det der driller? Den er 6 gange højere end setpoint ?
Tror dette sammen med høj Li, høj Ba og høj Si driller.

Din jod tror jeg ikke det er? den er jo ikke alarmerende lav? Jeg bruger for øvrigt red sea jod test sæt. det passer meget godt med de målinger Triton får af mit jod indhold.

Tror det er godt du har skiftet salt? Måske er det der fra de høje værdier kommer? Jeg siger kun måske, så rolig alle salt feinschmecker! ( eller hvordan det nu staves??)...

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af StarF »

ole. skrev:starf@jeg tvivler på det er bundlaget der har skabt problemer i din balje så længe du har passet på saliniteten og kh tror jeg simpelthen ikke der kan opløses nok materiale til at skabe de problemer du nævner men jeg ville helt sikkert erstatte bundlaget!!!dog mistænker jeg problemet vil fortsætte medmindre du ikke ændrer mer end bundlaget,noget andet som den rigtige synder :?hvad det så lige er har jeg ikke bud på
Jeg fjerner nok bundlaget og lader det køre i et stykke tid uden. Jeg tror dog heller ikke det er bundlaget, jeg vil mere bare fjerne det, hvis der skulle være noget ophobet i det. min kh og salt balance passer. Men jeg får lige kontroleteret mit refragtometer her en af dagene. Men mit refragtometer er nu meget enig med min flyde måler.
charlie saltvand skrev:Så har jeg set dit resultat ark.

Kan se at både mg. kh. og cal er ret høje.

Det er sgu da mystisk med din lithium, den er jo TÅRN høj? Tænker om det er et reaktor medie der har afgivet så meget.

Det lyder jo fint med din nærring og forholdet mellem dem.
MEN din samlede mængde fosfat er også MEGET høj, kan det være det der driller? Den er 6 gange højere end setpoint ?
Tror dette sammen med høj Li, høj Ba og høj Si driller.

Din jod tror jeg ikke det er? den er jo ikke alarmerende lav? Jeg bruger for øvrigt red sea jod test sæt. det passer meget godt med de målinger Triton får af mit jod indhold.

Tror det er godt du har skiftet salt? Måske er det der fra de høje værdier kommer? Jeg siger kun måske, så rolig alle salt feinschmecker! ( eller hvordan det nu staves??)...

Hilsen Charlie
po4 osv er i bund nu. Jeg ved ikke om en så høj Li og Ba er farlig. Sién er dog for høj, så det må næsten komme fra mit osmose anlæg. Så det skal lige tjekkes igennem, hvis jeg kan finde et silikat testsæt. Planen var at bruge weekenden på nogle store vandskift, men der er ingen grund til at skifte vand, før jeg sikre at osmose vandet er godt nok.

jeg ved ikke om arm medie indeholder lithium, jeg kunne ikke forstille mig det dog.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

På mit lille ro anlæg fra rentpostevand er tds 9 når når vandet har været gennem de første filtre og 0.00 når det har været gennem harepiks.

Hvis du mistænker Si for at være synderen, burde du så ikke kunne se dette på uheldige alger i baljen?

Det er ikke po4 jeg mener er 6 x for høj. men det samlede fosfat niveau.
Mit er "kun" 14, xx så "kun" lidt over 2 gange for meget. = setpoint 6.00 og din er 36.xx.

Måske trænger dine ls mm til en ordentlig tur hvis det har kørt i mange år?

Bare en tanke?

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af StarF »

Det er "døde" ls fra Moby, de plejer ikke at fejl noget, og var ganske rene. De blev startet op i vinters sidste år. Så jeg tror ikke de lækker noget. Men kan godt se det samle fosfat tal er meget højt hmm. Sandbunden ryger.

Der er ingen alger at se i akvariet mere, silikat alger, plejer at give nogle slim alger, det har jeg ikke rigtigt. faktisk har jeg ikke engang cyano eller andet.

Hvis man har uranius anlæget ( http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=178" onclick="window.open(this.href);return false; ), og skal erstatte de filter der er i..

er det så sådan et sæt her man skal have?
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=160" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
fipelipsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 20:28
10
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 1980

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af fipelipsen »

Da jeg har samme erfaring som dig, kommenterer jeg lige på denne.
Det er min oplevelse at Blue Treasure er for ustabilt. Det nytter jo ikke noget at skifte vand, hvis det der kommer i er værre end det du tager ud. Det er ikke noget større problem ved små vandskift, men store vandskift kan give store konsentrationer af forskellige sporstoffer, hvis der er for meget i saltet fra start.
Skift derfor mærke, et stykke tid. Brug et mærke der er kendt for relativt små mængder sporstoffer, f.eks Reed See ( standart ) eller Tritons bacic.
Ved et kik på din måling må jeg sige at mit indtryk er at din Mg er alt for høj og det samme er din calsium, det er efter min mening et større problem end nogen af de andre røde anmærkninger. Du skulle vel ikke ha brugt Blu
Treasure sps sea salt ( den Lilla )?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af StarF »

fipelipsen skrev:Da jeg har samme erfaring som dig, kommenterer jeg lige på denne.
Det er min oplevelse at Blue Treasure er for ustabilt. Det nytter jo ikke noget at skifte vand, hvis det der kommer i er værre end det du tager ud. Det er ikke noget større problem ved små vandskift, men store vandskift kan give store konsentrationer af forskellige sporstoffer, hvis der er for meget i saltet fra start.
Skift derfor mærke, et stykke tid. Brug et mærke der er kendt for relativt små mængder sporstoffer, f.eks Reed See ( standart ) eller Tritons bacic.
Ved et kik på din måling må jeg sige at mit indtryk er at din Mg er alt for høj og det samme er din calsium, det er efter min mening et større problem end nogen af de andre røde anmærkninger. Du skulle vel ikke ha brugt Blu
Treasure sps sea salt ( den Lilla )?
jo det er den jeg har brugt, og har et lager af. da disse problemer begyndte brugte jeg faktisk dejong salt, som jeg igen i mange år havde brugt uden problemer. Jeg har bestilt triton salt, til at lave de store vandskift med.
Brugeravatar
fipelipsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 20:28
10
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 1980

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af fipelipsen »

Så skal det nok rette sig over tid. Det er jo ikke så meget hvad værdierne er men at de ikke er stigende, for det kan kun ende galt. Det er altid lettere at tilsætte det der mangler end at fjerne det der er for meget af. Da du jo er i forbindelse med Triton, skulle tilsætning jo være problemløst.
Held og lykke med projektet.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Thue »

Starf. kunne det ikke tænkes at de metaller også kunne komme fra kent tech mg. Syntes at mene jeg engang har stødt på et eller andet sted på nettet at den skulle inde holde lidt forskelligt, nok også derfor den virker så godt mod bryopsis, og at man ikke anbefaler at bruge det til normal mg dossering. Bare en tanke herfra
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

StarF.

Jeg syntes det lyder som en god plan du har strikket sammen.

Minus bundlag. Så ren salt som muligt med så lave værdier som muligt ( Jeg bruger red sea standard da JEG syntes det er nemmere at hælde tilsætning i, end det er at hive noget ud ;)

Og ja din samlede po4 er høj! så måske bundlaget? eller noget andet ?

Og sidst kan det være Thue har en point i det med Kent tech mg. ? Jeg kender det ikke?

Håber du får stabiliseret din flotte balje! og kom MEGET GERNE med opfølgning, så vi alle kan blive lidt mere erfarne ;)

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af StarF »

@thue.. jeg har tænkt det kunne være fra kenth tech marine. det er bestemt en mulighed, havde også godt læst den åbenbart indeholdte nogle uregnheder.

@charlie>

det er muligt, jeg hiver bundlaget op og køre uden indtil der er styr på værdierne så må jeg tage den der fra. mit største problem er jeg ikke ved om mit osmose anlæg er dårligt eller ej, men det giver ingen mening hvis det allerede skulle have brug for at få skiftet alle filtre. Det er kun lidt over et år gammelt. tds målinger før silikat filter er 8 og efter er det 2, jeg forstår ikke hvorfor det ikke er 0, det hjælper heller ikke at skifte det. har drønet nordjylland rundt for at finde en forhandler med silikat testsæt uden held. så er lidt i tvivl om man skal skifte vand i weekenden eller ej.. hmmm
Senest rettet af StarF ons 13. aug 2014 21:42, rettet i alt 1 gang.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Den er svær. Og mystisk.... ? Med silikat filter, mener du så harepiks filter? Det er det jeg har på.

Hvis du ikke kan få den under 2 altså tds. Så ville jeg vente med at skifte vand.....med mindre du kan se korallerne bare får det mere og mere skidt????

Jeg syntes at inden for denne hobby, til forskel fra mange andre, at, hvis man er i tvivl.... så lad være!

Er der ikke andre i dobbelt A der kan hjælpe med vand på 0.00 i tds?

Øv....... sværre valg.

Håber på det bedste her.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af StarF »

jeg har lige bestilt et saliffers test sæt, samt noget silikat fjerner. Så må jeg vente med at skifte noget til det dukker op, kan lige så godt få det gjort ordenligt engang for alle, frem for at skulle gøre det om. Så må jeg vurdere om der skal skiftes noget på osmose anlæget. Nu skal det lige siges min tds måler er den der dual line tds måler, som vist kan være lidt upræcis.

så må jeg vurdere om det er det værd at tage et 15% vandskift lørdag, og så få målt det osmose anlæg næste uge når pakken fra tyskland kommer, eller helt vente.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Benny »

@StarF, en tds på 2 er ikke et problem (hvis man er sikker på at den er 2), og lad sandet være, det er heller ikke dit problem, du skal kigge andre steder.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af StarF »

Benny> korrekt en tds på 2 er ikke et problem, hvis man kan stole på det den viser.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af AndersGS »

Benny skrev:@StarF, en tds på 2 er ikke et problem (hvis man er sikker på at den er 2)
Enig - men TDS er jo et vidt begreb og umuligt at definere.

Teoretisk eksempel: består TDS'en på 2 af fx 100 % af opløst kobber er det ret uheldigt, men består den af - hvilket er det mest sandsynlige - lige dele af de komponenter hanevandet består af, så er der ingen grund til panik.

IMO er TDS kun en indikator af om osmoseanlægget er ved at være udskiftningsklart og siger ellers intet om vandet.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Benny »

@Anders, hvis du har et problem med at definere TDS, så er denne meget god :wink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Total_dissolved_solids
Og du vil jo ikke komme ud for, som privat person, at TDS'en kun består af en forureningstype f.eks. kobber, så det er nok mere et teoretisk
en praktisk problem stilling, men enig i at TDS kun en indikator, men har man brug for mere.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af AndersGS »

Benny skrev:@Anders, hvis du har et problem med at definere TDS, så er denne meget god :wink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Total_dissolved_solids
Og du vil jo ikke komme ud for, som privat person, at TDS'en kun består af en forureningstype f.eks. kobber, så det er nok mere et teoretisk
en praktisk problem stilling, men enig i at TDS kun en indikator, men har man brug for mere.
Jeg er helt med på hvad TDS er og hvad det betyder.

Men når du stikker dit TDS-meter i vandet, måler du ikke TDS. Du måler en ledningsevne og alt hvad der er ledende i vandet ryger med i din måling. Den lille mikroprocesser i TDS-meteret ganger så en faktor 0,64 på din mS måling og giver dig en teoretisk TDS.

Men man skal lade være med at tro man kan bruge TDS som en andet end en indikator på, at der er "noget" i vandet. Men det er jo også helt fint til vores hobbyformål.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af peder »

Har brugt Kent's TM i årevis uden problemer overhovedet, så tror ikke det er der problemet ligger.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"