"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Test. Triton test resultater og sp. tråden

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Hej gutter....øv, lyder surt. Har i nogle tegn i baljen på de forhøjede værdier?

Jeg havde Vanadium i min første test..... Jeg fandt efterfølgende en del metal stumper i mit fine nyindkøbte bundlag..... Håber mit metal kom derfra.

Jeg har tilladt mig at poste på FB. Triton groupe UK for at spørger om der er nogen der der har erfaring med hvor pokker CU og PB kan komme fra. Jeg har ingen ide.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg vil påstå det kommer ind gennem foder. Spørgsmål er så bare hvor høj en værdi der skal til for at det er skadeligt.
Efter alt at dømme så kører alt super godt her.
Men fedt at du lige har spurgt på fb også. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Hej igen Mark og Allan.

Tim ( en af adm af Triton UK) svare her, jeg ved sgu ikke rigtigt om i blir klogere af det?

Tim
What are the levels?

Mig.
Hi Tim one of the dudes have cu at 11,04 ug/l .... He suspect the feeding.....? He's Got years of experince in reef keeping and he stats that the tank looks as always ( Greate) and that there are no visible signs....Dont know about the others numbers, just that they are elevated....
Thanks for trying to sort this out....
Charlie

Tim
Many successful tanks can have Cu present, just because it is there doesn't necessarily mean that things will die, we usually advise running detox anything over 15-20ug/l.
The ICP is just telling you it's there and it shouldn't be, they can do what they choose with that information.
Lower levels of Cu usually come from additives, although foods can contain Cu they are usually VERY low levels...

Det var det første svar på indlægget, forhåbentligt er der flere der byder ind? ( Det plejer der at være. :)

Så mit umiddelbare råd er at "se det an" tjekke fødekilder.... Tjekke udstyr....... Og så få lavet en måling igen om fx 2 md. Og se om tallet stiger ell er faldet eller hvordanoghvorledes ( og NEJ, jeg tror IKKE at Triton kaster forskellige skæve resultater på U-ønskede ting i prøverne for at tjene penge)... Bare lige for at skrive det :).
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Allan M »

ole kekkonen skrev:Du har pb Allan
Takker!
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af PederP »

En anden typisk kilde til kobber er vand fra forhandleren.
Hvis der er smuttet lidt vand med i baljen fra fiskereolen, kan det sagtens forklare det.

Kører selv med kalkreaktor. I et koralgrus jeg blander i har jeg fundet en kapsel, cigaret skodder og sågar beviser på, at manden der samler det sammen mangler hjørnet af sin skovl..
Så reaktoren kan også være en kilde, hvis man ikke kigger mediet godt igennem.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Det var sgu da et par fine inputs Peder! Den med vand fra forhandlerens fiske reol, den havde jeg IKKE lige tænkt på.

Tak for indsparket. Fedt.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af MarkBruhn »

Her er lidt læsestof jeg har fået fra Ole.

Der ses lidt forskelligt med tungmetaller i div fodertyper...

http://reefkeeping.com/issues/2003-04/rhf/feature/" onclick="window.open(this.href);return false;
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

hep.

Har sakset dette indlæg fra min egen balje tråd.

Det skal da også være her :y

Triton resultant.

Bemærkninger.

Cal og mg tilsat lige efter vand til prøven blev taget, 200 ml af hver Tritons udregning siger hhv. 220 og 210 ml, så de er ca spot on nu og VIGTIGT, mine målinger af disse med Saliferts passer godt overens med Triton målinger. Det er rart at vide :W

Jeg mangler en del sporstoffer i vandet ( det ventede jeg og regnede med) da jeg jo ikke har tilsat andet end de 3(nu 4 ) baser siden opstart maj 2015.
Så jeg skal have købt disse og vil så spændt følge koraller mm i baljen for at se om jeg kan se en forskel. Jeg har jo fx en Staghorn acro der hænger meget med næbet. Den smider farven (zooantellerne?) stille og roligt. Den har stadig væv og polypper men farven forsvinder. Alle andre acro og monti står fint.

Jeg har MEGET forhøjet Molybdenium, flere af de erfarne Triton brugere i UK har erfaring for at dette kommer ind med billig superglue.... Det passer faktisk meget godt her. Jeg lavede bla zoo Frags dagen før jeg tog vandprøven. Min Vanadium er faldet siden sidste test :GO

Min AL er steget siden sidste prøve, går ud fra at det er fra da jeg kørte med AL99 i reaktor i ca 3 uger i slut oktober-start november. Det bekymre mig ikke.

P og Po4 er liiiige til den høje side. Det ELSKER mine lps og Det tager jeg HELT roligt og er faktisk glad for at den ikke er højre :W :W :W :W Dette fordi jeg jo kun har kørt med fosfat reaktor i de nævnte 3 uger ud af 9 måneder. Så mine makro alger og min skummer klare deres job SUPER FLOT. jeg vil nu hæve lys tiden over makro alger fra ca 12 timer til 18 timer i en periode og måle po4 jævnligt og høste hårdhændet at makro algerne. Det burde kunne banke P og po4 godt ned.

Konklusion.

Skal tilfører sporstoffer og holde øje m farver på koraller ( især dyb grøn Staghorn acro).
Skal lade være m at bruge den billige Superlim/sekund glue, men finde noget andet til at lime zoa's mm med.
Skal skrue op for lystiden over makro alger fra 12 til 18 timer.
Skal lave ny test om 2 md. For at se hvor sporstof tallene ligger så jeg kan få en ide om hvad forbruget er pr fx uge.

Skal GLÆDE mig over at min balje ser rigtigt fin ud.

Her er et par screen shots af testen
image.png

image.png


Ha en SKØN uge 6 derude
Rumdeler 540 L +100L sump. Mixed reef. + Søhest balje på 112 L.
Se min balje her viewtopic.php?f=94&t=73750
Happy Reefing.
Don't be normal, be YOURSELF
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

En kr udregning af udgifter ved mit Triton forbrug pt. Sakset fra min egen tråd.



Pt af Tritons base væsker bruger jeg ca 10 L på 4 md. ( 80 ml pr dag = 10L : 0,08 L = 125 dage. 125 dage : 30 dage = 4,16 måned)

Et sæt med baserne =10 Liter hver af de 3 baser koster 360kr.

360kr x 3, så er der til et år = 1080 kr.

Jeg bruger så ikke penge på salt, jeg laver heller ikke osmose vand til ny blandet saltvand, kun til top of, så spare penge dér og vandregningen er også halveret.

Så bruger jeg penge på at få lavet tests af vandet. Fx 4 gange pr år (= hver 3 måned) den koster pt. 325kr pr stk x 4 = 1300kr pr år.

Så bruges der lidt penge på at købe eventuelle sporstoffer. De koster ml 100-150 kr pr L og holder LÆNGE og eventuelt penge på indkøb af evt phosfat fjerner (gfo eller al99).
Pris...? Fx 600kr pr år.


1080+1300+600 = 2980kr/3000kr pr år.

3000:12 = 250kr pr måned i drift. Dette tal vil stige lidt når forbruget stiger og der skal tilsættes mere base væske. Hvis nu forbruget stiger til det dobbelte fx skal der ligges 90kr pr måned til.

Så lige nu koster det mig 250kr pr måned i drift inklusiv vandprøver og sporstoffer und alles.
Har så minimale udgifter til salt :W

Jeg ville hvis jeg havde over fx 1000 Liter overveje om jeg ville køre med Triton eller kalk reaktor, men med mit set-up på ca 650 L vand syntes jeg det er fedt med Triton. Jeg ELSKER jeg ikke skal lave vandskifte i tide og utide.

Og det ser ud til at mine koraller elsker Triton tilgangen.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af peder »

Det lyder da til at være en meget fornuftig pris, og man bestemmer jo selv hvor mange prøver man vil sende ind, det skal helt sikkert prøves i mit nye setup.
Vandskifte har jo aldrig været min store lidenskab ;-)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ttkthomsen »

Hvor mange herinde køre nu med triton metoden?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg hopper på igen når jeg kommer igen :biggrin:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ttkthomsen »

Stærkt! Andre?
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Twinks »

Jeg kører Core 7
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af peder »

Triton her, og vældig tilfreds.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Damsted »

Jeg har lige omlagt mit system. Som et led i den omlægning hopper jeg også på triton, når vi kommer ind i det nye år, og baljen lige har fået lov at falde til efter omflytning.
Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Macdoo »

Core 7
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"