"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

planarie??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
15
Postnummer: 8250 Egå

planarie??

Indlæg af jla »

Hej
Jeg har et angreb af planarie.
Jeg tænkte først på, at bruge "Flatworm exit", men fandt ud af at dette produkt skulle være varsom med at bruge, da de døde planarie (større mængde) ville afgive gift til vandet, som fiskene kunne dø af.(Har ikke brugt produktet)
Dernæst ansatte jeg en 6stribet gylte (Pseudocheilinus hexataenia), men den er sku doven når der er andet foder til stede. Samtidig kom en Halichoeres chrysus, men den er afgået ved døden kort tid efter ankomsten, så den kender jeg ikke effekten af.
Jeg har også fået en rød scooter blenny (Synchiropus stellatus). Den ser ud til at trives, men der er stadig planarie til overs.
Dette giver nye muligheder for nye beboer. Jeg går lidt og tænker på en mandarin fisk (Pterosynchiropus splendidus) eller/og en snegl Chelidonura varians. (flotte dyr)
Er der noget jeg skal være opmærksom på ved de 2 sidste dyr, eller er der andre muligheder?

Jesper


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: planarie??

Indlæg af Jones »

Mandarinen vil sikkert dø af sult før eller siden. Hvorfor ikke bare bruge flatworm exit? Det gjorde jeg i mit gamle akvarie og har ikke set en eneste planarie siden. Og jeg havde mange... RIGTIG mange :D Jeg er ikke fan af at købe dyr for at løse et problem her og nu. Nå problemet er løst vil dyrene være til overs. Jeg ville vælge flatworm exit. Det er billigere og så virker det bare.


o_O
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: planarie??

Indlæg af MarkBruhn »

Skriv lidt med Jones.
Han har styr på at komme den plage til livs...


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 973
Tilmeldt: søn 19. jun 2005 12:14
18
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Re: planarie??

Indlæg af Munthe »

Hvorfor ikke købe en Pseudocheilinus hexataenia (6 stribet gylte)
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Pseudo ... hexataenia


Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
15
Postnummer: 8250 Egå

Re: planarie??

Indlæg af jla »

Den er ansat, men gør ikke noget ved planarie.
Munthe skrev:Hvorfor ikke købe en Pseudocheilinus hexataenia (6 stribet gylte)
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Pseudo ... hexataenia


jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
15
Postnummer: 8250 Egå

Re: planarie??

Indlæg af jla »

Jeg har læst, at flere bruger dette produkt, men jeg blev en smule nervøs da jeg fik at vide, at muligheden for fiske død var tilstede.
Jones skrev:Mandarinen vil sikkert dø af sult før eller siden. Hvorfor ikke bare bruge flatworm exit? Det gjorde jeg i mit gamle akvarie og har ikke set en eneste planarie siden. Og jeg havde mange... RIGTIG mange :D Jeg er ikke fan af at købe dyr for at løse et problem her og nu. Nå problemet er løst vil dyrene være til overs. Jeg ville vælge flatworm exit. Det er billigere og så virker det bare.


Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 973
Tilmeldt: søn 19. jun 2005 12:14
18
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Re: planarie??

Indlæg af Munthe »

Den skal da fyres og ny medarbejder ansættes :beer: .

jeg har haft en ansat her før og den gjorde et fint arbejde måske den er lidt kræsen.


Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: planarie??

Indlæg af KimJ »

Min erfaring er, at Mandarinfisken heller ikke gør noget effektivt ved planarier.

Jeg har selv haft problemet, og prøvet både gylten ag mandarinfisken uden synlig effekt.

Hos mig blev løsningen, at jeg manuelt fjernede dem, ved at suge dem op gennem en luftslange og ned i sumpen. ved slangens udløb, havde jeg monteret en af fruens nylonstrømper, så planarierne ikke bare blev recirkuleret.

Jeg gentog behandlingen hver anden dag over en periode på et par uger, hvilket gjorde at bestanden af planarier mere eller mindre forsvandt, og efterfølgende aldrig nåede op på et antal der kunne genere.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: planarie??

Indlæg af Carsten »

Jeg har tidligere haft et kæmpe angrebaf planarierne.
Til at starte med tog jeg en tynd slange - nummeret tykkere end luftslange.
Den blev ført ned i sumpen, hvor den mundede ud i en fin filtersok. Derved kunne jeg suge alle de planarier ud som jeg orkede, men det var desværre ikke nok, trods en masakra på dem hver uge.
Jeg fik fat i en stor mængde aktivt kul til at neutralisere giften fra planarierne.
Og så gik jeg igang, med flatworm exit. Det er effektivt, men der overlever altid nolge få planarier som så formerer sig uhæmmet igen.
I et andet akvarie havde jeg en seksstribet gylte gående, som ikke tog en eneste planarie, men smed den nu alligevel over i det store. Den fjernede på rekord tid de resterende planarier.
Og der blev fodret med meget andet foder end planarier, så det kan være meget induvidielt hvornår de går til bidet.


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: planarie??

Indlæg af KasperT »

Jeg har nogle få i sumpen, men de overlever ikke længe i DT før min H. Chrysus har gjort det af med dem.
Og så synes jeg faktisk at en Chrysus er super fin, meget aktiv fisk, så den er bestemt ikke til overs selv om der ikke er nogen plager i min DT.

Den bliver selvfølgelig lidt stor med tiden, så det kræver at du har plads til den.

Overvejer lidt at give min sump en gang Flatworm exit, men så længe der ikke er ret mange, så er jeg lidt forsigtigt med at gøre noget ;-)


/Kasper

Website: Reef App
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: planarie??

Indlæg af Jerslev »

En scooter Benny er nok den mest effektive mod planerer - den udryddede mine planarier de to gange jeg har haft dem. Flatworm exit er ikke helt risikofri at bruge.
husk også på at døende og døde planarier udskiller en gift. det kan især give problemer, hvis du har store mængder planerer, og der er altid mange mange flere end du kan se


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: planarie??

Indlæg af Engelquist »

som Jerslev skriver: en scooter blenny æder dem med velbehag...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: planarie??

Indlæg af Jones »

Der er vel aldrig nogen garanti når det gælder fisk. Fordi man selv har erfaret at en fisk løste et givent problem er det ikke sikkert at samme fisk type fisk vil gøre det hos en anden. Det er da sjovt at Carsten har oplevet en seksstribet gylte, som ikke ville spise planarier i det første akvarie, men gerne i det næste. Mht den gift, som planarier udskiller, så skal man starte med at suge så mange som muligt op. Efterfølgende brug af aktivt kul fjerner, som Carsten nævner, giften fra vandet. Jeg oplevede altså ingen døde fisk, rejer, koraller eller andet. Kun døde planarier over det hele. Jeg prøvede også med mandarin og seksstribet gylte inden jeg gik over til flatworm exit. Pointen er, som skrevet, at der ingen garanti er for at den fisk du køber vil løse planarie problemet. Flatworm exit klarer det. Men du skal huske at følge vejledningen, så du ikke gør skade på systemet.


o_O
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: planarie??

Indlæg af Engelquist »

Der er heller ingen garantier ved flatworm exit- jeg mistede flere fisk ved brug af det, for flere år siden- på trods af jeg tog alle forbehold, ved at suge så mange op som mulig og bruge aktivt kul- men der gemte sig desværre så mange planarier, imellem stenene, at deres gift dræbte de fleste af mine fisk...og ganske kort efter, havde jeg planerier igen...
Der er rigtigt mange som har haft held med en scooter blenny- incl migselv- og skulle jeg blive udsat for planerier i fremtiden, bliver det løsningen igen, fremfor gift...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: planarie??

Indlæg af ejsing86 »

Jeg havde et stort planarie udbrud, og hos mig virkede det at købe en mandarin fisk... Ikke Pterosynchiropus splendidus, men Synchiropus picturatus, som også kaldes LSD fisk - den med prikkerne... Fik at vide at der var meget større chance for, at der ville være succes med denne, kontra den mandarin du nævner!! Jeg havde hvert fal stor succes, og er idag fri for planarier :)


jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
15
Postnummer: 8250 Egå

Re: planarie??

Indlæg af jla »

Det er sjovt, at sneglen Chelidonura varians ikke bliver nævnt som mulighed. Den skulle nappe planarie.

Jesper


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: planarie??

Indlæg af Carsten »

jla skrev:Det er sjovt, at sneglen Chelidonura varians ikke bliver nævnt som mulighed. Den skulle nappe planarie.

Jesper
Det er der en ganske god grund til.
Sneglen er stort set umulig at få frem i en stand, der gør at den kan overleve og gøre sit job.
Jeg ved at HansR fra RUC flere gange har forsøgt at få dem hjem, og samme resultat hver gang. De dør inden for ganske kort tid.
Formentlig udsultet fra diverse exportørers side


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"