"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af crazy seahorse »

Denne tråd er desværre uden billeder eller andet til at ”bløde” de mange ord op. Men der er ikke noget at vise. Har du set én hvid koral, har du set dem alle.
Jeg er løbet ind i en besværlig (og dyr)udfordring, som jeg tror flere måske kender til og som mange måske kan lære noget af, nøjagtig som jeg har fået en lærestreg.

Mit system har kørt i sin nuværende opsætning siden sommeren 2010. I november 2012, blev systemet udvidet med 660L, da Thomaas indhold fra hans akvarium blev koblet på mit, i et ekstra akvarium.
Dette giver en samlet volumen på ca 2.200L

Det har siden kørt stort set upåklageligt. Alt har fungeret, med de små udfald der vil være, når vi har med levende at gøre.
Alle koraller er næsten uden undtagelser, vokset og har fine farver.

Da det ekstra system (Thomaas)skulle kobles på, blev jeg advaret om, at det var en risikabel øvelse, som ville udsætte det levende som blev flyttet for en ret stor risiko og at der helt sikkert ville komme tab. Navnlig korallerne ville være i højrisiko. Der var også en stor risiko for, at mit ville tage skade.
Jeg blev rådet til, at der kun skulle så få LS med som muligt. Kun tage dem med, som kunne sikre at der var nogle få til at pode med, når det nye akvarium blev anskaffet og det levende skulle flyttes tilbage. Faren ligger i flytningen af LS, da de bakterier som lever på overfladen, næsten uvægerligt vil gå til.

Tilslutningen gik fint og alt reagerede positivt. Men efter 6-8 uger begyndte nogle store Tabletop A.millepora at få STN. Det var 3 år gamle koraller, som var på størrelse med en mands hånd.
4 kolonier endte med at gå til. Nødfragmentering var nytteløs og intet overlevede.
Resten af akvariet så skidt ud, men levede dog. I mit system var der intet at bemærke.
Ca 6 måneder efter dette, havde alt rettet sig og akvariet stod som et glansbillede.
Når der kom gæster for at kigge akvarier og snakke saltvand, så var de lige så begejstrede over ”plejeakvariet”, som de var over det eksisterende. Men de stod også flot begge to.
Det var så lidt historik.

Som jeg beskrev i min mini update i http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;, så har jeg fået nu STN i nogle af mine Staghorns. Det er så småt startet for ca 3-4 måneder siden.
Dette skulle angivelig skyldes en bakterieinfektion. Det plejer at gå i sig selv igen.
Men det her er ikke bare en ”almindelig” STN. Det er noget andet.

Jeg har i det sidste halve årstid haft en underlig fornemmelse af, at der lå noget og lurede. Et eller andet som jeg ikke kunne sætte en finger på. Alle målinger er normale.
Jeg har af flere omgange bedt et par af de drevne drenge om at kigge forbi, for at kigge med. Men hver gang har jeg fået at vide, at det hele står flot. Farverne er perfekte og væksten er kraftig.
De mente at det nok bare var mig, der var for pessimistisk, for bekymret. Og intet håndgribeligt viste noget andet - at de ikke havde ret. Så de havde nok ret. Der var jo ikke noget unormalt at se.
Alligevel lå den der følelse og lurede omme i baghovedet.

Nu er det taget til. 6 Acropora kolonier er ramt. En meget stor koloni er næsten væk. Det samme gælder det fleste staghorns. Senest er min A. echinata også ramt. Og der er stadig intet at bemærke hvad målinger angår. Ingen af de tegn, som skulle indikere en forhøjet Po4 er der. Ikke én brun koral. Lidt alger, men det kunne tilskrives en øget fodring, men intet unormalt.
Dog kommer der noget underligt gel-agtigt i toppen af min hystrix – i toppen, hvor den pga min waveboks kommer op over vandet ved hvert ”vip”. Det kan nemt suges ud, men det tager til og skal gøres oftere og oftere. Men korallen står flot og med fine farver.

Problemet er nu drøftet grundigt og vi er kommet frem til følgende:
Som nævnt i opdateringen var Flemming her for et par måneder siden, for at hente 3 store kolonier der var blevet for store. De flydte ganske enkelt for meget.
Hele midten af pleje akvariet styrtede sammen, da en stor hystrix skulle pilles ud derfra.
Det blev bygget op igen, men gav et farligt svineri. Hurtigt viste der sig negative effekter. De fleste koraller viste tegn på, at de ikke syntes det var ok, det der var sket.
Dette har givet medført en ubalance i hele systemet.

Derudover er den venstre søjle i mit DT blevet omlagt. De plademontier som stod i toppen var blevet for store og skyggede fuldstændigt for alt der stod nedenunder. Det blev lavet om og det står rigtig flot.
Dette skete 2 – 3 måneder, før episoden med udtagningen af de tre koraller.
Men dette havde jeg glemt i skyndingen. Der havde jo ingen negative effekter været overhovedet siden den (lille) ombygning.

I går måtte jeg så bruge min livline. Jeg ringede til Biologen.
Jeg ville have be- eller afkræftet vores teori om, at det var disse ting der kunne være årsagen til problemerne. Eller om jeg skulle lede et helt andet sted.
Men der ER ikke andre steder at lede. Der kommer ikke noget i akvariet. Ingen tilsætninger og ingen ”mirakelmidler”. Det kører helt rent. Vandskift, Rowaphos, det er det. Alt er stabilt.

Han gav os ret i vores antagelser, specielt da det passer med tidslinjen på 6 -8 uger, som var dér hvor de 4 millepora kolonier, som jeg nævnte i starten, viste deres første tegn på at noget var galt.

Det som sandsynligvis er sket er, at den sammenstyrtning har givet en stor udledning af næringsstoffer.
De organismer som levede under de forhold der var til stede i de LS som styrtede sammen, går til.
Det kommer ud i vandsøjlen og kan ikke håndteres hurtigt nok.

Hver for sig, havde de to episoder nok ikke givet så voldsomme konsekvenser. Den ubalance havde systemet sikkert nok kunne håndtere - måske. HVIS DET HAVDE FÅET RO TIL DET.
Men oven i hinanden, blev det for meget.

Hvad kan jeg så gøre nu?
Svaret er enkelt – INTET.

Det værste man kan gøre i en situation som denne er, at gå i panik. Hvilket er det som ligger mig nærmest.
Jeg må gøre noget drastisk. Kæmpe vandskift eller noget andet. Ud med noget, bare et eller andet som kan ændre situationen. Men nej, gør intet af det som ligger nærmest.

Kodeordet er – STABILITET. Hold for en hver pris stabiliteten.

Hold de sædvanlige vandskift og den almindelige vedligeholdelse. Bundlaget er allerede suget ud, så der kan ikke samle sig noget i det. Opsugning af detritus i DT og sumpe. Kraftig skumning (har jeg allerede).
Pille døde koraller ud lidt før man ellers ville gøre. Ikke noget med lige at se om de vil klare den. De sviner når de dør – ud med dem, hvor ondt det ellers gør.
Samtidig afvej, hvornår det skal ske. Det giver også en ubalance, så det bliver en fornemmelses sag.
Kort sagt, hjælp systemet ved at fjerne det som kan give yderligere næring.
Jeg er over det som en høg, mens det står på.

Hovedreglen er, intet nyt i akvariet. Ingen midler, ingen ting.
Når sådanne problemer opstår, skal man snarere pille ud end tilføje – og specielt ingen ”mirakelmidler”. Det presser systemet og gør kun ondt værre.
Det skal rase ud og systemet skal have lov til, selv at genoprette balancen og have roen til det.

Til slut vil jeg sige, at det som irriterer mig allermest er, at jeg forbrød mig mod et eller flere af ”mine mantraer” som er nævnt i MA for januar 2013. Og nu betaler jeg prisen for det.
Det var ubevidst, men det er systemet jo ligeglad med.

Så det er måske en tanke til overvejelse. Jeg har 2.200 L vand og har haft akvarier i en menneske alder, haft saltvand i over 20 år og burde ikke rende ind i sådan noget. For en lille smule omtanke havde måske forhindret det. For det her tiltede, på trods af dets størrelse, mit system.
Jeg aner ikke hvor det ender. Til alt held er over 90% af mine koraller uden tegn på noget skidt – men jeg er sindsygt bekymret.
Puh ha, det bliver en lang sommer.

Blot lidt til skræk og advarsel.

Erik

Edit: Har lagt lidt pics ind, trods alt.
De er snuppet med mobilen, så kvaliteten er ikke den bedste.
A.spec. Næsten død.
A.spec. Næsten død.
A.echinata. Korallerne hhv tv og th er ikke ramt.
A.echinata. Korallerne hhv tv og th er ikke ramt.
Og så det sidste, som viser en Acropora, som altid har haft den egenskab at den fik STN med jævne mellemrum.
Men den er altid kommet tilbage og har i øvrigt altid reageret positivt på fragmentering.
Her er det et større frag, som står i plejeakvariet. Den fik også STN og blev hvid overalt.
Men nu har den fået små aflæggere, som vokser ud for enden af de døde grene. De laver fundament og skyder derfra.
Der er vel 5-6 af disse aflæggere rundt på det døde skelet.
Og så et lille positivt billede, der viser hvor "stædig" naturen kan være.
Og så et lille positivt billede, der viser hvor "stædig" naturen kan være.
Senest rettet af crazy seahorse fre 2. maj 2014 21:41, rettet i alt 1 gang.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Den vanskelige balance.

Indlæg af Casper T. »

Hej Erik!

Lang og spændende/trist historie. Jeg er på ingen måde garvet, stort set nybegynder, men jeg tænkte om det måske var en ide, som andre herinde har gjort, at sende en vandprøve til Triton, for at få en gennemgående måling af dit vand.

Hilsen Casper


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Den vanskelige balance.

Indlæg af MarkBruhn »

Hej Erik.

Hvis jeg stod i din situation, så ville jeg få testet vandet hos Triton for at se hvordan det hele ser ud. :-)

Håber det værste er overstået for dig, for dit system er simpelthen så flot.


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Den vanskelige balance.

Indlæg af Casper T. »

Mark det var vi enige om :biggrin:


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Den vanskelige balance.

Indlæg af MarkBruhn »

Der var vist en med samme tanke som mig. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Den vanskelige balance.

Indlæg af Engelquist »

Øv- det er trist læsning Erik... jeg har sjældent set et akvarie så tæt pakket med flotte koraller, som dit...
Kan det måske være et problem? At korallerne vokser og vokser...og til sidst skaber døde zoner for hinanden - altså hindrer cirkulationen i nogle af kolonierne..?

Men du gør det helt rigtige: giver systemet ro og stabilitet.
Krydser fingre for at dit flotte akvarium finder balancen igen.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Den vanskelige balance.

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg linker lige Til et billed hvor en acropora slimer.
Ellers har jeg Intet ekstra at tilföje.
Öv!
http://3.bp.blogspot.com/_pbKM4qxmq4c/T ... 400/02.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Den vanskelige balance.

Indlæg af Anette »

Hej Erik,
spændende, omend trist læsning. Aldrig sjovt at sidde og kigge på ens koraller dør! Håber balancen snart indfinder sig igen!
Tak for du deler dine erfaringer med os andre på denne måde, vi kan kun lære af dem. Fatter ikke du har is nok i maven til at sætte dig på hænderne men et sikker på det er det rigtige at gøre. Det er bare svært!


Mvh Anette og Kristoffer
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Den vanskelige balance.

Indlæg af ole kekkonen »

http://www.nature.com/nature/journal/v4 ... 02344.html" onclick="window.open(this.href);return false;


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Den vanskelige balance.

Indlæg af charlie saltvand »

Mange mange tak fordi du deler disse dyrtkøbte erfaringer med os andre RESPEKT for det!!!

Som rimelig ny i denne hobby kan jeg virkelig få en ide om hvad STABILITET betyder, og så lige detbder med at "tænke sig om" på den laaaange bane og ikke lave flere ændringer af gangen, og ved jo godt at den ene af dine ændringer var et uheld da stensætningen røg sammen.

Tak fordi du deler ud af din erfaring! Og held og lykke med baljen.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Den vanskelige balance.

Indlæg af Anders månsson »

min dybe med følelse og respekt for at du deler denne fase i din akvariedyrkning med os!
Det er helt sikkert at vi helst skal undgå at røre rundt i vores damme formeget! Men nogengange skal der bare pilles af den ene eller anden grund... Håber det bedste for dit system!


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af joekill »

øv for s*t*n!
Men hvis det kun er acropora koraller kan evt skyldes aefw.
De er stort set usynlige på korallen, men kan opdages ved at holde en ramt koral foran en streampumpe, så ryger de som regel af og kan derved spottes.


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af Bingocaller »

Hej Erik

Det er jeg sgu ked af at høre!

Hvis jeg ikke husker meget gal er det næsten en tro kopi af hvad Jørgen fra sango Kai oplevede og beskrev i den tråd Peder smed op for et par måneder siden

Held og lykke gamle jas !


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af AndersGS »

Bingocaller skrev:Hej Erik

Det er jeg sgu ked af at høre!

Hvis jeg ikke husker meget gal er det næsten en tro kopi af hvad Jørgen fra sango Kai oplevede og beskrev i den tråd Peder smed op for et par måneder siden

Held og lykke gamle jas !
? var det ikke Sanjay Yoshi?


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af Bingocaller »

Hvem er det Anders ? Har prøvet at finde tråden men kan sgu ikke huske hva den hed!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 06:25
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af Cido »

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... ay#p638747" onclick="window.open(this.href);return false;
Mon ikke det er denne tråd der er snak om ?
Mvh Lars


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af AndersGS »

Bingocaller skrev:Hvem er det Anders ? Har prøvet at finde tråden men kan sgu ikke huske hva den hed!
Sanjay er vel en hobbyakvarist som os andre, men han er Ph. d i et eller andet ingeniør-el/elektronik og er derfor ret skarp indenfor lys og LED. Nå, ja og så er han en rigtig dygtig akvarist ;)


johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af johanne86 »

Hej Erik

Det var da en trist historie! Det er så ærgerligt når man i kampens hede glemmer sine mantraer. Det har vi vist alle sammen prøvet! Men det er da kontant afregning må jeg sige. Øv!

Jeg tror du gør helt rigtigt i at holde ro i akvariet nu til det stabiliserer sig, selvom det nok er svært bare at stå og se til.
Alt muligt held og lykke med det! Mon ikke det værste er ovre. :)

Mange hilsner
Peter og Johanne


625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af MoG »

Hej Erik!

Det er rigtig trist det du oplever ! Men mon ikke en dygtig akvarist som du, får det på ret køl igen? Det er jeg overbevist om!

Synes det er rigtig godt at du deler dine oplevelser/erfaring med forummet .. Det er skam ikke alle der ville stå frem og fortælle om deres problemer, som du gør!! :GO Slet ikke med en balje af din kaliber..

Men det skal nok løse sig.. Det er jeg sikker på! :wink:


Morten
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af StarF »

som selv at have været ude for noget ligende, så føler jeg sku med dig. Mit problem opståd faktisk også efter jeg rette nogle pumper, da jeg havde et dødt hjørne. Det viste sig der var ophobet en masse slam i dette hjørne, og da det kom ud i vandsøjlen gik det galt. selv et hurtigt 33% vandskift hjalp ikke..


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af crazy seahorse »

Tusind tak til alle, for jeres medfølende kommentarer og forslag.
Tak også for sms og opringninger. Det er rart at føle opbakning i situationen.

@Joekill Jeg havde selv haft tanken om AEFW, da det kun er acroer der er ramt. Men jeg har et par meget nysgerrige gylter i, som kigger på alt der rør sig.
Jeg håber de ville tage dem hvis det er sådan noget. Hvis det bliver ved, vil jeg kigge nærmere på dette.

@Cido (Lars) Tak for det link. Den tråd har jeg ganske enkelt overset. Jeg har aldrig set den.
Jeg har læst den artikel der linkes til og den er jo på nær ganske få ting, identisk med min. Både hvad forløb, (mit strækker sig over en lidt længere periode) og konklusion angår.
Det er lidt interessant at vi er kommet frem til den samme fremgangsmåde, for løsning af problemet.
Jeg har også vilde australske acropora kolonier (4 stk.) stående i karantæne, som bare venter på at komme i DT. De kommer nok til at stå der i en rum tid nu.

Det er så forskelligt hvad der kommer frem når man Googler. Jeg har primært søgt på engelske/amerikanske sider og der var et link med Sanjay´s problem (lagde jeg også ind i opdateringstråden), mens det andet her ikke kom frem. Irriterende, for så havde jeg sparet tiden det tog, at skrive mit indlæg, for de er jo næsten ens.

Mht at sende mit vand til Triton. Jeg har tænkt på det, men holder den lige i hånden.
Da jeg ikke kommer noget i akvariet overhovedet, så er det meget begrænset hvad jeg kan ændre på.
Så jeg er lidt i tvivl om, hvilken gavn jeg vil have af, at vide jeg feks har for lidt/meget af dette eller hint. For jeg ville ikke kunne ændre på det alligevel.
Men tanken om at få testet, ligger mig ikke fjernt - bare ikke i den nuværende situation.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af joekill »

min egen erfaring med RTN og STN er lidt begrænset, men har haft acropora eating flatworms for en del år siden og det ligner STN angreb. De er specielle, da de ikke går i alle typer acroproas, de holder sig generelt fra de grønne arter og dem der slimer meget. Så det gik mest udover mine blå staghorn typer og A. valida'erne. Gylter hjælper ikke meget, da ormene sidder inde mellem koralgrenene. Ormene forsvandt i takt med korallerne kradsede af.

Håber du finder løsningen, erik :)


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af AndersBoerglum »

Jeg føler virkelig med dig Erik.

Det er så frustrerende når man står og ser på sine koraller som sygner langsomt hen. - men det er en situation, som jeg tror, at vi alle vil prøve at stå i.

Men det med ubalance kan jeg nikke genkendende til. Dengang jeg stod og skulle opgradere fra min gamle cube, til mit nuværende akvarium, havde jeg udvalgt de koraller som skulle med over i det nye. - resten skulle sælges, Så jeg satte korallerne til salg.
De blev solgt ret hurtigt, og blev så taget op ad akvariet i løbet af en lille uge. Men efter at jeg havde solgt det der ca svarede til halvdelen af mine koraller, begyndte resten bare og smelte ned! - og der var intet at gøre.
Det gjorde det så heller ikke bedre at jeg var nødt til at flytte de døende koraller i et midlertidigt akvarium, da cuben var solgt, og ville blive afhentet.
Jeg stod tilbage med to små zoa kolonier, og en lps koral.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev: Mht at sende mit vand til Triton. Jeg har tænkt på det, men holder den lige i hånden.
Da jeg ikke kommer noget i akvariet overhovedet, så er det meget begrænset hvad jeg kan ændre på.
Så jeg er lidt i tvivl om, hvilken gavn jeg vil have af, at vide jeg feks har for lidt/meget af dette eller hint. For jeg ville ikke kunne ændre på det alligevel.
Men tanken om at få testet, ligger mig ikke fjernt - bare ikke i den nuværende situation.

Erik
Jeg synes nu du skal ofre de kroner det koster at få lavet en test hos Triton.
Der kan være ting og sager som du ikke har nogen ide om er der.
Jeg f.eks. fandt ud af at indholdet af zink var alt for højt.
Havde jeg så noget ud af at vide det?? Det kan jeg så ikke give et korrekt svar på,
men er blevet meget mere opmærksom på hvad jeg hælder i akvariet.
Muligvis har det forhøjet indhold af zink været med til at min grønne Sacrophyton har været lukket ned i en måneds tid.
Og nu hvor der så ikke bliver tilsat noget andet end en lille smule aminosyrer, er den begyndt at lukke op igen.

Amerikanerne har jo det som de kalder "Old Tank Syndrome" Hvor "gamle" akvarier pludseligt vælter uden nogen ydre ændringer.
De har fundet ud af at det kan skyldes en ophobning af tungmetaller, blandt andet var arsenik pludselig tilstede i mængder som det slet ikke burde være.
Husker desværre ikke hvad de testede vandet med, men det er ikke usandsynligt at test udstyret er blevet bedre siden den gang og derfor kan afsløre
flere spændende ting end tidligere.


Jeg oplevede selv noget i samme stil som det du oplever nu, blot var jeg så ikke selv hjemme da det skete. Typisk begyndte det medens vi var på
ferie i 3 uger. Og jeg har ingen formodning om at det skyldes forkert pleje, for det eneste som skulle tilsættes var ferskvand.

Jeg snakkede for nogle år siden med en tysk opdrætter, og han oplevede lige som mig at pludseligt kunne en Seriatopora "rådne" op inden fra i løbet af 2-3 dage. Vi havde begge samme ide om at det skyldes at korallen var blevet så tæt at vand cirkulationen simplet hen var blevet for dårlig inden i korallen.
Selv en største waveboks, er jo kun så et lille skvulp i forhold til den mængde vand som en bølge hiver med sig gennem korallerne.
Nu kan man så sige at Seriatopora ikke er det samme som Acropora - korrekt, men så alligevel er de nok ret ens, nogle reagerer bare hurtigere end andre.


Jesper ØH
Reactions:

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af Jesper ØH »

Trist og høre Erik :/ Jeg er helt sikker på du har en fornuftig tilgang på problemet og får styr på baljen igen :y Min erfaring er at når koraller bliver for store og dermed får formindsket flow/lys i og omkring korallen, så bliver de meget sarte og mere modtagelige. Hvis man ser en meget stor koral, er de som regel døde inde i korallen. Jeg tror ikke altid man kan konkluderer at der er noget med vandsøjlen bare fordi en eller flere koraller dør, jeg har haft nogle sarte acropora som bare smed vævet efter lang tid i baljen, alle andre koraller stod fint og målinger på vandet var fint ? Jeg har læst at koraller kan smide deres koral zooxantheller og at de så kan gå ind i en anden koral, og derefter dør den koral som zooxantheler har forladt. som der skrives kan det nemt være AEFW, derfor vil jeg opfordre alle der har deres akvarie kært, til at dyppe alle nye koraller i koral dyp, inden de sættes i akvariet.
Jeg ønsker dig al held og lykke Erik :h


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af Bokelund »

hvad er AEFW og koral dyp?

Håber det okay jeg bruger tråden, til det spørgsmål :)

Jeg synes det er super trist, men også super spændende læsning, føler med dig Erik, men du kommer stærkt og kloger tilbage.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af Carsten »

Bokelund skrev:hvad er AEFW og koral dyp?

Håber det okay jeg bruger tråden, til det spørgsmål :)

Jeg synes det er super trist, men også super spændende læsning, føler med dig Erik, men du kommer stærkt og kloger tilbage.
AEFW = Acropora Eating Flat Worms
Koral dyp, er et dyp i en jodblanding. Findes som Coralcure og Koral RX mener jeg det hedder


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af Bokelund »

Arrrrr okay... :) Og det er noget der købes i forretning eller på nettet?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af Carsten »

Bokelund skrev:Arrrrr okay... :) Og det er noget der købes i forretning eller på nettet?
ja


Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af den_ »

Hej Erik

det er jeg fanme ked af at høre, jeg håber virkelig at du får løst det.

Jeg ville ønske jeg kunne give dig løsningen på det, men vil sige at det må være udelukkelse metoden der skal i bruge, som de andre siger så ville jeg få testet vandet og imens man venter på svar så kunne man prøve at få dyppet korallerne..

jeg er sikker på at du nok skal få det på rette køl igen..


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"