"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Doseringsmaskine til 23L nano ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Doseringsmaskine til 23L nano ?

Indlæg af Jones »

Hej, jeg har et fluval edge på 23 liter og overvejer en doseringsmaskine for, at få stabile værdier og dermed forbedre vilkårene for mine koraller. På nuværende tidspunkt doserer jeg intet men skifter blot 8 liter vand én gang om ugen. Jeg bruger naturligvis osmosevand.

På nuværende tidspunkt kendes forbruget ikke, men jeg har bestilt testsæt for at få styr på det. :y

Jeg har hentet idéen her http://www.nano-reef.com/topic/323574-t ... nano-cube/" onclick="window.open(this.href);return false;

Han bruger heller ikke skummer og har, efter min smag, nogle meget fine koraller.

Jeg har har 32w DIY LED over, men mine montipora digitata'er er blevet lilla, efter at være kommet i akvariet, og mine acropora staghorn vokser ligeledes rigtig hurtigt. Faktisk kan man se mine digitata'er vokse for hver uge der går. Det tager jeg som et godt tegn :sneaky2:

Med mine korallers nuværende vækst antager jeg, at de (måske) får næring og sporestoffer nok. Men det kan jo ikke undgås at Kh, ca og mg falder i løbet af de 7 dage der er til næste vandskift. Derfor doseringsmaskinen.

Jeg drømmer desuden om en Tridacna Crocea eller Maxima, men er i tvivl om hvorvidt lyset rækker. Det skal her siges at muslingen kommer til at stå 10 cm under overfladen og at lampen er 3 cm over.

Har I nogle inputs, der kan bruges, eller er det bare at købe en doseringsmaskine og få den sat op efter det forbrug jeg får målt mig frem til?

Mvh Johan
o_O
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Doseringsmaskine til 23L nano ?

Indlæg af Kewin »

Jeg ville ikke rode mig ud i tilsætninger på så lille et akvarium. I stedet ville jeg, skifte 4 liter to gange om ugen.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Doseringsmaskine til 23L nano ?

Indlæg af AndersBoerglum »

Du kunne evt købe en doseringsmaskine og så bruge den til at lave et dagligt vandskifte på en halv liter eller lignende. Ved dog ikke om sådan en maskine kan får det til at virke i praksis.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"