"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koraler smelter..?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Hej med jer,

De seneste måneder har ikke været den bedste periode for mine koraler... Kedelige farver, problemer med alger osv.

Den seneste uge har jeg pillet fire koraler op af baljen, som har været smeltet. Hermed mener jeg næsten bogstavelig talt. Skrumper sammen og falder fra hinanden.
Der er kun tale om bløde koraler. Bla. en Sarcophyton, Lobophytum, en lign. og det almindelige "grønne græs"

De er smeltet på samme måde som plastic smelter, hvis det bliver for varmt.
Når de kom op af baljen lugtede de råddent.

Det er ikke et entydigt fænomen, for nogle enkelte acro'er har det godt, nogle montier har det godt og de fleste skive og Lobo'er og øvrige LPS har det udmærket.

Spørgsmålet går (ikke overraskende) på hvad får koraler til at smelte sådan?

Jeg mistænker selv PH værdien.
Indtil for 14 dage siden havde jeg en plastic plade over akvariet, for at mindske fordampning. Jeg observerede en faldende PH, efter jeg stoppede med balling. Det gjorde jeg pg.a. for høje værdier i mit salt, som der har været omtalt i en anden tråd.

Siden jeg stoppede med Balling er PH falder til omkring 8,0 (Balling er vel knap en måned siden jeg stoppede det)
Den har været nede på 7,8 men den seneste uge har den været stabil på 8,0

Jeg har tidligere brugt SeaKlear i systemet. Jeg ved ikke om det kan få koraler til at smelte sådan længe efter?

Værdierne er

CA 480
KH 7,5 - 7,8
MG 1500
PO4 0,04
NO3 3-4 ppm
PH 8,0
salt 1,025

CA har været faldende fra 550 - 480, men det er over en måned.
KH har ligget stabilt i 14 dage nu.
PO4 har været stabil længe og har ingen alger, andet end hvad der er normalt på lidt sten. Ingen grønt.
NO3 har været stabil længe ved tilførsel af Sangokai
Salt har været stabil længe, dog gået fra 1,024 - 1,025 over de sidste 14 dage.
Cirkulation har måske været for meget (x88)
Nu har jeg fjernet en pumpe og har x65 cirkulation

Nogle enkelte SPS er gået til pg.a. for meget / direkte flow, men det er de smeltende koraler som undre mig. Det har jeg ikke oplevet før.

Jeg har engang tabt en plastic klemme med en lille smule metal, som har ligget i vand en uges tid.
Det det have noget med sagen at gøre?

De mest logiske årsager kan være for lav PH, for meget cirkulation, seaklear eller den klemme?

Det skal siges at jeg har 8 x 39T5 rør 30 cm over baljen og der er ingen plastic plade for. Altså direkte lys fra rør til vand. SKAL der være sådan en plastic plade for?
Det er en ATI lampe som jeg har købt brugt, men plastic pladen er gået i stykker.

Håber at få et par bud på, hvad der kan være årsag til at koralerne smelter :h

Lys, PH, metal i vandet, seaklear, for meget cirkulation eller andet?

Et tillægs spørgsmål... Hvordan hæver jeg PH i vandet?
Jeg kan ikke tilføre mere Balling til KH, uden at kh bliver for høj. Der er masser af udluftning, skummeren har jeg skruet op for luft indtaget og ekstra luft til skabet, samt ingen plade over baljen.
Hvor fa'en gør man ellers? Lufter ud 3-5 gange om dagen 15-20 minutter med med gennemtræk.

Håber på lidt hjælp inden det hele smelter og falder fra hinanden :beer:

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Olsen »

Har oplevet skiver der krympede da næringstofferne blev færre, men du skriver at dine værdier er stabile.
Hvad gør du for at holde PO4 og NO3 nede?
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Olsen skrev:Har oplevet skiver der krympede da næringstofferne blev færre, men du skriver at dine værdier er stabile.
Hvad gør du for at holde PO4 og NO3 nede?
Jeg har ikke oplevet at skiver krymper, men jeg har oplevet at mine bløde koraler (de som er døde) skrumpede ind af og til. De kom sig dog altid igen.

Mht at holde PO4 nede, så har jeg brugt Rowa for nogen tid siden. Jeg skiftede så til brug af SeaKlear, som jeg har doseret indtil for en måneds tid siden. Siden da har PO4 været stabilt på et minimum.

Jeg gør ingenting for at sænke NO3, tværtimod tilføre jeg N fra Sangokai, da jeg i en periode på 3-5 måneder havde 0,00 i N og manglede næring.

Jeg køre en Skimz skummer rated til 1200 liter, på mit 250 liter akvarie. Så den trækker meget næring ud.
Derfor min tilførsel af N, altså både NO3, Nitrogen mm. Standard Sangokai som mange andre bruger.

Siden da har PO4 holdt "sig selv nede" om man så må sige, og det har ikke været nødvendigt at gøre tiltag for at sænke PO4 med hverken Rowa eller SeaKlear.

Edit: Det eneste jeg pt gør er at dosere 3 dråber Bio-Mate to gange om ugen, samt det ene Sangokai produkt for at holde N oppe. Ellers ingen Kemi i en måned.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Steen »

Tror bare dit akvarie trænger til ro.
Du gør kun tingene være ved at proppe alt mugligt gøjl i akvariet. Og det du oplever nu kan sagens være en reaktion fra de tider hvor du havde et ustabilt akvarie.
Husk på at koraler kan reagere langsomt og det er først nu du kan se et resultat af det der er sket for langt tid siden.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af MarkBruhn »

:y
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Steen skrev:Tror bare dit akvarie trænger til ro.
Du gør kun tingene være ved at proppe alt mugligt gøjl i akvariet. Og det du oplever nu kan sagens være en reaktion fra de tider hvor du havde et ustabilt akvarie.
Husk på at koraler kan reagere langsomt og det er først nu du kan se et resultat af det der er sket for langt tid siden.
Jeg er ikke sikker på at jeg kan følge dig.

SeaKlear brugte jeg en kort periode for at bekæmpe en for høj PO4. Det lykkedes og har ikke brugt det i en måned.
Systemet havde kørt meget længe uden nogen næring, så der kommer lidt N i fra Sangokia. Det tror jeg er harmløst.

Bio-mate er vidst ret almindelig brugt og i den lille dosis, har jeg svært ved at se hvad det kan skade?

Jeg har stort set ikke hænderne i akvariet, da jeg tidligere har fået råd om at holde hænderne fra vandet.

Ustabile værdier kom fra vandskift og "fejl i saltet" (hvis man kan udtrykke det sådan) Det kunne jeg ikke have gjort anderledes.

Så jeg er ikke sikker på, hvad jeg skulle have ladet være at dosere..?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Nu lyder det måske som om jeg blot er stadig...

Jeg kan sagtens forestille mig at det SeaKlear jeg doserede, kan have forvoldt skade. Det kan helt sikkert også være en kombination af SeaKlear og andet, men hvad?

Jeg har ikke doseret for meget SeaKlear og det blev doseret i overløbet, med en 5 micron sok under. Så det må være en kombination af nogle ting.

Spørgsmålet er blot, HVAD? :h
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af AndersBoerglum »

Smid et billede op af baljen.

Hvor stort er akvariet? 8x T5 er jo ret kraftigt lys.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Steen »

Det jeg mener er svingene værdier der stresser dine koraler og det er først nu du oplever resultatet.

Det jeg ville gøre er at lave vandskifte hver uge end til akvariet igen kommer på rette spor. Er du bange for saltet er af ringe kvalitet så skift det ud med et andet mærke.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Kasper j. »

Det er ikke sådan at de stressede / døde koraller har stået meget tæt eller rørt ved hinanden ?
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Okay, her kommer lige nogle billeder:
Den forreste sten til højre skal slet ikke stå der. Den skal ned i sumpen når min lampe er klar dertil.
Den forreste sten til højre skal slet ikke stå der. Den skal ned i sumpen når min lampe er klar dertil.
Acro til højre har det OK, men den til venstre er ved at smide væv. Hvorfor den forskel i trivsel?
Acro til højre har det OK, men den til venstre er ved at smide væv. Hvorfor den forskel i trivsel?
Polypper i baljen har det alle fint.
Polypper i baljen har det alle fint.
Denne Acro blev købt i Horsens sammen med den blå på billede to. Denne har dog aldrig foldet sig ud. I starten var der ingen polypper ude, nu kommer der flere og flere... Den har det dog stadig ikke spor godt.
Denne Acro blev købt i Horsens sammen med den blå på billede to. Denne har dog aldrig foldet sig ud. I starten var der ingen polypper ude, nu kommer der flere og flere... Den har det dog stadig ikke spor godt.
Her ses det tydeligt hvordan den grønne Acro er ved at smide væv. Jeg har på fornemmelsen at det kan være for kraftigt / direkte flow, men det kan ligeså vel være andet eller flere faktorer. Hvad mener i?
Her ses det tydeligt hvordan den grønne Acro er ved at smide væv. Jeg har på fornemmelsen at det kan være for kraftigt / direkte flow, men det kan ligeså vel være andet eller flere faktorer. Hvad mener i?
Jeg har skrevet lidt noter og spørgsmål ved hvert billede.
Måske i vil kommentere på det?

Der er flere billeder, så hvis i vil se mere siger i bare til.
Billederne er lige taget - Beklager den ringe billede kvalitet.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Kasper j. skrev:Det er ikke sådan at de stressede / døde koraller har stået meget tæt eller rørt ved hinanden ?
De tre døde og bløde koraler, som jeg tog op af baljen har alle stået i nærheden af hinanden på bunden. De har stået tæt, men de har ikke rørt ved hinanden.
Mon de kan "smitte" hinanden med noget?

Græsset som døde (eller rettere bare lukkede ned og trak sig sammen), det stod langt væk. I den anden ende af baljen oppe på en sten. Det har jeg taget op af baljen i dag, det det også begyndte at falde fra hinanden.
Måske kan en "rådden" koral afgive "giftstoffer" til resten af systemet?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Steen skrev:Det jeg mener er svingene værdier der stresser dine koraler og det er først nu du oplever resultatet.

Det jeg ville gøre er at lave vandskifte hver uge end til akvariet igen kommer på rette spor. Er du bange for saltet er af ringe kvalitet så skift det ud med et andet mærke.
Det er jeg "glad for" at du siger.

Jeg har nemlig skiftet til Red Sea Pro salt og har netop i formiddags blandet 60 liter som står og varmer og cirkulere, ude på badeværelset. Det bliver skiftet i morgen :GO

Jeg forsøger at have hænderne i baljen så lidt som muligt, bla. ved at have handsker på, samt en lang slange på min "hævert" som jeg suger vand op med.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

AndersBoerglum skrev:Smid et billede op af baljen.

Hvor stort er akvariet? 8x T5 er jo ret kraftigt lys.
Baljen er 250 liter
100 bred, 45 høj og 60 dyb.

Derfor de mange rør til at kunne dække hele baljen. Jeg har prøvet med 6 rør, det giver simpelthen ikke spredning / dækning nok :)

Det er samme lys og rør som Jesper ØH bruger, samt en del af koralerne og fragmenterne kommer fra hans balje.
Hvis det er lyset, så må det være fordi der IKKE er den plastic plade på, som jeg nævnte tidligere. Kan det have noget med det at gøre?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Steen »

Den sten du vil have i sumpen kan du rolig smide der ned uden lys hvis ikke der sider koraler på den.

Koraler kan godt "smitte" hinanden, så dør en kan den godt tage flere andre med hvis de har stået meget tæt.

Har du holdt øje med dine paletter de ikke går og napper i polypperne på dins koraler. Jeg har selv haft paletter der gjorde det.
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Steen »

Vandskifte på 60l til et akvarie der er på 250l minus sten og andet. Det lyder også ret voldsomt.
Jeg ville nøjes med at skifte 30l

Hvor mange lev. sten har du i akvariet der ser nemlig ikke ud til at være ret mange.
En anden ting er din sten sætning og pumper jeg havde nok valgt at få pumperne skjult lidt mere. Men det er jo en smags sag.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Mine paletter har aldrig nappet i nogen koraler. Jeg har haft dem i snart to år, med i tre forskellige baljer. De er nogle seje banditter :GO

Jeg har 250L i baljen men der er 75 liter vand i sumpen (måske mere)

Mht levende sten er der mere end rigeligt. Jeg ved ikke hvor mange kg der er, men det tror jeg på ingen måde kan være et problem.

Der er også sten i sumpen med rigeligt cirkulation dernede også.
Dertil kommer at jeg altid har manglet næring, så bakterie kulturen er super :y

Hvordan kan koraler smitte hinanden og med hvad..?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af MarkBruhn »

Mht. at dossere forskellige ting til baljen...
Vi er alle enige om at baljer er forskellige dvs de kan reagere forskelligt på div ting osv.

Du ved at Seaklear optager fosfat og er glimrende til dette.
Du ved at Sangokai tilfører næring til dine sultne koraller og er også glimrende til dette.

Hvordan reagere de to ting, hvis de bliver brugt i samme system? Dit flotte system kan vel reagere anderledes på denne kombi...

Det er IKKE fordi jeg vil give det skylden. Sådan er det på ingen måde ment.

Det jeg mener er bare at man skal tænke sig virkelig godt om hvad der bliver tilsat af forskelligt kemi mm, da vores baljer kan reagere forskelligt på dette.
Min tanke omkring div tilsætninger, som bliver brugt er at meget af det sikkert bliver optaget og gør gavn i baljen. Men hvad med alle de stoffer, som måske ikke optages? Kan de hobe sig op over tid og give en dårlig balance i systemet??

Tag fx medicin. Den ene pille kan virke imod det ene og den anden pille imod noget andet. Blandes disse piller, så kan man blive alvorlig syg... Vi som mennesker reagere også forskelligt. Nogen kan tåle det ene og nogen det andet... Det store problem er jo så at finde ud af hvad ens balje kan tåle og det er jo her man skal gå langsomt og forsigtig til værks. Får man gang i for mange ting på en gang, så er det umuligt at fejlfinde hvis noget går galt...

Held og lykke med at få det op at køre som du ønsker Peter. :-) Skal nok blive rigtigt lækkert med den smag du har for sps korallerne. ;-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af hellfish »

Hvad er det for en lyserød monti du har ?
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

hellfish skrev:Hvad er det for en lyserød monti du har ?
Det er et godt spørgsmål. Den plejer at være mørkere, altså mere fyldig rød. Den er mere bleg end den plejer at være. Ligesom meget andet desværre.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Mange tak for dit input Mark :GO

Jeg tror også det kan være relateret til kemikalier, som er tilsat baljen.
Hvis det er tilfældet, så bunder det langt tilbage, da jeg valgte at købe "brugte" og "døde" LS privat. De var fyldt med snask og svære at få rene.
De havde ligget i en spand i haven hos en gut og var rigtig klamme at se på. Jeg fik nok ikke gjort dem godt nok rene dengang. Det gør jeg ALDRIG igen.
Det var årsag til at Rowa ikke kunne klare presset af PO4, og at jeg måtte benytte SeaKlear og øvrige kemi til at nedbringe PO4.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Kasper j. »

Hvis nogle af de sps har stået i direkte cirkulation er det nok det. Sps tåler ikke en direkte vandstråle fra et powerhead. Sps kan sagtens stå tæt bare de ikke rører men blødkoraller må ikke stå for tæt på sps da de konkurrere og fører faktisk kemisk krigsførelse :-) og blødkorallerne / nok mest svampe plejer at vinde.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af joekill »

jeg vil foreslå at gå back to basic.
Få skiftet vand asap så der kommer balance i ca og kh. Der sker ikke noget ved at lave at par solide vandskift og få "luftet" ud. Brug kun kvalitetssalt, det er et dumt sted at spare penge;-)
Når du har balance i ca og kh (kh10/ca430) vil din ph også blive lidt højere og mere stabil. Så kan du sætte dit balling til igen. Indfør et fast ugentligt vandskifte på 10% og hold en lang pause med alt det der seaklear, biomate, rowa, ekstra N ,, det burde ikke være nødvendigt at bruge i et 250L. Held og lykke peter, der er masser af håb endnu :-)
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Tak for jeres input :GO

Jeg har haft ret meget cirkulation: En tunze 6045, 2 x 6055 og en 6065'er i baljen på 100*45*60, så jeg fjernede den store 6065.
6500 L/T virkede alt for voldsomt i den lille balje.

Jeg har skiftet 60L vand i dag, trods nogen af jer mente at det måske var for meget.

Jeg målte på vandet og værdierne var følgende:

Ny blanding: CA = 450, MG = 1340, KH = 10, salt 1,025
Akvarie vand: CA = 480, MG = 1500, KH = 7,8, salt 1,025

Nu har jeg målt på vandet nogle timer senere i baljen: CA = 470, MG = 1480, KH = 7,8 (tæt på 8,0) , salt 1,025

Jeg tænker at det er et fint skift. Ikke for voldsomme ændringer :y

Det var dog fantastisk at måle på min nye blanding. Alle værdier er SPOT ON med det som red sea foreskriver.
Det er helt anderledes end hvad jeg oplevede med mit tidligere salt. Jeg har været i min lokale dyre handel og købe de sidste af hans spande red sea pro salt, så jeg er sikker på at have til fremtiden hehe :K

Jeg vil prøve at holde inde med Bio-Mate også, med mindre der ophober sig højere PO4. Den er pt på 0,04 og højere vil jeg ikke lade den komme.

N vil jeg holde øje med. Jeg vil ikke lade den gå i 0,00 No3 igen. Koralerne har sgu brug for lidt næring, ikke sandt?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Steen »

Så er det jo bare at nyde akvariet tilbage og lave et ugeligt vandskifte til systemet det køre igen.

Nu hvor du laver vandskifte suger du vel også snavs op fra akvariet hvis der ligger noget. Eller fra sumpen hvis der er skidt i den.
Det er altid en rigtig god ide at holde baljen ren og ikke bare tappe vandet fra systemet.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Hej Steen,

Jeg nyder det skam, trods det ikke køre på skinner :y
Faktisk tror jeg... Hvis alt kørte af sig selv og der ingen udfordringer var, så var det slet ikke sjovt at lege saltvands nørd :f2: :f3:

Jeg har skam skiftet vand regelmæssigt længe. Bare ikke med red sea salt.

Jeg bruger en hævert og renser bunden.
Jeg gør det normalt kun i sumpen, for ikke at forstyrre livet i baljen. Hvis der er slam suger jeg det selvfølgelig op. Det er der dog sjældent (altså i baljen).

Jeg har også filtersok på nedløb som renses dagligt.

Jeg justere af og til pumperne, så der samler sig aldrig skidt de samme steder på sten.

I sumpen har jeg LS med to cirkulations pumper. Cirkulation i alle kamre. Sumpen er pt skindende ren :GO

Jeg har dog ikke hænderne i det, men bruger slanger til at rense og suge evt skidt op med.

Jeg har forstået det sådan at det fedt vi har på/i huden gør at skummeren ikke fungere særlig godt.
Derfor altid med handsker, hvis hænderne kommer i vandet.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Steen »

Næ...Det er kun for at undgå allergisk reaktion fra koraler.

Jeg bruger aldrig handsker og har aldrig gjort det.
Grunden er at du ikke skal rode rundt med sten og koraler at du ikke skal stikke pølserne i akvariet.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Jeg ved ikke selv hvordan det hænger sammen, men det jeg har fået fortalt er...

Når du stopper hænderne i baljen, stopper skummeren med at skumme.
Altså ikke helt, men det er tydeligt at se forskel. Det skal være pga. de fedtsyre som vi afgiver til vandet.

Fx når jeg har haft hænderne i baljen uden handsker, så går der noget tid, før at skummeren sparker i gang igen. Det skulle være derfor. Det er i hvert fald som jeg har forstået det.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Steen »

Nå....Ja det har jeg så heller ikke oplevet. Måske pga. min skummer er noget støre samt min vandmængde. Der skal jo noget til at slå 1600l ud af kurs.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraler smelter..?

Indlæg af Petercw »

Det har du så absolut ret i :)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"