"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvid jul i baljen?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Hvid jul i baljen?

Indlæg af PoulD »

Hej alle,

Jeg har stadig lidt mørkelilla slimalger/cynao/dino'er eller hvádet nu er, øverst oppe omkring overløbet, lige under lamperne.
Nu konstaterer jeg så lige, at i dette mørke "slim" er der en masse små nærmest snefnug lignende tingester. De er fra 2-3 cm under overfladen til praktisk talt helt op over overfladen. De er vel ca. 1 mm i diameter.

Godt nok er det jul, men snefnug er det jo nok næppe alligevel. Nogen der kan fortælle mig hvad det er?
DSCF9367b (Medium).jpg
DSCF9367 (Medium).jpg
Rigtig glædelig jul allesammen. Håber julemanden vil være god mod jer alle.
Poul


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Macdoo »

Er detbsmå xenia du har på dine sten?


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har også nogle forskellige typer af dem, så du har ikke frost i akvariet :)
Mener det er noget stolonifera/knopia agtigt.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Carsten »

Macdoo skrev:Er detbsmå xenia du har på dine sten?
Det var også lige min første tanke, men Xenia sidder ikke enkeltvis.


Sidder de løst? Bevæger de sig?? Trækker de sig sammen ved berøring?
Har stenen haft en fortid som koral hos dig??

Jeg fik for mange år siden i en af de "med importer" som ham Marty lavede, nogle micro Xenia ind, som viste sig at hedde
Cervera. eneste optegnelse jeg har fundet om den er i den bog som hedder Soft Corals and Sea fans" af Katharina Fabricius og Philip Alderslade.
Cervera bliver ikke mere end nogle få millimeter høje og vel omkring 5mm i diameter. De er knapt så invastive som almindelig Xenia


Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Steen »

Det kunne godt ligne noget Knopia octocontacanalis.

http://images40.fotosik.pl/1062/34835c71daa4c994med.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af PoulD »

Macdoo skrev:Er detbsmå xenia du har på dine sten?
Jeg ved det ikke, men jeg håber det godt nok ikke, for det vil givetvis være en kæmpe arbejde at fjerne dem.
Jeg ved ikke præcist hvordan xenia ser ud, men det på nedenstående billede dukkede op i min balje for et års tid siden, og jeg fik at vide det var Xenia. Det jeg har nu ligner på ingen måde det. Det var sammenhængende i bunden med et blåt skær. De tingester eg har nu synes at være fuldstædig solitære.
DSCF8780 (Medium).jpg
Jeg ved heller ikke hvilket miljø foretrækker. Umiddelbart ville jeg ikke tro nogen koraller ville synes om at hænge ud der hvor de her gør det.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Carsten »

Det på sidste billede er ikke Xenia. Godt nok holder de sammen via en fælles bund, men ikke så massivt som den på billedet. Mere som nogle løbere hvor polypperne sidder.
Selvom mange koraller breder sig via udløbere og afskydning af enkelte polypper. Har de nu også en kønnet formering. Og resultatet af en kønnet formering kunne godt være det som du oplever nu.
Den koral som du har på nederste billede, er det en som du stadig har i akvariet?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af PoulD »

Tak for hjælpen alle sammen :GO .

Stenen har givetvis en fortid som koral Carsten, men ikke hos mig. Tror den har tilbragt nogle tusinde år under jorden i texas eller sådan noget siden den var koral. :-)

Dem som Jesper og Steen nævner er så vidt jeg kan se en art stjerne polypper. Jeg har godt og vel en halv kvadratmeter stjernepolypper af den slags vist på nedenstående billede, på en anden sten. Det kan da vel ikke være den der er spawnet?
DSCF9370 (Medium).jpg
Da jeg googlede stolonifera faldt jeg over nedenstående billede af en Turbipora musica. Det ligner altså godt nok på en prik, men sådan en dukker vel ikke bare pludselig op ud af det blå?
Billede

Anyway, til min overraskelse er det i al fald meget nemt at fjerne. Her er et billede af samme område, efter en ganske let berøring med konens tandbørste:
DSCF9372 (Medium).jpg
Jeg tror næsten jeg lader resten sidde, for at se hvad det udvikler sig til. Medmindre det er dumt?

Carsten, den på det nederste billede har jeg ikke mere. Det er ca. 1 år siden og jeg skrabede den af i vasken da jeg fik at vide det var Xenia. Hvad det end var stank den i hvert fald værre end svovlbrinte da jeg skrabede den af. Det var meget tæt på jeg måtte have roen hen over den stor Bing & Grøndahl :wc:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Carsten »

Langt de fleste polypper ser ret ens ud, når man kommer helt tæt på.
Ja koraller udsender en ret ubehagelig lugt når de håndteres over vand.

Jeg synes helt klart at du skal lade resten sidde, så vi kan se hvad det udvikler sig til. Her det sådan at det er spredt lidt over flere sten??


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af hellfish »

Jeg har også en sten hvor de har overtaget en del plads dem fra for første billede .. De spreder sig ikke eksplosivt, de bevæger sig ikke men ligner bare sne fnug! Sjov lille gevækst ;)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af PoulD »

Har kun observeret det på denne ene sten. Men det er spredt over et ca. 3 cm bælte langs 10-15 cm af overløbskammen


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Jesper ØH »

Tubipora musica har rør koral skelet.
Her er et billede af nogle af mine, tror det er knopia.
Sorry billedkvaliteten.
Vedhæftede filer
image.jpg


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Carsten »

Jesper ØH skrev:Tubipora musica har rør koral skelet.
Her er et billede af nogle af mine, tror det er knopia.
Sorry billedkvaliteten.

Beklager, men det er ikke Knopia.
Polyppens fingere er meget mere jævn på Knopia end på Cervera


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
Jesper ØH skrev:Tubipora musica har rør koral skelet.
Her er et billede af nogle af mine, tror det er knopia.
Sorry billedkvaliteten.

Beklager, men det er ikke Knopia.
Polyppens fingere er meget mere jævn på Knopia end på Cervera
Jeg har kigget en del videre og tror heller ikke rigtig på Knopia.
Kunne det være en Sansibia sp. af en slags ?
Ville bestemt ikke have noget imod hvis det viste sig at være Sansibia formosana http://www.flickr.com/photos/89783038@N07/8576926265/" onclick="window.open(this.href);return false; :K


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Carsten »

Kunne det ikke være dem her??
http://www.charterhouse-aquatics.co.uk/ ... 13143.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De minder i forbløffende grad om dem jeg havde.
Og at de nu er i slægten Sansibia, forklarer jo så hvorfor jeg ikke har kunnet finde ret meget om Cervera


Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Jesper ØH »

I har nok ret :) god jagt der er jo en del at gå igennem :dizzy:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af PoulD »

Uanset hvad, er det da lidt sjovt de har valg at slå sig ned i slimalgerne, få cm. under "solen".

Nå, vi ser lige når de er blevet en anelse større :-) Og du har ret Jesper, der findes en del. Så vidt jeg kan se er der over 3000 forskellige i underarten oktokoraller (alcyonaria).

Her er et link med oktokoraller fra A til Z. Tænkte det MÅSKE kunne bruges i Carstens tråd (m.h.t. Sansibia sp. er den side dog ikke særlig god) http://researcharchive.calacademy.org/r ... CTOGEN.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af PoulD ons 25. dec 2013 10:25, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg synes altså de ser flotte ud. Jeg ville beholde dem og se, hvad de udvikler sig til ;)


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvid jul i baljen?

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Uanset hvad, er det da lidt sjovt de har valg at slå sig ned i slimalgerne, få cm. under "solen".

Nå, vi ser lige når de er blevet en anelse større :-) Og du har ret Jesper, der findes en del. Så vidt jeg kan se er der over 3000 forskellige i underarten oktokoraller (alcyonaria).

Her er et link med oktokoraller fra A til Z. Tænkte det MÅSKE kunne bruges i Carstens tråd (m.h.t. Sansibia sp. er den side dog ikke særlig god) http://researcharchive.calacademy.org/r ... CTOGEN.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Selvom den kun er retningsgivende med hensyn til udseende, så lad os da tage den med. Vi har jo ikke så meget andet. Skulle der dukke noget bedre op, udskifter vi da blot siden.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"