"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad har jeg lært?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Hvad har jeg lært?

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har efterhånden haft saltvands akvarie igennem en del år - og det må siges at jeg har prøvet at fra Nord til Vest af forskellige ting og sager - så jeg tænkte at jeg ville prøve at liste mine erfaringer.

Dette er ikke den gyldne sandhed - der er 100 måder at komme til målet. Dette er mine erfaringer hvordan jeg fik et sundt rev hvor tingene faktisk voksede og trives. Please lad os ikke gøre det til en diskussionstråd.

Dette er ikke en salgstråd - jeg lister bare de ting jeg fandt virkede efter jeg havde prøvet en masse andet. Please lad os ikke gøre det til en diskussiontråd.


Her kommer min brainstorm from the top of my head :beer:

# Læs Jokkes saltvandsbog (http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) inden der begyndes og læs på dette forum. Inden jeg købte mit første RSM130 havde jeg været alle sider igennem under generelt saltvandssnak samt dyr og koraller - jeg var blevet 25 procent klogere men det var bestemt tid givet godt ud!

# Tålmodighed tålmodighed tålmodighed! Det gode kommer til ham der sætter sig på stolen med en kold pilsner!

# Jeg kørte i en del tid uden osmoseanlæg. Det vil jeg aldrig gøre fremover. Det er 100000 gange nemmere at smide næring i vandet end at hive det ud. Tro mig det er pengene værd. Husk silikatfilter - og ja men kan se forskel med et silikat filter. Det må ikke tørre ud sådan et anlæg.

# For tykt bundlag er noget lort - jeg endte med at køre Bare Bottom. Det er en næringsbombe hvis det er for tykt og nej med mindre du har et meget stort akvarie er der ikke nok levende i til at holde en sandstjerne etc i live. Heller ikke en Valenciennea strigata - den der af sult og hvis du er uheldig smider den sand ud over det hele. Sandet bør kun være en dekoration hvis du ikke kan lide en helt tom bund. Lad det ligge et godt stykke tid inden du tænder dine pumper - så sætter det sig og bliver ikke så nemt blæst rundt. Vi drømmer alle om den hvide sandstrand - men ender oftest med at blive skuffet. Enten lidt men godt eller DSB hvis man gider sætte sig ind i det.

# En skummer kan aldrig bliver for stor. I min optik behøver den ikke være pisse dyr - så længe den ikke lyder som et godstog eller bruger for meget strøm. Jo finere bobler jo bedre. Sørg for at når du laver den sump at den er nem at hive ud og rense. Jeg hev min cone skummer ud engang hver anden måned og lod den køre i brun eddike natten over og så i rent vandhane vand - så kører det som nyt!

# Refugium med levende sten - super sted at lave lidt bakterier - pods eller holde en fisk der skal videre. Men endnu værre er det en slam samler og mængden af levende sten skal være meget stor før du ser pods eller en indvirkning som levende filter.

# Refugium med alger - godt sted at lave lidt pods - men som styring af næring giver det ikke nogen specielt indvirking med mindre din alge volume er meget stor - så er det bare for hyggens skyld hvis man er villig til at betale strømmen for det.

# Værdier er essentielle (de tre hellige - Ca, KH, MG)! De skal være inden for rammerne - men måske vigtigt af alt konstante! Brug balling på doseringsmaskine eller Kalkreactor.

# Baseret på mine erfaringer ville jeg til en hver tid vælge en kalkreactor frem for balling såfrem den var med PH controller og magnetventil (flamesuit on :be: )

# Når vi snakker koraller specielt SPS er det vigtigt at næringsværdierne er under kontrol. PO4 er ikke tilladt (altså det som kommer fra fiskelort etc) - NO3 må gerne ligge mellem 1-4 (specielt Skiver og LPS kan godt lide lidt sovs i vandet - men SPS for faktisk også finere farver af det.

# ULNS er en kamp og noget man bør overveje inden man går igang. Man kan skabe "unaturlige" pastel farver - men det er sgu et knivsæg! Og der er mange LPS der ikke kan klare det med mindre man er rigtig god. MEN FUCK DET ER FRÆKT IMO!

# Større er bedre - det er nemmere at holde værdierne jo større vandvolume du har (alt andet lige)

# Smid aldrig noget ud. Koraller på sten der er døde kan blive til fragsten - stumper af silikoneslange etc er uundværligt - man mangler altid lige den der stump når man mindst venter det!

# Grøn silikoneslange kan man med fordel opvarmes i ovnen og udvide så det passer til ens stykke pvc - det virker ikke at varme det med en lighter ;)

# Sørg altid for at have salt på lager - i tilfælde af baljen sejler søndag aften (og det kommer den til på et tidspunkt) er det GULD værd til et hurtigt vandskift inden det bliver mandag og man kan kommer forbi den lokale pusher for at få lidt ekstra redning.

# Vandskift er den bedste måde at holde det hele. Men træerne vokser ikke ind i himlen derfor har vi jo balling etc - jeg skiftede 10 % hver anden måned.

# Man kan ikke leve uden et godt reafraktometer - husk at kalibrere inden du måler og mål altid 2 gange

# Jeg har været rigtigt glad for Hanna PO4 måler - husk at holde glassene pinligt rene - INGEN fedtfingre.

# Man kan ikke have nok 4 mm slange, 4 mm ventiler etc på lager - koster ingen penge.

# Der er så mange fede fisk derude men desværre kan mange af dem ikke passe ind hos os. Fandt endeligt ud af at halvdelen af min fornøjelse var at finde en fisk på nettet derhjemme - læse dag og nat om den og så gå på jagt! Det kan sparer en for mange døde fisk eller andet som fisken nu gør. Et klassisk eksempel er kuffertfisken! Den er skidesød hos forhandleren - men kan ikke klare den cirkulation vi arbejder med - og værst af alt så tager den resten af fiskebaljen med når den dør fordi den er pisse giftig (jeg kan nævne flere eksempler bare fra forum hvor det er sket from the top of my head). Den der med "arh det går sgu nok" - det gør det sgu sjældent og så er fisken desværre død og pengene i din lomme er væk. Tænk på vi prøver at holde dyr som i naturen lever på flere millioner liter vand end vi kan give dem. Det svarer oftest til at holde vandrende gæs i et kanarie bur. Men ja jeg har taget den tur mange gange tidligere og tro mig - det kan man ikke desværre

# Jeg ville til enhver tid købe en fisk privat end hos forhandler - hellere betale det mere og så være godt sikret at det er en fisk der er vant til akvarie

# Køb hellere TR (tank raised) end fra naturen. Oftest er de billigere - vant til akvarier og så slider vi ikke på naturen

# Tjek og dobbelt tjek dine koraller for skadedyr - krabber i koraller er no go med mindre du er sikker på det er en Trapezia

# Dine koraller er ikke så sarte som du tror - de kan godt tåle at blive flyttet på (Nogen acroer dog ikke så godt) men at hive dem op af vandet for at lime fast er der ikke noget problem i

# Alle krabber med hår - UD

# Mexikanske turbosnegle er guld værd - bare husk det skal være de rigtige - str medium fra Dejong er på størrelse med en golf bold. Super til at fjerne alger og vælter faktisk ikke så meget som man skulle tro

# Brug nu handsker - selvom det sutter er det godt i den sidste ende. Vores saltopløsning er meget høj og man kan efter tid bliver overfølsom - specielt hvis man brænder sig på noget levende

# En gylte er i min optik et must have. Specielt hvis man har muslinger. Jeg har altid været glad for den 6 stribede

# Tjek og dobbelt tjek altid dine muslinger for tårnsnegle - de er nogen skidderikker uden lige! Hvis din musling en dag ser skidt ud og du ikke har pisset i vandet - ja så ved du hvorfor - og de er meget svære at udrydde.

# Giftige dyr og fisk der kan brænde eller stikke - køb dem med omhue i tanke - der er en grund til at har den forsvarsmekanisme!

# Heller fodre flere gang lidt end overfodre - det er ren næring i vandet det der ikke bliver spist. Husk at Nori tang jo er en alge så brug det med måde

# Det eneste jeg har haft succes til at lime koraller med igennem tiden er Ecotechs glue. Et lille fif er at smide flasken på radiatoren inden du skal bruge det :wink:

# Man skal aldrig gå ned på udstyr!

# Fish-street og Ebay kan man købe mange sjove ting

# VSV - Carbon - NOPOX - kært barn mange navne - det virker men heller for lidt end for meget - ellers er du fucked.

# Jeg ville tilhver en tid starte på døde sten - skrubbet HÅRDT under en hård bruser. Igen mindre lort du kan slæbe ind jo bedre. Tænk på din stue - jo mere du tørrer dine sko af jo indre skal du smide ud i haven igen. Der snakkes om at smide døde levende sten i brintoverilte opløsning for at koge næring ud - noget jeg vil gøre hvis jeg starter op igen.

# En nylon strømpe på nedløbet er guld værd - brug maske størrelse 20 og ikke 40 - det er for tæt. Og Peder R og Poul I lukker bare hahahahah ;). Skiftes en gang om ugen - bindes fast på nedløbsrøret med 4 mm silikone slange

# En Dremmel er guld værd! Et blad lign. http://www.ebay.com/itm/50mm-Diamond-Cu ... 1e7e03571d" onclick="window.open(this.href);return false; er super til at skære i sten med - HUSK BRILLER!

# Husk masser af håndklæder

# Jeg opgav de alm algemagnetet etc. En grydesvamp på den bløde side virker endnu bedre og ridser ikke

# Tålmodighed tålmodighed tålmodighed! Det gode kommer til ham der sætter sig på stolen med en kold pilsner!

# Ja det er en pisse dyr hobby!

# Ja akvarie kommer til at vælte eller skrante - sådan er det bare - accepter det og find problemet og kom videre - det er sket for alle!

Det var sgu lige hvad jeg kunne komme på - jeg opdatere løbende hvis jeg kommer i tanke om noget :beer:
Senest rettet af Bingocaller tirs 10. dec 2013 08:29, rettet i alt 6 gange.


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
jacob s
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 77
Tilmeldt: søn 13. maj 2012 11:37
11
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af jacob s »

Super tråd det er der mange der kan lære meget af incl mig selv


Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af Steen »

Hehe. Du har sgu fat i den lange ende med det du skriver :-)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af StarF »

Stik enden af den grønne slange i et glas kogende vand så er det let at få ned over pvc. Ellers fin liste


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af Bingocaller »

StarF skrev:Stik enden af den grønne slange i et glas kogende vand så er det let at få ned over pvc. Ellers fin liste
Super råd! Godt tænkt!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af crazy seahorse »

Rigtig fin tråd Mark. Mange gode tanker.

Lagde specielt mærke til din tanke omkring aldrig at smide noget ud. Det hylder jeg også.
Det har betydet, at jeg har måtte lægge ryg til mange sarkastiske ord fra gode saltvandsvenner - omkring alt det lort jeg har stående :biggrin:
Meeen, jeg har ikke tal på alle de gange de selvsamme gode venner, har ringet til mig og spurgt "Erik, du har vel ikke lige denne her dims liggende?" :T
Og som regel har jeg det, eller noget der kan bruges i en snæver vending.
Retfærdigvis skal det siges, at jeg er et selverkendt rodehoved. Men jeg ved hvad der er og nogenlunde hvor det befinder sig :rolleyes:

God tråd for både nye og gamle.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af TOSTRA »

Super idé med sådan en tråd :-)


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af Niclas »

Super godt indlæg, der var lige et nogle fif imellem jeg havde glemt/ikke var bekendt med :GO
Bingocaller skrev:# Læs Jokkes saltvandsbog inden der begyndes
Det lyder som noget der er gået over hovedet på mig, eller også er det kommet "frem" mens jeg ikke har været så aktiv herinde. Er det noget du kan linke til eller præcisere? :)


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af Bingocaller »

Erik ja det er vildt hvad man får samlet - jeg har 3 bedroller med ting jeg bestemt ikke kan leve uden under sengen - men på en eller anden sjov måde var det altid lige den dims man skulle bruge :)

Niclas tråden er opdateret med link


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2059
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af nbd »

Bingocaller skrev:# For tykt bundlag er noget lort - jeg endte med at køre Bare Bottom.
Et tykt bundlag har vel også sin berettigelse? Jf. dsb og Jauberts metode ('The Monaco System'). Men det kræver opmærksomhed, i hvert fald mere end Bare Bottom :wink:


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af Bingocaller »

nbd skrev:
Bingocaller skrev:# For tykt bundlag er noget lort - jeg endte med at køre Bare Bottom.
Et tykt bundlag har vel også sin berettigelse? Jf. dsb og Jauberts metode ('The Monaco System'). Men det kræver opmærksomhed, i hvert fald mere end Bare Bottom :wink:
Bestemt - deraf min kommentar "Enten lidt men godt eller DSB hvis man gider sætte sig ind i det."


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af ole kekkonen »

Godt med erfaringer det kan vi alle laere af.
DSB Methoden er for let Til dem der vil Göre det Teknisk kompliceret lol.
DSB kan Ikke Väre Lettere det tar en halv dag at lave en dyb sand Bund SAA er du körende.jeg vil aldrig ha saltvand uden og det er Ikke kun en estetisk tingeling Men det ser naturlig ud fordi det er mere naturlig


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af Tykki »

Dejlig tråd. Ole kan du uddybe det? Jeg har aldrig haft andet end bøvl med mit bundlag, men ville så nødigt undvære af æstetiske grunde. Mvh Dan


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af ole kekkonen »

Tykki skrev:Ole kan du uddybe det? Jeg har aldrig haft andet end bøvl med mit bundlag, men ville så nødigt undvære af æstetiske grunde. Mvh Dan
jo men hvad mener du med bøvl?man kan også mishandle levende sten så meget at det bliver noget bøvl,indkørte levendesten hvor man dræber alt det levende er ikke meget mere vœrd end en bunke dekorativ faxekalk.
hvis du vil køre en rigtig dsb er det så ikke bare et tykt bundlag heller,sandet skal være fint(sugar size) og korrekt sat sammen med en hel stribe dyr,det tar lidt tid men Set i bagspejlet hvad alt andet koster i en dyr hobby og tiden man bruger på at sætte sig ind i den for at forstå hvordan næringen kan udnyttes af andre organismer så er vi da over i den belønnende del af hobbyen vil jeg mene.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3686
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af charlie saltvand »

ULNS....... wtf ?

Hejsa rigtig guld tråd du har lavet her. Kanon.

Hvad er ULNS ?

Du får lige en dot mere her af mig.

# lad være med at hoppe med på alle de sidste nye trends der dukker op inden for denne skønne hobby hele tiden! Giv dig tid til at lære DIT system at kende til bunds, inden du hopper med på det sidste nye....... så er mange af ulemperne ved det sidste nye måske også dukket op, så du ikke behøver erfarre dem på egen balje!

De flest velprøvede metoder virker og virker godt hvis du prøver dem i længere tid og til bunds.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af mchr »

Ulns forklares lidt her: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=3047" onclick="window.open(this.href);return false;


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3686
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af charlie saltvand »

mchr skrev:Ulns forklares lidt her: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=3047" onclick="window.open(this.href);return false;

Nåh, det kunne i jo bare have skrevet :dizzy:

Altså
Ultra Low Nutrient System...

Mange tak for linket :GO

Gæt denne her.

Fowlpsanddsbandato+w10%wcalldiy

Ej det er gas.

Takker.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Drelige
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: tors 10. nov 2011 21:52
12
Postnummer: 6823 Ansager
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 6823 ansager

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af Drelige »

synes denne skulle ligges under den bog som alle nybegyndere skal læse


Ferskvand??? Nej så hellere have en klask af en våd berlinger
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvad har jeg lært?

Indlæg af ole kekkonen »

Kom i tanke om en Gammel Artikel Fra En Gammel Sur mand

http://grumpyreefer.net/2009/10/28/ulns ... r-from-ul/" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"