"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Planarier....????? Hjælp

Forum for generel snak omkring saltvand.
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Planarier....????? Hjælp

Indlæg af nybegynder »

Hej folks har idag set jeg har fået planarier i mit akv, hvordan får jeg udryddet de kræ????


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Jerslev »

Biologisk bekæmpelse er bedre end kemisk
De to gange jeg har haft det, har jeg købt en Scooterblenny, og den har hver gang udryddet dem. Husk dog på, at den er i familie med Mandarinen og kan være svær at få til at tage andet end pods med videre, når planarierne er væk

Har kun een gang brugt Flatworm exit og gør det aldrig mere - alt småkravlende liv døde men ikke alle fladormene. Men andre har haft gode erfaringer
Ved brug af kemikalier skal du også være opmærksom på, at fladormene ved død udskiller giftstoffer, så man skal fjerne så mange som muligt før brug af kemiske kampmidler - og der er mange planarier i et akvarium, når man opdager dem - mange flere, end du umiddelbart kan se.

held og lykke med kampen


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Carsten »

Lidt i tråd med det Jerslev skriver, så har jeg dog haft held med at bruge Flatworm-exit. Men der er dog altid nogen planarier der overlever, og dem vil jeg mene kan fjernes med en Mandarin, scooterblenny eller seksstribet gylte


nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af nybegynder »

Carsten nu siger du en seksstribet hvordan med en lime grøn gylte kan den bruges får en snart ?..


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Carsten »

Det ved jeg desværre ikke noget om.
Har kun prøvet med den seksstribede


dyr200
Reactions:

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af dyr200 »

Det er ikke alle seksstribede der tar det


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Jerslev »

det er netop problemet - mange indlæg bekræfter et samme - at den seksstribede ikke er pålidelig i den henseende - men hvis du søger på planarier og scooterblennien får du positive matches - at de hjælper


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Carsten »

Jerslev skrev:det er netop problemet - mange indlæg bekræfter et samme - at den seksstribede ikke er pålidelig i den henseende - men hvis du søger på planarier og scooterblennien får du positive matches - at de hjælper
Det samme kan siges om de andre.
Den seksstribede jeg havde, blev indkøbt for at tage planarierne i mit fragment akvarie.
Men under ingen omstændigheder ville den spise dem. Da den så senere blev sat overi det store akvarie,
begyndte den at spise dem i stor stil, og inden for et par måneder var akvariet som støvsuget for planarierne.


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Jerslev »

det er da godt - min seksstribede rørte dem aldrig - derfor skriver jeg også, at denne ikke er helt pålidelig - og det bekræfter, at intet er givet på forhånd i denne hobby.


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af pederrevnørd »

Planarier kommer også fordi der er for meget overskudsfoder til dem.
Hvis du begynder at fodre væsnetligt mindre, så forsvinder de over tid.

Med andre ord - du holder dem i live

Scooterblennier hjælper, men kombiner med ovnst, så er der ingen grund til at bruge meds.
Om limegrøb gylte hjælper - måske, men den er ligeså upålidelig somd en seksstribede.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Jerslev »

pederrevnørd skrev:Planarier kommer også fordi der er for meget overskudsfoder til dem.
Hvis du begynder at fodre væsnetligt mindre, så forsvinder de over tid.

Med andre ord - du holder dem i live

Scooterblennier hjælper, men kombiner med ovnst, så er der ingen grund til at bruge meds.
Om limegrøb gylte hjælper - måske, men den er ligeså upålidelig somd en seksstribede.

Mvh
Peder

det er vist ikke helt rigtigt Peder. Hvis der er tale om de røde planarier: sakset fra nettet: læg mærke til ordet photosynthetic.
De slæbes ind med LS og nye koraller og lever af lys som korallerne

The acoel flatworm, commonly known as "Rust-Brown Flatworm" is a photosynthetic flatworm that can reach plague proportions. This is the main reason they are undesirable, looking unsightly and smothering low flow, light intense areas throughout the aquarium. The rust brown flatworm is a non predatary, photosynthetic flatworm, and as such, does not directly impact the inhabitants of the aquarium. Rust-brown flatworms tend to move slowly, but can cover
a significant distance in a hour or so. By observing closely, can see them glide over the surface and wriggle from side to side.


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af PederP »

Jeg syntes ikke en gylte er særlig effektiv hvis man kører godt på med foder. Så svømmer mine i hvert fald bare rundt og "spiller smarte" mellem fodringerne.
Samme gylte som feder den af i hovedtanken, støvsugede sit gamle akvarium for alt småkravl hvor der gik et par dage mellem hver fodring.

På samme måde syntes jeg heller ikke pudserejerne gider passe deres arbejde hvis de kan få kløerne i frostfoder i stedet.


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Jerslev »

Dovne dyr - ud med dem - så kan de lære det!! (Hvodden får jeg smiles frem???


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Carsten »

Jerslev skrev:Dovne dyr - ud med dem - så kan de lære det!! (Hvodden får jeg smiles frem???
De komer frem når du trykker på komplet skrivefelt


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af ole kekkonen »

men hvorfor så mange:)?


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af pederrevnørd »

Jerslev skrev:
pederrevnørd skrev:Planarier kommer også fordi der er for meget overskudsfoder til dem.
Hvis du begynder at fodre væsnetligt mindre, så forsvinder de over tid.

Med andre ord - du holder dem i live

Scooterblennier hjælper, men kombiner med ovnst, så er der ingen grund til at bruge meds.
Om limegrøb gylte hjælper - måske, men den er ligeså upålidelig somd en seksstribede.

Mvh
Peder

det er vist ikke helt rigtigt Peder. Hvis der er tale om de røde planarier: sakset fra nettet: læg mærke til ordet photosynthetic.
De slæbes ind med LS og nye koraller og lever af lys som korallerne

The acoel flatworm, commonly known as "Rust-Brown Flatworm" is a photosynthetic flatworm that can reach plague proportions. This is the main reason they are undesirable, looking unsightly and smothering low flow, light intense areas throughout the aquarium. The rust brown flatworm is a non predatary, photosynthetic flatworm, and as such, does not directly impact the inhabitants of the aquarium. Rust-brown flatworms tend to move slowly, but can cover
a significant distance in a hour or so. By observing closely, can see them glide over the surface and wriggle from side to side.
Er egentlig ligeglad hvad der står i dit citat.
Jeg har personlig erfaring med at for meget næring gør at disse kan blive til en plage.

Jeg har også personlig erfaring med at de kan fjernes ved at kontrollere fodring således at de ikke multiplicerer sig uhæmmet.

Vi har aldrig haft mere lys over vores baljer end nu, så hvis det du linker er eneste årsag - så havde vi alle tusindvis af disse :y

De har jo sjovt nok også en mund, hvad mon de bruger den til ? Tror artiklen kan sidestilles med de artikler hvor der står at Acropora også udelukkende lever af deres Zoox - blot til sammenligning.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af ole kekkonen »

enig med peder,i min bog er Convolutriloba surface grazers det kan også være de optar organisk matriale igennem huden(epidermis)
deres zooxantheller fungerer akkurat som i koraller for at optage proteiner må de spise noget i tilæg,igen alle dyr også koraller for kun sukker ifra zooxantheller de skal bruge mer end en slags foderkilde


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Jerslev »

Peder R: "Er egentlig ligeglad hvad der står i dit citat.
Jeg har personlig erfaring med at for meget næring gør at disse kan blive til en plage."

Jamen så må vi jo blot konstatere at din personlige erfaring, ifølge dig er mere værd og troværdig end autoriteter.
Men derfor kan du godt opretholde en ordentlig tone synes jeg - Dit sprog klæder ikke et offentligt forum, blot fordi man problematiserer dine holdninger. Det er vel trods alt et diskussionsforum
Læg mærke til, at jeg skriver "vist nok" og vedlægger dokumentation - og denne må folk jo så forholde sig til


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Mikki »

Rolig drenge ;) hvad mad ferskvands dryp/dyp?


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Gizze »

Undskyld jeg lige låner tråden :-/
Men hvordan klarer man planarier i et nano akvarium ?
Jeg har en lille smule planarier i et 40 liters, så en fisk er vel udelukket ?
Har noget flatworms exit og kul, men skal ikke nyde noget, hvis alt andet liv også går til (som beskrevet længere oppe)


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af pederrevnørd »

Vent til lyset slukker, sæt så en svag lyskilde i det ene hjørne.
Efter 2 timer vil en stor del af dem være der, hvorefter du kan suge dem op.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Jerslev »

Gizze:
Om alt andet liv går til, var blot min erfaring, men måske har jeg været for utålmodig, da jeg brugte det og gav for meget, fordi jeg ikke kunne se reaktioner i form af døde planarier og har så hældt lidt (for meget )mere i. Men hvis du søger på Flatworm Exit har mange brugere haft forskelligtartede erfaringer og resultater - men du risikerer under alle omstændigheder ved at bruge det, at du ikke får udryddet alle - og du har stadig den udløste gift at bekymre dig om - man siger, at det er nødvendigt at bruge aktivt kul samtidig og at man skal fjerne så mange som muligt inden og få de døde op hurtigst muligt op, tror jeg, der står, men har smidt mine rester ud.

Og til dig Miki:
Det er okay, men som du kan se i min profil er jeg så gammel i gårde, at jeg ikke gider lade mig kyse af et reelt uforskammet svar. Har jeg uret eller delvist uret, er man velkommen til at problematisere og korrigere på almindelig videnskabelig baggrund - det er den personlige pågående stil, jeg finder ubehagelig. Især fordi jeg ikke har noget som helst udestående med personen.
Der er for megen religion og for megen - det mener jeg/tror jeg/mener jeg - er det ens belæg for påstande, bør man være tilsvarende forsigtig og udtrykke sig med forbehold

I øvrigt har jeg søgt lidt mere og har fundet, at nogle mener, (The Advanced...) at de(planarierne eller i hvertfald nogle af dem) vist nok også - probably feeds on detritus, algae and pods. Hvorvidt dette så kan relateres til fodringsvaner, vil jeg lade andre diskutere

I øvrigt er der tilsyneladende så mange arter, har jeg læst, at det er svært at give en samlet karakteristik


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Gizze »

pederrevnørd skrev:Vent til lyset slukker, sæt så en svag lyskilde i det ene hjørne.
Efter 2 timer vil en stor del af dem være der, hvorefter du kan suge dem op.

Mvh
Peder
Det skal prøves! :-)
takker


Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Gizze »

Jerslev skrev:Gizze:
Om alt andet liv går til, var blot min erfaring, men måske har jeg været for utålmodig, da jeg brugte det og gav for meget, fordi jeg ikke kunne se reaktioner i form af døde planarier og har så hældt lidt (for meget )mere i. Men hvis du søger på Flatworm Exit har mange brugere haft forskelligtartede erfaringer og resultater - men du risikerer under alle omstændigheder ved at bruge det, at du ikke får udryddet alle - og du har stadig den udløste gift at bekymre dig om - man siger, at det er nødvendigt at bruge aktivt kul samtidig og at man skal fjerne så mange som muligt inden og få de døde op hurtigst muligt op, tror jeg, der står, men har smidt mine rester ud.

Og til dig Miki:
Det er okay, men som du kan se i min profil er jeg så gammel i gårde, at jeg ikke gider lade mig kyse af et reelt uforskammet svar. Har jeg uret eller delvist uret, er man velkommen til at problematisere og korrigere på almindelig videnskabelig baggrund - det er den personlige pågående stil, jeg finder ubehagelig. Især fordi jeg ikke har noget som helst udestående med personen.
Der er for megen religion og for megen - det mener jeg/tror jeg/mener jeg - er det ens belæg for påstande, bør man være tilsvarende forsigtig og udtrykke sig med forbehold

I øvrigt har jeg søgt lidt mere og har fundet, at nogle mener, (The Advanced...) at de(planarierne eller i hvertfald nogle af dem) vist nok også - probably feeds on detritus, algae and pods. Hvorvidt dette så kan relateres til fodringsvaner, vil jeg lade andre diskutere

I øvrigt er der tilsyneladende så mange arter, har jeg læst, at det er svært at give en samlet karakteristik
Jeg har tænkt nøjagtig det samme som du skriver du har oplevet.
Om ikke man slå alt andet ihjel også.
Jeg tør ikke tage chancen!


johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af johanne86 »

hmmm.... Nu har jeg sgu også fået røde planarier. Øv altså!

Vi købte en LSD mandarin fisk i går til at tage dem. Jeg har indtryk af at den skulle være lige så effektiv og pålidelig som scooter blennien, ikke?
Hvis ikke, hvor mange dage skal vi så give mandarinen før vi henter en scooter blenny til at klare jobbet i stedet? Jeg synes godt nok at de planarier bliver flere og flere dag for dag, og det er kun 4 dage siden vi opdagede dem! :(


625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af KasperT »

Jeg har haft disse planarier i lang tid nu og min LSD ser ikke ud til at spise dem. Tror man skal være lidt heldig for at den gider.

Havde en scooter i en periode, den tog dem heller ik.

Den eneste jeg har haft held med er seksstribet gylte. Den var tilgengæld effektiv.

De har ikke gjort noget skade i mit akvarie, så har ikke gjort så meget for at udrydde dem.
Men hvis jeg får bestanden langt nok ned så får de en gang flatworm exit. Tør ikke så længe der er så mange :-(


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Mikki »

Har en koral der havde dem på sig tidligere idag, de er nu væk efter et ferskvands dyp :GO
hvis de ikke er over det hele i baljen er det vel os en mulighed for dig?


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af KasperT »

Hos mig sidder de aldrig på korallerne, de sidder altid i sprækker mellem sten, i kanten mellem sten og sand og lign. steder.

Fjerner rimelig mange ved hvert vand skift og så ser den nye gylte jeg har købt for nogle dage siden ud til at være gået i krig med resten :-)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Mikki »

KasperT skrev:Hos mig sidder de aldrig på korallerne, de sidder altid i sprækker mellem sten, i kanten mellem sten og sand og lign. steder.

Fjerner rimelig mange ved hvert vand skift og så ser den nye gylte jeg har købt for nogle dage siden ud til at være gået i krig med resten :-)
Super lækkert at den tager dem ;)
Mine har faktisk kun holdt sig på den ene koral så tænkte at jeg måtte gribe ind før de spredte sig. men de gemmer sig sikkert andre steder hos mig os, har bare aldrig set dem andre steder.


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af KasperT »

Der er jo mange arter, så de opfører sig nok forskelligt. Har også haft nogle hvide nogen, de sad altid på samme koral, men de er forsvundet nu.


/Kasper

Website: Reef App
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"