"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

CA hæver sig uden tilsætning.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Hartman »

Som overskriften lyder.
Jeg målte igår en Ca på 450. og jeg dobbelt tjekker. Idag er den så 470 uden jeg har tilsat noget.
Er det bundlaget der kan frigør noget, det består meget af skaller.Har 2 sandsøstjerner så de roder jo lidt idet.
Eller nogen bud på hvad det kan være.

Skal sige jeg har en høj Mg +1600

Mvh
Hartman
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af amddurin »

Jeg ville vente et par dage og så måle igen...

Du har ikke lige lavet et vandskifte vel?
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Hartman »

amddurin skrev:Jeg ville vente et par dage og så måle igen...

Du har ikke lige lavet et vandskifte vel?
Det gjorde jeg i søndags.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Carsten »

Prøv at få en anden til at lave nogle målinger med nogle andre testsæt
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af amddurin »

Så er det ikke pga vandskiftet...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af crazy seahorse »

Hvordan ser din Kh måling ud?
Hvis Kh er lav, så kan Ca stige som følge af det.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Hartman »

crazy seahorse skrev:Hvordan ser din Kh måling ud?
Hvis Kh er lav, så kan Ca stige som følge af det.

Erik
Den ligger stabil på 9. Tilføre dagligt.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af crazy seahorse »

Kiggede lige på dit akvarie.
Med mindre du har ændret på det siden, så tilsætter du både Reef Foundation og Reef energy.
Hvis ikke jeg husker meget galt, så er der Ca i mindst den ene.
Samtidig bruger du Red Sea pro salt vist ikke?
Det er et godt salt, men det har et højt indhold af både Kh og Ca.
Den kombination kan måske spille ind.

Jeg ville lige kigge på de Red Sea bøtter - evt gå ind på hjemmesiden og læse nærmere. Jeg har i anden anledning læst dem igennem og det er altså ikke bare lige at anvende. For mig at se, er det ikke bare et produkt man plasker i og så er den ged barberet. Det kræver nogen erfaring og en vis indsigt i hvordan de forskellige ting virker på hinanden.
Lagde mærke til at de anbefaler, at man holder øje med sine målinger da enkelte af elementerne i vandet, kan blive over - eller underrepræsenteret ved kontinuerlig brug. Det kunne være forklaringen på din stigning i Ca (hvis du da bruger RS Foundation endnu).
Hvis du tilsætter samme mængde dagligt og du samtidig ikke har et ret stort forbrug af Ca, så vil den stige. Hvilket passer med deres egen advarsel.
Men nu ville jeg ikke være så nervøs ved en Ca som din, men det er selvfølgelig klogt at holde øje, for at finde ud af om du tilsætter unødvendigt.

Bare et bud.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Hartman »

crazy seahorse skrev:Kiggede lige på dit akvarie.
Med mindre du har ændret på det siden, så tilsætter du både Reef Foundation og Reef energy.
Hvis ikke jeg husker meget galt, så er der Ca i mindst den ene.
Samtidig bruger du Red Sea pro salt vist ikke?
Det er et godt salt, men det har et højt indhold af både Kh og Ca.
Den kombination kan måske spille ind.

Jeg ville lige kigge på de Red Sea bøtter - evt gå ind på hjemmesiden og læse nærmere. Jeg har i anden anledning læst dem igennem og det er altså ikke bare lige at anvende. For mig at se, er det ikke bare et produkt man plasker i og så er den ged barberet. Det kræver nogen erfaring og en vis indsigt i hvordan de forskellige ting virker på hinanden.
Lagde mærke til at de anbefaler, at man holder øje med sine målinger da enkelte af elementerne i vandet, kan blive over - eller underrepræsenteret ved kontinuerlig brug. Det kunne være forklaringen på din stigning i Ca (hvis du da bruger RS Foundation endnu).
Hvis du tilsætter samme mængde dagligt og du samtidig ikke har et ret stort forbrug af Ca, så vil den stige. Hvilket passer med deres egen advarsel.
Men nu ville jeg ikke være så nervøs ved en Ca som din, men det er selvfølgelig klogt at holde øje, for at finde ud af om du tilsætter unødvendigt.

Bare et bud.

Erik
Energy tænkte jeg bare var godt til det bløde.
Abc+ tilføre jeg når Ca skal hæves eller holdes stabil. Læste en her inde der gjorde det. Men står også på bøtten at det er såen det skal gøres.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af crazy seahorse »

Pladsen på en bøtte er ofte begrænset, så du vil få mere ud af at hente mere info fra hjemmesiden.
Har fundet den frem til dig:
http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4345" onclick="window.open(this.href);return false;
Læg mærke til at de nævner det med over - underrepræsentationen på siden her.

Og så skriver de jo ikke om evt ulemper, det er jo deres side og skal helst sælge. Det er naturligt, men skal dog lige medtages når man læser om produktets fortræffeligheder. Man skal nok gøre sine egne erfaringer.

Et lille tip ud fra egne erfaringer:
Det er bedre at finde en fast daglig/ugentlig tilsætning, fremfor at tilsætte når man mangler.
De sving der på den måde opstår giver ustabilitet og det forplanter sig igennem hele systemet.
For mig er stabiliteten vigtig og er en af grundende til, at jeg ikke har hverken dødsfald eller koraller der mistrives.
De eneste der ikke trives er en del LPS, men det vidste jeg godt var prisen for at køre med lav næring.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Carsten »

Var det ikke Flemse der oplevede det samme med Reef Foundation?
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Hartman »

Det var denne jeg faldt for.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ead#unread" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg måler ca hver dag. Det er nok heller ikke så godt og gøre.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:Var det ikke Flemse der oplevede det samme med Reef Foundation?
Jo, det mener jeg også.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af crazy seahorse »

Hartman skrev:Det var denne jeg faldt for.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ead#unread" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg måler ca hver dag. Det er nok heller ikke så godt og gøre.
Prøv at se hvad der står i Per Madsens indlæg i tråden. Der et uddrag fra Red Seas hjemmeside.
Der siges bla.
Do not use Reef Foundation ABC+ to make periodic adjustments to the calcium level.

Der sker nok ikke noget ved at måle dagligt, men det er måske overkill.
Jeg måler dagligt hvis jeg skal justere min kalkreaktor, men så er det kun Kh jeg måler.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Hartman »

crazy seahorse skrev:
Hartman skrev:Det var denne jeg faldt for.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ead#unread" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg måler ca hver dag. Det er nok heller ikke så godt og gøre.
Prøv at se hvad der står i Per Madsens indlæg i tråden. Der et uddrag fra Red Seas hjemmeside.
Der siges bla.
Do not use Reef Foundation ABC+ to make periodic adjustments to the calcium level.

Der sker nok ikke noget ved at måle dagligt, men det er måske overkill.
Jeg måler dagligt hvis jeg skal justere min kalkreaktor, men så er det kun Kh jeg måler.

Erik
Jeg er ret dårlig til engelsk så kommer engang imellem til at misforstå noget.
Hvad skal man så bruge abc+ til?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Carsten »

Hvis du ikke er så stiv i engelsk, så kør det gennem Google translate og få en nogenlunde oversættelse.
Hvis du ikke selv har link til de sider med "papirerne" på reef Foundation, så findes de her
http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4345" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er en del under liggende sider.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af crazy seahorse »

Hartman skrev:
crazy seahorse skrev:
Hartman skrev:Det var denne jeg faldt for.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ead#unread" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg måler ca hver dag. Det er nok heller ikke så godt og gøre.
Prøv at se hvad der står i Per Madsens indlæg i tråden. Der et uddrag fra Red Seas hjemmeside.
Der siges bla.
Do not use Reef Foundation ABC+ to make periodic adjustments to the calcium level.

Der sker nok ikke noget ved at måle dagligt, men det er måske overkill.
Jeg måler dagligt hvis jeg skal justere min kalkreaktor, men så er det kun Kh jeg måler.

Erik
Jeg er ret dårlig til engelsk så kommer engang imellem til at misforstå noget.
Hvad skal man så bruge abc+ til?
Hvis du kigger det indlæg som du linkede til, så vil du i Gniztens indlæg kunne se, at det stort set er en slags Balling, som man har puttet lidt sporelementer/stoffer i. Man har så forsøgt at ramme så bredt som muligt.
Det svarer vel lidt til Carsten (DecOceans) væsker, hvor princippet er det samme.

Jeg vil vove den påstand, at du vil kunne få et mindst lige så godt resultat - hvis ikke bedre, ved at anvende Balling light og så lave et ugentligt vandskift på ca 6 - 7%. Når du bruger et kvalitetssalt som RSpro, så vil der være over 95% af de sporelementer som dine koraller skal bruge i saltblandingen.
Det gælder for øvrigt for de fleste saltmærker. De kan rigeligt forsyne de fleste koraller med det de skal bruge.

Der sker ikke noget ved at anvende RSF+, men det andet er billigere og du har væsentlig mere kontrol over hvad der sker.
Du har jo ingen indflydelse på hvad der er i RSF+, original Balling eller DecOceans væsker. Det valg er truffet af andre, sikkert ud fra de bedste intentioner, men det er ude af din kontrol.
Kontrol er alfa og omega i denne hobby efter min mening.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Hartman »

crazy seahorse skrev:
Hartman skrev:
crazy seahorse skrev:
Hartman skrev:Det var denne jeg faldt for.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ead#unread" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg måler ca hver dag. Det er nok heller ikke så godt og gøre.
Prøv at se hvad der står i Per Madsens indlæg i tråden. Der et uddrag fra Red Seas hjemmeside.
Der siges bla.
Do not use Reef Foundation ABC+ to make periodic adjustments to the calcium level.

Der sker nok ikke noget ved at måle dagligt, men det er måske overkill.
Jeg måler dagligt hvis jeg skal justere min kalkreaktor, men så er det kun Kh jeg måler.

Erik
Jeg er ret dårlig til engelsk så kommer engang imellem til at misforstå noget.
Hvad skal man så bruge abc+ til?
Hvis du kigger det indlæg som du linkede til, så vil du i Gniztens indlæg kunne se, at det stort set er en slags Balling, som man har puttet lidt sporelementer/stoffer i. Man har så forsøgt at ramme så bredt som muligt.
Det svarer vel lidt til Carsten (DecOceans) væsker, hvor princippet er det samme.

Jeg vil vove den påstand, at du vil kunne få et mindst lige så godt resultat - hvis ikke bedre, ved at anvende Balling light og så lave et ugentligt vandskift på ca 6 - 7%. Når du bruger et kvalitetssalt som RSpro, så vil der være over 95% af de sporelementer som dine koraller skal bruge i saltblandingen.
Det gælder for øvrigt for de fleste saltmærker. De kan rigeligt forsyne de fleste koraller med det de skal bruge.

Der sker ikke noget ved at anvende RSF+, men det andet er billigere og du har væsentlig mere kontrol over hvad der sker.
Du har jo ingen indflydelse på hvad der er i RSF+, original Balling eller DecOceans væsker. Det valg er truffet af andre, sikkert ud fra de bedste intentioner, men det er ude af din kontrol.
Kontrol er alfa og omega i denne hobby efter min mening.

Erik
Vil du prøve at sætte et program sammen som du syntes vil være godt.
Jeg går så lidt mere op i LPS.
Men ellers det fra redsea kan vel også bruges. De har da også ren CA. Bruger deres KH.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Carsten »

Der er vel ikke så meget der skal sættes sammen ud over at du køber de rene varer og selv blander det op.
Og ved ikke at tilsætte noget i nogle dage, med daglige målinger, vil du kunne se hvor meget dit akvarie bruger dagligt. Og derudfra så selv tilsætte de opblandede væsker.
Derved ser du også hurtige når væksten i akvariet begynder og forbruget stiger.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af crazy seahorse »

Det kan jeg godt, men det er ikke så indviklet. Jeg kan fortælle dig hvordan jeg gør og hvad der virker hos mig.

Du skal regulere for "de tre hellige" Ca, Kh og Mg. Det gøres feks med Balling light. Benny her på forum er Expert på det.
Så kunne du anskaffe dig en dosseringsmaskine, du kan sikkert få en brugt her på forum. Jeg har set, at der har været flere GroTech dosseringsmaskiner til salg i den sidste tid. Det er for at du kan få det så stabilt som muligt. Du skal bruge mindst tre kanaler.
Den tilfører den mængder du beder den om dagligt (flere gange dagligt hvis du beder den om det) Grunden til at jeg nævner GroTech er, at den har jeg selv. Her vælger du feks 50 ml. dgl. Så spørger den om hvor tit, her kunne du vælge 6xdgl. Så er det antallet af dage, her siger du alle dage. Så fordeler den selv de 50ml på 6 x dgl i syv dage om ugen. Så har du én kanal pr væske. Det er ret smart.

Balling kan du feks. købe hos Moby eller Aquafair. Der skal du gå efter det rene produkt, dvs uden sporelementer (hvis du spørger mig). Sporelementerne får du jo ind via dit vandskift, så de er overflødige.
Ballingen blander du selv på køkkenbordet med RO vand. Der følger gerne en vejledning med, ellers så kig her på forum under Balling tror jeg.
Jeg skrev til Benny og han hjalp mig med, både hvad jeg skulle købe og hvordan jeg skulle blande det. Jeg lavede kun Mg og det var simpelt. Når jeg kan finde ud af det, kan alle.
Så skal dine væsker justeres ind med dosseringsmaskinen, det tager typisk én til to uger højst. Så kører det af sig selv.
Så skal du bare holde dine vandskift på de der 6 - 7% ugentligt.
Det er i grove træk hvad jeg gør. Jeg bruger bare en kalkreaktor i stedet for Balling, men jeg tilsætter intet ud over det.
Du vil godt kunne justere med RS produkter, men det er en meget dyrere måde at gøre det på. Men føler du dig mest tryg ved det, så kan det godt lade sig gøre tror jeg. Det er jo ikke raketvidenskab at holde styr på de værdier. Det er kun tre ting.

Med hensyn til LPS, så er det nok en af eksperterne herinde du skal have fat på. Jeg har for lidt næring i mit til at de fleste LPS kan trives.
Jeg kan holde Duncan, Caulastrea, Nemenzophyllia, Acanthophyllia, Euphyllia og visse Acans. Resten må jeg lade andre om.
Men det er noget med næringen der skal op og det er jo typisk No3.
Men det er der helt sikkert nogle af LPS folkene herinde der kan hjælpe med.

Hjalp det, eller var det for rodet? Ellers så send en Pb og så tager vi den derfra.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Hartman »

crazy seahorse skrev:Det kan jeg godt, men det er ikke så indviklet. Jeg kan fortælle dig hvordan jeg gør og hvad der virker hos mig.

Du skal regulere for "de tre hellige" Ca, Kh og Mg. Det gøres feks med Balling light. Benny her på forum er Expert på det.
Så kunne du anskaffe dig en dosseringsmaskine, du kan sikkert få en brugt her på forum. Jeg har set, at der har været flere GroTech dosseringsmaskiner til salg i den sidste tid. Det er for at du kan få det så stabilt som muligt. Du skal bruge mindst tre kanaler.
Den tilfører den mængder du beder den om dagligt (flere gange dagligt hvis du beder den om det) Grunden til at jeg nævner GroTech er, at den har jeg selv. Her vælger du feks 50 ml. dgl. Så spørger den om hvor tit, her kunne du vælge 6xdgl. Så er det antallet af dage, her siger du alle dage. Så fordeler den selv de 50ml på 6 x dgl i syv dage om ugen. Så har du én kanal pr væske. Det er ret smart.

Balling kan du feks. købe hos Moby eller Aquafair. Der skal du gå efter det rene produkt, dvs uden sporelementer (hvis du spørger mig). Sporelementerne får du jo ind via dit vandskift, så de er overflødige.
Ballingen blander du selv på køkkenbordet med RO vand. Der følger gerne en vejledning med, ellers så kig her på forum under Balling tror jeg.
Jeg skrev til Benny og han hjalp mig med, både hvad jeg skulle købe og hvordan jeg skulle blande det. Jeg lavede kun Mg og det var simpelt. Når jeg kan finde ud af det, kan alle.
Så skal dine væsker justeres ind med dosseringsmaskinen, det tager typisk én til to uger højst. Så kører det af sig selv.
Så skal du bare holde dine vandskift på de der 6 - 7% ugentligt.
Det er i grove træk hvad jeg gør. Jeg bruger bare en kalkreaktor i stedet for Balling, men jeg tilsætter intet ud over det.
Du vil godt kunne justere med RS produkter, men det er en meget dyrere måde at gøre det på. Men føler du dig mest tryg ved det, så kan det godt lade sig gøre tror jeg. Det er jo ikke raketvidenskab at holde styr på de værdier. Det er kun tre ting.

Med hensyn til LPS, så er det nok en af eksperterne herinde du skal have fat på. Jeg har for lidt næring i mit til at de fleste LPS kan trives.
Jeg kan holde Duncan, Caulastrea, Nemenzophyllia, Acanthophyllia, Euphyllia og visse Acans. Resten må jeg lade andre om.
Men det er noget med næringen der skal op og det er jo typisk No3.
Men det er der helt sikkert nogle af LPS folkene herinde der kan hjælpe med.

Hjalp det, eller var det for rodet? Ellers så send en Pb og så tager vi den derfra.

Erik
Mange tak.
Skal vis studere lidt nu.
Starter med red sea produkter. Er jo ikke så voldsomt endnu. Så må jeg se med den dossingcomputer.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af amddurin »

Husk at alm. Balling ikke bruger så meget puvler som Balling Light...

Dvs. Den alm. Baling er meget tynd i blandningen i forhold til Balling Light... (Det er to forskellige opskrifter man blander efter...)

Jeg bruget pt. Alm. Balling, da jeg ikke har så højt forbrug...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

Re: CA hæver sig uden tilsætning.

Indlæg af Hartman »

Dette er det skema jeg brugte. Det sidder på spanden.
Gul kolonne er vel ens måling og ud til venstre er vel det man vil have.
Syntes det er lidt svært så vis det ikke er til at hæve eller holde værdien på CA.
Vedhæftede filer
image.jpg
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"