"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit akvarie giver stød.!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af kanstrup »

Jeg har fået en lille rift i pegefingeren. Og når jeg stikker denne finger ned i vandet så summer det i fingeren lige der hvor riften er. Min svigerfar der er radio tv mekaniker siger at det er fordi der er så lidt strøm i vandet, så min hud er isolering nok til at jeg ikke mærker det. Men når jeg så har en rift så er nerverne blottede og jeg er så istand til at mærke den spænding der er i akvariet.

Er der andre som har oplevet dette? Eller som med instrumenter har målt om der er spænding i deres akvarie? Jeg ved jo ikke om det er normalt eller om der er noget af mit grej der skal skiftes ud? Jeg kan jo bruge udelukkelses metoden og slukke en pumpe af gange og så mærke hvad for en eller måske hvad for nogle af mine installationer det er der sender strøm ud i vandet.

Andre der ved lidt mere om det her emne?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg observerede det også da jeg kørte med Hqi lys.
Når jeg havde hånden i vandet og jeg ramte reflektoren, så fik jeg også et mindre stød.
Ikke alvorligt, men nok til at jeg kunne mærke det.
Al min strøm i forbindelse med akvariet er jordet.
Men jeg er ikke elektriker, så jeg ved faktisk ikke hvorfor det skete.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af kanstrup »

nu har vi fundet synderen! Det var en cirkulations pumpe nede i sumpen. Og løsningen var at tage stikket ud og vende en halv omgang og sætte det i stik dåsen igen. Wupti nu får jeg ikke stød mere.! Jeg kommer sgu aldrig til at blive klog på strøm. hehe :-)
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af apfolmer »

Det giver jo ikke mening ?
Eller er der en logisk forklaring ?
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af gnizten »

Sørg for at alt der kan jordes bliver jordet, hvis der på pumper, lys etc. er tysk Schucko stik (de runde stik, med et hul der hvor vi i danmark har et jordben, og små metalskinner i siderne, ligesom nogle kabler til EDB), skal der en adapter imellem, som sørger for at jordforbindelse bliver forbundet, denne kan købes i El forretninger og bygemarkeder. (Jeg er selv uddannet Elektriker). :-)
Mange hilsener
Tom.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af kanstrup »

Aner ikke om forklaringen er logisk? For min svigerfar kan ikke komme med et simpelt svar der er skåret ud i pap så jeg kan forstå det. :-) Men det var vidst noget med fase og nul.? Ved ik om det siger dig noget? Men den er sgu god nok, hvis jeg vender stikket om på den pumpe så får jeg stød. Ku være jeg bare for sjov skyld skulle få ham til at måle hvor meget spænding der rent faktisk kommer i vandet når jeg vender det stik. Og om jeg kan gøre det med andre pumper også?
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af kanstrup »

gnisten : Der er ikke jord på et eneste af mine stik, på nær min retur pumpe der er 3 ben. Men ellers er der 2 ben på alle andre stik på hele systemet. Jeg har heller ik fået sat jord spyd på min el tavle endnu (nyt hus) kan det så ha noget at sige når der ikke er jord på mine pumper?
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af kanstrup »

det skal lige siges at det ikke er så håret rejser sig og mand skider i bukserne.! Det er bare en svag summen/kildren i den lille rift i fingeren.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af PoulD »

Hvis den pågældende pumpe er en 220V fætter, ville jeg nok lige få en elektriker til at måle om der er overgang på pumpen og i givet fald kassere den.

For noget tid siden kørte jeg fra en motorvej, med måske lidt over de 130 km/t. ad en afkørslesrampe med en lille bakke på. Da jeg ryger over den lille bakke ser jeg der er et fruentimmer på vej op ad afkørselsrampen. Hun er heldigvis helt klar over, at hvis hun ikke kan se mig er jeg der jo ikke, så hun vælger at slippe rattet og tage begge hænder for øjnene.

Det svarer omtrent til det du gør med at vende stikproppen. Hvis der er overgang i pumpen går fejlen altså ikke væk bare fordi du ikke kan mærke den længere (fordi overgangen nu er på 0-siden af belastningen) men fejlen er der stadig. Vand og elekticitet er en dårlig coctail.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af kanstrup »

Jeg forstod intet af det. Men skal jeg kassere pumpen?
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af Benny »

Nej, tag lige at klappe hesten engang, der behøver ikke at være noget i galt med din pumpe, der er mange ting der kan være skyld i, at der et potentiale forskel, mellem dig og vandet, så det kilder lidt i fingerne, og der behøver ikke at være noget i vejen med din pumpe, men check lige alt elektrisk igennem, og hvis der ikke er noget at se/måle, er det ok, der er jo ikke gået nogle sikringer eller HPFI.
Hilsen
Benny
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af kanstrup »

jeg kan jo ikke tjekke det elektriske? Jeg kan kun se om det kører eller ej. Jeg har absolut INGEN forstand på EL.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af PoulD »

Enig med Benny, der er ikke nødvendigvis overgang i pumpem, men som du beskriver det, er det ikke usandsynligt der er en fejl. Det lyder som om din svigerfar har forstand på el. Kan du ikke overtale ham til lige at checke det.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af Kasper j. »

Hvad er det for en pumpe, mærke ?
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af kanstrup »

jeg kan sagtens få ham til at tjekkke det elektriske. Men spørgsmålet er bare om han ved hvad der skal tjekkes? Jeg forstår nemlig stadig ikke hvad der skal tjekkes? Alle pumper osv sidder i stikdåser der sidder over vandlinien, og alt udstyret kører.??? I må meget undskylde hvis jeg er lidt tung og danse med her, men i må altså skære det ud i pap for mig. sorry
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af kanstrup »

Jeg viser lige min svigerfar jeres beskeder, måske han ved hvad det er i mener.? Der kommer lige en opdate i eftermiddag. Men tak for hjælpen indtil videre.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af PoulD »

Det jeg helt konkret foreslår er, at teste om der er et brud i isoleringen på din pumpe. Det gøres med en såkaldt "Megger" (isolationstester).

Tip: Det ved din svigerfar formentlig godt, men fase og nul bør luses sammen under målingen (for det tilfældes skyld, at der skulle være elektronik i pumpen)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af kanstrup »

Tak for det. Jeg siger det lige videre til den gamle. :-)
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg kender godt fænomenet. Og det med at få jorde på alt sit akvarieudstyr - umuligt!! Det er heller ikke dér "problemet" er.
Da jeg fik stød, hørte jeg også om det med at vende stikke og gik ellers i gang; (vend) AV! ikke det.... (vend) AV! heller ikke det... (vend).... nå der var det. ;-)

PS. Mange klipper ledninger for at kunne få dem ned gennem et hul - ned i underskabet og samler dem så med noget tape eller Flex og tænker så, at det holder nok. Men det holder sjældent kondensen ude, så vær lige opmærksom på det også.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af nybegynder »

Vildt har samme problem har prøvet st slukke alt og tænde en efter enig fandt synderen min maxpect lampe wtf der er et rundt stik skal de vendes om eller ?
Har tjekket alt på lampen alt hvad der hedder ledninger er oppe og har ikke kontakt med vandet....??!?!
Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: Mit akvarie giver stød.!

Indlæg af Theil »

Hvis det er et schuko stik hvor jord sidder ude i siden skal
Du enten bruge en omformer til dansk jord, eller sættet
Et andet på med jord

Og selvfølgelig have aktiv jord i alle dine forlænger ledninger :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"