"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Olsen »

Alle vores koraller i 900 liters akvariet er ved at DØ. Både LPS, SPS og skiver. ALT! Og det er sket på kun 4 dage efter at akvariet har kørt stille og roligt i flere år, små koraller har delt sig og skudt på ny, og alt har haft en god balance men nu er det hele væltet :?

HÆNDELSESFORLØB
I onsdags kom kæresten hjem fra arbejde. Hun synes der lugtede af brændt elektronik i lejliheden henne ved akvariet.
Efter hun havde været hjemme i 30-60 minutter blev stanken værre.
Tunze osmolatoren begyndt at give en permanent hyle-tone og den lyste rødt.
Hun ringede til mig, da jeg arbejde sent. Jeg sagde at hun skulle tage strømmen fra osmolatoren.
Jeg kom hjem og kiggede på tingene og der virkede osmolator osv. som det skulle. MEN der lugtede stadigvæk af brændt / kortsluttet elektronik.
Jeg besluttede mig for at afkalke Tunze osmolatoren (den lille hvide pumpe). Puttede den ned i en kop med halvt eddiekesyre og vand i 20 min. Jeg lod den faktisk også kørre i 5 sek, for at få afrenset den inden i. Derefter satte jeg den ned i en 25 liters ferskvands-dunk som jeg plejer at bruge til vandpåfyldning.

Den pumpe har ellers kørt upåklageligt, men jeg tror det er et par år siden jeg har afkalket den.

MEN allerede daen efter begyndte akvarievandet at være hvidligt og alle koraller er svundet ind til nærmest ingenting + stenkoraller bliver hvidlige og smider alt. Selv "kenyatræer" og skiver er skrumpet ind til små mønter. Fiskene svømmer rundt og virker ok.
Bubbelking skummeren arbejder på højtryk og koppen er fyldt godt op med snask på kun disse få dage.

Har ikke haft tid til at måle vandværdier, men har sat 100 frisk liter saltvand over til at blive opvarmet.

HVAD er gået galt?
Jeg bruger vandhanevand og har gjort det i 3 år uden nogen problemer, men kan kalken få pumpen til at stoppe og brænde sammen?
Hvorfor sagde Tunze-osmolator styreenheden Biiiiiiiiiiiiip selvom vandniveauet var ok?
Er det eddiekesyren fra pumpen?
Kan der være nogle tungmetaller fra tunzepumpen?
Kan det være noget andet elektronik-knas der har lækket og som er sivet ud i akvariet?
Kan aktivt kul hjælpe på noget? Jeg har flere æsker liggende men har aldrig brugt det?
Skal jeg koble VODKA og ROWAPHOS på igen? Har slået det fra i ½ år, da det har kørt fint uden.

Hvad skal jeg gøre??
Det er godt nok sygt ærgeligt dette her show :G
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af wtfdic_dk »

skift vand, brug bare "lunken vand" i dette nødstilfælde, brug aktiv kul.
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Søren Ravn »

:G av

Jeg ville gå alt elektronik efter, der har kontakt med vandet og få det rengjort 110% for at se om det kan lække noget.

Også lave et så stort vandskift, som det kan lade sig gøre.

Herefter smide en gang aktivekul i.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Olsen »

Skal kul vaskes før brug eller er det bare i med det i en fin filterpose i sumpen?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Birkefeldt »

Ja brug endelig en stor portion aktivt kul. Det hjælper med at fjerne evt giftstoffer og tungmetaller.

Det er godt nok ærgeligt. Føler med jer :(

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af wtfdic_dk »

sørg for et sted med gennemstrøm for max effekt, jeg pladserer det i en strømpe lige under returen, skyl hurtigt kullet under hanen for støv.
Senest rettet af wtfdic_dk lør 24. nov 2012 13:37, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Søren Ravn »

Måske er der nogen i nærhden der kan hjælpe til med regnvandstønner og en masse varme legemer.

Jeg har ting på lager til at kunne lave 500l vand i en fart, men du bor lidt langt væk
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af wondersurfer »

Olsen skrev:Skal kul vaskes før brug eller er det bare i med det i en fin filterpose i sumpen?
Det skal ikke vaskes før brug
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af crazy seahorse »

Har du varmelegeme på?
Svigter termostaten kan varmelegemet gå amok og så kan glasset knække og alt kan ske.

Syren bør ikke lave halløj i så stort et akvarie. Der vil højst opstå en forbigående sænkning af Ph og det retter sig.
Med mindre du altså har hældt 0,5L i :(

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Olsen »

Har aldrig brugt varmelegme i akvarie eller sump. Ellers et godt bud på synderen, men det kan ikke være derfor.

Har 3 varmelegmer i baljen med 100 liter frisk saltvand som er ved at blive varmet op.

Har lige smidt 2 x 500 gram aktiv kul i sumpen hvor der er max gennemstrømning.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Olsen »

Der ligger der "havskum" i vandoverfladen i sumpen pga. de døde koraller slimer og kæmper for overlevelse :(
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Olsen »

Har haft nogle flotte blå svampe som er vokset op fra bunden på ca. 2 x 10 cm. De er også blevet helt hvide og "gennemsigtige". Alt er åbenbart ramt, men fiskene opfører sig ok.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Olsen »

Alle pumper kører som de skal... Hvis det er noget elektrisk der har haft kontakt med vandet, burde den pumpe der lækker skidt og møg så ikke være gået i stå?
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg går ud fra du har HPFI-relæ og det slår fra ved en lækstrøm på mellem 15 og 30 mA. Så hvis det er en elektrisk fejl bør strømmen gå.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Nu har du ikke en doseringspumpe der er stået af og har fyldt akvariet med et eller andet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Carsten »

Har du nogle muslinger??
Muslinger der gyder kan få det hele til at gå amok, dog ikke stanken af brændt elektronik.
Har selv engang for mange år siden mistet et helt akvarie fyldt af koraller fordi en musling gydede og vandet blev hvidt.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Det samme gør sig gældende for Søagurker Søæbler og lignende dyr.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Carsten »

mikkeljacobsen89 skrev:Det samme gør sig gældende for Søagurker Søæbler og lignende dyr.
Ved søæbler og lignende dyr, plejer fiskene også at smutte
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Nolan »

Umiddelbart tænker jeg kobber!

Hvis du har en ledning et sted, hvor isoleringen er knækket, "koger" der kobber ud fra det sted. Saltvand og blottede ledninger, giver også en kraftig lugt af brændt elektronik.

Aktivt kul og vandskifte er mit bud.

... ang HPFI, så slår det kun ud, hvis der er lækstrøm til jord. Er der ikke jord på pumper, akvarie osv, vil HPFI aldrig opdage knækkede ledninger. Det meste af vores udstyr er monteret med tyske Schuko-stik, som ikke har fat i danske kontakters jord-ben.

/Kim
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Olsen »

Har HPFI og har prøvet at strømmen går pga. andre kortslutninger fx. en sammenbrændt forstærker. Der er ikke jordstik på de pumper mm. jeg kører med.

Har haft en døende musling, som har været død i nogle måneder, men tænker ikke at det kan være den der er genoplivet og har gydet.
Har ikke nogle søæbler eller lignende.

Kører med balling og har koblet strømmen fra doseringspumperne fra, da jeg opdagede at flere af korallerne var ved at dø og at de så ikke vil optage ligeså meget. Synes ikke at niveauet i 10 liters dunkene så for lave ud, men derfor kan pumperne måske godt sprænge læk og noget kan sive med ud af doseringsslangen?
Frygter også lidt at KH'en er blevet for høj og at det er dét der er årsagen til hvidligt vand, men havde ikke lige tænkt at doseringspumperne kan være årsagen. Jeg må måle og tjekke om de virker i morgen. Har 8 stk men bruger kun de 4, som nu er koblet fra (et Profilux system).

Stanken af brændt elektronik sad flere timer nede i sumpen (skab under akvariet). Dosseringspumperne er i øvrigt i et lille skab for sig selv og der lugtede det ikke.

Kan det være inde i en pumpe at der er lækage?

Kan en Tunze Ozmolator skilles ad.... Kan ikke se hvordan jeg kommer ind i den lille kompakte pumpe?
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 383
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 08:33
17
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Stillhoff »

Hvis du skal bruge Blå fade har jeg 2x 100l og 1 x160l + nogle 50l
Jeg har også aktivt kul hvis du ikke har nok.

Jeg vil helst ikke blandes ind i at skulle opbevare koraller, da det ikke plejer at gå specielt godt.

Mit bud er at osmolatoren ikke har leveret vand, så din returpumpe har kørt halvtøm og fået for mange omdrejninger uden at være kølet ordentligt.
Det er jo nok et lang ude bud.
450l indbygget
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af bima »

Brug nu lige 20min på at få lavet nogle
vandtests og drik en kold bajer samtidigt.

Det er super ærgerligt det i går igennem.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af pederrevnørd »

bima skrev:Brug nu lige 20min på at få lavet nogle
vandtests og drik en kold bajer samtidigt.

Det er super ærgerligt det i går igennem.
+1

Og ja, det kan sagtens være inde i pumperne - tag dem op og se efter.
De har nok ik været renset længe.

Held og lykke herfra

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Nolan skrev:Umiddelbart tænker jeg kobber!

Hvis du har en ledning et sted, hvor isoleringen er knækket, "koger" der kobber ud fra det sted. Saltvand og blottede ledninger, giver også en kraftig lugt af brændt elektronik.

Aktivt kul og vandskifte er mit bud.

... ang HPFI, så slår det kun ud, hvis der er lækstrøm til jord. Er der ikke jord på pumper, akvarie osv, vil HPFI aldrig opdage knækkede ledninger. Det meste af vores udstyr er monteret med tyske Schuko-stik, som ikke har fat i danske kontakters jord-ben.

/Kim
Altså nu fik jeg da "kun" 7 på den nye scala i min autorisationsprøve, men hvis din HPFI eller HFI ikke slår fra ved lækstrøm til andet end din PE-leder, skal du se at få det skiftet.(Til HPFI, da HFI ikke er lovligt længere). Relæet måler blot om der er forskel imellem sumstrømmen på de 3 faser og nul. Det er også derfor man skal køre sin jordleder uden om HPFI'en :beer:
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Nolan »

Med mindre der er en forbindelse fra akvariet til jord, vil strøm i vandet jo ikke bidrage til nogen strøm udenom nullen?
Mit akvarium er isoleret fra jord, så der vil en knækket ledning sgu aldrig kunne slå HPFIen. Der går ingen strøm nogen steder hen. Er der en knækket fase og nul i vandet, vil strømmen være den samme i begge ledere.

Det er noget andet, hvis jeg så stikker grabberne i vandet til den knækkede ledning - så trækker jeg strøm til jord og HPFIen slår ud.

Hvis du påstår andet, skal dit 7-tal vist op til revision?

/Kim
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Selv på et lysstofrør er der en lækstrøm, så hvis du kobler tilstrækkeligt mange på en HPFI, vil den slå fra når du tænder dem. Også selvom de er jordet.
Det er den vektorielle sumstrøm der betyder noget. Summen af de 3 faser og Nul skal være nul +/- 30 mA.
Hvis du har knækket jord og fase, er det ikke din HPFI, men din gruppeafbryder der skal slå fra.
Og hvis der slet ikke er forbindelse til jord, kommer der jo heller ikke til at løbe en strøm. Det løber jo ikke bare ned i akvariet og fylder det op.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af crazy seahorse »

mikkeljacobsen89 skrev:
Nolan skrev:Umiddelbart tænker jeg kobber!

Hvis du har en ledning et sted, hvor isoleringen er knækket, "koger" der kobber ud fra det sted. Saltvand og blottede ledninger, giver også en kraftig lugt af brændt elektronik.

Aktivt kul og vandskifte er mit bud.

... ang HPFI, så slår det kun ud, hvis der er lækstrøm til jord. Er der ikke jord på pumper, akvarie osv, vil HPFI aldrig opdage knækkede ledninger. Det meste af vores udstyr er monteret med tyske Schuko-stik, som ikke har fat i danske kontakters jord-ben.

/Kim
Altså nu fik jeg da "kun" 7 på den nye scala i min autorisationsprøve, men hvis din HPFI eller HFI ikke slår fra ved lækstrøm til andet end din PE-leder, skal du se at få det skiftet.(Til HPFI, da HFI ikke er lovligt længere). Relæet måler blot om der er forskel imellem sumstrømmen på de 3 faser og nul. Det er også derfor man skal køre sin jordleder uden om HPFI'en :beer:
Hmm, jeg har mit akvarie kørende på en gruppe for sig selv. Det er forøvrigt lidt spooky, når HPFI relæet slår fra.
Så kører akvariet som det eneste i hele hytten :wink: Så kan man rigtig se fiskene.

Jeg tror det er et HFI relæ der er på, da det er mere trægt - fik jeg at vide af elektrikeren.
Men er det ulovligt? Eller er det noget som det er blevet?
Det er et autoriseret elfirma der har lavet det og de plejer at sige fra, hvis ikke tingene laves efter bogen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Ifølge stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6 B, skal det vist være HPFI hvis gammelt skiftes. Men kan ikke huske hvornår den er trådt i kraft. Der er dog ikke noget farligt i et HFI til akvarie. Problemet kommer når man har meget elektronisk udstyr (PC'er mm.). Udstyr af denne type kan fremkalde overharmoniske strømme, som kan få jernkernen i relæet til at gå i mætning, hvilket vil resultere i at det ikke slår fra ved fejl.
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 18. sep 2008 18:10
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af Limatho »

Carsten skrev:
mikkeljacobsen89 skrev:Det samme gør sig gældende for Søagurker Søæbler og lignende dyr.
Ved søæbler og lignende dyr, plejer fiskene også at smutte

Det kan jeg skrive under på, desværre :-(
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af PoulD »

mikkeljacobsen89 skrev:Selv på et lysstofrør er der en lækstrøm, så hvis du kobler tilstrækkeligt mange på en HPFI, vil den slå fra når du tænder dem. Også selvom de er jordet.
Det er den vektorielle sumstrøm der betyder noget. Summen af de 3 faser og Nul skal være nul +/- 30 mA.
Hvis du har knækket jord og fase, er det ikke din HPFI, men din gruppeafbryder der skal slå fra.
Og hvis der slet ikke er forbindelse til jord, kommer der jo heller ikke til at løbe en strøm. Det løber jo ikke bare ned i akvariet og fylder det op.
Mikkel, jeg har en bekendt som er jurist, jeg er overbevist om hun kan skaffe dig en pæn del af dine skolepenge tilbage :T .
Jeg har godt nok ikke nogen autorisationsprøve og jeg har altid betragtet det som over kill, at gå efter et 7 tal. Jeg har altid tænkt, det er lige meget hvad jeg kommer op i, bare jeg får sex.
Kim har da fuldstændig ret i det han skriver. Hvis du kommer en fase og en nul ned i baljen bliver det da opfattet som hvilken en som helst anden belastning. Hvis akvariet ikke har forbindelse til jord, vil al strømmen jo løbe ud af fasen,igennem saltvandet over til nullen, og tilbage igennem denne (og så den anden vej). Med mindre fase og nul er så tæt på hinanden, at der går så stor en strøm at sikringerne går, vil hverken HPFI eller andet udstyr, kunne opfatte det som en fejl.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"