"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hæve mg

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Hæve mg

Indlæg af Dennis »

Hej, i forbindelse med længere tids algebekæmpelse, har jeg bestemt mig for at vil prøve at hæve mg til 1600+ og køre med det i min 6 uger. Så jeg doserer mg via min dos.maskine og den steg os fint i starten, men er nu gået istå og er på vej nedad igen, selvom jeg stadig dosere. Så mit spørgsmål er om mg og kh har indvirkning på hinanden, så kh os ska hæves? Eller om jeg bare ska dosere mere mg. Normalt dosere jeg ik mg, den holdes automatisk på ca 1350, ved mine månedlige 10% vandskift, men har over de sidste 3 uger doseret 10 ml dagligt, og den var os lige oppe på 1500, men røg så på 1450 og nu 1400. Målt med elos. Mg opskrift efter saltvandswiki. Mvh Dennis.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hæve mg

Indlæg af Benny »

Du skal bare dosere mere Mg, der er ikke umiddelbart noget, der skulle påvirke Mg (Andet en forbrug)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: Hæve mg

Indlæg af Dennis »

Super, lige det svar jeg havde brug for, tak for det, doserer lidt mere så :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3787
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hæve mg

Indlæg af crazy seahorse »

Dennis skrev:Super, lige det svar jeg havde brug for, tak for det, doserer lidt mere så :)
Mag binder sig til CA.
Når du tilsætter eller øger din tilsætning kan du komme ud for en pludselig stigning i Mag (den såkaldte kethup-effekt), selvom du tilsætter det du plejer.
Du kan snildt booste den, men skal blot være forberedt på at den pludselig stiger.

Vi havde debatten i en tidligere tråd.
Fandt det lige frem for jeg synes der er lidt nyttig viden omkring Mag i det. Se om du kan bruge det.

Kig her:

Citat:
Hej Peder og resten her.

Nu tjekkede jeg op. Det er som Lars rigtigt skriver, at Mag binder sig til Ca.
Den kraftige og pludselige stigning i Mag. skulle hidrøre fra mætningen af den Ca der er til rådighed. (vi går ud fra at der er Ca til stede) Når Ca er mættet kan den ikke optage mere og det "overflødige" eller tiloversblevne Mag vil så være frit tilgængeligt i vandet og det er det vi måler.
Jeg har nu flere gange fået at vide, at jeg skal være lidt forsigtig med at bruge målinger som en sovepude. Det er en vigtig indikator for, hvor vi befinder os. ingen tvivl om det. Grunden til dette er, at det kun er det der er frit tilgængeligt i vandet kan måle.
Vi kan ikke måle det allerede optagne, hvilket i det aktuelle tilfælde skulle give sig udslag i de høje målinger.
Det svarer til at man har en tom bøtte (100L) og du begynder at fylde en liter i dagligt. De første 100 dage går det fint og der er ikke vand på gulvet. Dag 101 sejler det hele.
Nu har det gået fint i over tre måneder ( fine tal)og så pludselig går det amok (tal ude af skalaen) - og man tilsætter kun det man plejer. Den berømte kethupeffekt.
Det er, groft forenklet, det der sker med de høje Mag-målinger.
Rådet var, at vi jo kan vælge at skrue ned for tilsætningerne, hvorefter det stille og roligt vil stabilisere sig. Ryger det for langt ned skruer man bare lidt op igen.

Det er også det der sker ude på revet. Her kan en for lav Ph også give en stigting i hhv CA og Mag. fordi den lave Ph begynder at opløse korallernes skeletter. Det frigiver så Ca og Mag, som så sætter gang i det hele igen.
Gav det mening? Det lød så enkelt da jeg fik det forklaret og jeg har skam taget noter for at få det rigtigt med.

Citat slut

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: Hæve mg

Indlæg af Dennis »

crazy seahorse skrev:
Dennis skrev:Super, lige det svar jeg havde brug for, tak for det, doserer lidt mere så :)
Mag binder sig til CA.
Når du tilsætter eller øger din tilsætning kan du komme ud for en pludselig stigning i Mag (den såkaldte kethup-effekt), selvom du tilsætter det du plejer.
Du kan snildt booste den, men skal blot være forberedt på at den pludselig stiger.

Vi havde debatten i en tidligere tråd.
Fandt det lige frem for jeg synes der er lidt nyttig viden omkring Mag i det. Se om du kan bruge det.

Kig her:

Citat:
Hej Peder og resten her.

Nu tjekkede jeg op. Det er som Lars rigtigt skriver, at Mag binder sig til Ca.
Den kraftige og pludselige stigning i Mag. skulle hidrøre fra mætningen af den Ca der er til rådighed. (vi går ud fra at der er Ca til stede) Når Ca er mættet kan den ikke optage mere og det "overflødige" eller tiloversblevne Mag vil så være frit tilgængeligt i vandet og det er det vi måler.
Jeg har nu flere gange fået at vide, at jeg skal være lidt forsigtig med at bruge målinger som en sovepude. Det er en vigtig indikator for, hvor vi befinder os. ingen tvivl om det. Grunden til dette er, at det kun er det der er frit tilgængeligt i vandet kan måle.
Vi kan ikke måle det allerede optagne, hvilket i det aktuelle tilfælde skulle give sig udslag i de høje målinger.
Det svarer til at man har en tom bøtte (100L) og du begynder at fylde en liter i dagligt. De første 100 dage går det fint og der er ikke vand på gulvet. Dag 101 sejler det hele.
Nu har det gået fint i over tre måneder ( fine tal)og så pludselig går det amok (tal ude af skalaen) - og man tilsætter kun det man plejer. Den berømte kethupeffekt.
Det er, groft forenklet, det der sker med de høje Mag-målinger.
Rådet var, at vi jo kan vælge at skrue ned for tilsætningerne, hvorefter det stille og roligt vil stabilisere sig. Ryger det for langt ned skruer man bare lidt op igen.

Det er også det der sker ude på revet. Her kan en for lav Ph også give en stigting i hhv CA og Mag. fordi den lave Ph begynder at opløse korallernes skeletter. Det frigiver så Ca og Mag, som så sætter gang i det hele igen.
Gav det mening? Det lød så enkelt da jeg fik det forklaret og jeg har skam taget noter for at få det rigtigt med.

Citat slut

Erik
Hej og tak for svar, go læsning/oplysning. vil kun hæve min MG dose lidt og så måle hver anden dag, for at ha bedre kontrol over hva jeg laver. Mvh Dennis.
Lilian
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 25. feb 2019 23:06
5
Postnummer: 4735 Mern
Saltvand siden?: 2019

Re: Hæve mg

Indlæg af Lilian »

Hejsa.
Jeg er ny i faget og Jeg har været en klovn.. jeg har fået misforstået mængden af væske (dråberne) ved testning af værdier, så mine målinger har ikke været helt korrekte. Så.. jeg har i 3 dage tilført mere Ca, MG og Kh. Da de var for lave.(troede jeg) Men nu er Ca blevet for høj 475, og MG ligger lige over 1500, men min KH er blevet fin 8,5. Nu har jeg så siddet og læst og læst her inde, mit spørgsmål er så, om jeg har forstået det korrekt, at det ikke er en kæmpe katastrofe og mine koraller vil ikke falde døde om, men at værdierne vil falde stille og roligt igen? Og at jeg ikke skal foretage mig andet end at vente...
Jeg har i dag skiftet 20 l vand (osmose) mit akvarie er ca 255 l. (ved godt det var lidt for lidt, men havde ikke mere osmose vand klar)
Og jeg lavede målingerne en halv times tid efter vandskifte.
Umiddelbart ser alt fint ud, mine koraller og mine 2 små klovne ser ud til at have det fint.
Håber der er nogen der kan fortælle mig om jeg har forstået det korrekt. :wink:
Ønsker alle en dejlig dag.
Vedhæftede filer
IMG_20190413_165013.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hæve mg

Indlæg af Carsten »

Der vil ikke ske noget, for nok er værdierne i overkanten af normalen, men ikke noget extremt.
Nu er din bestand af SPS, ikke overvældende, efter billedet at se, så umiddelbart er det eneste du skal holde øje med din KH, den kan falde ret hurtigt
Lilian
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 25. feb 2019 23:06
5
Postnummer: 4735 Mern
Saltvand siden?: 2019

Re: Hæve mg

Indlæg af Lilian »

Super. Tusind tak for svar. Ha en rigtig god dag.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3729
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hæve mg

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Lilian. Velkommen her på forum :W

Som Carsten skriver så er der ikke sket i katastrofe, så ro på. Fint akvarium du har fået sat op :GO

Håber du vil benytte saltvandsforum meget, her får du mere uddybende svar end du vil gøre på de fleste FB sider.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Lilian
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 25. feb 2019 23:06
5
Postnummer: 4735 Mern
Saltvand siden?: 2019

Re: Hæve mg

Indlæg af Lilian »

Hejsa.
Mange tak for svar og den fine velkomst. Smiler. Tusind Tak jeg glæder mig også til det vokser til, og jeg vil helt sikkert bruge siden her. Rigtig god weekend til dig.
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hæve mg

Indlæg af Gambi »

Nu kan dat godt være det er et dumt spørgsmål. Men du skriver at du har skiftet 20 liter vand ( osmose ) var der salt i ???

Grunden til at jeg spørger, er at jeg lige har hjulpet en, der ikke kunne forstå at hans fisk døde, men det viste sig at, når han skiftede vand i akvariet, så tog han 20 liter saltvand ud af akvariet, og fyldte kun osmosevand i igen, ikke 20 liter saltvand lavet på osmosevand. og så var der jo en grund til at hans fisk døde, da vandet jo nærmest var ferskvand og ikke saltvand.

mvh. Martin
Lilian
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 25. feb 2019 23:06
5
Postnummer: 4735 Mern
Saltvand siden?: 2019

Re: Hæve mg

Indlæg af Lilian »

Åh nej dog. Smiler. Jo jo, her var salt i, bare rolig. Men tak fordi du spurgte, det kunne jo godt ha været jeg havde misforstået det også, men det var gudskelov ikke tilfælde.smiler. Mit salt indhold er inden for det den skal være, tjekker altid når der skiftes vand.smiler.
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hæve mg

Indlæg af Gambi »

godt og høre :-) og velkommen til forumet
Lilian
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 25. feb 2019 23:06
5
Postnummer: 4735 Mern
Saltvand siden?: 2019

Re: Hæve mg

Indlæg af Lilian »

Mange tak. Smiler. Ha en rigtig god aften.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"