"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tid til et karantænekar

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Tid til et karantænekar

Indlæg af Chris2500DK »

Jeg købte et par nye blødkoraller for nyligt og den ene af dem, som ellers var stor og flot, besluttede sig for at den absolut ikke ville bo hos mig og gik hen og døde.

Nok til dels pga manglende erfaring i at se hvornår sådan en kan komme sig og hvornår den skal op, og til dels pga jeg ikke mente at min investering sådan bare skulle dø, har jeg nok givet den for lang snor hvilket resulterede i at hele min bagrude var dækket af slimalger idag.

Op med den døde koral, igang med manuel afrensning af snasket, jeg har skruet godt op for skummeren så den smider en masse skidt af sig nu. Hvis det ikke bliver bedre må jeg igang med red slime remover.

Nu har jeg så et tomt 128 liters akvarie stående som bliver mit kommende karantæne akvarie, så har man også lært noget idag :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad var det for en koral?? Blødkoraller plejer at være ret sejlivede


Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Mit bedste bud er en cladiella, den blev bare betegnet som "læderkoral" i butikken
Sådan så den ud da jeg kom hjem med den, den "tabte pusten" fuldstændig og begyndte at gå i opløsning.
Billede


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

er du sikker på den ikke bare smed noget af slimhinden,det gør de engang imellem,det er inte galt idet.....


Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Ja, jeg kan godt se forskel på om den smider noget slim eller om den er ved at gå i opløsning. Jeg kunne også lugte det :S


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvorlang tid gik der fra du havde købt den, til den begyndte at gå i opløsning??
Koraller lugter ikke godt, heller ikke dem som er helt friske.
Kom der små kalkpikke ud af korallen??


Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 693
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 19:09
19
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

har haft samme problem med præsis samme koral

den begyndte at hænge med skuffen og så begynde den at opløses


Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Carsten skrev:Hvorlang tid gik der fra du havde købt den, til den begyndte at gå i opløsning??
Koraller lugter ikke godt, heller ikke dem som er helt friske.
Kom der små kalkpikke ud af korallen??
Der gik en dags tid før den begyndte at "hænge med skuffen" og så derefter gik der et par dage før jeg kunne se at den var begyndt at dø. "Huden" åbnede sig og stykker var ved at falde af, så jeg fjernede det meste og har beholdt de stykker der så sundest ud, forhåbentlig overlever de.

Jeg har læst mig til at det er meget normalt for blødkoraller af den type at spytte en masse vand ud når de oplever ændringer i vandet, som ved skift fra forhandlerens akvarie til mit, og at de nogen gange ikke kommer sig over det. Sådan er vilkårene åbenbart, det er nu ellers dyrt nok uden at de så også går hen og dør ind imellem :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Deter normalt at de skrumper noget ind, ved transporten. Jeg har da gennem årene flyttet en del blødkoraller, og har ikke oplevet at nogen af dem smuttede.
For mig at høre/læse virker det mere som om den ikke var frisk da du fik den hjem. Havde den polypperne ude da du købte den??

Hvad har du ellers af koraler i akvariet?


Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Den kunne meget vel have været syg, men den så nu ikke sådan ud. Den havde da nogle polypper fremme i udstillingen.

Ellers har jeg noget xenia, en lobophytum, og en sarcophyton i akvariet, alle har stået med god afstand til hinanden.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"