"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lanthanum chloride - Erfaringer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Bingocaller skrev:Yes jeg skriver det lige her også:

Søharer: har mistet 3. Det lever kun et par dage men dør så lgd så stille og roligt

Snegle generelt: Kan til tider virke bedøvet og gå meget langsomt rundt - hvis de ryger om på skallen tager det lang tid før det vender sig om

Dosering - mellem 6 til 20 ml (opstart) lacl i 300 liter - 25 gram til 1 liters osmosevand
Den dosis du bruger Mark, er alt for høj.

Den tilsvarer dosis som RC anbefaler når man "koger" po4 væk i en spand uden levende - fx ved rengøring af gamle LS

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

I know - det var i starten da jeg havde høj ph - jeg er nede på 6 ml med den opblanding doseret i skummer nu

Det burde da være ok?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Bingocaller skrev:I know - det var i starten da jeg havde høj ph - jeg er nede på 6 ml med den opblanding doseret i skummer nu

Det burde da være ok?
Hvis du læser tråden på RC, så vil du se at trådstarter anbefaler 1 gang om ugen med 5 ml i ca 1000 L, og med brug af filterposer.
Du bruger 42 Ml ugenligt i 300 l, hvilket er ca 130 Ml ifht 5 Ml hvis jeg ganger op ifht jeres størrelse på akvarier.

Vi taler om overskridelse i din balje med flere 1000%

Så brug mindre, fjern stadig Po4, og hav en sund balje :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Ok lyder meget vildt så

Men vill stadigt mene jeg har en sund balje - ingen alger - fisk der vokse - koraller der gror som snot - snegle der lever godt etc

Sååååååååååå - men taget til følge - bestemt


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Bingocaller skrev:Ok lyder meget vildt så

Men vill stadigt mene jeg har en sund balje - ingen alger - fisk der vokse - koraller der gror som snot - snegle der lever godt etc

Sååååååååååå - men taget til følge - bestemt
Delight at høre Mark,

Men glad for at du tager det til efterretning.
Personligt har jeg ikke set bivirkninger, men ændrede fra i går min dosis fra dagligt, til 1 gang ugentligt, og 6 ml - derved er det lettere for mig at se ændringer.

Jeg er stadig tilhænger af dette produkt,og du har faktisk bevist hvor ikke giftigt det er med den dosering du har lavet.

Omvendt nedjusterer jeg pga Kenneths indlæg, og RC anvisninger :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Ja det kunne faktisk være man skulle prøve at trappe ned for at se hvad der sker?

Er også næsten stoppet helt med Carbon - virker som om det hele har stabiliseret sig med en nitrat på 1

5 fisk og fodre 3 gange om ugen med flage


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Og så lige for at holde tråden på rette spor :)

Uden at have noget bevis for det - så tror jeg efterhånden at jeg kan konkludere vigtigheden i po4 og sten.

Mine erfaringer er at hvis man får tømt sine sten - døde som levende for det der måtte være ophobet og derved langsomt frigiver sig så er man meget meget langt i kampen mod po4. Hvis man så bare holder sin balje ok - altså ikke snot fodre eller skider i vandet - støvsuger fiskellrt op engang imellem - så skal der faktisk ikke så meget til for at holde po4 meget lav

Jeg bombede mit i starten - døde tørre sten der var vasket - med lacl som tidligere skrevet - og det hele kører meget nemmere nu. Det kostede et par søharer - men vidste jo ikke på det tidspunkt det var derfor.

Næste udfordring er så hvis der er ophobet lacl i stenene og hvad det så betyder over længere tid for balancen - det er noget vi alle må se over det næste lange stykke tid.

Personligt har jeg aldrigt ser lacl udfælde - men jeg dosere også i skummeren. Den kan jeg dog tydeligt se mister effekt over et par måneder - så får den lov at køre natten over i eddike og så er den som ny. Den er blevet lidt mat i plastikken men det er nok mest pga alt den ozon der bliver pumpet i.

Er der nogen der har gjort sig nogen tanker om effekten med Balling/ Balling lite / Carsten væsker? Kan de have positiv/negativ indflydelse på hinanden?

Jeg kører jo med kalkreactor så kan ikke rigtigt snakke med der


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Bingocaller skrev: Personligt har jeg aldrigt ser lacl udfælde - men jeg dosere også i skummeren. Den kan jeg dog tydeligt se mister effekt over et par måneder - så får den lov at køre natten over i eddike og så er den som ny. Den er blevet lidt mat i plastikken men det er nok mest pga alt den ozon der bliver pumpet i.

Det har jeg så! Et tyndt hvidt lag der lægger sig over alt, også på ruderne. Det ligner allermest en kalkudfældning.
Har dog bemærket at der forsvinder igen efter en dags tid.
Da jeg tømte mit akvarie først i maj måned, var der et lag på ca.5 mm i overløbet.
Har ikke bemærket at plasten bliver mat i farven af det.


khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af khl »

Jeg har, efter hjemkomsten fra Italien for et par uger siden, tilsat 3 ml Seaklear i døgnet om aftenen i overløbet, og op til 2 ml om dagen i overløbet lige inden lyset tændes, og mine alger er meget kraftigt på retur :y
Har i lighed med Carsten observeret en meget tynd hvid film på glasset, og noget udfældning i skummeren

Men jeg har også bemærket at jeg efter tilsætningen i den mængde IKKE har kunne se flere monti spisende nøgensnegle.....måske er det blot et tilfælde, men det er da en bivirkning af de gode, hvis SeaKlear har dræbt de små bæster :GO .....Jeg holder dog stadig øje lige efter lyset er slukket, og måske har den så også taget æggene....ellers får de også en omgang, hvis de klækkes


De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

khl skrev:Jeg har, efter hjemkomsten fra Italien for et par uger siden, tilsat 3 ml Seaklear i døgnet om aftenen i overløbet, og op til 2 ml om dagen i overløbet lige inden lyset tændes, og mine alger er meget kraftigt på retur :y
Har i lighed med Carsten observeret en meget tynd hvid film på glasset, og noget udfældning i skummeren

Men jeg har også bemærket at jeg efter tilsætningen i den mængde IKKE har kunne se flere monti spisende nøgensnegle.....måske er det blot et tilfælde, men det er da en bivirkning af de gode, hvis SeaKlear har dræbt de små bæster :GO .....Jeg holder dog stadig øje lige efter lyset er slukket, og måske har den så også taget æggene....ellers får de også en omgang, hvis de klækkes

Haha Kurt,

Ville være dejligt hvis du har ret, men jeg tvivler - omend så sidder der en del brugere på SF og hepper på dig :be:

Glæder mig til mere Info fra dig,og velkommen hjem :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af khl »

Ja jeg tvivler også, men det er da påfaldende, at jeg i samme øjeblik, som jeg doserede SeaKlear, så har jeg ikke set en eneste nudibranch i min tank, jo et par stykker af en anden art der sad på glasset og var mega sløv.....jeg håber at det er en bivirkning af Seaklear


De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Men dør de eller stener de bare?

Og mon hvad med æggene?

Nogen der har observationer omkring tårnsnegle?

Det kunne være fedt hvis der var en der havde montisnegle der gad suge dem op - smide dem op i 1 liter saltvand i den korrekte balance - og så tilsætte lacl eller seaklear i den korrekte mængde som en forsøg på hvad der ville ske!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af crazy seahorse »

khl skrev:Ja jeg tvivler også, men det er da påfaldende, at jeg i samme øjeblik, som jeg doserede SeaKlear, så har jeg ikke set en eneste nudibranch i min tank, jo et par stykker af en anden art der sad på glasset og var mega sløv.....jeg håber at det er en bivirkning af Seaklear
Jeg ville da synes at det var en positiv "bivirkning" ved Seaclear. Men jeg tror det desværre heller ikke.
Ferskvandsdyp eller et dyp i en af de kure man bruger til koraller for at rense dem for fladorme, tager så vidt jeg ved de levede snegle, men ikke æggene.
For mig at se, er det æggene der er det store problem. Sneglene æder godt nok af korallerne, men de er til at se. Jeg mener at AndersGS har beskrevet dem som nogle vat lignende totter, men det er ikke lykkedes mig at spotte nogle. Og så er det svært at komme dem til livs.
Det virker som om æggene enten har en lang udviklingstid eller kan gå i dvale. Jeg har, ligesom du Kurt, haft perioder hvor jeg ikke har spottet en eneste snegl, ingen koraller har været angrebet. Disse perioder kan være på 1 - 2 måneder og så pludselig tager pokker ved dem.

En af dagene laver jeg en update i snegletråden for at vi kan have det hele samlet. Det er godt nok en plage synes jeg.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

crazy seahorse skrev:
khl skrev:Ja jeg tvivler også, men det er da påfaldende, at jeg i samme øjeblik, som jeg doserede SeaKlear, så har jeg ikke set en eneste nudibranch i min tank, jo et par stykker af en anden art der sad på glasset og var mega sløv.....jeg håber at det er en bivirkning af Seaklear
Jeg ville da synes at det var en positiv "bivirkning" ved Seaclear. Men jeg tror det desværre heller ikke.
Ferskvandsdyp eller et dyp i en af de kure man bruger til koraller for at rense dem for fladorme, tager så vidt jeg ved de levede snegle, men ikke æggene.
For mig at se, er det æggene der er det store problem. Sneglene æder godt nok af korallerne, men de er til at se. Jeg mener at AndersGS har beskrevet dem som nogle vat lignende totter, men det er ikke lykkedes mig at spotte nogle. Og så er det svært at komme dem til livs.
Det virker som om æggene enten har en lang udviklingstid eller kan gå i dvale. Jeg har, ligesom du Kurt, haft perioder hvor jeg ikke har spottet en eneste snegl, ingen koraller har været angrebet. Disse perioder kan være på 1 - 2 måneder og så pludselig tager pokker ved dem.

En af dagene laver jeg en update i snegletråden for at vi kan have det hele samlet. Det er godt nok en plage synes jeg.

Erik
Vi må jo næsten håbefor dig at det IKKE virker, idet du ikke kan li dette prodult, og virkede det mod monti sneglene, så har du brugfor det :scream:


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Update

Hej alle,

Jeg lovede at komme tilbage efter at jeg ændrede min dosis.

Jeg gik fra 3 ml dagligt, til 1 gang om ugen 5ml (lørdag) således at jeg kan se hvad der sker i baljen.

Jeg doserer nu som beskrevet i RC(husk pose)
Ikke flere bivirkninger på snegle
Synes faktisk at der er kommet dybere farver på korallerne, så min dosering tidligere har været for høj.

Så mit råd til alle er.

Pas på når du jagter et monster, risikerer du selv at blive til et :eek: :eek: :eek:

Med andre ord, det vi har brugt noget tid på at lære mht N, er lige så vital mht P.

Vi besidder nu midler og teknik etc til at fjerne uheldig næring, men det skal ske afbalanceret.
Man kan godt stræbe efter tæt på nul, men RENT NUL er på sigt dødeligt. :y

Vil jeg fortsætte med Seaklear...? JA, jeg elsker det :f2: man skal bare have respekt for det :y

Håber mit input hjælper jer, og nogle koraller

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Dennis »

Hej:) hvis man nu kun dosere en gang om ugen, er det så nok at have den filtersokke på den ene dag, eller skal man køre med den hele tiden? Tænkte bare at så er man jo os fri for at den stopper til, som jeg synes min gjorde ret hurtigt.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Dennis skrev:Hej:) hvis man nu kun dosere en gang om ugen, er det så nok at have den filtersokke på den ene dag, eller skal man køre med den hele tiden? Tænkte bare at så er man jo os fri for at den stopper til, som jeg synes min gjorde ret hurtigt.
Ja, naturligvis :y


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Dennis »

Super:)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af StarF »

Nogle der har oplevet problemer andet at fiske kan gælde, hvis ens vand bliver lidt tåget?

pga den måde min overløb er indrettet på, er det lidt svært for mig at køre med filter/sok hele tiden.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Det virker som om at også snegle og evt Tridacna kan tage skade(muligvis dø) pga OD eller mangel på filtersok - så det er klart at anbefale.

Hvis vi så ser bort fra anbefalingerne, så kører jeg ikke altid med filtersok. Dog bruger jeg ca halv dosis af hvad rc anbefaler, og jeg har ikke algeproblemer, eller problemer med syge fisk etc.

Husk at jeg har en kraftig skummer, som måske oz fjerne rester. Min fornemmelse er dog at det er min lave dosis, der gør hele forskellen.

Har på fornemmelsen at mange(incl mig selv i starten) doserede for meget - fordi man bare VILLe af med sin P.

Håber det hjælper dig :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af StarF »

jeg har uden tvivl doseret for meget nu.. fordi nu skal det P bare dø ;)

har igennem en uge eller 2 doseret 2-4ml af min 25g til 1 litter oplløsning direkte i min skummer.. men det var som om jeg ikke kan komme under 0,05 ppm, så nu fik den et skud på 10ml...

planen er nok når po4 er under kontrol og jeg har fået det ud fra mine søjler som åbenbart er ophobet, at køre med en 2-3ml engang om ugen direkte i skummeren....

dit vand bliver vel ikke tåget med den dosering og din store volume?


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg kan se en svag tåge i overløbet, når der doseres.
Men derfra løber det til sump, over filtervat - videre til skummer.

Intet hvidt i baljen :-)

Kender godt hvad du gør, har jo selv været det - men...... Du ved hvad jeg vil sige :-)
Good news, når P og alger er væk, kan du give koraller næring igen med Sangokai, for det trænger de til ovenpå den omgang.

Held og lykke

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af StarF »

En lille opdatering, så andre kan bruge min erfaring.

Har dagligt i 4 dage tilsat 30ml af min Lanthanum chloride blandning. Som består af 25g Lanthanum chloride til 1l osmose vand. har ca 300l vand..

Vandet blev tåget af det, men fisk, koraller sps/lps, snegle eller andet har ikke taget skade. Vandet blev typisk klart efter en 6-8 timer... på 4 dagen, kunne jeg se fiskene begyndte at gælde, så hvilke stoppede når vandet blev klart igen. Det kan nok ikke anbefales at overdosere sådan, hvis man har sarte fisk. Fiskene er her 2 dage efter endt behandling normale igen, spiser og ser tilfredse ud. Har primært gylter..

po4 er nede på 0.02..

stopper pt behandlingen og køre med lidt rowa.. ser om po4 bliver stabil her, eller om den begynder at stige igen. har døjet med hver gang jeg fik den ned under 0.05 så steg den til 0.05 igen hurtigt, så går ud fra jeg har noget po4 i mine sten, som skal ud...

Er po4 stabilt, så er planen at køre med 40g rowa i en reactor og tilsætte 3ml Lanthanum chloride 2 gange om ugen.

ps. efter første behandling kunne jeg allerede se dagen efter at korallerne havde mere pe end før.. om det er indbildt effekt eller ej, skal jeg ikke kunne sige...


J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 860
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 21:22
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af J. Andersen »

Hejsa SF.

Er der nogen der ved om det er godt nog at køre med en nylonstrømpe på røret fra overløbet når man doserer lanthanum i overløbet. Har ikke flere filtersokker.

Jack


Brugeravatar
IAmNotGr33n
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: fre 11. jan 2013 17:40
11
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af IAmNotGr33n »

Det er det ikke! De er normalt ikke finmasket nok


J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 860
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 21:22
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af J. Andersen »

Tak for svaret.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Schwensen »

Har du ikke flere filtersokker? Du kan vaske dem i vaskemaskinen uden sæbe.


J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 860
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 21:22
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af J. Andersen »

Den har lige været en tur i vaskemaskine Idag, men tro den er færdig..
Er der nogen af jer der ved hvor man kan købe filtersokker i ø 100mm til en god pris?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af trine... »

Nu har jeg altså ikke læst hele tråden igennem, og ved godt det er lidt off topic meeen er der slet ingen der bruger calciumhydroxid til binding af Po4 og dermed eksport fra tanken via udfældning der så bliver samlet op af skummeren, syns bare at jeg havde held med det på et tidspunkt. ret mig lige hvis jeg er helt gal på den da det er super længe siden, gav mig det samme grålige snask i skummeren som Flemming nævnte tidligere... Personligt har jeg ingen erfaring med Lanthanum Chloride så der er jeg lidt på virgin grounds... men ville personligt se på de RC brugere som havde brugt det længst tid for at være sikker på at der ikke sker en akkumulation af et eller uønsket på den lange bane. Måske er jeg bare for konservativ over for nye metoder(ved godt det ser fint ud hos flemming), men jeg forholder mig altid kritisk til jeg har set det virke på den lange bane.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Det synes jeg ikke at have hørt om før. Har du nogle link??


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"