"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opdræt af af Artemia.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Brian C »

jeg har lige nu en kultur kørende i et 128 liters akvarie, der bliver fodret lidt med færdigfoder, levende phyto og tørgær
jeg har som Steen ind i mellem oplevet at jeg ikke kunne få en kultur op at køre, i de fleste tilfælde har det været i mindre beholdere, bla et 63 liters akvarie, det var som om vandet blev dårligt alt for hurtigt, jeg havde vandvarmer på, og holdte en temp på 25-26 grader

jeg har osse haft en kultur stående og overvintre frostfrit i en regnvandstønde, den var absolut ikke særlig produktiv i vinterperioden, men der kom skub i den om sommeren, så flyttede jeg den til nogle 50 liters kar og de døde, formodentlig pga vandkvaliteten igen, jeg har osse en ide om at temperaturen spiller ind, de oftest er når jeg har kørt med højere temperaturer det er gået galt

som det er nu:
så kører jeg som sagt med et 128 liters standard akvarie
ingen varmelegeme, temperaturen ligger på 22 grader celsius
2x20 watt arbejdslamper over, en STILLE gennemluftning (uden brug af luftsten) i den ene ende
Salinitet 1.023

når jeg starter en kultur op så tilsætter jeg en god skvis phyto-vand til vandet og lader dette køre nogle dage inden jeg hiver de nyklækkede artemia over i akvariet
vandet er ofte helt grønt når jeg starter kulturen op
men det er vigtig at saliniteten ikke stiger da artemiaerne så begynder at lægge æg/cyster istedet, for at føde levende unger
så jeg holder den mellem 1.020 og 1.024 ikke højere

iøvrigt pas på ikke at forurene artemiakulturen med hjuldyr, de kan overtage kulturen fuldstændig, taler af bitter erfaring
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Det lyder lidt sjovt hvis der ikek skal mere til. Men så er da også mystisk at jeg ikke kan holde liv i mine som står inden for.

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Tak Brian .. Jeg vil prøve at rense akvariet og komme helt frisk vand i og prøve at følge din opskrift. Det kunne jo være at det var fordi jeg kun skiftede 70% vand og vandet ikke var rent nok.

Steen
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 138
Tilmeldt: ons 31. aug 2005 10:40
18
Postnummer: 2950 Vedbæk
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Trørød

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af kschauby »

Hej,

mht. phyto har jeg nu modtaget gødning fra USA og har blandet som beskrevet. Jeg har fundet ud af, at en standard for gødning til akvakulturer er Guillards f/2 (består af NPK og en vitamintilsætning). Et par nordmænd har haft succes med "rød superba", urea og vitaminblanding i stedet. Det ville være rigtig fedt at vide, hvor effektivt Substral er. Skriv ned ! =)

Jeg har 4 liter Guillards F/2 på lager som jeg gerne sælger lidt af (der skal bruges ca. 4ml pr. 10l). Har også Silicium tilsætning til diatomer hvis nogen er interesseret.

/Kaspar
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Jeg har lige startet min første plankton kultur den har kørt 14dage.
Jeg købte 1L og delte den op i 2x2L glas og kom en hætte Substral i hvært glas. Den ene kultur køre rigtig godt hvor imod den anden er gået helt i stå og bliver nok ikke til noget.
Det mystiske er at begge glas er blevet behandlet ens.

Så desvære har jeg ikke den helt store erfering endnu. Min kultur består af Nannochloropsis så vidt jeg ved fra sælger.

Hvilken slags planktor laver du ??

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Så er mine Artemia begyndt at dø igen i mit 54L akvarie.

Jeg har denne gang fuldt opskriften fra Brian og har desvære kun kunne holde liv i dem i en uge. Så begynder at dø på 2 dage går det virklig ned at bakke og jeg mister dem alle.
Så om vandmængden er for lille skal der nok være noget om. Selv om jeg ikke har kommet så mange nyklægget Artemia i vandet for at prøve om det kunne hjælpe.

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Jeg fatter ikke en pind af hvad der sker i mit 54L akvarie med mine artemia.

Jeg klæggede nogle for 8 dage siden og kom lidt nyklæggede artemia i vandet dagen efter ikke ret mange men dog så der var godt liv i vandet.

Nu er det så 7 dage de har gået i vandet og der er ikke mere liv i dem. Jeg beholdte nogle af dem i artemia klæggerne og fodrer dem der også for at se om de villle overleve og sjovt nok er der pisse meget liv i dem og de er blevet noget støre så de må jo tage noget foder i sig.
Men det var jo ikke meningen at de skulle gå i klækkeren.

Jeg har kommet noget plankton i akvariet vandet til at fodre artemiaerne med men vandet er blevet en del mørkere da planktonen åbenbart trives og vosker vidrer kan det være oversagen til at mine artemia de ikke trives i akvariet. Pga. planktonen har overtaget.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Carsten »

spdiving skrev:Jeg fatter ikke en pind af hvad der sker i mit 54L akvarie med mine artemia.

Jeg klæggede nogle for 8 dage siden og kom lidt nyklæggede artemia i vandet dagen efter ikke ret mange men dog så der var godt liv i vandet.

Nu er det så 7 dage de har gået i vandet og der er ikke mere liv i dem. Jeg beholdte nogle af dem i artemia klæggerne og fodrer dem der også for at se om de villle overleve og sjovt nok er der pisse meget liv i dem og de er blevet noget støre så de må jo tage noget foder i sig.
Men det var jo ikke meningen at de skulle gå i klækkeren.

Jeg har kommet noget plankton i akvariet vandet til at fodre artemiaerne med men vandet er blevet en del mørkere da planktonen åbenbart trives og vosker vidrer kan det være oversagen til at mine artemia de ikke trives i akvariet. Pga. planktonen har overtaget.

Steen
Jeg tror ikke lige at det er fordi der er for meget plankton i vandet.
læste om nogen i Tyskland som lavede dem på en altan. hvor de gik i et kar som blev fyldt med vand når det regnede, og ellers fik lov til at passe sig selv. Vandet var helt mørkegrønt af alger/phytoplankton.
Men hvorfor de ikke trives hos dig, har jeg ingen ide om.
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Jeg fatter det heller ikke .. Jeg tror bare jeg venter til sommer og smider en balje i haven og lader dem formere sig der.
Akvariet må jeg se om ikke jeg kan bruge til noget andet så.

Kan man tage lidt pods fra akvariet og se om de så ville yngle.. :biggrin:
Nogle der har prøvet dette og ved hvad de kræver for at ville have det godt ??

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Carsten »

spdiving skrev:Jeg fatter det heller ikke .. Jeg tror bare jeg venter til sommer og smider en balje i haven og lader dem formere sig der.
Akvariet må jeg se om ikke jeg kan bruge til noget andet så.

Kan man tage lidt pods fra akvariet og se om de så ville yngle.. :biggrin:
Nogle der har prøvet dette og ved hvad de kræver for at ville have det godt ??

Steen
Lidt alger at gemme sig i, og så noget at leve af.
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Så vil jeg prøve at komme nogle ned i akvariet istedet for nu hvor det afligevel bare står tomt.

Steen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"