"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Bosse »

Synes lige jeg ville smide et oplæg op til debat :)
Her i den senere tid har jeg lagt mærke til, at flere og flere brugere spørger til om det er i orden at man har f.eks. babykiruger i små akvarier. F.eks. "jeg har da en lille kirug i mit 160 l. akvarie og den har det fint. Den bliver selvfølgelig solgt nå den bliver større."
Mine spørgsmål, smat oplæg til debat går så på dette her

- Har fisk andre krav til plads/forhold bare fordi de er små/babyer?
- Kan man forsvare at holde disse i mindre akvarier?
- Hvordan kan man vide et de fisk man har trives i akvariet, når de er i mindre akvarier end vejledt for arten?
- Undertrykker man ikke bare fiskens vækst ved at have den i et for lille akvarie? (stort debatemne i hele akvarieverdenen)
- Hvis fisken tilpasser sig til omgivelserne, hvornår ved man så hvornår den har brug for andre omgivelser?
- Kan man forsvare dette her overhovedet uden kun at holde fisken for sin egen fornøjelse og ikke tage hensyn til fisken behov? Eller kan man gøre dette?

Hvad mener i?

Jeg håber i vil holde tonen. Lad os få en god saglig debat ud af dette, da jeg ved der er delte meninger. Jeg håber at både dem med kiruger i RSM og dem med kiruger i 1k+ l. akvarier deltager i oplæget.


Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
spdiving
Reactions:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af spdiving »

Jeg ønsker kun folk bruger deres sunde fonuft når de køber dyr de vil holde og tilbyder dyret oventlige forhold.
Dyret har jo ikke selv valgt at komme i et lille betændt 15L dunk. Det mindste man kan gøre er at prøve at give dyrene optimal forhold.

Steen


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Carsten »

Jamen så vil jeg da lægge ud.

Jeg mener godt at man kan have fiskene i akvarier mindre end opgivet som minimum.
De tal er nemlig lige så taget ud ag den blå luft som så meget andet.

Trivsel er vist også noget luftigt noget, for hvornår og hvordan ser man det.
Klart at hvis fisken står i et hjørne og gisper, så trives den ikke. Men det er jo også kun i extreme tilfælde det går så galt

Har vi ikke alle sammen kun fiskene for vores egen fornøjelse?? Fisken ville nok hellere være i havet.

Hvis vandkvaliteten er i orden burde det ikke trykke fisken i væksten, men i dagligdagen gør den det nok. Selvom alle selvfølgelig har top kvalitet i akvariet, så er det nu ikke så meget top som naturen.


Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Bosse »

Fint udlæg Carsten :), men hvor går grænsen så?


Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af AndersGS »

Huha, nu er hele hobbyen jo lidt af en svær størrelse. Alt bliver jo høstet fra en meget langsomt voksende natur.

Mange af de kirurger og kejsere folk har bliver jo enorme! FX. Naso unicornis 70 cm... Holacanthus ciliaris og Holacanthus isabelita 45 cm.. Naso vlamingii 60 cm.. Så taler vi alt okay store baljer!

Men når nu vi så skal holde dyrene, så må man jo også påtage sig det ansvar det kræver. Altså ingen store fisk i for små akvarier.. Det er min holdning.

Men det skal jo samtidigt også nævnes, at jeg har 2 Occelaris i et 64 L og da sommerheden var værst købte jeg ikke det køleanlæg som kunne have reddet alle mine SPS-koraller. Dobbeltmoral har man jo altid lidt af :vio:


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af nbd »

Fisk vokser gennem hele livet - i modsætning til f.eks. mennesker. Fisk som kirurger burde derfor kunne vokse ud af RSM akvarier, såfremt alle andre parametre end akvariets størrelse er i orden (foder, skjulesteder etc.). Men der kommer formentlig et tidspunkt hvor den begrænsede svømmeplads bliver en stressfaktor, som vil komme til udtryk som begrænset vækst eller generel mistrivsel. Begrænset svømmeplads bliver lettere en stressfaktor for svømmeglade fisk som kirurger end stillesiddende fisk som goby'er.

Min egen holdning er, at det er i orden at holde fisk, som bliver store/kræver megen svømmeplads, så længe man kan honorere deres krav. Men der kommer et tidspunkt hvor man bør skille sig af med dyret, når pladsen bliver trang. Jeg har selv doneret flodskildpadder til Randers Regnskov og silver pacu' er til Odense Zoo da de voksede ud af deres 1.100 L. Det er mit indtryk, at zoologiske haver og akvarier jævnligt får tilbudt fisk, som er blevet for store.

Til Bosse vil jeg sige, at selv om jeg er dyrefysiolog og ved, at man i mange andre sammenhænge sætter grænser og mål i forhold til dyrevældfærd, er det svært at sætte rigmelige grænser i dette tilfælde. Man kan selvfølgelig sige, at fisk som kirurger ikke hører hjemme i mindre end 500 L. Men vil det ikke være lidt unfair overfor alle de akvarister, som har velfungerende, små(!) kirurger i mindre akvarier - så længe de er klar over fiskenes krav i forhold til den størrelse, de har og ikke mindst får?


Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: fre 7. aug 2009 09:41
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Sylvest »

Jeg vil da også godt lige give mit input... :wink:

Hvis vores saltvands akvarie verden skal overleve på sigt, kan man lige så godt springe ud det ved at sige : fremavl.

De arter som kan tilpasse sig mindre forhold, som kan spise varieret foder, som kan overleve at 'hoppe' mellem forskellige akvarier og sidst med ikke mindst formere sig i et akvarie, det er dem vores fremtid bygger på.

Se på fersvands fisk, mange af dem har de sidste 80 generationer levet i akvarier, og det er derfor blevet mere naturligt for dem.

Jeg vil ikke begive mig ind på hvad der vil være godt for den enkelte fisk, og man skal selvfølgelig heller ikke afgøre om hvor vidt en fisk kan være i baljen ved at tvinge den ned med olie og skohorn. Men overordnet set vil det være de fisk der kan klare de forandringer vi tilbyder, som vil overleve og derfor dem vi skal satse på.

En kynisk betragtning, det ved jeg, men for mig at se er det en væsentlig betragtning når man taler akvarier. For som Carsten siger, man kan have virkelig gode intentioner for en fisk, men når den er i akvariet, så er den der for VORES skyld!


Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af William Jr »

Den videnskabelige indgangs vinkel:

http://www.malawicichlidhomepage.com/aq ... _size.html


:f3:


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: fre 7. aug 2009 09:41
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Sylvest »

Tænk at det er så nemt...bare plot tallene ind i et regneark, og så ved du om fisken kan være i baljen...hvor svært kan det være! :T


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Hougaard »

AndersGS skrev:Mange af de kirurger og kejsere folk har bliver jo enorme! FX. Naso unicornis 70 cm... Holacanthus ciliaris og Holacanthus isabelita 45 cm.. Naso vlamingii 60 cm.. Så taler vi alt okay store baljer!
Men de størrelser opnår vi aldrig, for fiskeurin indeholder en væksthæmmer der i naturen bliver brugt til at regulere arten indenfor det område hvor de lever. Væksthæmmeren virker også i akvarier, så f.eks. en vlamingii bliver aldrig gigantisk i et akvarie, men vil selvfølgelig vokse mere i 2000 liter end i 200 liter. Så nu mere de svømmer rundt i deres eget pis, nu mindre vokser de :K

Jeg har haft kirurger (scopas og paletter) i 180 liter uden problemer og anser det bestemt som ansvarligt (scopas'en har jeg haft siden 2005).

Jeg har i en periode på 3 måneder haft en enlig lille gul kirurg gående i 45 liter - den gik og hyggede sig vældigt med at plukke sten rene for makroalger - Men det var bestemt ikke en mangeårig plan.

/Erik

p.s. Godt oplæg bosse !


Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af William Jr »

Sylvest skrev:Tænk at det er så nemt...bare plot tallene ind i et regneark, og så ved du om fisken kan være i baljen...hvor svært kan det være! :T
:biggrin:

Vel, med videnskabelig mente jeg at de to af dem trods alt er ph.D

:wink:


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Carsten »

Nu nævner Sylvest, at avl er vejen frem. Det kan ingen af os vel være uenige i, men hvis vi kun skulle have avlede fisk i akvarierne. Så var der nok ikke ret stort udvalg. Og nok heller ikke så mange akvarister.
Desværre adskiller 90% af saltvandsfiskene sig fra ferskvandfisk, ved at de lægger æg i den frie vandmasse og ikke i på bunden af søen eller åen.
Der bliver da opdrættet en del fisk, men det er et forsvindende lille antal og et meget begrænset antal arter. Hvorfor dog så det? Jo de kræver enorme arealer for kunne opdrættes. F.eks så er der ihvertfald nogle kirurger som lever i store flokke og når de skal gyde, så stiger de pludseligt op mod overfladen. Trykforskellen udløser æg og sæd. Så ikke kun skal bassinerne være store i areal, men også meget dybe.


Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: fre 7. aug 2009 09:41
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Sylvest »

Carsten skrev:Nu nævner Sylvest, at avl er vejen frem. Det kan ingen af os vel være uenige i, men hvis vi kun skulle have avlede fisk i akvarierne. Så var der nok ikke ret stort udvalg. Og nok heller ikke så mange akvarister.
Desværre adskiller 90% af saltvandsfiskene sig fra ferskvandfisk, ved at de lægger æg i den frie vandmasse og ikke i på bunden af søen eller åen.
Der bliver da opdrættet en del fisk, men det er et forsvindende lille antal og et meget begrænset antal arter. Hvorfor dog så det? Jo de kræver enorme arealer for kunne opdrættes. F.eks så er der ihvertfald nogle kirurger som lever i store flokke og når de skal gyde, så stiger de pludseligt op mod overfladen. Trykforskellen udløser æg og sæd. Så ikke kun skal bassinerne være store i areal, men også meget dybe.
Det er sikkert fuldstændig korrekt (jeg siger sikkert, fordi jeg ikke selv ved nok om den del).
Min pointe er at ud af 100.000 eksemplarer af den samme fisk, findes der måske 1 som gerne vil gyde akvariet og gør det modsatte af sine artsfæller og det er den vi skal satse på at fremavle.

Der er ikke noget nyt i det jeg siger, mit formål er mere at få alle jer til at dvæle lidt ved den tankegang :GO


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Carsten »

Sylvest skrev: Det er sikkert fuldstændig korrekt (jeg siger sikkert, fordi jeg ikke selv ved nok om den del).
Min pointe er at ud af 100.000 eksemplarer af den samme fisk, findes der måske 1 som gerne vil gyde akvariet og gør det modsatte af sine artsfæller og det er den vi skal satse på at fremavle.

Der er ikke noget nyt i det jeg siger, mit formål er mere at få alle jer til at dvæle lidt ved den tankegang :GO

Den får du mig simpelthen ikke til at tro på. Et andet problem er så lige at fiskene skal være voksne før end de formerer sig, og hvem har så lige plads til at have et antal fuldvoksne kejsere svømmende rundt??
Kejsere lever i faste forhold, og det er umuligt for andre end kejserne(i de fleste arter) at se forskel på han og hun.

Nu kender jeg ikke din baggrund i hobbyen, men tro mig, der er rigtigt mange penge i denne hobby, så hvis det havde kunne ladet sig gøre i større stil, så var det også gjort.


Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: fre 7. aug 2009 09:41
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Sylvest »

Så kunne du ligeså godt sige at det er umuligt at få blå øjne, fordi menneskets tidligste forfædre kun havde brune øjne.

Det er min tro at der findes eksemplarer der vil trodse flertallet. Det er ikke mit mål at du får denne tro, men kun at du i det mindste har tænkt lidt over den.

Samtlige på dette forum er enige om at ikke 2 fisk er ens. Så hvis en han og en hun fisk har god svømmeplads, gode stabile vandværdier, cirkulation, og tiltrækkelig og fornuftig kost, så vil det undre mig meget om der lige pludselig ikke er en gut på internettet der skriver om succes med formering af en ny art.

Og de erfaringer vi løbende gør, er med til at øge sansynligheden.


Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af William Jr »

Sylvest skrev:Så kunne du ligeså godt sige at det er umuligt at få blå øjne, fordi menneskets tidligste forfædre kun havde brune øjne.

Det er min tro at der findes eksemplarer der vil trodse flertallet. Det er ikke mit mål at du får denne tro, men kun at du i det mindste har tænkt lidt over den.

Samtlige på dette forum er enige om at ikke 2 fisk er ens. Så hvis en han og en hun fisk har god svømmeplads, gode stabile vandværdier, cirkulation, og tiltrækkelig og fornuftig kost, så vil det undre mig meget om der lige pludselig ikke er en gut på internettet der skriver om succes med formering af en ny art.

Og de erfaringer vi løbende gør, er med til at øge sansynligheden.
Skulle det imidlertid lykkes ville det efterlade helt andre problemer, såsom tiden embryo tilbringer i plankton stadiet.

- Det ville b. la. vanskeliggøre filtrering...

Men jeg ved at der forskes på dette felt nede i Holland! :GO


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 390
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 17:58
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Lohse »

Nu er jeg stadig ny, men efter hvad jeg har læst er der flere af amerikaerne der ser en større hobby i at avle eller prøve at avle diverse fisk samt ren fragmantering. Altså hvor glæden knapt ligger i at have en lækkert akvarie man kan nyde, men af at skabe nyt liv.

Den herre jeg har snakket med vedrørende mine hvide klovnfisk spytter jo en voldsom mængde klovnfisk ud om måneden. Og jeg ved at der er man også begyndt at kigge på flere andre mere avancerede arter af fisk.

Uden at have den samme mængde erfaring som jer andre og slet ikke de samme år, så er det nu imponerende at se de typer af fisk der allerede er ret nemme at finde i handlen i dag.

Pseudochromis sankeyi

Pterapogon kauderni

Hippocampus kelloggi

Amphiprion perideraion

Amphiprion clarkii

Hippocampus erectus

Amphiprion ocellaris var, (Picasso, sort, hvid og mange andre fremavlede varianter)

Pseudochromis flavivertex

Pseudochromis springerii

Pseudochromis aldabraensis

Amphiprion frenatus

Amphiprion melanopus

Premnas biaculeatus

Amphiprion sebae x Amphiprion polymnus (hybrid, fremavlet)

Amphiprion bicinctus

Premnas biaculeatus

Amphiprion sebae

Amphiprion sandaracinos

Amphiprion polymnus

Amphiprion percula

Amphiprion melanopus

Amphiprion frenatus

Premnas biaculeatus x Amphiprion ocellaris

Amphiprion ephippium

Amphiprion ocellaris

Pseudochromis aldabraensis

Pseudochromis steenei

Pseudochromis springeri

Pseudochromis splendens

Pseudochromis fuscus

Pseudochromis fridmani

Gramma loreto

Pseudochromis diadema

Pseudochromis flavivertex

Berghia verrucicornis

Hippocampus reidi

Elacatinus oceanops x E. randalli (Hybrid, fremavlet)

Elacatinus evelynae

Cryptocentrus cinctus

Cryptocentrus leptocephalus

Cryptocentrus lutheri

Elacatinus chancei

Elacatinus multifasciatus

Elacatinus puncticulatus

Elacatinus oceanops

Elacatinus randalli

Meiacanthus smithi

Enchelyurus flavipes

Meiacanthus tongaensis

Meiacanthus oualanensis

Meiacanthus nigrolineatus

Meiacanthus mossambicus

Meiacanthus grammistes

Meiacanthus bundoon

Meiacanthus atrodorsalis

Pogonias cromis

Rachycentron canadum

Sciaenops ocellatus

Trachinotus carolinus

Cynoscion nebulosus

Og listen bliver jo ikke ligefrem kortere... :)


Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Bosse »

Hvad mener I der så holder f.eks. kiruger i RSM eller ligende?


Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Nolan »

Sylvest skrev:...
Det er min tro at der findes eksemplarer der vil trodse flertallet.
...
Nu er der den lille ting, der hedder naturlig udvælgelse. Hvis et individ vælger at træde ud fra mængden og ikke deltage i parringsakten på samme vilkår som de øvrige, vil dette individ's arveegenskaber jo i hvert fald ikke længere findes i gen-pølen.

Derfor er det lidt "smartere", at følge flertallet, når man eks. er en kirurgfisk ;-)

/Kim


Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: fre 7. aug 2009 09:41
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Sylvest »

Nolan skrev:
Sylvest skrev:...
Det er min tro at der findes eksemplarer der vil trodse flertallet.
...
Nu er der den lille ting, der hedder naturlig udvælgelse. Hvis et individ vælger at træde ud fra mængden og ikke deltage i parringsakten på samme vilkår som de øvrige, vil dette individ's arveegenskaber jo i hvert fald ikke længere findes i gen-pølen.

Derfor er det lidt "smartere", at følge flertallet, når man eks. er en kirurgfisk ;-)

/Kim
Enig, hvis man er den enste kirurg i en stime. Men hvis der kun er de 2 kirurger i et akvarium og hun-kirurgen er en laber larve så..... :T

Ellers må jeg sgu' fylde kælderen med baljer med kirurger og non-stop Julio Iglesias over højtaleren, for at se om jeg kan bevise min tese. :biggrin:

Edit : Beklager Bosse, nu er det vist kommet lidt på et sidespor.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Carsten »

Lohse skrev:Nu er jeg stadig ny, men efter hvad jeg har læst er der flere af amerikaerne der ser en større hobby i at avle eller prøve at avle diverse fisk samt ren fragmantering. Altså hvor glæden knapt ligger i at have en lækkert akvarie man kan nyde, men af at skabe nyt liv.

Den herre jeg har snakket med vedrørende mine hvide klovnfisk spytter jo en voldsom mængde klovnfisk ud om måneden. Og jeg ved at der er man også begyndt at kigge på flere andre mere avancerede arter af fisk.

Uden at have den samme mængde erfaring som jer andre og slet ikke de samme år, så er det nu imponerende at se de typer af fisk der allerede er ret nemme at finde i handlen i dag.

Og listen bliver jo ikke ligefrem kortere... :)
Men fælles for dem alle er at de lægger æg på et fast underlag. Dertil kan du lægge en antal jomfrufisk(damsler) som
yngler på samme måde.
Jeg ved at man på Hawaii også opdrættet nogle af de lokale dværgkejsere, samt C. bispinosus.


Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af MiksBiks »

Nu er jeg fiske/kejser mand, og trods størrelsen på min tank er nogle af de fisk jeg ønsker at få bliver da også en voksen størrelse. Mit udgangs punkt var at det skulle være på fiskens primirser, og når de blev for store har kattegat centret en fin størrelser tank til at overtage.
Tag f.eks. H. Ciliaris som bliver ca.45cm og dens normale territorie er på størrelse med en normal bygge grund, og der lever de en eller et par.
Så jeg sidder da med mine skrupler om jeg kan tilbyde en fisk så små 10cm et akvarie som den vil finde sig tilpas i.
Har også en vlamingi de er vokset ca.13cm på 7måneder og bliver det ved er min tank da heller ikke stor nok.
Synes folk skal tænke på fisken når de køber den, og det kan da godt være man kan holde en lille gul kirug i 250l vand, men hvornår er den så for stor??? For den er da flot også får men et eller andet for fisken også får man måske ikke solgt den når man burde. det synes jeg man skal have i tankerne.
Det var bare mine tanker om det.
Cool tråd og fin debat :GO


Mvh Michael
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af KimJ »

Jeg må sige, at jeg generelt synes at der bliver taget alt for lidt hensyn til at dimensionere akvariet i forhold til de fisk man holder. Det kan godt være at Jeg er miljøskadet af også at være cichlide akvarist, men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor saltvandsakvarister generelt har den holdning, at de er tilfredse med at fisken overlever, i stedet for at sætte sig lidt mere ambitiøse mål.

Det er selvfølgelig en personlig sag, men hvori består fidusen ved at anskaffe en fisk, hvor præmissen er, at den helst ikke skal trives for godt, fordi den så vokser ud af akvariet?

"Regnearket" der er linket til ovenfor, ser jo generelt rimeligt ud, men der tages, som sædvanlig, ikke højde for, at akvarister er forskellige, og har forskellige mål. Man burde faktisk lave 2 tabeller; en for dem som er tilfredse med at fiskene overlever og formerer sig, og en for dem som gerne ser en tilnærmelsesvis naturlig adfærd, og maximal fysisk udvikling.

Jeg skal ikke kunne sige, hvor stor indvirkning man præcist skal tillæge "urin teorien", men faktisk bliver ferskvandsfisk ofte større i akvarier end i naturen, så jeg er mere tilbøjelig til at tro, at det er akvariets fysiske rammer, og det faktum at mange holder deres fisk på sultegrænsen, der er skyld i at mange saltvandsfisk aldrig bliver så store og flotte som i naturen.


Brugeravatar
DGMadsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 223
Tilmeldt: man 27. apr 2009 19:53
14
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rødovre

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af DGMadsen »

KimJ, det er jo det samme som at sige at saltvandsfisk er forbeholdt offentlige akvarier og havet. Som en skriver tidligere så findes der kejsere der har rigtig store territorier. Det kan godt være at vi kan lave et par kubikmeter vand, men det er jo ikke realistisk at have akvarier der er ret meget større end det. Hvor stor er en byggegrund? minimum 100 kvm, prøv lige at overveje en elregning for en bajle på 100 kvm * 1 m i højden = 100.000 L !!! Det ville sikkert være fedt for fiskene, men urealistisk!!


Med Venlig Hilsen

David
__________________________________________________
Saltvand siden 2009
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af martinknorr »

Jeg synes at lige gyldigt hvordan du anskuer det, så har vi altid dyrene for vores skyld. Så er det lige meget om du holder saltvandsfisk, cichlider, papegøjer eller andet.

Men når vi vælger at anskaffe os disse dyr så har vi også en forpligtigelse til at forsøge at give dem det de har brug for. Med dette mener jeg, at vi aldrig kan give dem de optimale forhold, men vi kan da i hvert fald forsøge at komme så tæt på som muligt.

Derfor er jeg også lidt skeptisk over om jeg f.eks. kan have en gul kirug i mit 325 L, selvom der er godt med svømmeplads og skjulesteder.
Sidder i øjeblikket og overvejer hvad der skal i akvariet når det er klar, og det er jo fristende at vælge store kejsere eller kiruger fordi de er så flotte, men mit akvarie ville være alt for lille efter min mening.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Nicki Henriksen »

martinknorr skrev:Jeg synes at lige gyldigt hvordan du anskuer det, så har vi altid dyrene for vores skyld. Så er det lige meget om du holder saltvandsfisk, cichlider, papegøjer eller andet.

Men når vi vælger at anskaffe os disse dyr så har vi også en forpligtigelse til at forsøge at give dem det de har brug for. Med dette mener jeg, at vi aldrig kan give dem de optimale forhold, men vi kan da i hvert fald forsøge at komme så tæt på som muligt.

Derfor er jeg også lidt skeptisk over om jeg f.eks. kan have en gul kirug i mit 325 L, selvom der er godt med svømmeplads og skjulesteder.
Sidder i øjeblikket og overvejer hvad der skal i akvariet når det er klar, og det er jo fristende at vælge store kejsere eller kiruger fordi de er så flotte, men mit akvarie ville være alt for lille efter min mening.

Vil give dig ret i det er os som vælger dyrene og ikke dem der vælger os. så selvfølgelig skal vi give dem de bedst mulige forhold vi kan.
Men mon ikke du kan have en gul kirurg i 325 L når du kan have et par klovn fisk i 58L ?
Folk Snakker altid om kirurger når det omhandler akvariestørrelsen. men hvor meget plads kræver alle de andre ikke også?!


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af martinknorr »

Det er netop det jeg mener, har selv 2 klovne, som det eneste nu, i mit 58 liters. Men det er jo heller ikke optimale forhold for dem. Så derfor større akvarie til mig. Kunne aldrig drømme om at komme en kirug i 58 L, så er det ligegyldigt hvor lille den er når jeg får den.

Hvis man skal se det udfra dyrenes velfærd, så er det vel aldrig okay at have nogle af de fisk vi holder i 58 L. Jeg startede med dette lille akvarie som nybegynder og sådan vil det jo være med mange, det er de færreste nybegyndere der starter med akvarier i 700 -1000 L klassen.

Desuden er der vist ikke mange der kan sige sig fri for at have købt en fisk man godt vidste man ikke havde optimale forhold til. Men udelukkende købt for ens egen skyld. Har da selv i starten blevet overtalt til at købe en sommerfuglfisk og indtil for ganske nyeligt havde jeg en mandarin. Den røg dog videre da jeg ikke kunne fodrer den nok. Så vi har vel alle lavet disse "fejl".

Tror vi skal huske på at vi har dyrene for vores skyld, og det tidspunkt vi anskaffer os dem, så acceptere vi også at de må nøjes med det vi tilbyder.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af joekill »

Tjek lige div. akvarie forretninger, de har alle kampfisk i små glas, eller kopper!
Den lever, men moralsk virker det anti cool.

En stor dragefisk i 200Ls kan snildt gå , men en lille fisk som Doryrhamphus excisus vil aldrig trives i et lille nano. Den er stiv i kroppen og kræver plads til at vende rundt. Og fødemulighederne vil være for begrænset.

Fin debat, minder lidt den med, om man kan holde hund i en lejlighed.


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af UrbanSage »

For mig er det lidt et underligt emne at have en accept af trange kaar til.
Jeg syntes ikke de store katte i zoo trives, ligesom jeg ikke syntes foreksempel kiruger egentligt hoerer til i vores smaa akvarier.
Nu er jeg saa ejer af fem tilsyneladende sunde kiruger som alle har vaeret hos mig i mindst to aar. Jeg havde nogle af dem i et 350liters akvarie, da jeg skiftede til 1000 liter var det en helt anden natur jeg fik at se. Men det er nu stadig uendeligt langt fra hvordan de opfoerer sig i det fri.

Saa maaske burde debatten ikke vaere om hvor godt eller skidt det er at have akvarie fisk, men snarere hvor meget paa kompromis vi er villige til at gaa med vores moral for at kunne tage del i denne hobby.


Billede
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af martinknorr »

UrbanSage skrev:For mig er det lidt et underligt emne at have en accept af trange kaar til.
Jeg syntes ikke de store katte i zoo trives, ligesom jeg ikke syntes foreksempel kiruger egentligt hoerer til i vores smaa akvarier.
Nu er jeg saa ejer af fem tilsyneladende sunde kiruger som alle har vaeret hos mig i mindst to aar. Jeg havde nogle af dem i et 350liters akvarie, da jeg skiftede til 1000 liter var det en helt anden natur jeg fik at se. Men det er nu stadig uendeligt langt fra hvordan de opfoerer sig i det fri.

Saa maaske burde debatten ikke vaere om hvor godt eller skidt det er at have akvarie fisk, men snarere hvor meget paa kompromis vi er villige til at gaa med vores moral for at kunne tage del i denne hobby.
Jeg kan ikke være mere enig, for vi er jo allerede gået kompromi da vi startede vores akvarier op :wink:


MVH
Martin
8370 Hadsten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"