"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Joen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: tirs 25. aug 2009 13:38
14
Postnummer: 2870 Dyssegård
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Joen »

Jeg synes tråden mangler at konkludere på, om det er skadeligt for en lille kirug at opholde sig et par måneder i et nano? Der er måske ikke noget endegyldigt svar?
105 (reelt 80) liters Aquael Reef Max. 2 damsel, 2 slimfisk, 2 rejer og lidt eremit og turbosnegle.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af UrbanSage »

Er det skadeligt for en hund at gaa i et alt for lille bur uden nogensinde at forlade buret?
Kan hunden overleve i mange aar? Vil den vaere glad for at se dig uanset trange forhold?
Billede
Joen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: tirs 25. aug 2009 13:38
14
Postnummer: 2870 Dyssegård
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Joen »

Urbansage, skal det forestille et svar til mig? Jeg skriver jo netop en lille kirug og et par måneder, som den tid jeg ene og alene for mig egen fornøjelse vil holde den indespærret. Vi kunne også sige en lille picassofisk, den fascinerer mig personligt mere. Man jo altid komme af med fisk på en ok måde her til lands, medmindre det er en guppy eller en kæmpe pangasius.
105 (reelt 80) liters Aquael Reef Max. 2 damsel, 2 slimfisk, 2 rejer og lidt eremit og turbosnegle.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af UrbanSage »

Det er da et fint svar. Maaske bare ikke det du helst vil have?
En kirurg fisk i naturlige omgivelser sejler over revet hele dagen. Det kan en lille eller stor kirurg fisk ikke i et akvarie med mindre det er temmeligt stort.

Saa det er da logik for burhoens at fisken vil tage skade paa en eller anden facon.
Jeg husker at have laest at en kirurg fisk i et akvarie vokser lige saa stor som i havet (minus vaekst haemmet af mangel paa varieret kost), men at akvarie fisken vil vokse i hoejden fremfor i laengden.

Og her stammer mit foerste indlaeg saa fra. Det kommer dybest set an paa vores personlige moral om vi mener vi kan holde den fisk eller ej. Moral fordi fisken vil leve et forkroeblet liv.
Billede
Joen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: tirs 25. aug 2009 13:38
14
Postnummer: 2870 Dyssegård
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Joen »

Urbansage,

Du er vist et af de "elitære vrøvlehoveder" man kan finde på alle dyreholds fora. Jeg stiller et meget konkret spørgsmål og er begavet nok til at vide, at en lille kirurg har mere plads i et 45 liters end din irrelevante hund, ligeså vel som jeg tror den hurtigt vokser ud af det. Men er det godt nok i et par måneder - det er spørgsmålet.
105 (reelt 80) liters Aquael Reef Max. 2 damsel, 2 slimfisk, 2 rejer og lidt eremit og turbosnegle.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af MMartin »

Joen skrev:Urbansage,

Du er vist et af de "elitære vrøvlehoveder" man kan finde på alle dyreholds fora. Jeg stiller et meget konkret spørgsmål og er begavet nok til at vide, at en lille kirurg har mere plads i et 45 liters end din irrelevante hund, ligeså vel som jeg tror den hurtigt vokser ud af det. Men er det godt nok i et par måneder - det er spørgsmålet.
Nej det er ikke godt nok!!
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af martinknorr »

Jo Urbansage, men set i det hele så er der ikke ret mange af de større fisk vi så egentlig burde have i vores akvarier. De fleste kiruger, kejsere og aftrækkere bliver jo ret store i havet.
Men du har så evig ret i at det så er op til vores moral hvad vi vil tilbyde de forskellige fisk.

Jeg ville vente med at købe den kirug til det andet var klart, da det er en fisk der ynder meget svømmeplads stor som lille. Det kan man ikke sige der er i et 45 L.

Har selv et 325 L i opstartsfase og et boyu 58 L stående, og havde fået samme idé som dig Joen. Men syntes ikke der er nogen grund til at tilpasse andre fisk mit lille akvarie, når de alligevel skal over i det store om et par måneder.

Håber du kan bruge svaret :beer:
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af UrbanSage »

Hvis du leder efter et "ja" eller "nej" svar saa finder du det ikke.

Der er ikke noget ideelt i at holde en kirurg i et 45 liters i 5 minuter. Hvis din moral tillader det saa goer det da alligevel.

I det tilfaelde af at den stakkel fisk som jeg personligt ikke ville holde i mindre end 350 liter gaar hen og kradser af, saa kan du jo altid skyde skylden paa et eller andet tilfaeldigt (men i hemmelighed ved vi jo godt at det alt sammen er de der elitaere vroevlehoveder skyld).
Billede
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af UrbanSage »

martinknorr skrev:Jo Urbansage, men set i det hele så er der ikke ret mange af de større fisk vi så egentlig burde have i vores akvarier.
Det er jo saa ogsaa derfor at jeg ikke ophoejer mig selv til regel rytter for andre end mig selv.
Hvis et individ er moralsk istand til at holde en kirurg fisk i en spand vand i et stykke tid saa fred vaere med ham.

Jeg ville ikke personligt kunne have det godt med den beslutning.
Billede
Joen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: tirs 25. aug 2009 13:38
14
Postnummer: 2870 Dyssegård
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Joen »

ok martinknorr, mmartin,

Er det fordi fisken tager skade af det? Vokser den hurtigt?
105 (reelt 80) liters Aquael Reef Max. 2 damsel, 2 slimfisk, 2 rejer og lidt eremit og turbosnegle.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af UrbanSage »

Hey Joen, her er en ide.
Du hijacker en debat traad med dine personlige spoergsmaal. Maaske du burde laese mine indslag under det emne.
Du er igang med at koere denne traad ind paa dit eget spor alt imens du opfoerer dig fjensk overfor dem der debaterer traadens emne.

Maaske du burde starte din egen traad?
Billede
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af MMartin »

Jeg synes ikke det kan siges mere klart end Steen gør her:
spdiving skrev:Jeg ønsker kun folk bruger deres sunde fonuft når de køber dyr de vil holde og tilbyder dyret oventlige forhold.
Dyret har jo ikke selv valgt at komme i et lille betændt 15L dunk. Det mindste man kan gøre er at prøve at give dyrene optimal forhold.

Steen
Joen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: tirs 25. aug 2009 13:38
14
Postnummer: 2870 Dyssegård
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Joen »

slet
105 (reelt 80) liters Aquael Reef Max. 2 damsel, 2 slimfisk, 2 rejer og lidt eremit og turbosnegle.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Carsten »

Joen skrev:Urbansage,

Du er vist et af de "elitære vrøvlehoveder" man kan finde på alle dyreholds fora. Jeg stiller et meget konkret spørgsmål og er begavet nok til at vide, at en lille kirurg har mere plads i et 45 liters end din irrelevante hund, ligeså vel som jeg tror den hurtigt vokser ud af det. Men er det godt nok i et par måneder - det er spørgsmålet.
Hvorfor ikke vente de få måneder?? Og give den nnogle bedre forhold fra start af. Små kirurger er meget sarte.
Og vandkvaliteten i et lille 58 liters akvarie lader nok noget tilbage.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Hougaard »

Joen skrev:Men er det godt nok i et par måneder - det er spørgsmålet.
Det er ikke sundt for en kirurg, så hvis din bekymring går på fisken, skal du vente. Men er fisken "expendable" så skal du da bare gøre det for fornøjelsens skyld i de "par måneder".

Men hvorfor ikke vælge nogle af de fantastiske små fisk som passer godt til et nano ?

p.s. Jeg er meget enig med Urban og betragter ham en rutineret, ansvarsfuld og dygtig saltvandsmand, bestemt ikke elitær :GO
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af martinknorr »

Hej Joen se de andres svar, kiruger er bestemt ikke nemme fisk og skal fodres tit derfor kan din vandkvalitet hurtigt blive et problem også selvom den kun skal være der i få måneder.

Jeg ville også vælge en der passede til mit nuværende setup, og så vente med kirugen til du får noget omkring de 350 L som Urbansage skriver.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Joen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: tirs 25. aug 2009 13:38
14
Postnummer: 2870 Dyssegård
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Joen »

Hougaard skrev:
Joen skrev:Men er det godt nok i et par måneder - det er spørgsmålet.
Det er ikke sundt for en kirurg, så hvis din bekymring går på fisken, skal du vente. Men er fisken "expendable" så skal du da bare gøre det for fornøjelsens skyld i de "par måneder".

Men hvorfor ikke vælge nogle af de fantastiske små fisk som passer godt til et nano ?

p.s. Jeg er meget enig med Urban og betragter ham en rutineret, ansvarsfuld og dygtig saltvandsmand, bestemt ikke elitær :GO
Det er da godt, at du lige melder dig på banen, for det var på grund af dit indlæg jeg skrev det. Du har jo haft en sådan en kirurg under de forhold. Jeg skal ikke have nogen kirurg it mit 80 liters. Skulle jeg gå efter udseendet, så synes jeg at aftrækker og kuglefisk er meget mere fascinerende, men her er svaret vel det samme. Angående Urban så har jeg ikke mere at sige, end at fakta er at jeg stiller et konkret spørgsmål til alle på boardet i håbet om at en eller anden vil give et ordentligt svar. Han vælger at servere en morsom og spydig fordrejning af det jeg spurgte om. Men jeg har set det før og er kommet over det.
105 (reelt 80) liters Aquael Reef Max. 2 damsel, 2 slimfisk, 2 rejer og lidt eremit og turbosnegle.
Joen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: tirs 25. aug 2009 13:38
14
Postnummer: 2870 Dyssegård
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Joen »

martinknorr skrev:Hej Joen se de andres svar, kiruger er bestemt ikke nemme fisk og skal fodres tit derfor kan din vandkvalitet hurtigt blive et problem også selvom den kun skal være der i få måneder.

Jeg ville også vælge en der passede til mit nuværende setup, og så vente med kirugen til du får noget omkring de 350 L som Urbansage skriver.
Tak. Jeg ved fra ferskvand hvor galt det kan gå med dårlig vandkvalitet, så den vil jeg passe på.
105 (reelt 80) liters Aquael Reef Max. 2 damsel, 2 slimfisk, 2 rejer og lidt eremit og turbosnegle.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af Hougaard »

Joen skrev:Du har jo haft en sådan en kirurg under de forhold.
Yeps, men det var for min skyld, ikke for fisken skyld. Og jeg havde to andre akvarier han kunne flyttes til hvis det opstod - Men jeg måtte konstatere at den havde det fint. Teknisk set, var det også med en overdimensioneret skummer og overhovedet ikke andre dyr i baljen.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Følger fiskens krav dens størrelse?

Indlæg af UrbanSage »

Joen skrev:Men jeg har set det før og er kommet over det.
:grouphug:
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"