"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koraller med hjem i kufferten!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Lord Mike »

martinlund skrev:
Lord Mike skrev:
elisabethen skrev:Folk, der ulovligt hapser koraller olign. med hjem fra fx Thailand, skulle have et hårdt los i bollerne!
Hvor skal man så losse dem som ingen boller har :T
det her de vel osse de sider bare lidt højre oppe :T
Så må jeg håbe de har født, for kan skida ikke få benene så højt op... :T
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Engelquist »

Lad den der er ren, kaste den første sten...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af mads-fisk »

Lord Mike skrev:Vil først lige sige at dette emne bestemt har sin berettigelse, og nok også et emne som nogle måske har lidt berørings angst for (tjaa, hvorfor :wink: )
Men jeg har lige et spørgsmål som jeg håber nogle kan give et godt svar på. Det er ikke noget som omhandler selve emnet og dog :)

Men bio-life du skriver tidligere i tråden omkring det samarbejde der er mellem de forskellige eksperter rundt omkring som vurdere div. kvoter ifh. til hvad der må eksporteres/indporteres til og fra de forskellige lande. Noget som altid har undret mig er at hvis div. forskellige eksperter samarbejder omkring hvad der må tages fra revet og indføres så er det mig en gåde hvorfor nogle koraller kan indføres til feks. tyskland men ikke til danmark. Her virker det bestemt ikke som om samarbejdet fungere som det skal, men mere som at S&N køre deres helt eget show og i den grad opføre sig som bedre vidende i forhold til mange andre lande. I disse tilfælde er det jo ikke nogen hemmelighed at mange akvarister bare tager til et af de omkring liggende lande og køber de koraller som ikke må indføres her i landet eller evt. bare bestiller dem over nettet. Der er muligvis en fornuftig forklaring på dette, jeg har bare ikke hørt den endnu :wc:

Her til sidst vil jeg bare sige at jeg håber dem der prøver at tage ulovlige koraller med hjem, bliver stoppet i tolden og kommer til at rådne op i det pågældende lands fængsel, god fornøjelse.
Kan du nævne en koral, der må indføres i Tyskland og ikke i Danmark?
At den praktiske del forvaltes anderledes i Tyskland, er noget andet, men at der skulle være forskellige regler, er ikke mig bekendt!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Lord Mike »

mads-fisk skrev:
Lord Mike skrev:Vil først lige sige at dette emne bestemt har sin berettigelse, og nok også et emne som nogle måske har lidt berørings angst for (tjaa, hvorfor :wink: )
Men jeg har lige et spørgsmål som jeg håber nogle kan give et godt svar på. Det er ikke noget som omhandler selve emnet og dog :)

Men bio-life du skriver tidligere i tråden omkring det samarbejde der er mellem de forskellige eksperter rundt omkring som vurdere div. kvoter ifh. til hvad der må eksporteres/indporteres til og fra de forskellige lande. Noget som altid har undret mig er at hvis div. forskellige eksperter samarbejder omkring hvad der må tages fra revet og indføres så er det mig en gåde hvorfor nogle koraller kan indføres til feks. tyskland men ikke til danmark. Her virker det bestemt ikke som om samarbejdet fungere som det skal, men mere som at S&N køre deres helt eget show og i den grad opføre sig som bedre vidende i forhold til mange andre lande. I disse tilfælde er det jo ikke nogen hemmelighed at mange akvarister bare tager til et af de omkring liggende lande og køber de koraller som ikke må indføres her i landet eller evt. bare bestiller dem over nettet. Der er muligvis en fornuftig forklaring på dette, jeg har bare ikke hørt den endnu :wc:

Her til sidst vil jeg bare sige at jeg håber dem der prøver at tage ulovlige koraller med hjem, bliver stoppet i tolden og kommer til at rådne op i det pågældende lands fængsel, god fornøjelse.
Kan du nævne en koral, der må indføres i Tyskland og ikke i Danmark?
At den praktiske del forvaltes anderledes i Tyskland, er noget andet, men at der skulle være forskellige regler, er ikke mig bekendt!
Mads det er meget muligt at jeg tager fejl mht at reglerne ikke bliver gradbøjet en extra gang her i Danmark, men for ganske få år siden var der skam en rimelig god trafik fra både Tyskland og Sverige af danskere som hentede koraller hjem til deres akvarier (det ved du også godt). Her bliv der hentet koraller som man ikke så i den Danske handel. Men der er muligvis nogle helt andre grunde til dette som bla. at disse lande er mere attraktivt som marked end lille Danmark for eksportøre. En anden grund kunne selvfølgelig også være priserne, men det ændre ikke ved at man kunne få noget som ikke kunne fåes herhjemme.

Jeg kan huske at jeg mange gange har søgt på bla. Bobbel-koraller mm. hos de lokale forhandlere her omkring København og fik altid at vide at disse koraller ikke måtte tages hjem, men hvis man så tog til et af vores nabo lande så kunne de skam købes i stor stil.
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af elisabethen »

Der er vist et par koraller, som kan købes i Sverige, men som ikke at tilladte i Danmark pga. nogle fredningsrestriktioner. Kan desværre ikke huske hvilke.. Det er jeg ikke helt nok inde i sagerne endnu til :)

Men ja... Lad de fjolser rådne op i fængsel. Et fængsel i Thailand eller Malaysia får nok vestre fængsel til at ligne et statsbetalt kurophold :D
Lord Mike & martinlund: Kvinder kunne forøvrigt ALDRIG finde på at gøre sådan noget ;) :P
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Kirling »

fox koral?? er hvis også en af dem
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af ronny.w »

Mig bekendt kan man få koraller som ikke er på indførelsens listen i DK, hjem via australien.

Her snakker jeg foreks. tracophyllia foreks. Om det er disse tyske og svenske forhandler får hjem også div. Dansker lovbyrdigt henter dem i Tyskland og sverige kan man jo ikke fortænke folk i.
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 14. jan 2009 12:37
15
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af BioLife »

Når men ser på listen over hvad der ikke må importeres til EU kan man se at man f.eks. godt kan få Trachyphyllia geoffroyi hjem fra Indonesien så længe den er opdrættet. Kan det ikke være disse opdrætte former som bliver importeret til Tyskland?

http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/ ... findfr.pdf
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Carsten »

Et af problemerne er at S&N har meget svært ved at acceptere at tingene ikke kommer fra revet, men er opdrættet.
I Vietnam laves der tonsvis af Tridacana muslinger, til spisebrug. Men de må ikke exporteres.
Tænk hvis de kunne komme til at tjene lidt flere penge på at exportere de flotteste og så nøjes med at spise de grimme - uha.

Men de lande der exporterer koraller, er bestemt ikke uden skyld i de problemer vi har her.
Jeg har kendskab til en butik, som havde bestilt en sending koraller fra Indonesien.
Da papirene kom på hvad der var i sendingen, var det alt muligt som der ikke måtte være der. Virkede som om de blot havde fyldt kasserne med hvad der lige var for hånden.
Og jeg ved at butikken på det strengeste havde frabedt sig at få noget af det forbudte.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af mads-fisk »

Reglerne ER altså de samme. Trachyphyllia, Nemenzophyllia, Cynarina, Scolymia og Catalaphyllia må ikke indføres til EU. medmindre disse er opdrættet.
I DK. har SNS. bare haft (og har stadig i et vis omfang) ufattelig svært ved at acceptere opdræt som en realitet.
Grunden til du kan hente både opdrættede og vildtfangede af førnævnte koraller i vor nabolande skyldes forskelle i den praktiske forvaltning. Hvor vi i Danmark har en afdeling hos SNS., der tager sig af koraller, er det i nabolandene kun politiet, der har myndighed til at tage ud til forhandlere og beslaglægge koraller.
Vi kan nok alle regne ud, at politiet naturligvis prioriterer denne opgave relativt lavt, og derudover har umådeligt svært ved at identificere de forskellige koraller.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 14. jan 2009 12:37
15
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af BioLife »

Carsten skrev:Et af problemerne er at S&N har meget svært ved at acceptere at tingene ikke kommer fra revet, men er opdrættet.
I Vietnam laves der tonsvis af Tridacana muslinger, til spisebrug. Men de må ikke exporteres.
Tænk hvis de kunne komme til at tjene lidt flere penge på at exportere de flotteste og så nøjes med at spise de grimme - uha.
Hvis de ikke må exporteres er det vel den Vietnamesiske lovgivning der forhindrer det!
Hvis du mener de ikke må importeres er det selvfølgelig EU-lovgivning der eventuelt forhindrer det. Har du fået en exporttilladelse fra Vietnam men et afslag om import til Danmark? Hvad var S&Ns begrundelse?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Carsten »

Nu er det ikke lige mig der skal importere noget, men hvad jeg fik at vide fra en butik.
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 14. jan 2009 12:37
15
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af BioLife »

Carsten skrev:Nu er det ikke lige mig der skal importere noget, men hvad jeg fik at vide fra en butik.
Når man søger på importer inde på http://www.cites.org kan man se at Danmark har importert eksempelvis opdrættede Tridacna Gigas fra Tonga i 2005 og 2007 så S&N anerkender åbenbart opdrættede Tridacnaer fra Tonga.

2005 2 Tridacna gigas DK TO 200 live T F
2007 2 Tridacna gigas DK TO 100 live T F
Man kan søge her:
http://www.unep-wcmc.org/citestrade/exp ... N=24894464
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Carsten »

mads-fisk skrev:Reglerne ER altså de samme. Trachyphyllia, Nemenzophyllia, Cynarina, Scolymia og Catalaphyllia må ikke indføres til EU. medmindre disse er opdrættet.
I DK. har SNS. bare haft (og har stadig i et vis omfang) ufattelig svært ved at acceptere opdræt som en realitet.
Grunden til du kan hente både opdrættede og vildtfangede af førnævnte koraller i vor nabolande skyldes forskelle i den praktiske forvaltning. Hvor vi i Danmark har en afdeling hos SNS., der tager sig af koraller, er det i nabolandene kun politiet, der har myndighed til at tage ud til forhandlere og beslaglægge koraller.
Vi kan nok alle regne ud, at politiet naturligvis prioriterer denne opgave relativt lavt, og derudover har umådeligt svært ved at identificere de forskellige koraller.
Og S&N har ikke folk der er uddannet til at identificere koraller. Det kunne vi jo se ved den store sending som Marty stod for. De kom og stjal "konfiskerede"en masse koraller, som de siden hen måtte aflevere igen, denne gang var de fleste så døde. Blot fordi de ikke kunne se forskel på dem. Det er heller ikke betrykkende for retssikkerheden at de blot kan konfiskere noget for de tror de ved hvad det er.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Carsten »

BioLife skrev:
Carsten skrev:Nu er det ikke lige mig der skal importere noget, men hvad jeg fik at vide fra en butik.
Når man søger på importer inde på http://www.cites.org kan man se at Danmark har importert eksempelvis opdrættede Tridacna Gigas fra Tonga i 2005 og 2007 så S&N anerkender åbenbart opdrættede Tridacnaer fra Tonga.

2005 2 Tridacna gigas DK TO 200 live T F
2007 2 Tridacna gigas DK TO 100 live T F
Man kan søge her:
http://www.unep-wcmc.org/citestrade/exp ... N=24894464
Nu er lige den art ikke den som vi har i akvarierne. Den er for stor og for grim.

Om det så er til Danmarks akvarieum eller lign. ved jeg ikke
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 14. jan 2009 12:37
15
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af BioLife »

Carsten skrev:
BioLife skrev:
Carsten skrev:Nu er det ikke lige mig der skal importere noget, men hvad jeg fik at vide fra en butik.
Når man søger på importer inde på http://www.cites.org kan man se at Danmark har importert eksempelvis opdrættede Tridacna Gigas fra Tonga i 2005 og 2007 så S&N anerkender åbenbart opdrættede Tridacnaer fra Tonga.

2005 2 Tridacna gigas DK TO 200 live T F
2007 2 Tridacna gigas DK TO 100 live T F
Man kan søge her:
http://www.unep-wcmc.org/citestrade/exp ... N=24894464
Nu er lige den art ikke den som vi har i akvarierne. Den er for stor og for grim.

Om det så er til Danmarks akvarieum eller lign. ved jeg ikke
Det gælder også Tridacna maxima
2005 2 Tridacna maxima DK TO 400 live T F
2007 2 Tridacna maxima DK TO 350 live T F
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af ronny.w »

BioLife skrev:
Carsten skrev:
BioLife skrev:
Carsten skrev:Nu er det ikke lige mig der skal importere noget, men hvad jeg fik at vide fra en butik.
Når man søger på importer inde på http://www.cites.org kan man se at Danmark har importert eksempelvis opdrættede Tridacna Gigas fra Tonga i 2005 og 2007 så S&N anerkender åbenbart opdrættede Tridacnaer fra Tonga.

2005 2 Tridacna gigas DK TO 200 live T F
2007 2 Tridacna gigas DK TO 100 live T F
Man kan søge her:
http://www.unep-wcmc.org/citestrade/exp ... N=24894464
Nu er lige den art ikke den som vi har i akvarierne. Den er for stor og for grim.

Om det så er til Danmarks akvarieum eller lign. ved jeg ikke
Det gælder også Tridacna maxima
2005 2 Tridacna maxima DK TO 400 live T F
2007 2 Tridacna maxima DK TO 350 live T F
Der er ingen problemmer i at få fat i tridacna maxima.

http://www.tropical-live-import.de/
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 14. jan 2009 12:37
15
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af BioLife »

Carsten skrev:
mads-fisk skrev:Reglerne ER altså de samme. Trachyphyllia, Nemenzophyllia, Cynarina, Scolymia og Catalaphyllia må ikke indføres til EU. medmindre disse er opdrættet.
I DK. har SNS. bare haft (og har stadig i et vis omfang) ufattelig svært ved at acceptere opdræt som en realitet.
Grunden til du kan hente både opdrættede og vildtfangede af førnævnte koraller i vor nabolande skyldes forskelle i den praktiske forvaltning. Hvor vi i Danmark har en afdeling hos SNS., der tager sig af koraller, er det i nabolandene kun politiet, der har myndighed til at tage ud til forhandlere og beslaglægge koraller.
Vi kan nok alle regne ud, at politiet naturligvis prioriterer denne opgave relativt lavt, og derudover har umådeligt svært ved at identificere de forskellige koraller.
Og S&N har ikke folk der er uddannet til at identificere koraller. Det kunne vi jo se ved den store sending som Marty stod for. De kom og stjal "konfiskerede"en masse koraller, som de siden hen måtte aflevere igen, denne gang var de fleste så døde. Blot fordi de ikke kunne se forskel på dem. Det er heller ikke betrykkende for retssikkerheden at de blot kan konfiskere noget for de tror de ved hvad det er.
Er det ikke ret svært, selv for koral-eksperter at kende enkelte arter af koraller fra hinanden når de ligger helt sammentrukket efter mange timer i en flyver?
Hvor mange blev der konfiskeret og hvor mange måtte S&B aflevere tilbage?
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 14. jan 2009 12:37
15
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af BioLife »

ronny.w skrev:
Der er ingen problemmer i at få fat i tridacna maxima.

http://www.tropical-live-import.de/
Nej det er det ikke. Spørgsmålet var bare om S&N anerkender opdrættede Tridacna, og det gjorde de ihvertfald i 2005 og 2007.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af ronny.w »

Kender nu ikke ret mange typer stenkoraller der er sammentrukket hvis overhovedet nogen.

Som regl når tingende kommer hjem har de været under 24 timer undervejs.

Man ja S@N aner intet om koraller, de tror de gør, men uden en bog og noget opslag er mange ting selv vanskeligt for folk med viden indefor faget.

Vel også derfor mange ting kommer hjem som Acropora spp. foreks. eller med betegnelsen Spp. ved andre typer
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af mads-fisk »

Der er ingen tvivl om, at de fleste LPS er sammentrukkede efter 24 timer i en pose, og det derfor kan være svært at kende forskel MEN en såkaldt koralekspert skulle nu nok kunne se forskel på eksempelvis Lobophyllia og Trachyphyllia, da det i høj grad er skelettet, der gør identifikationen mulig.

Desuden var det helt fatale fejl, der blev lavet af SNS. i forbindelse med omtalte import.

Men SNS. kommer også på messen d. 21. feb., så kan vi forhåbentlig få en god dialog op at stå med dem ved denne lejlighed.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Carsten »

Jo, det er svært. Men det er ikke godt for retsbesvistheden at myndighederne farer frem med bål og brand. Uden at vide vide noget om det med 100% sikkerhed. Det kunne jo være at der ikke var fusk med i spillet, selvom S&N altid per definition tror det modsatte.
Nu er det noget over 1 år siden sendingen kom, og derfor husker jeg ikke tallet præcist, men mener at det var 50-60 koraller de tog, og at de alle sammen blev leveret tilbage senere.
Men en meget stor del af dem var stendøde da de blev leveret tilbage. Godt nok blev de erstattet, men det var jo kun selve korallens pris og ikke fragt samt diverse andre udgifter.
At S&N ikke havde check på tingene, betød at hele sendingen blev det meste af en dag forsinket, og at ganske mange andre koraller og fisk gik til på den bekostning, men de blev jo ikke erstattet.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af ronny.w »

Carsten skrev:Jo, det er svært. Men det er ikke godt for retsbesvistheden at myndighederne farer frem med bål og brand. Uden at vide vide noget om det med 100% sikkerhed. Det kunne jo være at der ikke var fusk med i spillet, selvom S&N altid per definition tror det modsatte.
Nu er det noget over 1 år siden sendingen kom, og derfor husker jeg ikke tallet præcist, men mener at det var 50-60 koraller de tog, og at de alle sammen blev leveret tilbage senere.
Men en meget stor del af dem var stendøde da de blev leveret tilbage. Godt nok blev de erstattet, men det var jo kun selve korallens pris og ikke fragt samt diverse andre udgifter.
At S&N ikke havde check på tingene, betød at hele sendingen blev det meste af en dag forsinket, og at ganske mange andre koraller og fisk gik til på den bekostning, men de blev jo ikke erstattet.
på det punkt burde man kunne rejse en retsag mod dem, Måske skulle div. danske forhandler snakke indbyrdes sammen omkring et sådan dilemma, også såfremt der er rent mel i posen hele vejen igennem fra impotørens side, spæde sammen ( økonimisk ) og få prøvet en egenlig erstatnings sag ved retten.

Men her er problemmet jo nok alt den dårlige omtale div. forretninger spreder omkring andre forretninger, for at gøre sin egen forretning bedre eller for at skade andre forretninger.

Sådanne ting burde nok ligges på hylden først og så få en eventuel samarbejde op at stå og få prøvet en sådan sag igennem det retslige system. eftersom den enkelte jo ikke kan fører en retsag mod S@N pga. de udgifter der er forbundet med en sag og det beløb foreks. fiskende / koraller koster.
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 14. jan 2009 12:37
15
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af BioLife »

Kunne man ikke forstille sig at forhandlere og andre som har prøvet at importere kun fortæller den halve sandhed for ikke selv at fremstå som fejleren, og derved får S&N til at fremstå inkompetente?
Senest rettet af BioLife søn 18. jan 2009 20:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Carsten »

BioLife skrev:Kunne man ikke forstille sig at forhandlere og andre som har prøvet at importere kun fortæller den halve sandhed for ikke selv at fremstå som fejleren, og derved får S&N til at fremstå inkompetente?

Hvis der er nogle der føler sig forkert behandlet og mener S&N har fejlet skal de jo skrive til ombudsmanden, det tror jeg da ikke koster noget.
Det kunne også være at de bare holder kæft med deres oplevelser, for ikke at få dem på nakken næste gang de får en sending hjem.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af mads-fisk »

Men der var jo på ingen måde rent mel i posen i forbindelse med den sending. Der var jo blevet sendt en masse ulovlige koraller, som SNS. så desværre bare lukkede ind, fordi de ikke kunne identificere korallerne.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Carsten »

mads-fisk skrev:Men der var jo på ingen måde rent mel i posen i forbindelse med den sending. Der var jo blevet sendt en masse ulovlige koraller, som SNS. så desværre bare lukkede ind, fordi de ikke kunne identificere korallerne.
Han havde jo papirer på det.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Hougaard »

mads-fisk skrev:Men der var jo på ingen måde rent mel i posen i forbindelse med den sending. Der var jo blevet sendt en masse ulovlige koraller, som SNS. så desværre bare lukkede ind, fordi de ikke kunne identificere korallerne.
Men til gengæld så kiggede S&N trods alt med her på SF.dk og så de fine billeder af ulovlige koraller der var hjemkommet med første udgave af sendningen ;)

Der hvor jeg syntes S&N fejler stort, er at de kan sende folk til lufthavnen som ALDRIG har set en koral før og de samme folk så med "loven i hånden" ender med at slå alle korallerne ihjel ved blot at trække tiden så langt ud, eller f.eks. placere koraller i en bil i frostvejr kl. 16.00 (nu er det jo fyraften) hvorefter de er døde næste morgen kl. 09.00.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Brian »

ronny.w skrev:Kender nu ikke ret mange typer stenkoraller der er sammentrukket hvis overhovedet nogen.
Alle LPS ville da være sammen trukket....
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Brian »

Hougaard skrev:Men til gengæld så kiggede S&N trods alt med her på SF.dk og så de fine billeder af ulovlige koraller der var hjemkommet med første udgave af sendningen ;)
Og hvor ved du det fra - blot af nysgerighed ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"