"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koraller med hjem i kufferten!

Forum for generel snak omkring saltvand.
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 14. jan 2009 12:37
15
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af BioLife »

På opfordring opretter jeg denne tråd da den opstod i en tråd med andet emne. Jeg mener det er et meget vigigt emne og mener derfor det er på sin plads det får sin egen tråd. Nedenstående citater er taget fra den forrige anden tråd.

"Sidst jeg var i thailand listede jeg 3 stenkoraller ned i bagagen"

"Jeg havde også altid før i tiden koraler og tridacnaer med hjem fra thailand, men efter man ikke må have væske med i håndbegagen mere er det slut, nu gennemroder de jo ens håndbegage derude.
og kufferten vil jeg ikke bruge da de jo kaster rundt med dem. dengang bestilte man hvad man ville have og så tog de ud og dykkede efter det.
alt fra koralrevene i thailand er fredet selv de døde sten, og så fisker de lokale indimellem med dynamit, der fatter jeg ikke hvorfor man så ikke lige tømmer revet først og eksportere koralerne i stedet for bare at slå det hele i hjæld"

"Hvis man skal have saltvandsakvarie bør man respektere naturen og kun erhverve sig lovlige varer. Køber man koraller i sin lokale dyrehandler må man gå ud fra at de er lovligt importeret. Er de lovligt importeret, har der været taget stilling til om det er bæredygtigt, (hvilket det skal være før de kan komme ind i EU) og man kan derfor have dem i sit akvarie med god samvittighed."

"Moralen er blot at det kan godt være du føler at der ikke sker noget ved at tage et par aflæggere.. Men hvis alle begynder og plukke af revet.. Så kan enden jo nemt være at vi slet ikke får lov til at besøge revene.. Eller at der ikke er noget at se derude!"

"Af mange "miljø aktivister" gives vi skylden revenes tilstand, og vi regnes for synderne! Derfor er det af største betydning at vi i det mindste "opfører os ordentligt", for at kunne bevare denne hobby og bevare retten til at sætte vilde dyr i fangenskab. Mange står klar med forsøg på indgreb med forsøg på at hindre os i dette, og det er spået at dette er slut om 10 år... Pokker skulle da stå i om de fik ret!"

"Om man køre for hurtigt eller tager en stump koral kan komme ud på et. som man siger fart slå ihjel. det gør en stump koral ikke."

"Desværre er vi ikke endnu istand til at opdrætte mange maritime organismer kommercielt, så meget er hentet fra naturen. derfor bør vi også gøre alt, der står i vores magt for at passe på på det liv, vi "stjæler " fra naturen. Ellers skades vores renomme
Koralhavene med deres liv er truet i forvejen - global opvarmning og hvad ved jeg, så jeg mener, vi som er med til at "høste",med vores efterspørgsel på levende organismer bør undgå ulovlig piratimport - er det ikke også, hvad der står i bibelen Reef Secrets" Vi må holde vores moral højt, synes jeg"

"Jeg vil da mene at folk der vælger at have et akvarium med koraller, har det fordi de synes det er flot at se på og at det er et spændende økosystem og dyreliv der er i sådanne et rev. Derfor mener jeg der er dobbeltmoralsk at man er med til at ødelægge de naturlige rev med den ene hånd samtidig med at man ynder at se på en lille del af det i sit eget hjem"
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1294
Tilmeldt: søn 16. okt 2005 16:41
18
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Celia »

Jeg syntes ikke det er i orden at du citere unavngivne personer i et indlæg de ikke selv har skrevet i. Hvad med at lægge ud med din egen mening og skrive hvad du ønsker at få ud af debatten. Så er jeg villig til at komme med mit synspunkt om emnet :)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af leifkrarup »

Manden citerer anonymt...altså han hænger ingen ud...det er ok. Iøvrigt må man formode at folk står ved deres meninger når de giver dem til kende på et offentligt forum.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1294
Tilmeldt: søn 16. okt 2005 16:41
18
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Celia »

Jo men læser du indlægget uden at have læst den anden tråd, så giver det ikke meget mening og byder ikke på nogle opfattelse af forfatters hensigt med indlægget eller mening.
MEN når det er sagt, så syntes jeg også at det er et spændende emne der burde tages op og jeg vil meget gerne høre folks meninger om det.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Brian C »

Nu blev han jo også på det nærmeste smidt ud af den anden tråd, og jeg synes det er helt ok med en debat om emnet

men jeg skal gerne ligge ud med min mening.
jeg har lidt blandede følelser omkring det med ulovlige koraller, for på den ene side har jeg fuld forståelse for at man ikke må tage koraller med hjem, heller ikke små stykker
det kan da godt være at det lille fragment jeg tager med hjem ikke betyder meget i den store sammenhæng, men hvis alle tager et lille stykke med hjem, og nu er det jo nok ikke kun akvarister der kan finde på det, Hr og fru Jensen må da også lige have en lille souvenir med hjem til amagerhylden, og så kan der unægtelig godt forsvinde en stor del, udover det der bliver ødelagt i forbindelse med at finde det perfekte stykke.

men på den anden side så bliver revet ødelagt på alle mulige andre måder, dynamit, cyanid etc. så kan det vel i bund og grund være ligemeget alligevel, ikk?

problemet er bare at fokus ligger på saltvandsakvaristerne, da vi er lettest at ramme, med et forbud, vi er trods alt kun en minoritet.

MEN mit største problem, det er den inkompetence man tilsynelade møder fra den myndighed der skal håndhæve og administrere de regler der nu engang er.
men med det kendskab jeg har til S&N fra min tid som slangeholder, så er deres holdning at det er lettere bare at sige nej, end at undersøge hvordan tingene reelt hænger sammen, for det sidste koster penge og tid

det gør bare at når S&N adminstrerer Cites som vinden den blæser, så mister man lysten til at overholde reglerne
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 571
Tilmeldt: lør 1. dec 2007 17:41
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmø

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Fif »

Ja det kan være vi alle skal lukke vores akv. og smide alt indhold tilbage til koralrevet ?
For ikke at tale om alt det strøm vi bruger som er med til det klobale opvarmning ?
Hvad med osmosevand hvor langt de fleste anlæg har en stor vandspild ?

Slap af koralrevet dør sq ikke af os saltvandnørder. Og den bliver heler ikke redet af at vi stopper denne hoppy.

Der er så mange ting der spiller ind for koralrevets overlevelse og død, og det er ikke at vi har et akvarie med saltvand og koraller.

Forurening og ligegyldighed over for naturen olieudslip og skrald i havet. Erhvervsfiskeri m.m. Sku ikke at der er nogen der har smuglet lidt koraller med i en taske.

Hvis man freder nogen dyr/koraller for at bevar dem er et helt andet snak, og som jeg gerne støtter.

Hvis jeg kunne slippe godt fra at tag et par koraller med i kufferten gjord jeg det også, men jeg tør sq ikke :) det vil være trist at besøge de udlanske fængsler for et par koraller :)
Mvh fif


Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Carsten »

Den mængde koraller som fiskes op til akvarie brug på verdensbasis per år, er ikke mere end hvad en enkelt gravemaskine kan ødelægge på formiddag.
Det virker totalt tåbeligt at der er så mange restriktioner på hvad der må fiskes til akvariebrug, men ikke hvad en gravemaskine må ødelægge.
Det er helt klart at udviklingen i de lande som har koralrev ikke kan/skal sættes i stå blot for at frede revene, men den kalk de skal bruge, må være muligt at få fra andre steder end revene.

Kunne da også godt tænke mig at høre lidt om hvem "biolife" er. Vedkommende starter med at ryge i hovedet på alt og alle. Har vedkommende noget at have angrebne i??
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af wondersurfer »

han er først tilmeldt igår så sikkert bare en røvbanan der vil fucke vores forum-medlemmer op mod hinanden
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af wondersurfer »

sååå ingen sympati her fra stjæl for helvede med arme og ben fra koralrevene :beer:
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 571
Tilmeldt: lør 1. dec 2007 17:41
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmø

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Fif »

Carsten skrev:Den mængde koraller som fiskes op til akvarie brug på verdensbasis per år, er ikke mere end hvad en enkelt gravemaskine kan ødelægge på formiddag.
Det virker totalt tåbeligt at der er så mange restriktioner på hvad der må fiskes til akvariebrug, men ikke hvad en gravemaskine må ødelægge.
Det er helt klart at udviklingen i de lande som har koralrev ikke kan/skal sættes i stå blot for at frede revene, men den kalk de skal bruge, må være muligt at få fra andre steder end revene.

Kunne da også godt tænke mig at høre lidt om hvem "biolife" er. Vedkommende starter med at ryge i hovedet på alt og alle. Har vedkommende noget at have angrebne i??
Greenpeace :T
Mvh fif


Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af leifkrarup »

Carsten skrev: Har vedkommende noget at have angrebne i??
Ja!...han har folks egne udsagn, så kan det vel egentlig ikke blive meget bedre vel?
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af wondersurfer »

han er her da kun for at lave ballade :BA
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af seier »

jeg tror faktisk i bund og grund at de fleste faste medlemmer herinde er dem der er mest interreseret i og ved mest om hvordan man passer på koralrevet når man dykker osv i modsætning til den almindelige masseturist som lige skal røre og tumler rundt.

det er selvfølgeligt ikke iorden at overtræde reglerne men det er vist også noget der hører til de yderste sjældentheder hvis det overhovedet sker mere under de strenge kontroller idag.

Iøvrigt synes jeg at dette indlæg virker som om man gerne vil hidse folk op til at måske skrive noget de egentlig ikke ellers mener :BA
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Brian C »

Fif skrev:Ja det kan være vi alle skal lukke vores akv. og smide alt indhold tilbage til koralrevet ?
For ikke at tale om alt det strøm vi bruger som er med til det klobale opvarmning ?
Hvad med osmosevand hvor langt de fleste anlæg har en stor vandspild ?

Slap af koralrevet dør sq ikke af os saltvandnørder. Og den bliver heler ikke redet af at vi stopper denne hoppy.

Der er så mange ting der spiller ind for koralrevets overlevelse og død, og det er ikke at vi har et akvarie med saltvand og koraller.

Forurening og ligegyldighed over for naturen olieudslip og skrald i havet. Erhvervsfiskeri m.m. Sku ikke at der er nogen der har smuglet lidt koraller med i en taske.

Hvis man freder nogen dyr/koraller for at bevar dem er et helt andet snak, og som jeg gerne støtter.

Hvis jeg kunne slippe godt fra at tag et par koraller med i kufferten gjord jeg det også, men jeg tør sq ikke :) det vil være trist at besøge de udlanske fængsler for et par koraller :)
vi er skam enige et langt stykke henad vejen, problemer bare som jeg sagde før at der er fokus på os, og vi er de letteste at begrænse, desværre

jeg er udemærket klar over at korallerne til akvarierne kun er en meget lille brøkdel af hvad der forsvinder
og jeg er også helt klar over at det nok ikke er den mest miljøbevidste hobby der findes, ellers skal mit El-selskab nok minde mig om det med jævne mellemrum når elregningen kommer :HA

der er ingen grund til at vi skal lukke ned, men vi behøver vel ikke ligefrem at udstille os selv som nogle skruppeløse personligheder der er ligeglade med naturen, en mærkat vi desværre meget let kan få af den del af befolkningen der ikke ved hvad der reelt foregår. det oplevede jeg mens jeg holdte slanger og det var én af grundene til at jeg stoppede med det

Men Jo Carsten, du har ret, det kunne være interessant at vide lidt mere om personen bio-life, om ikke andet så for at vide om det er, som wondersurfer så poetisk udtrykker det, en røvbanan :wink:
men jeg synes det er fint med en debat om emnet, især hvis den kan foregå i god ro og orden, uden personangreb
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Carsten »

leifkrarup skrev: Ja!...han har folks egne udsagn, så kan det vel egentlig ikke blive meget bedre vel?
Moral er godt, dobbel moral dobbelt så godt??

Er det en troll, som bare dukker op for at lave rav i den, a la Bo Warming??
( tildem der ikke kender til bo Warming, så er det en som dukker op i diverse nyhedsgrupper på nettet og råber og skriger op om alt muligt. Han er også en flittig læserbrev skriver i den lokale avis(nørrebro bladet))
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Musiker »

BioLife er hvad man kalder en Troll
http://da.wikipedia.org/wiki/Troll_(Usenet)
Bedste våben er og ignorere ham...
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af martinl »

min mening tror jeg osse kun han er her for at lave ballade i den da han hitter min gamle tråd frem igen kun for at starte en diskution,
og til lige med er han helt ny her inde sku man ikke lige falde til og se hvad der skar her inde istedet for at gå op i hvad andre gør vi kan jo ikke rede alt.
se hans profil det siger vel alt
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Jeg kjenner selfølgelig ikke personen selv jeg heller,men etter å ha "lest igjennom begge disse trådene,(smiler),så har denne personen tydeligvis klart akkurat det jeg tror han er ute etter i utgangspunktet...å trekke dere mer enn skikkeligt opp :T :sneaky2:
Synes egentligt underholdningsverdien på disse to trådene er helmax,og noen av innleggene enkelte her har kommet med,fikk meg i riktigt godt humør :grin:
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 238
Tilmeldt: tors 21. aug 2008 22:51
15
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Mickey86 »

Syntes os du burde klappe hesten biolife.. men du skal ha :clap: for at skabe lidt drama :Peace:
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af wondersurfer »

weee biotrash er vores drama-queen
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af MMartin »

For lige at vende tilbage til der der med naturen og ødelæggelse på samme....... Læste engang (kan ikke huske hvor) at naturen er pisse ligeglad med hvor meget vi ødelægger den. Om X antale 1000 år skal den nok genopbygge sig selv igen. Det er nok vores egen eksistens folk er bange for at miste

(siger dermed ikke at jeg går ind for at folk tager koraller med hjem)
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af seier »

wondersurfer skrev:weee biotrash er vores drama-queen
ja egentlig har vi vel manglet sådan en et stykke tid
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Helena »

seier skrev:
wondersurfer skrev:weee biotrash er vores drama-queen
ja egentlig har vi vel manglet sådan en et stykke tid
Vi mangler lige netop ikke en sådan, folk bliver uvenner, sproget bliver grimt, og ingen har glæde af det.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Olsen »

Der er vel ingen grund til at samle på folk der bare ønsker at skabe en dårlig stemning eller ryger i flæsket på andre uden at have argumenterne med sig.

For at vende tilbage til topic, så skal vi da bestemt ikke se os selv som skruppelløse folk der udnytter de tropiske farvande, tværtimod. Jeg vælger at tro på at de fleste der har et saltvandsakvarium bruger tid på at sætte sig ind i koraller, fisk og invertebrater - og ikke mindst vandværdier. Der er steder hvor man laver kystbeskyttelse af døde af levende sten og andre steder hvor man laver landingsbaner, så et eller andet sted, så tror jeg ikke vi som akvarister står for en særlig stor trussel - tværtimod.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Lars M »

Hej BioLife.
Som moderator ønsker jeg dig velkommen. Der er altid brug for nogle megafonholdere omkring væsentlige politiske, økologiske problemer, eller blot almindelig bekymring for vor klode. Så langt er jeg med dig.

Jeg ved ikke hvor længe du har smugkigget på vores forum, før du gav dig til kende? Nok ikke længe nok. Hvis du gider at lave en søgning på det, at tage ting med hjem fra en rejse, ferie m.v., vil du vide at der er en konsekvent og stor fordømmelse af dette fænomen på vores forum. I de mange år jeg har været medlem, er den tråd, som du refererer til den første, som ikke er blevet fordømt fra første indlæg. Vi der har en ansvarlig og konsekvent holdning til dette må have sovet i timen, det beklager jeg.

Ødelæggelser af rev er vi naturligvis meget imod, derfor arbejder vi også konsekvent på at lave vores egne koralfragmenter mv.
Vi er generelt imod ulovlige importer o.s.v.

Det er min opfattelse at der generelt er godt styr på de importer som kommer til landet. Den danske saltvands"menighed" er jo ikke ret stor, så vi har et godt styr på flokken.

Der er slet ingen grund til at vi deltager i ødelæggelsen af koralrevene, det klarer naturen og lokalbefolkningen desværre alt for godt selv.

Endnu en gang velkommen og hæng endelig på i en lang periode, så finder du ud af at vi faktisk er seriøse folk, som ikke kun elsker vores hobby, men ikke mindst naturen.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 282
Tilmeldt: ons 13. feb 2008 03:23
16
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Hobbyakvaristen »

Hvad m et link til den tråd der bliver snakket om ?
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 282
Tilmeldt: ons 13. feb 2008 03:23
16
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Hobbyakvaristen »

Re: koraller (ulovlig indsmugling)
af BioLife skrevet 14/1/2009, 17:26

Hobbyakvaristen: Jeg forstår ikke hvorfor du har omgået en lovgivning som er lavet for at beskytte truede dyr og planter for at du kan få et par koraller hjem i dit akvarium. Selv om korallerne er opdrættet eller lovligt importeret til Thailand er det stadig ikke OK, og jeg forstår slet ikke at du er stolt at smugle truede dyr. Du rynker sikkert selv på næsen når du læser om en der er blevet taget med krybdyr el. lign. under trøjen. Desuden forstår jeg ikke hvorfor du vil inkriminere dig selv ved at skrive at du tog koraller med hjem uden tilladelser, du risikere jo at blive anmeldt for din lovovertrædelse.

Nu fandt jeg den selv.

Hvad er dit problem ? hvis man ik kan importere opdrættede koraller hvad fanden kan man så importere ?
Opdrættede koraller er helt sikkert truede dyr og planter :K

Men dit problem ligger vel i at jeg selv har importeret dem, men d er og bliver dit problem og hvis admin vil banne mig fra sitet for min holdning :GO så er d fint m mig :T
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 14. jan 2009 12:37
15
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af BioLife »

Hej Alle
Jeg har tidligere været med i debatter herinde men kunne ikke huske mit login, derfor fremstår jeg ny. Jeg er biolog og har blandt andet stor interesse i naturbevarelse. Jeg følger jævnligt med i debatter herinde og synes der er nogle spændende debatter hvor begge sider af sagen bliver vendt. Da jeg læste nedenstående udtalelse og så at der ikke var nogle reaktioner blev jeg lidt sur/irriteret over at sådan en holdning kunne ytres uden at der var nogen der kommenteret den og var uenig i den, derfor mit indlæg og senere tråd.

Indlægget der udløste mit indlæg:
Hobbyakvaristen:”jeg havde også altid før i tiden koraler og tridacnaer med hjem fra thailand, men efter man ikke må have væske med i håndbagagen mere er det slut, nu gennemroder de jo ens håndbagage derude, og kufferten vil jeg ikke bruge da de jo kaster rundt med dem. Dengang bestilte man hvad man ville have og så tog de ud og dykkede efter det”
Hobbyakvaristen skrev:Re: koraller (ulovlig indsmugling)

Hvad er dit problem ? hvis man ik kan importere opdrættede koraller hvad fanden kan man så importere ?
Opdrættede koraller er helt sikkert truede dyr og planter :K

Men dit problem ligger vel i at jeg selv har importeret dem, men d er og bliver dit problem og hvis admin vil banne mig fra sitet for min holdning :GO så er d fint m mig :T
Af dit indlæg fremgår det klart at der ikke er tale om opdrættede koraller men koraller du får nogle til at svømme ud og hugge af revene. Som du selv nævner er alle rev i Thailand fredet.
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 14. jan 2009 12:37
15
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af BioLife »

Carsten skrev:Den mængde koraller som fiskes op til akvarie brug på verdensbasis per år, er ikke mere end hvad en enkelt gravemaskine kan ødelægge på formiddag.
Det virker totalt tåbeligt at der er så mange restriktioner på hvad der må fiskes til akvariebrug, men ikke hvad en gravemaskine må ødelægge.
Det er helt klart at udviklingen i de lande som har koralrev ikke kan/skal sættes i stå blot for at frede revene, men den kalk de skal bruge, må være muligt at få fra andre steder end revene.

Jeg vil lige sige at mine indlæg, incl. dette ikke har haft noget imod den almindelige eksport af koraller til akvariebrug.
De restriktioner der er på export af koraller er lavet i et internationalt sammarbejde hvor de finder frem til hvad der er bæredygtigt at eksportere, jeg tror at der indgår mange aspekter når de skal sætte disse kvoter, måske også hvormeget der er/skal bruges til eventuelle byggeprojekter?. Jeg mener at have set et program hvor de brugte koraller til et byggeprojekt at det kun var død koral som lå i et mange meter tykt lag under sandet de brugte, men sådan forholder det sig sikkert ikke altid.

Jeg talte lige sammen hvor mange koraller indonesien havde lov til at eksportere sidste år: 686.610 Det er da også en sjat, men man må jo gå ud fra at det kan holde i længden i forhold til tilvækst m.m. ellers ville kvoterne vel være sat lavere?. Vi må da håbe det holder så hobbyen får lov/mulighed for at fortsætte.
http://www.cites.org/common/quotas/2008 ... as2008.pdf

Jeg beklager hvis jeg er blevet jeres drama queen, det er ikke meningen. Jeg synes bare det er et meget interessant emne som behøver omtale.
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 282
Tilmeldt: ons 13. feb 2008 03:23
16
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Koraller med hjem i kufferten!

Indlæg af Hobbyakvaristen »

Indlægget der udløste mit indlæg:
Hobbyakvaristen:”jeg havde også altid før i tiden koraler og tridacnaer med hjem fra thailand, men efter man ikke må have væske med i håndbagagen mere er det slut, nu gennemroder de jo ens håndbagage derude, og kufferten vil jeg ikke bruge da de jo kaster rundt med dem. Dengang bestilte man hvad man ville have og så tog de ud og dykkede efter det”

Af dit indlæg fremgår det klart at der ikke er tale om opdrættede koraller men koraller du får nogle til at svømme ud og hugge af revene. Som du selv nævner er alle rev i Thailand fredet.[/quote]

Din nød, d du citerer mig for må du gerne linke til, da jeg aldrig nogensinde har haft tridacna m hjem fra thailand, der er tale om 3 stenkoraller og dem var der ingen der svømmede ud og hentede, lidt langt at svømme til revene fra bangkok :T men link til d du citerer mig for
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"