"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Miracle Mud

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Mack
Reactions:

Miracle Mud

Indlæg af Mack »

Hejsa

Jeg kunne da godt tænke mig at høre om der skulle være nogen på dette forum som har erfaringer med Miracle Mud ved nystart af saltvandsakvarie.

Står med overvejelserne, når projekt "Saltvand" skal søsættes.

mvh
Michael
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Der er flere og flere der efterhånden går over til Miracle Mud. På de fleste sider hævder man at såfremt man bruger produktet kan man undvære skummeren. Jeg har ikke erfaring med at bruge produktet ved opstart af akvariet, men jeg ville nu ikke undvære skummeren ved opstart. Ingen der er opbygget en ordenlig bakteriekultur er det vigtig at få affaldsstofferne ud af akvariet, hvilket skummeren er et effektivt middel til.

Torben fra http://www.saltwater.dk har skrevet en del om mud, prøv evt. at se lidt på hans side.

Thomas
Med venlig hilsen

Thomas
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg skal lige til at opstarte her imorgen! Men jeg starter med skummer og vil prøve at gå ovber til Mudden, når alle værdier er nogenlunde i balance!
Andre der har prøvet det?

Torbens side er rigtig go og har overbevist mig!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Thomas_W: Du skriver at flere og flere går over til at bruge "micracle mudder", jeg mener nu at være ret godt orienteret om hvad der sker her, og jeg har da kun hørt om Torben's forsøg med mudderet. Hvor mange andre er "flere og flere"??
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Nja jag tycker nog ändå att det är fler och fler som tar bort sin Mudd.
De har sagt att det är lite bökigt och att man måste byte ½ efter något år för att tillsätta "nya" fräsha mudd bakterier och att det är ganska osäkert om det håller i längden.
Callulerpa skall ju finnas i leran oxså å denna är ju ej ett säkert kort.

Kan ju krasha när som helst...
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Aner ikke noget om det der MUD men køre Philip(ham der har en balje på størrelse med Jager`s) ikke også med det ??
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Har snakket med 3 der efterfølgende har måtte sætte skummer på anlæget.
Torben må selv tilføre ekstra magnesium, det var vidst ikke meningen.
Phillip's akvarie køre ikke særlig godt, alle vandværdirene er perfekte, men han har stort dødsfald i koraller.
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Carsten skrev:Thomas_W: Du skriver at flere og flere går over til at bruge "micracle mudder", jeg mener nu at være ret godt orienteret om hvad der sker her, og jeg har da kun hørt om Torben's forsøg med mudderet. Hvor mange andre er "flere og flere"??
Hej Carsten.
"flere og flere" viser måske ikke et direkte retvisende billede af den faktiske talstørrelse og er heraf nok den mest korrekte beskrivelse. Inden jeg startede op, brugte jeg meget tid på nettet, også vedr. Miracle mud. Jeg tror uden at vide det, at akvarieudstyr var nogle af de første i Danmark der brugte produktet. Efter deres udsagn var der store fordele ved produktet og der var en heftig diskussion på nordic vedr. emnet, men der var et par stykker som ville prøve produktet. Herudover har jeg mødt et par stykker som jeg har byttet fragmenter med, der anvendte produktet. Der er sandsynligvis under 8 danske private akvarier, der kun kører med mud alene og heraf den måske noget forhastet konklusion => 1..3...8 => "flere og flere"

En hel anden og langt vigtigere diskussion er om produktet bare tilnærmelsesvis lever op til navnet og de lovede egenskaber. Uden at træde nogen over fødderne, har jeg endnu ikke set et velfungerende akvarie der kun har kørt med mud alene over en længere periode. Med hensyn til velfungerende tænker jeg primært på koraler og deres vækst.

Thomas
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Hej Michael

Jeg har nu kørt med miracle mud i et lille år. Jeg syntes ikke det lever op til forventningerne, jeg tilsætter udover magnesium også strontium, calcium samt KH. Hvis jeg skulle starte forefra ville jeg stadig have min sump med alger i men istede for mud, ville jeg nok vælge noget af det Carsten fra deaocean har, det er ikke miracle mud, men noget andet der minder lidt om det af udsende (og til den halve pris hvis jeg husker rigtig). Jeg har selv købt en skummer og den skummer en masse.

Men prøv at høre Jason her på forummet, han køre også med det og det kan jo være at han har en helt anden udlægning.

MVH
Tonning
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Hejsa

Uha det lyder som om der er lidt usikkerhed med det Mud...troede ellers jeg lige havde fundet en omvej...men NEJ.

Men det lyder da ellers meget besnærende og nemt, måske for nemt.

Nå men så venter jeg bare lidt med køb af balje til det hele er på plads med udstyr etc.

De valg der er truffet er hvilken cirkualtionspumpe jeg skal have: Tunze stream 6000 med multicontroller 7094.

Forventer en Deltec 4745 cirkulationspumpe til at løft vand fra sump til akvariet.

Naturligvis en IKS (dovnskab længe leve).

Men mange tak for de mange svar.

Mvh
Michael...en som ikke kan vente, men mangler "tid"
Jason
Reactions:

Indlæg af Jason »

Jeg har også snart kørt med mud i et år
og jeg må sige der er jeg er lidt i vild rede om jeg vil ha det på min nye balje.

For her lige købt mit første strontium tæst sæt og fundet ud af at jeg ikke har noget strontium i :(

Andgådene magnesium så må jeg også suplere med det.

Men af gode ting ved den mud er at jeg ikke har brugt skummer på noget tidspungt og har ikke noget nitrat.

Jeg ved ikke med de alger der er i sumpen men de må tag meget mere ind jeg tror for jeg svine foder mine dyr hverdag og stadig 0 i nitrat.

Når jeg laver min nye balje så har jeg tænkt på at bruge min mud sump men med levene sand istede og selv give sporelementer og stadig uden skummer for kan mine alger tag al nitraten nu kan den vel også uden mud ???????
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Kan man godt bruge miracle mud sammen med en skummer?
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 13:04
19
Postnummer: 5400 Bogense
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Bogense

Indlæg af bennyben »

jeg kører kun med miracle, og bortset fra af jeg høstede lidt for meget caulerpa på et tidspunkt fungerer det. jeg tilsætter dog magnesium, hvilket har været kendt i længe man skulle. desuden lidt calcium i ny og næ. mine koraller vokser fint, og kan nævne at en skive anemone jeg købte, som næsten døde fra start (var nede på ca 5 skiver) nu vokser støt og er vel oppe på 20 skiver igen.
560 liter akvarie indbygget under trappe - under planlægning.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"