"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Levende sten - Oplæg til debat

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Levende sten - Oplæg til debat

Indlæg af Claus »

Når man dagligt kigger rundt på begge fora, så er der næsten kontinuerligt nogle der er interesseret i at købe levende sten.
Og fælles for dem alle er, at det skal være så billigt som muligt. Helst ikke mere end 35-40 kr/kg.
Der bliver derimod sjældent stillet krav til stenenes kvalitet eller oprindelse - muligvis fordi man ikke ved hvad det er man søger. Og ikke mindst; at man ikke ved hvad forskellen er på gode og dårlige sten.

Når der er sten til salg eller eftersøges sten på nettet, ser man ofte at folk måler kvaliteten på stenene, på eventuel forekomst af trådalger, glasroser/majano, mantis/pistol mv.
Og fokus kommer dermed væk fra selve stenen og dens oprindelse.

Jeg mener at de forskellige typer levende sten alt for længe er blevet overset i diskussionen om, hvad der kan være med til at skabe et godt og velfungerende saltvandsakvarium.


Så hermed et lille oplæg til debat. :)


Jeg har selv haft saltvand i ca. 9 år efterhånden, og har i den tid set et bredt spektrum af levende sten i handelen. Nogle få i en ekstrem høj kvalitet, men desværre også alt for mange i den anden ende af skalaen.

På mange måder er begrebet "levende sten" blevet en fællesbetegnelse, som af nogle bliver udnyttet til at sælge alskens revl og krat. F.eks. er det ikke længe siden en stor forretning solgte adskillige ton "Levende Faxekalk" fra et nedlagt saltvandsakvarium! Og det er sikkert blevet solgt!

Der er også forretninger der sælger "afrikanske havefliser" - ja undskyld udtrykket, men når formen og vægtfylden er som havefliser, så er det vel det de er....
Og nogle forretninger sælger udelukkende "Base-rock" som levende sten, hvilket er udmærket, men det er jo ikke ligefrem prima-kvalitet.

Og hver eneste gang er det den lave pris, der gør at stenene bliver efterspurgt. Der er desværre så meget fokus på kiloprisen, at alt for mange glemmer at kigge på massefylden - altså hvor porøse/lette stenene er.
En porøs sten på 3 kg, kan snildt være dobbelt så stor som en massiv sten med samme vægt. Og derfor mener jeg at en kilopris på 80-90 kr/kg for de porøse sten er meget bedre givet ud, end 45-50 kr/kg for de massive/tunge sten.
Det koster cirka det samme at fylde akvariet op, ligegyldigt hvilken type man vælger, men de porøse sten giver en langt større overflade - og dermed bedre filtreringskapacitet - og er efter min mening også langt flottere og nemmere at dekorere med i akvariet.


Hvis man søger rundt på nettet, så støder man på en masse betegnelser for levende sten: Fiji, Tonga, Haiti, Vanuatu, Marshall Island Sulawesi osv. osv. Og det dækker naturligvis over, hvor fra hvilket område stenene er indsamlet. Det interessante er, at sten fra samme område ofte er meget ens i strukturen. Dette skyldes sandsynligvis, at det er den samme type stenkoraller der dominerer koralrevet, hvor stenen er samlet.
Som eksempel, hvis stenen stammer fra et område, hvor f.eks. Porites dominerer koralrevene, vil stenen være meget tæt, hård og massiv i strukturen.
Og omvendt, hvis det er forgrenede stenkoraller der dominerer.
Selvfølgelig lidt groft sat op, men princippet er rigtigt nok.
Det jeg vil frem til er, at hvis vi kunne få disse områdebetegnelser på stenene, så ville det være langt nemmere at bestille ved forhandlerne. Så kan man jo slå billeder op på nettet.


Jeg skal selv til at fylde et 900 liters akvarie med levende sten, så jeg har ledt med lys og lygte efter de helt "rigtige" sten til det. Men det er ikke så ligetil i DK.
I det hedengangne ReefCo i Fredericia havde de fyldt 3 baljer på hver 2000 liter med forskellige kvaliteter/priser på levende sten, og dér var det meget nemt at se forskellen. Og man var ikke i tvivl om hvilken kvalitet der var bedst. De havde også de bedste sten jeg nogensinde har set, men desværre eksisterer forretningen jo ikke længere. :( Og jeg har ikke efterfølgende hørt om andre forretninger der forhandler mere end én type sten. Og kan desværre heller ikke finde frem til stenene, da jeg ikke aner hvor i verden de kom fra. (Så hvis der er nogen der ved noget om det, så kom ud af busken!! :D )


Nå, det var en længere smøre.
Jeg synes det kunne være fedt hvis folk ville byde ind med egne erfaringer, og holdninger til ovenstående. Der er jo meget få fakta i denne hobby, så meget er farvet af akvaristernes egne holdninger.


Hvem ved - med tiden var det måske muligt at få lavet en database med det udbud der er af forskellige typer levende sten i DK - evt med billeder af stenene. Så er det også meget nemt at vurdere om det er den type man leder efter, og om det er værd at køre efter.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et langt stykke hen ad vejen er det jo en opfordring til butikkerne at skrive hvor de har stenene fra. Desværre tror jeg ikke altid de selv ved det. Danmark er rent saltvandshobby et område der meget let kan komme til blive forfordelt frem for de store lande. Og jeg kunne da godt forestille mig at exportørene sælger de bedste til dem der f.eks skal have 5 tons ad gangen, frem for dem der blot skal have 500 kilo, og at de sten vi får op er rallet fra de andre sendinger.
Desværre er det jo altid de bedsteting som er dyrest og sværest at få fat i, f.eks skulle Tonga og Fidji sten være de bedste, men også de dyreste, måske ikke fra exportørens side, men på grund af fragtpriserne som er skyhøje. Og de ordenlige ting bliver ikke lettere at komme til efterhånden som alt er på Cites.
Jeg har også en del gange efterhånden plæderet for at hellere ofre et par hundrede kroner mere på stenene, og så få nogle bedre, frem for klodser som har mere masse end størrelse.

Tanken om en database er da udemærket, men jeg tror at den er urealistisk, for forhandlerene er koncurenter og vil da nok ikke frivilligt oplyse andre om deres priser og hvor tingene kommer fra. Desværre er det kun Planteimporten og Akvarieselskabet som har en hjemme side der kan bruges til noget, de andre skriver intet om priser, men så skal den jo heller ikke redigeres konstant.

Noget som gennem det sidste stykke tid har undret mig lidt, er at der konstant er nogen som søger efter sten, men meget sjældent er nogen som sælger. Det kna efter mit lille hoved kun betyde at vi bliver flere og flere her i landet som har saltvand. Bestemt en glædelig ting, og så må vi blot håbe at det holder ved.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Rigtig god læsning der claus. kan desvære ikke bidrage med noget, da jeg ikke har en skid forstand på det. men god læsning for sådanne nogle som mig der skal til at starte op, jeg viste sku ikke at der var flere forskællige slags, men nu vil jeg da kigge mig lidt omkring nå jeg skal have sten....

Kunne man evt. tænke sig at nogle af dem der er sikre på hvilke slags sten de har i baljen kunne tage nogle billeder og skrive hvad slags det er og hvor porøse de er. som en lille guide til os nye ?
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Se det var dog et spændende emne...jeg har jo været rundt og kigge lidt på nettet da jeg skal have sten i min lille kop senere på året. Den konklusion jeg er kommet frem til efter at have set div. billeder er at det mere ligner de sten jeg har i mit malawi akvarie end det ligner saltvands sten.

Jeg ved f.eks ikke hvilken type der sælges i Jylland eller på Sjælland, det kunne da sagtens være at man skulle køre til sjælland og hente sten hvis det er det eneste sted, eller den anden vej naturligvis.

Jeg synes det ville være meget klædeligt for de kære forhandlere at de skrev lidt mere info om levende sten. Jeg kunne sagtens bruge info om hvor stor en sten på f.eks 1 kg er og sammenligne med hvad andre har, og af den vej finde frem til den jeg vil handle med.

Database ved jeg ikke om vil fungere det vil kræve en som laver opdateringer konstant.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Godt oplæg Claus og ja debatten er bestemt værd at tage og af stor betydning. Jeg selv syntes at levende sten er en af de vigtigst ting i et saltvandssetup, selvom der nu til dags jo fremsættes teorier for det modsatte(igen lange tunge tråde på RC ;)).

Amerikanerne som vi ikke kan sammeligne os med pga størrelse på landet, ja de shopper jo på en helt anden måde. Ofte køber de base rock som er disse sten i den tunge ende - havefliserne du ved. Og så køber de lige 20 kg Tonga, 40 Kg Marshall og 30 Kg blandet !
Dette giver helt sikkert en større mangfolddighed af organismer og sikkert også et bedre miljø i akvariet.

Men kan vi forvente at få det sådan herhjemme ?

Vil vi betale prisen ?

Mit gamle akvarie var opbygget over 3 sendinger sten, dels fra 2 nedlagte akvarier og så lidt fra en forhandler. Den første bunke var perfekt men ikke stor nok. dejligt lette porøse sten. Så tømte jeg et akvarie hvor jeg bagefter solgte halvdelen af stenene til Esben som cichlide sten - se det er ikke meningen !! Og så en bunke gode forhandler sten oven i.
Med andre ord sten fra mange mange steder (da de tømte akvarier sikkert også var opbygget over flere gange). Og ja forskellen er helt enorm !

Hvilke sten ser vi i dk - nogle der ved hvor de forskellige forhandlere for fra ?

Hvilke sten er bedst og hvilke er dårligst ? Har selv hørt(aner intet om det kan jeg sige til at starte med) at afrikanske sten skulle være værst(massive) mens sten fra Tonga og Marshall øerne skulle være bedst - her gerne de såkaldte "branching Tonga rocks"(forgrenede Tonga sten).
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Den stensending jeg helt klart syntes var flottest, af dem jeg har set, var fra Bali. Da de kom i vand, så væltede det op med koraller. De var helt dækkede af koraller. Både skiver, men også flotte stenkoraller i bl.a. lilla.

Hvis man fyldte sit akvarium med disse, så ville det sgu lynhurtigt syne af meget!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

som Mads skriver er Bali sten de mest almindelige sten her hjemme. Tidligere kunne vi også få nogle gode sten fra Rødehavet, men Ægypten har totlat lukket for export af dem nu.
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 693
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 19:09
19
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

hey mads - når jeg nu snart skal have lavet et 700 liters akvarie
kan du så ikke lige fortælle hvornår man kan regne med at i får nogle gode sten hjem med masser af liv i ?
så kan man jo lige bestille for en SU eller 2 ;)
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det synes jeg ikke at han skal, ihvertfald ikke i et åbent forum!
Det vil være direkte reklame for en butik, som han arbejder i.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Carsten skrev:Det synes jeg ikke at han skal, ihvertfald ikke i et åbent forum!
Det vil være direkte reklame for en butik, som han arbejder i.
Det er der vel ikke noget galt i, jeg tror de fleste forhandlere bruger dette forum for at reklamere for deres varer i forvejen.
Men mest rigtigt var det nok at det var butikken selv der lavede et indlæg.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, det er lige præcist derhen jeg vil!
Men jeg forventer at Mads, selv kan finde ud af at trække en grænse. Selv om han for kort tid siden snublede over den, men han har formentligt lært noget af det.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Ja, jeg er altid åben for at svare på beskedder omkring sendinger eller andet, som forventes i Klovnfisken, men jeg vil gerne, så vidt muligt, holde mig som et almindeligt medlem når vi bare skriver i den fælles debat. Derudover skriver Thomas helt sikkert også når der kommer sendinger. Ligemeget om det er sten eller koraller.´

Og som Carsten skriver, så skal jeg selv lige finde balancen mellem at være almindeligt medlem og at være en del af Klovnfisken. Jeg har derfor intet imod at i nogen lige tager mig i ørene, når jeg falder ud fra denne grænse.

Tilbage til den ellers spændende debat op levende sten ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"