"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koldvands akvarier?!?!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
schreiber
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 24. aug 2005 14:06
18
Postnummer: Ikke angivet

Koldvands akvarier?!?!

Indlæg af schreiber »

Hej,

Nogen der har erfaring med at holde koldvandsakvarier? Hvad enten det er med salt eller ferskvand, vil jeg meget gerne høre om erfaringer indenfor det feldt.

Har planer om at købe sådan en køler ( http://butik.hks-camping.dk/product_inf ... ts_id=2425 ), bore 2 huller i siden af den, montere nogle studser i hullerne, fylder kassen op med slange, og så bruge den enten før eller efter en spandpupe eller en powerhead. Det kunne være det fedeste at holde vores lokale hvirvelløse dyr og fisk i en lille koldvandsbalje :D (eller stor for den sags skyld)

Og så er det jo aldeles let og ikke mindst billigt at anskaffe sig dyrene og tang, rejer, krabber osv :) (især når man som jeg, bor 5 minutter fra kysten :lol: )

Måske kan nogen bruge baljen til at køle deres tropiske saltvand akvarier? Ved ikke om man kan regulere temperaturen specielt præcis, men så kan man jo altid smide et varmelegeme i sumpen eller i akvariet. Læg i øvrigt mærke til det lave forbrug og at den kan køre på 230V :P

Input modtages med kyshånd.
På forhånd tak
Thomas Schreiber
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Vær opmærksom på at du skal have dobbelt glas i et koltvandsakvarie. Ellers vil du få problemer med kondens på glasset.

Men ellers lyder det da kanon spændende.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Den køler kan slet ikke køle noget som helst, en varm sommer dag vil den overhovedet ikke kunne klare at holde akvariet nedkølet.
Den virker iøvrigt også som varmebox, man skal bare vende stikket.... der sidder kun en blæser og et peltierelement i den, derfor den ringe virkningsgrad.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ideen er fed men som jthyge skriver løber du nok hurtigt ind i kondensproblemer ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
schreiber
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 24. aug 2005 14:06
18
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af schreiber »

Hvorfor kondens problemer? Der er jo ingen der siger vi skal ned på 3 grader. Hvis man kan holde den på 12-15 grader, giver det vel ingen problemer?

Desuden er jeg ikke enig med Ronny. Det er klart at sådan en lille boks ikke kan nedkøle et 720'er, men til et lille akvarie på 50 liter eller mindre, er jeg sikker på at det vil have en gavnlig effekt.
På forhånd tak
Thomas Schreiber
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Du kan da lave en test ;) Smid van osv i en lille glasbalje og hold den ønksede temp så vidt muligt med isterninger over nogle timer - se hvad der sker på den anden side af glasset ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

schreiber skrev:Hvorfor kondens problemer? Der er jo ingen der siger vi skal ned på 3 grader. Hvis man kan holde den på 12-15 grader, giver det vel ingen problemer?

Desuden er jeg ikke enig med Ronny. Det er klart at sådan en lille boks ikke kan nedkøle et 720'er, men til et lille akvarie på 50 liter eller mindre, er jeg sikker på at det vil have en gavnlig effekt.
medmindre din stuetemperatur ligger på 12-15 grader, så vil det give kondensvand, og det skal derfor laves med dobbelt rude.

Hvilke koldtvandsfisk vil du holde på 50 l. vand? :?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Desuden er jeg ikke enig med Ronny. Det er klart at sådan en lille boks ikke kan nedkøle et 720'er, men til et lille akvarie på 50 liter eller mindre, er jeg sikker på at det vil have en gavnlig effekt.
Jeg har selv en af de boxe, dog en del større og tro mig den er mange timer om bare at køle et par sodavand ned.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Hvorfor ikke bare købe et lille køleskab i stedet, det kan næsten fås til samme pris. køler nok bedre, og bruger mindre strøm.

Jeg kan ellers godt lide din ide med at holde nogle af "vores egne" fisk
schreiber
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 24. aug 2005 14:06
18
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af schreiber »

gunni skrev:Hvorfor ikke bare købe et lille køleskab i stedet, det kan næsten fås til samme pris. køler nok bedre, og bruger mindre strøm.

Jeg kan ellers godt lide din ide med at holde nogle af "vores egne" fisk
Fordi der sidder en kompressor i som sandsynligvis larmer ret meget.
På forhånd tak
Thomas Schreiber
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Hei Schreiber, om du tar en tur innom http://www.saltvann.aquafreaks.no så har de et forum for de som driver med kaldt saltvann, der er det endel med årelang erfaring på kaldt saltvann, så alle dine spørsmål nok vil bli besvart, til slutt vil jeg bare si at det er rett fett med kaldt og ikke minst enklere og billigere.
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

super fedt at du vil prøve med koldtvand, held og lykke :GO
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Nå jeg en dag får mig en husbåd, så skal jeg også have koldtvandsakvarie på den lette måde. ;)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

BatLuder skrev:Nå jeg en dag får mig en husbåd, så skal jeg også have koldtvandsakvarie på den lette måde. ;)
Det må da bli enklere og billigere med litt froskemanns utstyr...........
Brugeravatar
Kildemoes
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 115
Tilmeldt: søn 14. aug 2005 22:26
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH. Ø.

Indlæg af Kildemoes »

jeg har haft både koldtferskv.+saltv. uden de store kondensvands problemer, de stode godt nok også i min kælder, men det er sjovt at find/fange oganismer til sine akv.
MVH.
S. M. KILDEMOES
saltvands akvarist fra 1977
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

nermlig
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Var lige en tur på bibiloteket i går, der så jeg at de havde en bog der hed Strandbreds akvariet

Der er måske lidt hjælp at hente i den.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"