"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

"Støvsugning" af bundlag, er det godt eller skidt?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

"Støvsugning" af bundlag, er det godt eller skidt?

Indlæg af weblance »

Jeg har koralgrus som bundlag og kan se at der er en del skidt imellem. Jeg har en hugo som er ret effektiv og en håndfuld eremit. Men selv om de er konstant aktive synes jeg at der stadig er meget skidt der ligger og fiskene får pisket det op en gang i mellem hvilket skaber meget svæv i vandet. Jeg har ellers det klareste og flotteste vand om natten og tidlig morgen.

Ville det være en god idé at "støvsuge" bunden regelmæssigt for at fjerne skidtet? Har tænkt på at tage en ½ liters colaflaske, skære bunden af og montere en slange ved halsen og så bruge hævert metoden (lige så effektiv som de støvsugere man kan købe ved akvariebutikken). Så får man jo også skiftet vand samtidig.

Eller er der andre metoder jeg hellere skaln kigge på?
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja det er jo ikke godt at det er der. Bundlag skal vil jeg ikke diskutere men jo jeg ville slamsuge og så gøre det til fast ting ved vandskifte !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Stricker
Reactions:

Indlæg af Stricker »

Jeg har aldrig støvsuget min balje, før i dag. Mit bundlag er også koralgrus, og det er blevet grimt med tiden… :( så nu skal det sgu væk. så der kan komme noget DSB i… Dejligt at se en fra nabo byen der også har salt… :shock:

mvh
Morten Stricker
Holstebro
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Vi må gøre hvad vi kan for at udbrede denne dejlige hobby!
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Stricker
Reactions:

Indlæg af Stricker »

Hi Hi... sådan... vi skal jo bare have nogen flere med på den :lol:
skulle vi ikke holde et lille møde en dag...
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Stricker > ved du egentlig hvor mange der har saltvand her i området? Mig vidende er der Kim og mig i Struer, så dig og mig vidende én mere i Holstebro...
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Stricker
Reactions:

Indlæg af Stricker »

Vi er vist kun 3 i Holstebro. som jeg kender til...
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 152
Tilmeldt: søn 30. jan 2005 01:01
19
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Der skulle egentligt ikke samles skidt i bundlaget af i den grad som det beskrives her... Har du cirkulation nok og er denne cirkulation sigtet mod at smide skidtet i overløbet (altså en pumpe nede og en oppe)?
Mvh.

Henrik S.
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Det er ikke voldsom meget skidt der ligger i bundlaget, men nok til at jeg synes at det er lidt træls. Jeg har kun en pumpe til at cirkulere og ville mene at det er nok eftersom den cirkulerer omkring 13.000 l/t. Men nej, ingen sigtet direkte mod bundlaget.
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"