"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bundlag.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Stricker
Reactions:

Bundlag.

Indlæg af Stricker »

Jeg skal have lagt et nyt bundlag i min lille kop, fordi det gamle er blevet grimt… så ville jeg høre om det er en god ide at suge det gamle op, eller er det synd nu når det nu er blevet ”levende”... jeg er nemlig også blevet bange for om det er en nitrat bombe jeg har…
Her er lige et billede af bunden, køn er den sgu ikke… :(
mvh
Morten Stricker
Holstebro
Vedhæftede filer
Bundlag.jpg
Bundlag.jpg (49.15 KiB) Vist 996 gange
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Hvor tykt er dit nuværende lag og hvilken kornstørrelse? Nyt sand er jo kun en midlertidig løsning....du må finde årsagen til at det er kommet til at se sådan ud - ellers har du balladen igen senere.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En søpølse eller en flok Turbo snegle kan gøre underværker på et grimt bundlag. Der er også en "sandspiser"(fisk) som guffer sandet igennem, uden at flytte det væk. Husker ikke hvad det er den hedder, men det kan CarstenH svare på
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Skaf nogle Cerit sp. snegle. De spiser kun de rette ting og endevender konstant sandet i toppen.

Nyt sand er bestemt den dårligste løsning - det er ikke sandets skyld at det bliver brunt ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Stricker
Reactions:

Indlæg af Stricker »

Det er kun et meget tyndt lag koralgrus jeg har lagt i for ca. 1år siden. det var kun midlertidigt, indtil jeg fik fat i noget fiji pink, men det har jeg ikke fået i endnu :wink: … jeg har flere turbo snegle i baljen… så jeg tror det er blevet sådan, fordi det nogen gange godt kan få lidt sollys der hvor det står… og så støvsuger jeg aldrig min balje…
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Hvis gruset er forholdsvist groft er der større sandsynlighed for at skidt bliver fanget i det. Der er givetvis en masse guf gemt i det, så du skal nok passe meget på med drastiske ændringer, der kan frigive det hele igen. Hvis du skulle få lyst til at støvsuge det (det ville jeg) bør du kun tage ca. 1/4 ved hvert vandskifte. Turbosnegle hjælper nok ikke på det - prøv med Nassarius eller Cerith i stedet for. En søpølse ville også være genial, men det forudsætter lille kornstørrelse og et tilpas stort akvarie.

Hvordan ser dine N/P-værdier for resten ud?
Stricker
Reactions:

Indlæg af Stricker »

dem vand-værdier som jeg måler for, ser fine ud... jeg kan ikke se ud fra dem af, at der skulle været noget som det ikke skulle være... så jeg må sgu nok igang med støvsugeren :wink:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"