"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

teknik til 100L

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
michael-evo
Reactions:

teknik til 100L

Indlæg af michael-evo »

hey.. jeg har tængt på at state et ca 100L saltvandsakvarie op. Men kan ikke finde ud af hvad for nået teknik jeg skal have... :oops: Er der en som kan hjælpe med en liste eller nogle forslag.. :)
Brugeravatar
buddy
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 338
Tilmeldt: man 18. apr 2005 16:21
19
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af buddy »

hej her lidt godt læsestof
http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm
Reactions:

Re: teknik til 100L

Indlæg af »

michael-evo skrev:hey.. jeg har tængt på at state et ca 100L saltvandsakvarie op. Men kan ikke finde ud af hvad for nået teknik jeg skal have... :oops: Er der en som kan hjælpe med en liste eller nogle forslag.. :)
Her er hvad jeg har fundet frem til. (har forsøgt at gøre det så billigt så muligt)

Akvarie (112-128 l) f.eks. et Woha ca. pris 550Kr

Lys, f.eks. Interpet T5 Power Compact 36 Watt Twin Starter pris 375Kr

Lystofsrør, f.eks. Daylight Plus 36 Watt T5 Power Compact samt Triplus 36 Watt T5 Power Compact i alt. 220Kr

Reflektor, f.eks. 2x 43 cm i alt. 150Kr

Cirkulationspumper, f.eks. 3x Eheim Compact 1000 i alt 435Kr

Skummer, f.eks. Aqua Medic MiniFlotor 200 skummer til 241Kr

Luftpumpe til skummer, f.eks. AM- TOP. CR-20. til 39Kr

Sump, f.eks. et gammelt 54 l. akvarie pris max. 200Kr

Levende sten, f.eks. 40 kg til ca. 45 per kg. (1800Kr)

Så skal du bare få en til at bore huller i akvariet, samt fundet div fittings så sam rør mm.

Alt i alt ca. 4000Kr.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Brug en CR-40 (og et T-stykke til at sammenkoble de to udgange til én luftsten).
michael-evo
Reactions:

Indlæg af michael-evo »

tak for det.. hvor finder du de ting, det jeg har kigget på var meget dyre.. :mrgreen: hva hedder siden eller forretningen..?
Reactions:

Indlæg af »

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Find en anden skummer end den der minifloater, de er ikke meget bevendt.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Enig Carsten, Miniflotoren virker glimrende i 45L, men uden diverse former for forbedringer ville jeg ikke bruge den i 100L - og slet ikke hvis man har en sump.
michael-evo
Reactions:

Indlæg af michael-evo »

okay... hvad ville vi så tage isteden for.? hva så med Turboflotor 750 Motorskummer er den beder..? og med det der lys er der så nogle begrænsinger med hensyn til Koraller og bløddyr vil jo godt have nået at kigge på.. hehe :lol:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er noget med lysvalget som jeg ikke forstår! T5 rør er ikke 36W men 39w, med mindre det er de nye små dobbelte rør. Hvad målene på refletkorene kunne tyde på.
Du skal ikke regne med at kunne have stenkoraller med det lys, så skal du nok og og have dobbelt så meget.
Du kan sagens have en luftskummer, men Aquamedic's skummere i de små størrelser, er ikke kendt for deres effektivt, snarere tværtom.
Andre kendte mærker inden for skummere, som virker med en luftpumpe, er Sander og Ratz.
synes 40 kilo sten i et 128 liters virker noget over normalen, der skal vel også være plads til lidt fisk i akvariet.
Reactions:

Indlæg af »

Som du selv søgte var det jo bare nogle forslag, derfor valgte jeg en billig løsning, for ikke at skræmme dig væk :D Jeg ville også tage 2x Interpet T5 Power Compact 36 Watt Twin (144 what, det burde være nok :lol:) og Turboflotor 750 Motorskummer hvis du har råd. :?:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

En lille HQI lampe ville nok være det bedste feks en 70 eller 150 watt, suppleret med et blå rør. Det vil hvertfald give dig de bedste muligheder for hold af koraller.

Du kan nemt finde dig en lille brugt HQI lampe til få 100 kroner ;) Meget af det andet kan jo også købes brugt hvis det skulle være råd til lidt mere ;)

Ellers ser Nå`s liste ganske fin ud(kender ikke lige til de skummere men det er der jo vist andre der gør ser jeg) ;) Men du vil ikke op på måske bare 200-300 liter ? Jeg tror ikke prisen ændre sig meget men det ville da sikkert være til større fornøjelse.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
michael-evo
Reactions:

Indlæg af michael-evo »

jeg har en helt nyt 325L aqualine akvarie... men have bar fået det indtryk at det ikk er for godt til saltvand. passer det ellers bruger jeg bar det.. :lol: med prisen andgår må det da godt være billigt men det skal oss være nået der dur ikk alt der billige Lo... :D
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er lige det med alu kanter osv som vil med tiden blive ædt op af saltvandet. Men det sker nok ikke inden for de næste 10-15 år !
Så skal du jo blot have boret huller og limet dig et lille overløb i ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
michael-evo
Reactions:

Indlæg af michael-evo »

fedt... :wink: så det kan jeg godt bruge.. jeg fandt det har Filtersystem http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=5365 kunne det ikk være godt..? og så 2 150W Hqi lamper, og nogle levende sten, er den der så... eller hvad siger i
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Istedet for at købe et filter med en tvivl værdi. Jeg ville selv nøjes med en sump, og så en ordenlig skummer. Ratz, Deltec og H&S plejer ikke at skuffe. Alt det andet mener jeg er unødvendigt.
Brugeravatar
hepatus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: lør 22. jan 2005 18:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af hepatus »

i stedet for en miniflotor vil jeg anbefale at du får en midiflotor.
uanset hvilken skummer du vælger, så skal den være godt overdimentioneret. 3 - 4 gange akvariets størelse er ikke helt hen i vejret.
michael-evo
Reactions:

Indlæg af michael-evo »

oki.. propper filteret... :wink: men vil nu jeg bruger mit 325l hvor meget lys skal jeg så bruge.?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

2x 150 w med et blåt rør som suplement burde kunne klare det.
Hvis du kan finde 2 enkelte lamper, vil det være værd at overveje, da du derved kan fjerne lamperne lidt mere fra hinanden end standard er i lamperne. Så får du mere lys ud i siderne.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"