"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

sump i 250 L

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Dantheman
Reactions:

sump i 250 L

Indlæg af Dantheman »

Hejsa.
Da jeg er ved at spare op til at lave mit 250 L akvastabil om til et saltvand, undre jeg mig over om det er nødvendigt at lave sump til det ? Vil bare lige høre jeres mening, for hvis der ikke skal det, undgår jeg at lave hul i mit flotte akvarie og bord :D men hva siger i til det? Kan jeg ikke nøjes med et overløb, hvor overløbvandet bliver skudt i bunden ved hjælp af en powerhead, og sammen tidig skummet af en skummer ?

Mvh, Dan P. :)
Slow
Reactions:

Indlæg af Slow »

Hejsa.
Jeg er rimlig ny inden for saltvand men min opfattelse er, det
godt kan lade sig gøre uden.
Jeg tænkte istedet for at bruge penge på sump og boring af
huller, valgte jeg at købe en Deltec Mce600 skummer den hænger
uden på akvariet.

Fordele:
Man skal bare hænge den på kanten i med stikket så skummer den.
Let at tømme kop på.
Hurtig at justere både luftindtag + hvor tykt og hvor meget skummervand den skal producere.

Ulemper:
Fylder en del så man må rykke akvariet ca 7 cm ud fra væggen.
Man kan ikke lydisolere omkring den. (Den siger lidt, i en sump under akvariet kan man jo lydisolere skabet vil jeg tro.)
Der kommer en smule luft bobler med ud.




Når arkvariet kun er 180 eller 250 liter siger folk det hurtig kan gå
galt, men man kan osse få vandværdierne forbedret hurtig ved et par vandskift.

Jeg vil sige det er ikke nødvendig med en sump, men det er lækkert
at kune tilføje forskellige filtre og og andet godt nede i underskabet.

Hvis jeg nogensinde skal have et større saltvandsakvarie overvejer
jeg at lave et med sump men så er det osse omkring 530 Liter.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Det er bestemt ikke en nødvendighed med sump, der er flere som har gode resultater uden, men som Slow skriver har det sine fordele.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Fedest, men i et 250 L hvor jeg havde tænkt mig at have nogle dværgkejsere efter et stykke tid hvis de altså kan gå deri, lidt kigure, men til at starte med, skal det nok være bløddyrne, muligvis klovnfisk, og andre nemme fisk at have, samt nogle koraller - lidt sten måske, ellers læder og blødkoraller. Der kommer nok til at være 4-5x 39W T5, og 1-2 T5 blue light.
Men hvis nu jeg laver et overløb hvor skummeren ligger gemt dernede i, men hvilke skummere egner sig til et 250 L og samtidig er under 50cm, eller bare 50cm høj :)
Vil gerne have sump, men så skal jeg jo til at lave hul i akvariet, og bordet også, det vil jeg hellere vente lidt med til jeg virkelig får noget "heavy stuff" i akvariet. Men betyder det så meget for værdierne hvis der ikke er sump ?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Din skummer kop kommer til at stikke over !!

Kig evt på en hang on skummer, måske ikke helt lige så pæn men så kan du lave et mindre overløb og får ikke så store problemer med armatur og rør. Evt Deltecs nye hang on skummer skulle være ret god.

Lyder fedt at du vælger så meget lys fra starten af - det kommer du ikke til at fortryde ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

men er det på nogen måde besværligt at have en sump? Hvad koster det at få lavet hullerne/hullet i akvariet, og hvor stor skal sumpen ca være, ville det være fair med en 30-40 Liter :). Men det ENESTE jeg ikke har læst om er hvordan en sump fungere. Altså selve teknikken, har set nogle har mange rum i den, andre har ingen, og de fleste har 2. Og hvordan får man pumpet vand nedefra OP, der skal vel en ret kraftig/dyr pumpe til skal der ikk.

Mvh Dan P.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Alt andet lige bliver det nemmere for dig at have en sump - teknikken bliver lettere tilgængelig for dig. Derudover får du X antal liter ekstra vand i systemet, hvilket kan være RIGTIGT rart - det er nemmere at "vælte" 250 liter end f.eks. 350 liter.

http://www.melevsreef.com/ - masser af eksempler på sump-setup.

BTW: Du behøves ikke absolut at bore hul i akvariet, men mange glarmestre burde kunne klare det for et overskueligt beløb.
Brugeravatar
pjunker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: lør 12. mar 2005 02:22
19
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af pjunker »

Jeg har selv lavet et overløb i mit 85L, du kan se detaljerne her.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=1008
Jeg har bestemt ikke fortrudt det, som andre også skriver er det derefter let at komme til teknikken, og man kan gemme det grimme teknik nede i skabet. Min sump er på 20L plast akvarie og drives af en Eheim som pumper 1000L i timen, så det har ikke kostet alverdens. Jeg overvejer dog at bytte sumpen ud med en af de billige glas akvarier fra Hagen, og så selv lime et par skillevæge i. http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=7526
Senest rettet af pjunker søn 1. maj 2005 23:24, rettet i alt 1 gang.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

er helt klart overbevist, det bliver sgu med overløb og sump ;) Så skal jeg bare lige have solgt nogle flere af mine malawi unger, så jeg har råd og plads hehe :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"