"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Barebottom

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Barebottom

Indlæg af Henrik_skb »

Er der nogen her på forummet der har erfaringer med at køre uden bundlag? Hvis det skulle være tilfældet må i gerne dele disse erfaringer. Jeg overvejer selv kraftigt at hive sandet op af mit akvarie da jeg synes at der samler sig alt for meget skidt i det. Jeg har i øjeblikket en cirkulation på 10.000 liter i timen i et 400 liters kar. Jeg har prøvet at øge cirkulationen, men så bunker sandet sig op i det ene hjørne.
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

kke personlig erfahring, men mit nye akvarie bliber barebottom m. en hvid akryl plade i bunden som forhåbenlig bliber helt dækket af kalk alger.
Billede
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Det giver jo mulighed for en meget bedre cirkulation, men hvor stor er betydningen af de biologiske processer der sker i sandbunden i forhold til akvariets sundhed. Hvis man taber for meget der er det jo heller ikke så godt. Jeg har endnu ikke set nogle akvarier fra Danmark med bar bund.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ahhh barebottem er kommet til Danmark ;)

Søg på RC på BB og wetskimming og en helt ny metode dukker frem ;)

Min næste balje bliver uden tvivl BB !

Teknikken er simpelt, ingen sand, højt flow således det hele når skummeren og således igen lagring af skidt og lort i sandet.
Men man skal vide det ikke bliver vedligeholdelses frit af den grund. Det skyldes at der altid vil være en krog hvor skidtet vil samle sig og det skal man altså suge op ved periodiske vandskifte !
Desuden bruger mange jo wetskimming hvor man simpelthen skummer tyndt sjap af hele tiden og må således erstatte lidt saltvand i ny og næ. Men det skulle give en mere effektiv afskumning ved BB systemer. Søg evt igen på RC på "gate valve skimmer mod".....

Gedemeister - Det er jo Bombers balje og han må jo siges at være forgangs mand for DSBens død ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Brian.
Har du overvejet at hive sandet op af din balje?
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

"Gedemeister - Det er jo Bombers balje og han må jo siges at være forgangs mand for DSBens død"

nemlig han sgu er ikke den store fan af dsb, sug det møg op brian :BA :lol:

jeg er nød til at gå bb, min bioload bliver OND (jeg skal nok regne med en del snask), ligeledes bliver det en tunze stream balje af format

:mrgreen:


henrik - så længe du har et refugeum, og gode levende sten, så tror jeg bundlaget er ligegyldigt, jeg har aldrig troet seriøst på levende sand, alle har deres egen holdning til hvordan man laver reefs, nogen tror på neuitrat filtre, phosfat filtre og alt muligt andet teknik, personligt er jeg mere kiss typen "keep it simple stupid", stort refugeum, passende skummer,lavt strøm forbrug, OND cirkulation... :D
Senest rettet af Gedemeister tirs 29. mar 2005 13:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har allerede taget store mængder op. Er gået fra 5-7 cm til noget der ligner et snit på 2-3 stykker(mere nogen steder end andre). Og suger fortsat ved vandskifte !

Har også undersøgt priser på plader til bunden men det bliver sgu dyrt. Det skal være noget tyk noget ellers vil det bukke op i hjørnerne og således vil der samle sig masser af skidt inden under.
Det de bruger i USA er jo plader som også bruges til at lave skærerbræt af(cutting boards).

Så faktisk billeder fra en som havde smidt hvide plader i bunden af hans fragment akvarie. Det gav så store lysreflektioner(han skrabede det for kalkalger) at hans SPS koraller udviklede masser af polypper på undersiden samt holdte en bedre farve også....

Men igen - det kommer til at kræve slamsugning ved vandskifte uanset hvor meget flow man har. Træerne vokser naturligvis ikke ind i himlen og det skal man huske - det bliver ikke vedligeholdelses frit !!
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Hvorfor lægger man en plade i bunden? Er det for at få bunden til at reflektere lyset ?
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

"Gedemeister - Det er jo Bombers balje og han må jo siges at være forgangs mand for DSBens død"

nemlig han sgu er ikke den store fan af dsb, sug det møg op brian :BA :lol:

jeg er nød til at gå bb, min bioload bliver OND (jeg skal nok regne med en del snask), ligeledes bliver det en tunze stream balje af format

:mrgreen:


henrik - så længe du har et refugeum, og gode levende sten, så tror jeg bundlaget er ligegyldigt, jeg har aldrig troet seriøst på levende sand, alle har deres egen holdning til hvordan man laver reefs, nogen tror på neuitrat filtre, phosfat filtre og alt muligt andet teknik, personligt er jeg mere kiss typen "keep it simple stupid", stort refugeum, passende skummer,lavt strøm forbrug, OND cirkulation... :D
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tjaa der er vel flere grunde :

- Skåne bunden/glas/acryl.
- Sikre mod stenskred.
- Ser bedre ud(har også set med sort hvilket også så fedt ud).
- Lysgengivelse hvis det holdes rent.
- Den hvide flade kan måske sammenlignes med sand sådan ren udseende mæssigt.
- Har du alu stel kan du jo ved den rette vinkel kigge lige ned i dit skab, hvis du kigge oppe fra og ned i bunden af din balje.

Men lur lidt rundt i SPS forummet på RC der er mange flotte setups med mange sjove løsninger. Så bla en som havde monteret en stream inde midt i sine stensøjler på et PVC rack. Denne pegede lodret ned mod bunden og sørgede således for at der aldrig var skidt på bunden og at det således forblev i vandet for at komme til afskumning ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

"Så bla en som havde monteret en stream inde midt i sine stensøjler på et PVC rack. Denne pegede lodret ned mod bunden og sørgede således for at der aldrig var skidt på bunden og at det således forblev i vandet for at komme til afskumning "

Det var noget i den retning jeg havde tænkt mig. Jeg er allerede træt af at kigge på alt det lort der samler sig på min, engang, fine hvide sandbund.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Brian: Kan man ikke bare lægge en tynd hvid akrylplade _under_ akvariet? Så er det også glas og ikke akrylet man evt. skulle skrabe kalkalger af...
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

BatLuder - Sten direkte på glasset er vel lidt farligt ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Det sætter selvfølgeligt også nogle begrænsninger med hensyn til hvilke fisk du kan holde. De der gutter fra RC, har de haft problemer med, at de fisk der holdes i Barebottom setups bliver stressede af det ?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hvad skulle de blive stresset af ??

Man kan jo også lave sin retur som en "spraybar" der holder bunden ren alla det her :

Billede
Billede
Billede
Billede
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Man kunne måske forestille sig at de havde et behov for at grave lidt i sandet bare engang imellem
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

Henrik_skb skrev:Det sætter selvfølgeligt også nogle begrænsninger med hensyn til hvilke fisk du kan holde. De der gutter fra RC, har de haft problemer med, at de fisk der holdes i Barebottom setups bliver stressede af det ?
ja desværre, nogle fisk (gylter fx) kan godt lide et godt bundlag, men der er selfølgelig et valg
Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 12. feb 2005 22:16
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

hva med koraller er der ikke nogen af dem der har det best i sand?

kaos
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

det tror jeg slet ikke,gi mig bevis så ændre jeg mening :wink:
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

der er jo nogle koraller man kunne forestille sig ville have det bedre på sandbund end på glasbund - Fungia Heliofungia m.fl. Men tror heller ikke at det gør den store forskel.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er klart at sandgobier, sandsøstjerner og lignende ikke ville egne sig.

Ang koraller så har amerikanerne hvertfald masser på bunden. Tror det vigtigste er at de kan stå stille på bunden og må altså ikke blive flyttet rundt af strømmen.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Er der en grund til at det især er dem der holder sps koraller der benytter sig af metoden ? Giver det nogle begrænsninger i forhold til at holde andre former for koraller, eller er det bare fordi det er specielt godt egnet til sps koraller der godt kan lide den ekstra cirkulation og det renere vand?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Helt sikkert ja men det er nok også blot tanken om et yderst simpelt og meget "rent" system....

Akvarie - sump - skummer !!!!!

Om det er bedre eller ej skal jeg ikke udtale mig om da jeg intet aner om det. Jeg kan blot se hvordan en DSB fyldes op så at sige(ja hvor skulle skidtet egentlig blive af der er jo ikke afløb i bunden vel ;)) og at den sætter sine begrænsninger med flow.
Og hvor jeg før har haft problemer med STN/RTN har jeg ikke haft et eneste tilfælde siden jeg gik fra 14x til 28x vandcirkulation - og havde jeg penge røg der en stream mere i baljen uden tvivl.

Ønsker man ikke DSB effekten er det jo blot at have sand med en masse dyr i der graver i det så skidtet aldrig får lov at ligge sig. Men mon ikke altid der er en krog :)

I den sidste ende tror jeg det bliver en smagssag.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Kim nu slipper du jo ikke for at afsløre din kilde og pris med det pral :D :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Brian skrev:Kim nu slipper du jo ikke for at afsløre din kilde og pris med det pral :D :D
Tror det er dem han selv har lavet.
Mvh HEnrik
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"