"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Update på mit nuvo 40, glasroser er kommet tilbage..

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
patrickjuhler
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre 8. jan 2021 00:20
3
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Fredercia

Update på mit nuvo 40, glasroser er kommet tilbage..

Indlæg af patrickjuhler »

Hej forum,

Så er det tid til en update omkring min lille balje, og lidt sparing omkring glasroser.

Nu har det kørt i cirka fem måneder og jeg har lært en masse omkring denne fantastiske hoppy.

Mit setup er ret simpelt, både teknisk, men også det som er i, det er et IM Nuvo 40 AIO, med en tunze dc skummer og lidt stenkugler og reefspec carbon.

Grøn Sinularia, som jeg fik fra Nils her fra SF (Nbd), som trives rigtig godt og gror super godt.

Lilla hammer, Euphilla ancora.

Så har jeg lige spottet en lille rød skive som er begyndt at dukke op.

Af fisk er der mine elskede to klovne, Amphiprion ocellaris og en pseudochromis fridmani. Derudover har jeg også to hermitkrabber.

Ps. jeg øver mig stadig lige på de korrekte navne.

Men nu til det lidt kedlige.
Mit sidste opslag, "Hjælp mine koraller!!!", handlede om en sten med koraller jeg havde købt, hvor jeg ikke kendte til glasroser. Der var så en rimlig stor glasrose på den sten, og det endte med at jeg smed den ud da jeg læste op på glasroser. Det trode jeg så var enden på glasroser i min balje.
Nu cirka halvanden måned efter at jeg smed den sten ud, dukker der små glasroser op flere steder, og de vokser hurtigt. Jeg har kigget på lidt forskellige muligheder, for at komme af med dem:

Jeg kunne rigtig godt tænke mig en filfisk, acreichthys radiatus, da jeg både synes at den er virklig flot, og det vil være godt med en ekstra fisk i baljen, men de er nok ikke til at finde her i danmark, eller bare generelt nogen steder. Og så er der jo også den ulempe at den vil kunne finde på at nappe lidt til min hammer.

Så er der peppermynte rejen, Lysmata wurdemanni, som også er en god mulighed, men den skulle vidst også være meget glad for at nappe lidt på til hammer.

Nøgen snelge, Berghia Nudibranchs, lyder jo næsten som den perfekte løsning. De spiser kun aptasia, når de er færdige sulter de formentlig, og så vil min hermitkrabber måske spise dem. Men så er spørgsmålet bare: er de til at finde herhjemme? og er der nogen som har erfaring med dem?

Alternativt skal jeg lave en blanding med kalkwasser og sprøjte dem i munden så de dør, men jeg synes bare det virker som en midlertidig løsning, da de sikkert vil dukke op igen.



Hvad er jeres erfaringer med glasroser? og hvordan fik i dem væk? Brugte I nogen af overstående muligheder?

Det blev lige et halvlangt opslag her, men tak for jeres tid vis I er noget så langt her og jeg håber I vil dele jeres erfaringer med mig.
Vedhæftede filer
IMG_20210620_110118.jpg
IMG_20210620_110531.jpg
IMG_20210620_105849.jpg
IMG_20210620_110514.jpg
IMG_20210620_110503.jpg


Eheim Incpiria 300 marine - startet Feb 2023
- https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=96245 -
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Update på mit nuvo 40, glasroser er kommet tilbage..

Indlæg af SamuelChristensen »

Periodisk udryddelse med diverse aiptasia produkter er min tilgang. Biologisk kontrol er fedt nok indtil den dag den kontrol ødelægger en koral.
Efter udryddelse kan man gå tilbage til fodring med diverse koralprodukter og partikelfoder, men når aiptasia er synlig igen, skal der pause på den fodring indtil næste udryddelses-seance. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Update på mit nuvo 40, glasroser er kommet tilbage..

Indlæg af Carsten »

Så længe de er helt små, er de ikke så svære at komme af med.
Den helt klassiske metode er en lille sprøjte med en tynd kanyle. Fyld sprøjten med lidt saltsyre. Sluk al cirkulation. Når vandet er faldet til ro, så tager du i et hug, og giver glasrosen en 2-3-4 dråber saltsyre. Det bobler, og det skal det. Rør lidt rund med kanylen der hvor glasrosen sad, for at være sikker på at alt kommer af stenen. Sug nu resterne op, og være meget om hyggelig med det, for selv den mindste stump kan regenerér sig til en ny glasrose. Nøjes med at tage et par glasroser om dagen, for ikke at få ph til at falde for meget. Gentag til der ikke er flere at se, men tro ikke at problemet er væk. De kan dukke flere op hen ad vejen, men er du opmærksom på dem, kan du kontrollere dem.
Den filfisk du gerne vil have, har jeg kun set på billeder. Men dens fætter Acreichthys tomentosus ses ofte i handlenen. Når den har gjort jobbet, så send den videre, for hvad den kan finde på når glasroserne er væk, ved ingen


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"