"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tin og aluminium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Tin og aluminium

Indlæg af Dan89 »

Hej
Har fået taget en Triton test, alt ser fint ud nogen små ting der skal justeres, de har du fundet 19ug/l tin og 12ug/l aluminium..
Der burde ikke være nogen steder hvor der er metal.. Bruger ikke spændebånd nogen steder.. Hvor kan det komme fra?
På forhånd tak for hjælpen..
Mvh Dan
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Tin og aluminium

Indlæg af SamuelChristensen »

urene fosfatbindemidler, keramiske biomedier der opløses, poser med "levende sand", miracle mud og lignende. Bare for at nævne noget der kan sætte gang i puslespillet om eventuelle forureningsmuligheder.
Polyfilter kan nok godt fjerne det.
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tin og aluminium

Indlæg af Carsten »

Hvis du spørger ud i forummet om der har været underlige udsving i Triton testene, vil jeg gætte på at de fleste vil svare ja. Der kan dukke mineraler op i testene, som ikke findes i akvarierne. Og de fleste peakes, er af metaller i så små doser at det ingen betydning har.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tin og aluminium

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis du har tværstivere på dit akvarie - og hvis det er et akvarie med aluramme, så kan der komme alle slags metaller fra de stivere.
Når de korroderer pga saltstænk, drypper det ned i tanken. Har en god kammerat der fik målt virkelig høje metalværdier pga det. Så meget så alt vandet løbende er blevet skiftet indtil flere gange. Stiverne er blevet indkapslet i silikone.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Tin og aluminium

Indlæg af Dan89 »

Har tilsat en pose levende sand da jeg startede akaviert for 6 mdr siden.. Ellers bruger jeg aquaforest Balling og nitrphosminus.. Men det er vel næppe derfra?

Carsten var bestemt ikke mit spørgsmål men super fedt svar! Så skal jeg måske slå lidt koldt vand i blodet og sende en ny afsted på et tidspunkt og samligne..

Erik ingen metal ramme ren glas i nærheden af akaviert :)

Skal måske bare slå koldt vand i blodet har haft 2 fisk der er døde men stadigvæk en masse der ser ud til at stor trives og nyder baljen :)
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Tin og aluminium

Indlæg af Dan89 »

Kan det komme fra de tunze magneter til at rense ruden med? Læste om en der var revnet :/
Eller hvis en motor på en gyre kunne være revnet? Er de 2 eneste steder jeg kunne se der kom metal fra..
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Tin og aluminium

Indlæg af SamuelChristensen »

Hvis det er levende sand, som i høstet direkte fra havet, kan der være alskens affald i. Også i de tørre kan der være store stykker plastik og lignende og endda træflis har jeg fundet.
Hvis dine magneter kommer i kontakt med vandet kan det godt lække metaller, jeg ved ikke hvilke, men det er altid godt lige at tjekke dem.
Tropic Marins danske repræsentant.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Tin og aluminium

Indlæg af Dan89 »

Det var en pose redsea sand fra forhandler :) havde ikke tænkt man bare kunne tage fra Danmark ;)
Jeg må tjekke gyre og magneter osv snarest! Havde det kun været et metal havde jeg været mere tilbøjelig til at sige fejl i testen ;)
Tusind tak for feedback :D
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Tin og aluminium

Indlæg af Engelquist »

Får du også testet dit osmosevand som de gør hos ATI?
Det kan jo være rørene fra vandværket der slipper lidt metaller igennem og hvis dine filtre tænger til udskiftning, kan det jo være forklaringen...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Tin og aluminium

Indlæg af Dan89 »

Nej osmovandet bliver ikke testet.. Men der er lige kommet nye filtre i.. Så ummidbart ikke der fra.. Men har en ati test liggende men syntes at have læst man ikke måtte sende dem som brev længere?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Tin og aluminium

Indlæg af Engelquist »

Dan89 skrev:Nej osmovandet bliver ikke testet.. Men der er lige kommet nye filtre i.. Så ummidbart ikke der fra.. Men har en ati test liggende men syntes at have læst man ikke måtte sende dem som brev længere?
Jeg sender dem stadig som brev uden problemer...

Jeg havde lidt tendenser til kobber og tin i akvariet for nogen tid siden og ATI målte det også i mit osmosevand- hvorfor jeg skiftede filtre, membram og satte et 10 liters harpiksfilter i enden af anlægget- det hjalp- mit osmosevand har et rent 0 på ICP testene nu og kobber og tin er efterhånden helt forsvundet fra akvariet...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Tin og aluminium

Indlæg af SamuelChristensen »

Dan89 skrev:Det var en pose redsea sand fra forhandler :) havde ikke tænkt man bare kunne tage fra Danmark ;)
D
Du misforstår. Hvis du har købt en pose levende sand, som er høstet i troperne et sted, kan det være fyldt med affald.
Red Sea's "levende" sand er bare sand tilføjet laboratoriebakterier der aktiveres ved vand og varme. Så det er nok ikke dit sand der har tilføjet metal, for det burde være rimeligt rent. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Tin og aluminium

Indlæg af Dan89 »

Arh sådan Samuel! Har oplevet der godt kan sidde lidt metal rester på magneten forresten.. Sådan meget små sandkornstørrelser.. Måske det er der fra?

Fedt Engelquist! Jeg må forsøge igen så ;) og lige se hvad jeg havde liggende :D
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tin og aluminium

Indlæg af crazy seahorse »

Dan89 skrev:Nej osmovandet bliver ikke testet.. Men der er lige kommet nye filtre i.. Så ummidbart ikke der fra.. Men har en ati test liggende men syntes at have læst man ikke måtte sende dem som brev længere?
Jo jo, det går fint, som Bo også siger.
Et lille tip, fyld ikke beholderne helt op til randen og slet ikke hvis du også skal have RO vand med i.
Grænsen går ved 100 gr.. Det koster 30 kr. Er der bare få gram over, så stiger portoen til det dobbelte. Det er jo ikke en formue, men det er irriterende at betale 30 kr ekstra for 3 gr mere. Jeg vejer mit brev hurtigt inden jeg lukker det endeligt. Til info: 1 ml vand vejer 1 gram.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Tin og aluminium

Indlæg af Dan89 »

Super fedt tusinde tak for svar crazyseahorse!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"