"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor meget Balling væske ???

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af mathias6200 »

Hej
Jeg er begyndt at bruge Balling fra Aquaforest , som tilbyder en regnemaskine på hvor meget man skal dosere. Jeg måler min kh en aften kl 20 og den lå på 9,5, hvor jeg også gerne vil have den. Næste dag måler jeg igen kl 20, den ligger på 8,5. Så min kh falder ca med 1 om dagen. Ifølge aquaforest hjemmeside skal jeg bruge 7 ml af deres væske for at komme 1kh, så je løfter over nogle dage kh til 9,5 og fordeler derefter derefter de 7ml på 7 gange 1 ml i løbet af dagen. Burde det så ikke holde værdien nogenlunde på 9,5kh?
Igår var den så på 10,4 kh, jeg er lidt forvirret .
Nogen det har en bedre metode at udpege mængden på ?


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af KasperT »

Du skal bare blive ved med at gøre det samme som du har gjort ind til du finder et stabilt niveau.
7 ml er tydeligvis for meget, så du må beregne hvor meget du skal sænke doseringen.


/Kasper

Website: Reef App
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af mathias6200 »

Ja nemlig
Tænker jeg nogle dage nu ikke doserer og ser hvor meget det falder pr. Dag over 3-4 dage.
Min næste store udfordring er at de jo skriver man skal dosere lige meget af alle 3 væsker for at det fungerer. Men både mit ca og mg ligger så højt at salifert ikke kan måle det ca kan den lige måle til 475, så den skal jo også med.
Skal jo ikke dosere de to ting når de i forvejen er for høje.
Måske et større vandskifte med salt som burde have mere rigtige værdier ?


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af Carsten »

Ifølge den oprindelige opskrift er det lige meget af hver som skal dosseres. Men i virkeligheden er det ikke så meget. Det bruges generelt mere kh væske end ca


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af KasperT »

De forsimpler doseringen ret meget ved at skrive sådan. Du skal selvfølgelig ikke dosere det der er for meget af. Når det hele er i balance så kommer det måske til at passe med lige meget af hver. Måske gør det ikke.
Jeg synes ikke du skal stoppe doseringen men prøv at regn ud hvor meget du har doseret ekstra og skru lidt ned. Hvis den så forsat stiger sænker du yderligere. Falder den øger du selvfølgelig med det beregneren siger.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af KasperT »

Du kan godt lave vandskift men du kan også bare vente tålmodigt på at de andre værdier falder.
Bruger du hane-vand til at efterfylde så kan det være svært at få de her værdier stabile.


/Kasper

Website: Reef App
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af mathias6200 »

Jeg bruger vand fra mit osmoseanlæg til at skifte vand og i ato


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af mathias6200 »

Jeg har nu sat doseringsmaskinen til 1ml hver 4 time, så 6 ml i døgnet. Lad os se hvad det giver


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af Beowulf »

Da jeg startede op med Balling. Havde jeg i længe er tid kun et meget lille kh forbrug. Og doserede derfor kun det. Men med tid så kom der lidt gang i ca også. Og det har taget lang tid lang tid at finde det doserings punkt der passede. Så mit råd er mål tit og justér dosering der efter.
Start gerne med at dosere lidt under hvad der forbruges og så top op manuelt. Og så stille og roligt justere dosering ind så den passer til forbruget.
Og forbruget kommet også til at ændre sig over tid


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af PoulD »

Først og fremmest vil jeg tro du må have lavet en meget stor fejl med den der regnemaskine. Kunne måske passe nogenlunde med at du har brugt 20 liter i stedet for 20 gallon (76 liter).

For at hæve KH med 1 dKH i 76 L vand skal der tilsættes ca. 2,3 gram NaHCO3 / natron / natriumhydrogenkarbonat. Ved en normal balling opløsning er det opløst i osmosevand i et forhold på ca. 1:12. Hvis det er Aquaforest færdigblandet du bruger skal der tilsættes 29,2 ml for at hæve 1 dKH.

Dernæst er det nok tvivlsomt om forbruget er 1 dKH i døgnet selv om du har målt et fald fra 9,5 til 8,5 på 1 dag. Hvis du slet ikke har tilsat balling før nu, lyder det så sandsynligt, at din KH skulle ligge helt oppe på 9,5 hvis den virkelig faldt med en hastighed på 7 dKH om ugen? Der kan være flere årsager. Det kan jo f.eks. skyldes en fejlmåling. Eller hvis du har skiftet vand kort forinden din først måling kan det f.eks. meget vel tænkes - alt efter hvad din Ca og Mg har ligget på - at noget af det "forbrug" du har målt skyldes udfældninger. Når du er begyndt at tilsætte har du formentlig også tilsat Mg hvilket kan gøre, at vandet nu kan "bære" en højere KH værdi uden at der sker udfældninger.

Vil anbefale, at du gør som Kasper foreslår. Alternativt vente med at tilsætte og så måle faldet over f.eks. min 5 dage i stedet for kun 1.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af mathias6200 »

Har har haft kalkwasser i ato’en før jeg startede med Balling, det stoppede jeg så med kalkwasser og målte værdien til 9,5 kh.
jeg var på 10,4 igår og doserer nu 6 gange 1ml og er idag på 10,2 kh. tænker jeg ser om det forsætter at falde sådan indtil der er nede på min ønskede værdi og prøver så med 7 gange 1 ml og ser om der kan holde det.

Et helt andet spørgsmål: har lige målt mit mg med salifert set og det skiftede ikke farve, så det må have været over den værdi altså 1500.
Hvordan kan det ske, når jeg aldrig har tilsat mg og laver vandskifte med salt som ved højeste dosering har mg på 1420? Synes det virker underlig, så mangler en af jer kloge folk der forklarer mig det


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af PoulD »

mathias6200 skrev:Et helt andet spørgsmål: har lige målt mit mg med salifert set og det skiftede ikke farve, så det må have været over den værdi altså 1500.
Hvordan kan det ske, når jeg aldrig har tilsat mg og laver vandskifte med salt som ved højeste dosering har mg på 1420? Synes det virker underlig, så mangler en af jer kloge folk der forklarer mig det
Én mulighed: De 1420 ppm er givetvis ved en salinitet på 35 ppt. Det kan måske tænkes, at din salinitet er højere end du tror. Hvad måler du den i øvrigt til? og med hvad måler du den?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af mathias6200 »

PoulD skrev:
mathias6200 skrev:Et helt andet spørgsmål: har lige målt mit mg med salifert set og det skiftede ikke farve, så det må have været over den værdi altså 1500.
Hvordan kan det ske, når jeg aldrig har tilsat mg og laver vandskifte med salt som ved højeste dosering har mg på 1420? Synes det virker underlig, så mangler en af jer kloge folk der forklarer mig det
Én mulighed: De 1420 ppm er givetvis ved en salinitet på 35 ppt. Det kan måske tænkes, at din salinitet er højere end du tror. Hvad måler du den i øvrigt til? og med hvad måler du den?
Jeg måler den til 35, der bliver målt med et refragtometer som jeg kalibrerer hver gang jeg måler med kalibreringsvæske fra ati. Så der skulle ikke gerne være fejlmålinger ved salinitet, tænker jeg.

Og jeg må nok erkende jeg også bliver nød til at købe en hannachecker til Ca, da jeg er farveblind og simpelthen har for svært ved at se skiftet af farven. Mg kan jeg dig se at farven ikke skifter :)


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af PoulD »

Et refractometer kan se der er 35 gram salte i en liter vand, men det kan ikke se proportionerne af de forskellige salte. Så hvis du f.eks. har mindre end 85,6% NaCl og tilvarende mere magnesium vil det give stort set samme udlæsning.

At tilsætte kalkwasser via ATO medfører for mig at se, en meget stor risiko for at forskubbe ion balancen betydeligt over tid. Hvis koraller og kalkalgers forbrug tilammen ikke passer helt præcis med fordampningen i baljen vil der jo blive tilsat enten for meget eller for lidt. Jeg ved ikke hvordan din balje kører men i min kan der i hvert fald sagtens være store forskelle i fordampning fra den ene uge til den anden. F.eks. har luftfugtigheden stor indflydelse på fordampningen.

De fleste kalkwasser tilsætninger indholder vist i øvrigt også ganske store mængder magnesium. Det meste udfælder måske inden det kommer i baljen, men noget af det vil helt sikkert komme med over i akvarievandet. Hvor meget tror jeg ikke nogen kan sige, da det afhænger af alt for mange forskellige faktorer.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af mathias6200 »

PoulD skrev:Et refractometer kan se der er 35 gram salte i en liter vand, men det kan ikke se proportionerne af de forskellige salte. Så hvis du f.eks. har mindre end 85,6% NaCl og tilvarende mere magnesium vil det give stort set samme udlæsning.

At tilsætte kalkwasser via ATO medfører for mig at se, en meget stor risiko for at forskubbe ion balancen betydeligt over tid. Hvis koraller og kalkalgers forbrug tilammen ikke passer helt præcis med fordampningen i baljen vil der jo blive tilsat enten for meget eller for lidt. Jeg ved ikke hvordan din balje kører men i min kan der i hvert fald sagtens være store forskelle i fordampning fra den ene uge til den anden. F.eks. har luftfugtigheden stor indflydelse på fordampningen.

De fleste kalkwasser tilsætninger indholder vist i øvrigt også ganske store mængder magnesium. Det meste udfælder måske inden det kommer i baljen, men noget af det vil helt sikkert komme med over i akvarievandet. Hvor meget tror jeg ikke nogen kan sige, da det afhænger af alt for mange forskellige faktorer.
Tak for de gode svar :) ja kalkwasser er lidt en svær størrelse hvilket også er grunden til jeg er skiftet til noget der er lidt lettere at kontrollere. Der er vel ikke meget bedre måder end aft måle saltindhold end et refragtometer som er nykalibreret, hvis man ikke vil smide alt for mange penge efter det ? Jeg må vel bare vente til Ca og Mg falder naturlig og se om jeg kan stabilisere kh i mellemtiden


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg i sin tid skulle starte op med væsker, stod jeg over for samme spørgsmål. Hvor meget og ikke mindst, hvor meget af hver.
Jeg tog dem en af gangen. Feks Ca, målte først og tilsatte så en mængde. Det kunne være 20ml væske. Målte igen efter nogle timer og noterede mig stigningen og så vidste jeg hvad 20ml hævede Ca med. Det gjorde jeg med alle tre. Så er der lidt små justeringer hen af vejen over nogle dage. Men så er det også overstået og skal bare kontrolmåles 1 x ugentligt.
Det var faktisk nemmere end jeg havde frygtet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af bmvw »

:dizzy: Hmm, nu er det jo godt nok ikke kalkwasser tråden handler om men syntes lige at jeg bliver nødt til at spørge...
Der er vel ikke større chance for at forskubbe balancen med kalkwasser end med alt muligt andet tilsætning? Vel nærmest tvært imod.
Nøglen til succes er vel bare at måle sit vand jævnligt og der ud fra reagere hvis der er noget der er off.
:GO


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af mathias6200 »

bmvw skrev::dizzy: Hmm, nu er det jo godt nok ikke kalkwasser tråden handler om men syntes lige at jeg bliver nødt til at spørge...
Der er vel ikke større chance for at forskubbe balancen med kalkwasser end med alt muligt andet tilsætning? Vel nærmest tvært imod.
Nøglen til succes er vel bare at måle sit vand jævnligt og der ud fra reagere hvis der er noget der er off.
:GO
Få endelig nogle diskussioner igang i tråden på diverse emner, det lærer vi vel alle af :)
Synes også jeg har læst og hørt at kalkwasser nemlig er det der giver mindst indflydelse på vandet.


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af crazy seahorse »

mathias6200 skrev:
bmvw skrev::dizzy: Hmm, nu er det jo godt nok ikke kalkwasser tråden handler om men syntes lige at jeg bliver nødt til at spørge...
Der er vel ikke større chance for at forskubbe balancen med kalkwasser end med alt muligt andet tilsætning? Vel nærmest tvært imod.
Nøglen til succes er vel bare at måle sit vand jævnligt og der ud fra reagere hvis der er noget der er off.
:GO
Få endelig nogle diskussioner igang i tråden på diverse emner, det lærer vi vel alle af :)
Synes også jeg har læst og hørt at kalkwasser nemlig er det der giver mindst indflydelse på vandet.
Nu er det maaange år siden jeg brugte kalkwasser. Men mon ikke man får udjævnet en eventuel ion ubalance, hvis man kører med regelmæssige vandskift?
Jeg læste en tråd, hvor Randy Holmes Farley blev spurgt om hans anbefalinger på kalkreaktor ctr Balling. Her nævnte han specifikt vandskift, hvis man ville bruge Balling.
Det var ikke nærmere defineret, om der blev brugt det der salt man blander i for at modvirke ion ubalancen. Ved ikke hvad de bruger i US.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af PoulD »

bmvw skrev::dizzy: Hmm, nu er det jo godt nok ikke kalkwasser tråden handler om men syntes lige at jeg bliver nødt til at spørge...
Der er vel ikke større chance for at forskubbe balancen med kalkwasser end med alt muligt andet tilsætning? Vel nærmest tvært imod.
Nøglen til succes er vel bare at måle sit vand jævnligt og der ud fra reagere hvis der er noget der er off.
:GO
Næh, ikke hvis man tilsætter separat, men det er der da, for mig at se, hvis man tilsætter alene via fordampningskompensering. Det gør jo at det bliver fordampningen alene der bestemmer hvor meget der skal tilsættes, fuldstændig uafhængigt af forbruget.. For at sætte det helt på spidsen kunne man jo f.eks. forestille sig, at der skulle tilsættes 500 ml kalwassser om dagen for at dække forbruget, men hvis nu luftfugtighed i morgen gør at der kun fordamper 200 ml vand så bliver der jo maksimalt tilsat 200ml, og det kræver jo endda at der slet ikke er noget som helst andet end Kalwasser i osmosetanken.

Det kan jo i øvrigt også være fuldstændig ligegyldigt med at måle på Ca, KH eller Mg hvis man alligevel ikke kan ændre på mængden der tilsættes. Du siger det jo selv: "reagere når noget er off" men når det tilsættes via ATO kan man jo ikke skrue ned for hverken det ene eller det andet hvis Mg eller en af de andre 3 hellige bliver for høj. Det er i min optik = stor risiko (ikke chance :-)) for at forskubbe balancen
Faktisk kan du jo dårlig nok, på nogen let måde, skrue ned for alle 3 samlet . . . med mindre du f.eks. hæver temperaturen i stuen for at mindske fordampningen.

I øvrigt TROR jeg det under alle omstændigheder (uanset hvordan man tilsætter det) kan være svært at styre Mg balancen (enten op eller ned) hvis man kun tilsætter kalkwasser og intet andet. Især fordi en hel del af den Mg der er i Kalkwasser normalt vil udfældes (hvor meget der udfældes tror jeg er umuligt at styre da det afhænger af alt for mange faktorer man ikke har kontrol over)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af ole kekkonen »

bmvw skrev: Der er vel ikke større chance for at forskubbe balancen med kalkwasser end med alt muligt andet tilsætning? Vel nærmest tvært imod.
Nøglen til succes er vel bare at måle sit vand jævnligt og der ud fra reagere hvis der er noget der er off.
:GO
Har kørt flere baljer med KW,uden det ene og det andet,jeg er ikke pioneer idet,jaubert var..med sin plenum,selvom plenum er overflødig,mange fatter ikke hvad manden har gjort.
Jeg skifter vand hvert halvår på mine kW baljer for at være sikker på evt. Ion forskydning men mener ikke det behøves,ser også UD til at aktivkul tar frigivet metabolitter.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af tim_rn »

Lige her et år efter, hvor jeg sidder og researcher hvor meget jeg skal have i af væsker (absolut nybegynder med dosering, så jeg ved ikke en fis...)

Men det der undrer mig, og hvad jeg har forsøgt at spørge til i andre tråde, er hvorfor der slet ikke er fokus på reel/faktisk vandvolumen i de her udregninger? Er det fordi det bare er givet for de rutinerede? For det tror jeg ikke det er for os nye.

Hver gang der er diskussioner vedrørende tilsætninger, flow etc. synes jeg at jeg ser folk tale en anelse forbi hinanden. Den ene part gætter sig til ca. vandvolumen mens den anden taler om akvariets volumen. Et akvarie på 60x60x60 har en indvendig volumen på 216 liter minus glastykkelse. + evt. sump naturligvis. I flow-diskussionerne går det sgu nok. Men der er jo ikke nær 216 liter vand i akvariet?

Et 20 gallon AIO akvarie bør, ud fra målene have 76,6 liter. Fjerner man bare glastykkelse, ryger der her 3 liter. Vandet går ca. 3 cm fra overkanten, her er vi allerede nede på 66,59 liter. Altså en reduktion på 10 liter, eller en samlet volumen på 86,93 % af den vandvolumen der blev talt om før. Her skal tilsætning på, hvad end I taler 7 eller 29 vel * 0,86 ? Det er jo en massiv forskel allerede her.

Det er oplagt at fjerne vandvolumen ud af ligningen hvor det jo bare er sten, koraller, fisk og teknik der fylder. Selv skillevæggen i et IM 20 tager jo noget. Et forsigtigt bud (ud fra erfaring med påfyldning af mit tidligere IM 30L) er at der tages 10 liter plads i IM 20. Det er et gæt, så læg ikke for meget i det. Men er jeg bare nogenlunde rigtigt på den, så er de oprindelige 76,6 liter nu reduceret til 56,6 liter vand. Efter et par flytninger af et akvarie magen til, og altså fyldning af dunke og undren over reel vandmængde, tænker jeg faktisk det er realistisk.

Du kan altså fjerne over 25% af al tilsætning. For selvfølgelig sælger en virksomhed jo deres akvarie, så det lyder af større. Større betyder jo flere koraller, flere fisk osv. Men det må da også resultere i nogle vilde fejlskud i tilsætninger?

Alt det løses helt naturligt ved de vejledninger alle har givet. Tag det roligt, gå stille frem osv. Men de indledende beregninger bør vel slet ikke ende op i så mange ml? At man kan skære 25% fra er jo trods alt en del. Uanset om man har 70 liter vand eller 50. Eller 500.

Måske har jeg misforstået noget - måske er der bare et information gap mellem rutinerede og mindre rutinerede kræfter i saltvandsverdenen. nogle gange er der jo bare nogle ting der er så hamrende åbenlyse, men summen af alle de her logiske tanker kan sgu være svære i starten, for der er mange ting at tænke på. Men mangler der ikke flere spørgsmål til volumen kontra faktisk vandvolumen? Især, når der tales tilsætninger (og i forhold til gode forhold for dyrene, også når man taler om hvilke fisk der "må" være i hvilke akvarier).


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af PoulD »

@tim_rn: Lad mig først slå helt fast, man kan ikke på nogen måde regne sig frem til forbruget. Eftersom forbruget alligevel er ukendt, og dynamisk, kan udregninger alligevel ikke bruges til så forfærdelig meget, i den forbindelse.
Man kan sagtens regne sig frem til hvor mange gram af et bestemt salt der skal tilsættes for at hæve indholdet til et givent niveau (som når jeg f.eks. skriver, at der skal tilsættes ca. 2,3 gram NaHCO3 for at hæve KH med 1 dKH i 76L vand). I alle den slags udregninger er det naturligvis den eksakte vandmængde og ikke størrelsen på akvariet, der skal indgå i beregningen. Den vandmængde man har i sin balje vil dog nok, for langt de fleste, i praksis, bero på et eller flere skøn (et hurtigt og meget groft skøn kunne f.eks. være, at glas og andet der går fra, svarer omtrent til det ekstra vand der i sumpen). Læg også mærke til jeg skriver ca. Udregningen er +/- en træskolængde fordi vandtemperatur o.a. også kan spille ind. Men hvad der er langt vigtigere: Det forudsætter at forbruget er nul, og det vil det i praksis aldrig være.

Alene det, at man hæver niveauet vil i sig selv, generelt bevirke, at forbuget stiger, både hos koraller og andre dyr, men også i tilgang/afgang i forskellige buffere (magnesium er et godt eksempel på det sidste, hvor man i nye baljer kan opleve nærmest det modsatte - den såkaldte ketchupeffekt).

PS: Hvis størrelsen på akavariet indgik i nogen af ovenstående indlæg, tror jeg kun det har været for at tydeliggøre, at der er betydelig forskel på om et akvarie er 20 gallon eller 20 liter. I den forbindelse er glastykkelse og om akvariet er fyldt helt til randen, af mindre betydning :D


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hvor meget Balling væske ???

Indlæg af tim_rn »

@PoulD - det giver rigtig god mening. Og en ret god understregning af, hvorfor der er fokus på en del andre faktorer, end jeg tænkte det var de vigtigste at have med i tankerne.

Om ikke andet, giver det mig ro til at begynde med min dosering ud fra devicen om, at jeg bare skal prøve mig forsigtigt frem. I første omgang måske bare få fingeren ud og teste vandet..


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"