"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Balling - 4 part??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Balling - 4 part??

Indlæg af ejsing86 »

Lige for lidt afklaring ift. Balling clasic metoden. Jeg har læst lidt forskelligt på nettet, men fortsat lidt i tvivl.
Er der magnesium i natriumchloridfit havsalt??
I nogle vejledninger skal magnesium doseres som 4 del af Balling metoden?
Så:
Dunk 1: CA
Dunk 2: KH
Dunk 3: nacl frit havsalt
Dunk 4: magnesiun
De 3 første doseres samme i samme mængde (hvis de er blandet korrekt) og magnesium har sin egen doserings mængde uafhængig af de andre.
Er det rigtig forstået?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling - 4 part??

Indlæg af Carsten »

Det er kun nødvendigt med NaCl frit salt, hvis du slet ikke skifter noget vand.
Jeg har en dunk med Mg stående, men har ikke doseret med det.


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling - 4 part??

Indlæg af ejsing86 »

Ja ok :-) så hvis man eks. Laver 5% ugentlige vandskifte kan man måske faktisk nøjes med tilsætning Ca og kh inkl sporelementer?
(mit udgangspunkt er Balling vejledning på deepoveanshop)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling - 4 part??

Indlæg af Carsten »

Det NaCl frie salt, er kun til at justere ionbalancen


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling - 4 part??

Indlæg af PoulD »

Normalt kommer man Magnesium og NaCl frit salt i samme dunk. Dunk 3 i Auafair blanding ved 5L:
122 g Natriumchlorid-fri havsalt
380 g Magnesiumchlorid hexahydrat
48 g Magnesium-sulfat heptahydrat
25 ml Aqua element 3

I den traditionelle Balling metode bruges NaCl frit salt, for at modvirke den ekstra tilsætning af Natrium og Clorid, så disse ikke akkumuleres og forskyder ion balancen. Er det nødvendigt? Det vil Hans-Werner, RFH, Ehsan fra Triton og mange andre formentlig sige ja til.

Ja, NaCl frit salt indeholder naturligvis også Magnesium, det tilsættes jo i stedet for almindelig salt (som du så tilsætter mindre af ved næste vandskift), men det dækker intet af forbruget (du hælder samme mængde i den store Bing og Grøndahl som du tilsætter). NaCl frit salt indholder jo også f.eks. Calcium , men både Ca og Mg skal tilsættes ved siden af, for at dække forbruget.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling - 4 part??

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Normalt kommer man Magnesium og NaCl frit salt i samme dunk. Dunk 3 i Auafair blanding ved 5L:
122 g Natriumchlorid-fri havsalt
380 g Magnesiumchlorid hexahydrat
48 g Magnesium-sulfat heptahydrat
25 ml Aqua element 3

I den traditionelle Balling metode bruges NaCl frit salt, for at modvirke den ekstra tilsætning af Natrium og Clorid, så disse ikke akkumuleres og forskyder ion balancen. Er det nødvendigt? Det vil Hans-Werner, RFH, Ehsan fra Triton og mange andre formentlig sige ja til.

Ja, NaCl frit salt indeholder naturligvis også Magnesium, det tilsættes jo i stedet for almindelig salt (som du så tilsætter mindre af ved næste vandskift), men det dækker intet af forbruget (du hælder samme mængde i den store Bing og Grøndahl som du tilsætter). NaCl frit salt indholder jo også f.eks. Calcium , men både Ca og Mg skal tilsættes ved siden af, for at dække forbruget.
Poul, det er helt tydeligt at du blot har læst dig til det.
I den virkelige verden er det noget helt andet. Men det er ingeniører jo ligeglade med.
Har du en praktisk er faring med det - næppe!

EOD


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling - 4 part??

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:Normalt kommer man Magnesium og NaCl frit salt i samme dunk. Dunk 3 i Auafair blanding ved 5L:
122 g Natriumchlorid-fri havsalt
380 g Magnesiumchlorid hexahydrat
48 g Magnesium-sulfat heptahydrat
25 ml Aqua element 3

I den traditionelle Balling metode bruges NaCl frit salt, for at modvirke den ekstra tilsætning af Natrium og Clorid, så disse ikke akkumuleres og forskyder ion balancen. Er det nødvendigt? Det vil Hans-Werner, RFH, Ehsan fra Triton og mange andre formentlig sige ja til.

Ja, NaCl frit salt indeholder naturligvis også Magnesium, det tilsættes jo i stedet for almindelig salt (som du så tilsætter mindre af ved næste vandskift), men det dækker intet af forbruget (du hælder samme mængde i den store Bing og Grøndahl som du tilsætter). NaCl frit salt indholder jo også f.eks. Calcium , men både Ca og Mg skal tilsættes ved siden af, for at dække forbruget.
Poul, det er helt tydeligt at du blot har læst dig til det.
I den virkelige verden er det noget helt andet. Men det er ingeniører jo ligeglade med.
Har du en praktisk er faring med det - næppe!

EOD
Jeg vil da mene jeg har nogle års praktisk erfaring, med både Balling Lite og Traditionel Balling. Ikke fordi jeg mener det gør nogen som helst forskel. Det svarer jo næsten til jeg siger at 8 x 33 = 264 og så siger du det er noget andet i den virkelige verden. Hvad er det der er noget helt andet i den virkelige verden? At man ikke bruger 4 dunke? (det var vel egentlig essensen af det manden spurgte om). For det kan vel næppe være det om det er nødvendigt at bruge NaCl fri salt du mener? For det spurgte han jo slet ikke om, og det forholdt jeg mig da personligt heller ikke til (jeg fortalte blot hvad Hans-Werner, Randy Farley, Ehsan og andre af dem mange af os støtter os til, mener om det).


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Balling - 4 part??

Indlæg af Holst »

Elsker bare en stor popcorn også en serie med Carsten .. kommer sæson 2 ikke snart?


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"