"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
stede
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 45
Tilmeldt: ons 20. apr 2016 10:12
8
Postnummer: 2665 Vallensbæk Strand
Saltvand siden?: 2016

Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Indlæg af stede »

Nogen der har erfaring med Dino xal... Vågnede op efter en dosering til død
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Indlæg af tim_rn »

Ja.. Ikke nogen succes.

Den største grund var nok, at jeg havde cyano og ikke dino. Det er jo en start.

Men herudover døde der lidt reje og en koral eller 3. Dit lyder dog en del mere kritisk. Mit var mere et ydtryk for begynderfejl og en forkert ide om løsning. Man bliver jo klogere henad vejen
stede
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 45
Tilmeldt: ons 20. apr 2016 10:12
8
Postnummer: 2665 Vallensbæk Strand
Saltvand siden?: 2016

Re: Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Indlæg af stede »

Er dog stadig ikke blevet klogere... Mit er ikke cyano, det kender jeg og efter at have studeret tror jeg stadig Dino... Har også læst og set utallige ting om produktet... Ikke regnet med død
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Indlæg af Allan M »

stede skrev:Er dog stadig ikke blevet klogere... Mit er ikke cyano, det kender jeg og efter at have studeret tror jeg stadig Dino... Har også læst og set utallige ting om produktet... Ikke regnet med død
Hvad mener du med “død”?
Jeg har selv akkurat brugt det og uden nogen særlig negativ konsekvens.
Life is a beach and then you dive.
kbuch
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 24. okt 2016 19:41
7
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aalborg

Re: Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Indlæg af kbuch »

Jeg har brugt DinoXal et par gange. Det var sådan set med OK resultat. Der døde nogle snegle, men det tror jeg, at det var på grund af dinoflagellaterne. Dinoflagellater skulle være ret giftige, så inden jeg tilsatte DinoXal fik jeg suget en del af dem ud. Kunne det tænkes, at giften frigives i akvariet når dino'erne dør? DinoXal har alligevel ikke den store effekt. Dino'erne kommer alligevel igen efter noget tid. Efter jeg begyndte at køre med ozon, så har jeg ikke set dem siden.
Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Re: Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Indlæg af Claus Jørgensen »

For 6måneder siden brugte jeg selv omtalte middel med udemærket resultat,ikke nogen døde ting men skal selvfølgelig ikke kunne sige om det er røget en lille snegl eller to..

Hvor stort er systemet du har brugt det i og hvor længe har du doseret?
stede
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 45
Tilmeldt: ons 20. apr 2016 10:12
8
Postnummer: 2665 Vallensbæk Strand
Saltvand siden?: 2016

Re: Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Indlæg af stede »

Doseret 1 gang 525 liter... Fulgt opskriften? Forstår det ikke 5 ml pr 100 liter
stede
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 45
Tilmeldt: ons 20. apr 2016 10:12
8
Postnummer: 2665 Vallensbæk Strand
Saltvand siden?: 2016

Re: Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Indlæg af stede »

Har smidt 8 fisk ud og alle koraller ligner lort
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Indlæg af PoulD »

Det lyder ret uhyggeligt. Tror man skal holde sig helt stramt til brugsanvisningen hvis man som en sidste udvej forsøger sig med den slags produkter. F.eks. må det, hvis jeg forstår rigtigt, ikke tilsættes før lyset har været slukket i en periode til man ikke længere kan se nogen alger. Og det er ikke tilrådeligt at bruge hvis man ikke har tilstrækkelig afskumning.
Overdosering kan formentlig være ganske fatalt. Ved ikke om OD kan tænkes, men hvis det er en Reefer 525 du har, indeholder den vist langtfra 525L (det er vist både incl. helt fuld Osmose tank og sumpen fyldt til randen). Den indholder vist kun lidt over 400L og deraf kan der måske hurtigt være 100L LS, bundlag og andet.

Der findes et utal af forskellige dino'er så det er ikke underligt hvis folk har meget forskellig erfaring med virkningen. De mest almindeligt forekommende dino'er i akvarier er så vidt jeg forstår Gyrodinium aureolum, Prorocentrum minimum, Heterocapsa triquetra og Scrippsiella trochoidea. Nogle langt mere giftige end andre. Man har gjort forsøg med at udsætte regnbueørred for 5 forskellige koncentrationer af Gyrodinium aureolum i laboratorie akvarier. Ved alle koncentrationer døde fiskene indenfor 1-24 timer https://www.cambridge.org/core/journals ... 15F3B4E065" onclick="window.open(this.href);return false;
Ligeledes har man i naturen observeret gigantiske massedødsfald ved opblomstring af Gyrodinium aureolum
Ved ikke om det kan tænkes, hvis der f.eks. dør tilstrækkeligt med snegle og andre smådyr, at det kan igangsætte en domino effekt?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Indlæg af ole kekkonen »

Pojl de mest almidelige dinoflagellater man har i baljen må vel være zooxantheller,korallernas symbiotiske fureralger
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dino xal.... Lige dræbt mit akvarie

Indlæg af PoulD »

ole kekkonen skrev:Pojl de mest almidelige dinoflagellater man har i baljen må vel være zooxantheller,korallernas symbiotiske fureralger
Jamen det er da helt korrekt :-) Symbiodinium trenchi, Amphidinium carterae, Symbiodinium microadriaticum m.fl. er formentlig mere almindeligt forekommende i vores baljer end de 4 arter jeg nævnte i mit tidligere indlæg. Meeen det er formentlig ikke tanken at slå disse ihjel :scream:

Der findes vildt mange dino arter og de er vidt forskellige. Nogle arter producerer gift, nogle arter er heterotrofe andre autotrofe og andre igen mixotrofe. Mange er måske endda essentiel føde for nogle filter feeders, zooplankton og visse koraller. Det lyder næsten for godt til at være sandt, hvis nogen kan producere et vidundermiddel som effektivt dræber alle dem vi ikke kan lide og samtidig er fuldstændig harmløst mod alle dem vi godt kan lide.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"