"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Diskussion: De frygtede DINOflagellates..... Hvorfor og hvad virker, virker ikke.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3743
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Diskussion: De frygtede DINOflagellates..... Hvorfor og hvad virker, virker ikke.

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Som overskriften siger.

Lad os diskutere de SATANS dinoflagellates.

- Hvad er de?

- Hvorfor kommer de?

- Kan man forebygge det?

- Hvordan bekæmpes de?

Jeg havde et udbrud da jeg startede mine 2 sammenhængende akvarier op (tårnet + shallow reef) og dykkede lidt ned i emnet. Jeg kan se rundt omkring på nettet og også herinde at de dukker op ind i mellem... Min fornemmelse er at det sker oftere og oftere. Jeg har en ide om hvorfor det sker.


- Hvad er de?
Lidt om de sataner. Her er et link til en artikkel om dem:
https://www.britannica.com/science/dinoflagellate

Der er stadigvæk en diskution om hvorvidt de er en "ren alge" eller en blanding af en alge og et "dyr" dette fordi de er en mixotrof art. Det betyder at de BÅDE ernærre sig at fotosyntese, men også ernære sig af at kunne optage næring direkt i form af andre alger/plankton og bakterier.

Jeg kan på det kraftigeste anbefale at man melder sig ind i en gruppe på facebook der hedder "Mack´s reef"... Dinoflagellates support group" De er meget søde og MEGET erfarne i at bekæmpe dem og deler gladligt ud af deres erfaring.

Her er fx et foto af forskellige diatom alger fra gruppen
https://www.facebook.com/share/dm1VzygN ... tid=K35XfP

Det første og vigtigste råd er at få IDENTIFICERET hvilke type man er blevet ramt af.
der er MANGE typer og behandlingen er lidt forskellig fra type til type + flere af dem er MEGET giftige. Den eneste rigtige måde at identificere dem på er med et microskop. De fåes faktisk ganske billigt på fx amazone også små typer man kan clipse sin tlf på og dermed tage fotos og videoer. Videoer er gode ift ID da deres bevægelsesmønstre er ret forskellige.
Og ja, de bevæger sig, ret meget, når de ses igennem et mikroskop.
IMG_4847.jpeg

Den her på foto kaldes LCA. Den bekæmpes typisk og med stort held ved at dosere silikat, som gør at man får en del diatom alger, der så udkonkurrere dinoerne… efterfølgende skal man så kæmpe med at få diatomalger bekæmpet og herefter følger så igen ofte et udbrud af cyanoalger.
IMG_4846.jpeg
En del af dem “opløses” om natten, i stedet for at sidde i de lange strenge de danner når der er lyst. De typer er “de nemmeste” at bekæmpe da et STORT uv filter med langsomt flow slår dem ihjel som svæver frit i vandsøjlen og ryger igennem uv filter (som er allermest effektivt hvis det er sat direkte til akvariet). Herefter skal der behandles med aktivt kul osv osv.

ALT omkring behandling mod dem + efterbehandling kan findes på den Facebook side jeg linkede til længere oppe.


- Hvorfor kommer de???
Jeg har en lommefilisofi gående på at der er flere og flere der oplever udbrud af dinoér fordi vi er blevet “for dygtige” til at holde vores vand rent. Når vi holder vandet rent (og dermed også strukturer, sten, bundlag osv meget rent) så udsulter vi de ønsklige og gode bakterier (vi er flere og flere der betaler mange penge for at hælde bakterier i vandet).
Når de gode bakterier er udsultet og vandet er strippet for næring er der heller ikke mikro og makro alger på sten og andre overflader, så nu er der MASSER af plads til at dinoer kan etablere sig.
Dinoer er tilsteder nærmest alle steder (som cyanobakterier også er) og dinoer ELSKER masser af jomfruelig grund/sten/bund at etablere sig på.

Jeg tænker det er derfor vi oftest oplever at få dinoer i en ny etableret balje.
De kan dog også sagtens forekomme i et kørende system, så PAS PÅ MED AT FÅ NÆRRINGSVÆRDIERNE for LANGT NED.
Ovenstående er min arbejdsteori og baseret på personlige erfaringer.

Hvad er DINE erfaringer?

Her er en fed tråd om Tonnings balje og hvordan han har kæmpet med dem og angrebet dem.

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97431

Her forskellige typer af dino’er
IMG_4852.png
IMG_4853.png
IMG_4851.png
IMG_4850.png
IMG_4849.png
IMG_4848.png
Byd ind med dine ideer, holdninger og gerne erfaringer så vi ALLE kan blive klogere 👍🏼
Vedhæftede filer
IMG_4847.jpeg
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3743
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Diskussion: De frygtede DINOflagellates..... Hvorfor og hvad virker, virker ikke.

Indlæg af charlie saltvand »

reserveret
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Diskussion: De frygtede DINOflagellates..... Hvorfor og hvad virker, virker ikke.

Indlæg af SamuelChristensen »

Rigtig fin samling af viden. :)

Min metode, som jeg har fuld succes med, selv i min nuværende ekstremt dovne/travle periode af mit liv, er at gøre det diametralt modsatte af hvad dinoen ønsker.
Hvis den blomstrer i:
Rent vand -> brug mindre rent vand
Næringsrigt vand -> gør det næringsfattigt
Vokser på alger som epiphyt -> fjern algerne den vokser på
Vokser på sandbunden -> fjern sandet
Sidder fast på koraller -> stærkere flow/udsugning ved vandskift
Vokser når der er meget lys -> sænk hvidt lys til et par timer

Osv. Så er det meget svært at være en uønsket organisme i et akvarie. :D
Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"