"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blæksprutte

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Vieland
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 16. mar 2024 11:33
Postnummer: 6040 Egtved
Saltvand siden?: 2023
Geografisk sted: Egtved

Blæksprutte

Indlæg af Vieland »

Er der en der har haft en blæksprutte som ville svarer mig på nogen spørsmål
Mit nummer er 26274774 det er lidt nemmer med en sms end her inde over
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Blæksprutte

Indlæg af Suroma »

Hvad vil du vide?
Lad os holde det herinde, så er der andre der kan få glæde af tråden og Forum lever.

Start med at fortælle hvilken sprutte vi snakker om.... der er enormt mange forskellige.
Vieland
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 16. mar 2024 11:33
Postnummer: 6040 Egtved
Saltvand siden?: 2023
Geografisk sted: Egtved

Re: Blæksprutte

Indlæg af Vieland »

Hvad for en art er bedst at have i et akvarie

Har kun kunne finde noget om den her art O. bimaculoidesis
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Blæksprutte

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Fedt at holde det her for jeg vil gerne have en.

De er Houdini, og kommer ud af alt du kan bygge :) problem 1.

Kræsne er de også, ja og vel ganske kedelige?

Men jo det går at have dem, specielt de mindre som igen finder gulvet gennem hullet på en 5-krone.

Men ekstremt coolt at have :)
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Blæksprutte

Indlæg af Suroma »

Min klare holdning er at de ikke hører hjemme i private akvarier.
De er nærmest umulige at holde i akvariet, de kravler ud af ethvert bette hul.
Mht. foder er krabber vejen frem.
Kan nævne nogle, som af og til importeres:
Octopus macropus
Octopus zebra

Men er efter min mening kun noget for offentlige akvarier.
Hold fingrene fra:
Hapalochlaena lunulata, den er extrem giftig, til gængæld bliver du kun bidt en gang ;-)
Vieland
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 16. mar 2024 11:33
Postnummer: 6040 Egtved
Saltvand siden?: 2023
Geografisk sted: Egtved

Re: Blæksprutte

Indlæg af Vieland »

Hvis man laver det med et glas lå med lås så det ikke kan åbens og net/gitter for overløbet så kan den vel ikke slippe ud
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Blæksprutte

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har haft otte armet sprutte et par gange. Hver gang alene i et større akvarie. Det mindste var 660 L.
Det var fyldt med ls for at give noget skjul. Jeg har ikke oplevet at de er flygtet, men jeg ved godt at de kan finde på det.
Jeg havde ingen fisk i, da de i givet fald vil være i fare for at blive sprutte foder. Jeg havde på et tidspunkt en kunde der havde en sprutte i et akvarie med fisk. Der blev regelmæssigt tilført nye fisk, da den løbende åd dem der kom i. Den stak heller ikke af.
Det er sjove dyr med en stor personlighed. Min gemte sig mellem de levende sten og holdt nøje øje med mig, så snart jeg kom ind i rummet. Så fulgte den mig tæt for at se om der kom noget foder ned.
Jeg brugte rejer i skal som foder. Når jeg smed en reje ned til den, så skulle den lige se den an. Nogle gange bevægede jeg rejen med et tyndt pvc rør og så kom den lynhurtigt frem. Kastede sig over rejen og trak sig ind mellem stenene.
De har overraskende mange kræfter. Nogle gange når jeg fodrede med pvc røret, så tog den rejen, gemte den under kappen og prøvede så at hive pvc røret med ind i skjulet. Den holdt godt fast og trak virkelig til, så jeg skulle holde fast i røret, ellers trak den det fra mig. Den ene gang hvor vi lavede tovtrækning med røret, så smed den 3-4 af armene om bag en stor sten som kontra vægt og så trak den for alvor. De er kvikke, intelligente og snedige. Jeg var lidt overrasket over det med armene bag stenen. Godt tænkt.
De har ikke de store krav, men duer ikke til et almindeligt rev akvarie. De skal i et special akvarie.
Det er sjovt i starten, men bliver kedeligt i længden. Når jeg bliver spurgt, fraråder jeg det gerne.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Vieland
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 16. mar 2024 11:33
Postnummer: 6040 Egtved
Saltvand siden?: 2023
Geografisk sted: Egtved

Re: Blæksprutte

Indlæg af Vieland »

Hvad mener du med special akvarie
Vieland
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 16. mar 2024 11:33
Postnummer: 6040 Egtved
Saltvand siden?: 2023
Geografisk sted: Egtved

Re: Blæksprutte

Indlæg af Vieland »

Og hvorfor fraråder du det
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Blæksprutte

Indlæg af Suroma »

Vieland skrev: lør 6. apr 2024 00:02 Hvad mener du med special akvarie
Jeg er sikker på at Erik mener at akvariet er opbygget med det formål at holde en blæksprutte.
Overvej nøje om du vil kaste så mange penge efter sådan et projekt, og ha ' med i dine overvejelser at de fleste blæksprutter ikke lever ret længe, ½ -2 år er meget normalt.
En f de mindre arter er :
Octopus australis, hvorvidt den kan skaffes er så en anden sag.
Vieland
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 16. mar 2024 11:33
Postnummer: 6040 Egtved
Saltvand siden?: 2023
Geografisk sted: Egtved

Re: Blæksprutte

Indlæg af Vieland »

Er det ikke bare et at have et lå den ikka kan tage af og net/gitter for overløbet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3735
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Blæksprutte

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har set videoer med folk der holder blæksprutter i akvarier.

Et trick der gør at de IKKE kan kravle ud er at lave en bane/kant af fx det der rædselsfulde grønne plastic kunst græs. Banen skal være så høj at blæksprutten ikke kan nå hen over den med armene. Hvis der er en sådan bane kan de ikke kravle hen over den, da de ikke kan sidde fast på den måtte.

Som flere andre skriver, så overvej det nøje inden køb.
- De bliver ikke særligt gamle.
- Hvis den blir stresset ell bange så “klatter” den i vandet = usundt for den selv, svært at filtrere ud af vandet.
- Lav om på stensætningen en gang pr md, de er kloge dyr der skal stimuleres. Hvis de ikke blir udfordret og underholdt svare det i min bog til at have burhøns på 1/2 plads.

Hvis du gør det så hold os opdateret! 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Blæksprutte

Indlæg af crazy seahorse »

Vieland skrev: lør 6. apr 2024 00:03 Og hvorfor fraråder du det
Rigtigt som Suroma skriver, et specialakvarie er et akvarie der er indrette med henblik på en specifik fisk, eller fisk fra et specielt område. I det her tilfælde er det til en type fisk/dyr. Man kunne også kalde det et biotopakvarie.

Når jeg fraråder det, så er det ud fra mine egne erfaringer og ikke ud fra hvad jeg har kunne læse mig til.
MEN, det kommer an på hvor nørdet du er. Jeg er ret nørdet men er ret afgrænset omkring nørderiet. Ting der følger det der nu er objektet for nørderiet, skal være til at overkomme eller komme om ved. Og det er blæksprutter kun i begrænset omfang.

Hvis du laver et akvarie til den og det skal du. Du kan ikke putte den ned i et almindeligt rev. Den vil hurtigt få rykket rundt på diverse koraller og hvad der ellers er. Den har rigtig mange kræfter og bruger dem gerne. Den kan også komme til skade på korallernes grene.
Så skal du gøre sig klart, at du måske ikke ser den ret meget. Den er en mester i at kamuflere sig. Du kan glo på den uden at se den. Men det er en charme synes jeg. Jeg så gerne min når der skulle fodres og ellers ikke.

Hvis du har den i stuen, så kan du måske få en anden oplevelse end jeg havde. Den kan blive fortrolig med livet uden for akvariet og så følge med i det der sker. Men så vil den måske gerne ud og opleve mere eller være med. De er død nysgerrige, men så er det den stikker af.

Det skal siges, at det var det store tilløbsstykke når vi havde gæster. Alle spurgte så snart de trådte ind af døren "du har ikke fodret Benny endnu vel?" (Den blev kaldt Benny og akvariet var Bennys badekar) Hader den slags, men det hed den blandt vennerne. Så samledes alle foran akvariet og så på at den fik en reje eller to. Det tog 5-10 min afhængig af hvor skræmt den var af det opbud af mennesker foran dens akvarie. Men så var det overstået og jeg så den ikke før næste fodring.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Vieland
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 16. mar 2024 11:33
Postnummer: 6040 Egtved
Saltvand siden?: 2023
Geografisk sted: Egtved

Re: Blæksprutte

Indlæg af Vieland »

Hvordan havde du lavet dit akvarie jeg har et overløb med gitter/net over og nogen levnede sten
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"