"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Silikatfilter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Silikatfilter

Indlæg af Engelquist »

Jeg har et osmoseanlæg med et lille hapiksfilter i enden, monteret ovenpå membranfilterhuset, som det vist er på de fleste anlæg...
IMG_1836.jpeg
I min sidste ICP test, fik jeg også testet osmosevandet og dels var der lettere forhøjet silikat i akvarievandet (men det har der altid været, så har ikke taget mig af det), men i osmosevandet var der også en del silikat (443,9 ug/l)

Da jeg altid har skiftet filtre og harpiks hvert halve år, har jeg egentlig tænkt at det nok var i ordren- og i øvrigt oplevede jeg heller ikke problemer i baljen (udover lidt forhøjet silikat...)

Nå, jeg prøvede med en TDS måling og den viste 18-20, hvilket jo ikke er imponerende.
Da der var skiftet filtre og harpiks for et par måneder siden, gik jeg anlægget igennem, for at tjekke om alt var tilsluttet rigtigt, hvilket det var...

Men så kom jeg i tanke om at jeg engang havde læst at harpiksfiltret helst skal vende lodret, så vandet bliver presset op igennem mediet, for at opnå den bedste udnyttelse af harpiksen.
Ok, det måtte jo komme an på en prøve, så jeg hev filterhuset af og placerede det lodret, ved viden af anlægget- og sørme om ikke TDS faldt til 3 :K
IMG_1835.jpeg
Det burde jo være logik for burhøns, at vandet tager den nemme vej hen over harpiksen, når filterhuset ligger ned, men alligevel er det noget der let kan glippe i farten - og når mange anlæg sælges med harpiksfilterhuset monteret, vandret, ovenpå membranhuset, tænker man jo ikke umiddelbart over det...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"