"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

HIT med jeres erfaringer NU Sneak peak af nyt system.

Forum for generel snak omkring saltvand.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Sneak peak af nyt system. Update 12.3.24

Indlæg af charlie saltvand »

tim_rn skrev: lør 16. mar 2024 08:57 Selvfølgelig har du tænkt over den detalje. Lignede grundet meget hvid det gamle trick, men fedt.
Det er bestemt ikke en selvfølge her i huset 🫣🤪 så TAK for headup!

Jeg gemmer mig i mit akvarieløse hul igen ! (Og starter stille og roligt op igen ;).. )
Jaaaah du skal se at komme igang igen 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Sneak peak af nyt system. Update 12.3.24

Indlæg af charlie saltvand »

Anders… mener du listerne jeg bruger til at holde frontpladerne?

Hvis ja, så handler det om at finde en liste der har samme tykkelse som det man nu engang vil bruge som frontplader, gerne et par mm tykkere.
Mener de her akustikplader er 25 mm tykke, så tror listen er 27-28 mm… kan sgu ikke huske målene og er ikke hjemme nu 🤷🏼‍♂️. Hvis man ikke kan ramme et par mm over den tykkelse frontpladerne har, kan man evt bare lægge lidt skiver ell andet tyndt mellem listen og ydrebrættet som afstands stykker inden man strammer skruen der holder ydre brættet helt til 👍🏼 De yderste er bare helt almindelige fyrtræsbrædder (dem der nu er sorte).
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Sneak peak af nyt system. Update 12.3.24

Indlæg af Anders månsson »

det var dem men jeg tror jeg var påvirket efter nattevagter... Tak for forklaringen! Det ser pisse godt ud!
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Sneak peak af nyt system. Update 12.3.24

Indlæg af charlie saltvand »

Der brygges vand….. 🤯😄

Der er lavet en plan omkring overflytning, der kommer lige en påske “i vejen”… Så:

Brygger vand og håber på at jeg har fyldt den nye balje og sump på fredag. Hælder salt i undervejs. Planen er at det så kan stå og testkøre hen over weekenden og ramme den rigtige temp (her i huset er det pt 24,3 grader, så det har samme salt indhold og temp som det kørende system.
I næste uge kommer der lidt sten over fra det kørende til det nye, så kan det hygge sig mens jeg er i s hus, hen over påsken.
Ugen efter påske rykker jeg løbende lidt flere sten over og SÅ i weekenden 6-7 april rykker resten over i det nye, sammen med noget af vandet fra det kørende system.

Jeg er PISSE MEGET I TVIVL om om jeg skal have bundlag i det nye…. 🤯

Kom med jeres erfaringer omkring bundlag/intet bundlag! Nu…. Ikke jeres meninger men PRAKTISKE ERFARINGER 🤩

Også gerne erfaringer omkring at “flytte system”….
Vil I ikke mene det er på sin plads at tage fx 50% af “det gamle vand” med over i det nye system?
HIT ME :grouphug:
IMG_4541.jpeg
IMG_4540.jpeg
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: HIT med jeres erfaringer NU Sneak peak af nyt system.

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg har et med sand og et uden. Jeg kan ikke se den store forskel.. Ja selvfølgelig er det nemmere med at fjerne skidt osv, da det typisk samler sig et sted afhængig af flow.. men ellers ingen forskel.
Jeg syntes dog selv at det er pænest med sand.
Ang vand.. så er der stort set ingen bakterier i vand, så det skal kun være for at spare udgiften til salt. jeg kommer også selv til at bruge de 700 liter vand jeg har kørende når jeg bytter akvarie i næste uge. Jeg gider ikke blande nyt vand når jeg kun har blødkoraller..
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: HIT med jeres erfaringer NU Sneak peak af nyt system.

Indlæg af Engelquist »

Jeg har altid brugt så meget af det gamle vand, som muligt ved flytninger. Tænker at det gør skiftet mindre voldsomt for fisk og koraller...
Mht sand, kender du jo min mening: jeg har altid haft sandbund og gerne et tykt lag. Min oplevelse er at når den først er kørt ind og sprællevende, er den et godt filter der kan tage et virkelig stort bioload.
Fyld evt 5 cm nyt sand i og supplere gradvis, over et par uger, med sand fra dit gamle system.
På den måde et dit nye akvarie godt indgang med indkøringen inden du flytter indholdet over.

Ps: det ser dæleme godt ud! Flot arbejde!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: HIT med jeres erfaringer NU Sneak peak af nyt system.

Indlæg af Casper M »

Genbrug så meget af dit vand som muligt

Nyblandet saltvand er aggressivt mod fiskenes slimlag.. selvfølgelig sker der ikke noget ved at man bruger lidt nyblandet vand men bruger man f.eks 80-100% så er der gode chancer for at nogle fisk går til i flytningen fordi deres slimlag bliver helt svægget.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: HIT med jeres erfaringer NU Sneak peak af nyt system.

Indlæg af charlie saltvand »

Der er kommet svar på min icp test af bl.a. vandhane vand. Se det i denne tråd https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97445

Baljen er nu fyldt 2/3 op med nybrygget vand (fra RO anlæg). Der er hældt salt i og sat et varmelegme i og der er godt med cirkulation + en filter svamp og et par små sten fra det kørende system. Det får lov at stå og “brygge” hen over weekenden.

I løbet af næste uge vil jeg rykke flere sten over i det nye og bytte lidt rundt på noget af vandet med en pumpe. + jeg vil rykke noget af “det spræl levende” sand over. Jeg har hældt 20 kg nyt sand i det nye system.
På den måde håber jeg på at få blandet vandet godt, så fisk mv ikke kommer over i helt jomfrueligt “aggressivert” vand….

JA, jeg har valgt at starte med at have bundlag i det nye system. Hvis næring viser sig at være et problem hen af vejer ryger 90% af det ud og så må jeg lave en sandkasse i det ene hjørne til gylterne.
Jeg tror det er en fordel at hive en del af det indkørte sand med over ift indkøring. Det er FYLDT med liv og lort og bakterier.

Når jeg skal flytte det hele over er min plan sådan her:
Det skal forgå hen over en weekend.
Få de sidste (hovedparten) sten rykket over og lave stensætning. Sætte koraller over og på sten i det nye. Jeg har en ide om både aquascape/stensætning og hvordan de eksisterende koraller skal placeres. Plukke snegle undervejs og smide dem over.
Slukke returpumpe og få flyttet den over i det nye. TESTE om den nye rørføring er tæt :be:
:be: :be:
Slukke skummer og flytte den over.
Lade cirkulations pumper sidde i det gl ind til videre og køre.

Tømme børnehaven over i det nye + indhold af koraller, snegle, mysis og andet levende pods derfra.

Fange fisk og rejer og sætte dem over i det nye.

Flytte lamper over og montere over det nye.
Flytte cirkulationspumper over i det nye.

SLAPPE AF
dag 2. Flytte resterende teknik over og indrette sump skab med Apex + ledninger +++ alt det andet.

Er det ikke en plan….?
Måske bliver det søndag/mandag i påskeweekenden, måske bliver det først i weekenden d 6-7. April.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"