"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ID af nye beboere i akvariet

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
klovnfiske-karen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: søn 21. jan 2024 19:42
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2023

ID af nye beboere i akvariet

Indlæg af klovnfiske-karen »

Hej alle :f2:

Jeg har et lille hyggeligt 54l akvarie med 2 klovne, en hugo, en eremit og et par snegle. Jeg har for nyligt tilføjet nogle skiveanemoner, som jeg dog ikke syntes har “foldet sig ud” endnu, men det tænker jeg nok skal komme (??). Mit akvarie har kørt +4 mdr ca og nu dukker der altså nye beboere op.

De eneste jeg kan identificere er 2 rørorme og en lille søstjerne.

Nogle, der kan fortælle mig hvad disse er (se billeder)?

Udover det er der dukket et par små snegle op (uden hus) og en orm, men disse gemmer sig, så kan ikke tage billede. 😃

Mine ene klovn er ret aktiv og suser rundt over det hele, samt “skubber” lidt til den anden. Den anden holder sig dog mest oppe i det ene hjørne og gemmer sig lidt bag mit filter. De ser begge sunde ud. Er den mon ok?
Vedhæftede filer
IMG_5927.jpeg
IMG_5926.jpeg
IMG_5925.jpeg
IMG_5924.jpeg
IMG_5923.jpeg
IMG_5921.jpeg
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: ID af nye beboere i akvariet

Indlæg af Seniorreefer »

Åhh din stakkel😔 det er en glasrose (Aiptasia) og betegnes som en pest, på de 2 nederste billeder

Heldigvis kan der gøres noget ved det.
Der findes forskellige metoder til det. Det bedste er hvis det er mulig at tage stenen ud eller må der anvender produkter som Aiptasiax osv
klovnfiske-karen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: søn 21. jan 2024 19:42
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2023

Re: ID af nye beboere i akvariet

Indlæg af klovnfiske-karen »

Seniorreefer skrev: fre 9. feb 2024 17:22 Åhh din stakkel😔 det er en glasrose (Aiptasia) og betegnes som en pest, på de 2 nederste billeder

Heldigvis kan der gøres noget ved det.
Der findes forskellige metoder til det. Det bedste er hvis det er mulig at tage stenen ud eller må der anvender produkter som Aiptasiax osv
Åh øv! Der er kun den ene og den er først lige dukket op.
Jeg ville være ked af at fjerne stenen, da der sidder nogle fine koraler på. Kan man ikke “bare” fjerne den ene eller? 🤞🏻
Jacobsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 07:04
4
Postnummer: 6990 Ulfborg
Saltvand siden?: 2019

Re: ID af nye beboere i akvariet

Indlæg af Jacobsen »

En kanyle og 2 dråber saltsyre, så er den væk🙂
klovnfiske-karen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: søn 21. jan 2024 19:42
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2023

Re: ID af nye beboere i akvariet

Indlæg af klovnfiske-karen »

Jacobsen skrev: fre 9. feb 2024 17:56 En kanyle og 2 dråber saltsyre, så er den væk🙂
Kan du evt forklare mig processen?
Altså, tager man stenen op af vandet (her tænker jeg på de andre koraller der sidder på - dem I kan se på billedet + skiveanemoner)? Og når man så har injiceret det, hvad så? Skal man fjerne “resterne” af den og/eller vente med at sætte stenen på plads?
Jacobsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 07:04
4
Postnummer: 6990 Ulfborg
Saltvand siden?: 2019

Re: ID af nye beboere i akvariet

Indlæg af Jacobsen »

Nej det skader ikke hvis du kun bruger små mængder af gangen, du stikker den bare med kanylen i akvariet. Og et par dråber er rigtigt til at dræbe en enkelt glasrose.
Bruger tit lidt saltsyre også hvis der er div. skiver og zoa'er der skal af vejen🙂
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: ID af nye beboere i akvariet

Indlæg af crazy seahorse »

Når du sprøjter den med saltsyre, så prøv at ramme ned i munden på glasrosen. Bare stik kanylen godt ind og rod lidt rundt mens du stille sprøjter syren ind. Så går den gerne helt i opløsning. De trækker sig hurtigt sammen, så det kan kræve nogle forsøg.

De små polypper der sidder lige ved siden af, dem i en lille gruppe. Er det Zoaer?
Hvis ikke det er, så ligner det palyer.
Dem skal du være forsigtig med. De indeholder palytoxin og det kan de frigive hvis de føler sig truet. Er det Zoaer er det intet problem
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
klovnfiske-karen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: søn 21. jan 2024 19:42
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2023

Re: ID af nye beboere i akvariet

Indlæg af klovnfiske-karen »

crazy seahorse skrev: fre 9. feb 2024 23:26 Når du sprøjter den med saltsyre, så prøv at ramme ned i munden på glasrosen. Bare stik kanylen godt ind og rod lidt rundt mens du stille sprøjter syren ind. Så går den gerne helt i opløsning. De trækker sig hurtigt sammen, så det kan kræve nogle forsøg.

De små polypper der sidder lige ved siden af, dem i en lille gruppe. Er det Zoaer?
Hvis ikke det er, så ligner det palyer.
Dem skal du være forsigtig med. De indeholder palytoxin og det kan de frigive hvis de føler sig truet. Er det Zoaer er det intet problem
Tak for info! 😃 jeg tror det er zoaer. De lyser op på samme måde.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"