"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

CO2 scrubber og computersystem

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

CO2 scrubber og computersystem

Indlæg af Jerslev »

Hej søger helt basale råd og vejledning til:
1: Opsætning af og brug af co2scrubber. Kræver den pH kontroller eller er det blot at sætte luftslange til det ekstra udtag på skummeren?
2: Mere kompliceret: søger råd og vejledning til investering i et computersystem. Det skal være plug and play - gider ikke rode med routere, ip adresser mv.
Kan læse at der tre systemer: Apex, Alkatronic og GHL. Hvad anbefaler I garvede it nørder?
På forhånd tak
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: CO2 scrubber og computersystem

Indlæg af Engelquist »

Mht Co2 scrubber er det enkelt- den skal blot tilsluttes skummerens luft indtag, med en slange.
Hold godt øje med kh forbruget, da det gerne stiger en del, i takt med at PH stiger...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: CO2 scrubber og computersystem

Indlæg af Jerslev »

Takker. Min pH ligger om morgenen på 7,8 - 7.9, så det er vel en god ide. Kan en sådan dims, fx ATI’s stå i sumpen?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: CO2 scrubber og computersystem

Indlæg af Engelquist »

Jerslev skrev: man 15. jan 2024 11:48 Takker. Min pH ligger om morgenen på 7,8 - 7.9, så det er vel en god ide. Kan en sådan dims, fx ATI’s stå i sumpen?
Ja det vil løfte den op over 8... og din ph bliver heller ikke påvirket af f.eks mange personer i rummet, hvor ph ellers kan droppe dramatisk...

hvis du med i sumpen mener i vand? så nej! Scrubberen skal stå tørt...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: CO2 scrubber og computersystem

Indlæg af Casper M »

Apex er nok det mest brugervenlige.. GHL profilux skal man være lidt mere inde i programmering for at anvende synes jeg :)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: CO2 scrubber og computersystem

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har set mange gode anmeldelser på det der hedder reef factory. måske jeg selv ville gå den vej, hvis jeg skulle skifte fra apex (har kørt med det i MANGE år nu)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: CO2 scrubber og computersystem

Indlæg af Mikas »

charlie saltvand skrev: man 15. jan 2024 14:04 Jeg har set mange gode anmeldelser på det der hedder reef factory. måske jeg selv ville gå den vej, hvis jeg skulle skifte fra apex (har kørt med det i MANGE år nu)

Men reef factory er ikke en akvarie computer.
Det er selvstændige enheder der kobles sammen via en app.
Man kan nok købe alle de samme funktioner som med en akvarie computer men det kræver man køber hver ting for sig og nok en masse plugs. Hvad der bliver dyrest i sidste ende skal jeg ikke kunne sige . Apex osv hvis man skal have alle mulige moduler løber jo også op
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: CO2 scrubber og computersystem

Indlæg af charlie saltvand »

@Mikas, god pointe (at det ikke er et komplet "akvarie computer system") Jerslev spurgte også til noget der er "plug N play" nemt at opsætte hvor der ikke skal rodes med IPadresser osv, her tror jeg reef factory har en fordel, eller ? Du kører selv med det, så vidt jeg husker?? Er det ikkepiv nemt at sætte op?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"