"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tank cycle

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Tank cycle

Indlæg af ttkthomsen »

Halløj, er der nogen der har brugt Dr. Tims one & only eller noget tilsvarende ifm. opstart af en balje? Har det virket med at få ammonium ned hurtigt?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tank cycle

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg brugte prodibio fra Biodigest.
Om det gjorde en forskel ved jeg ikke. Ved jo ikke hvad der var sket, hvis ikke jeg havde brugt det.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Tank cycle

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg har brugt AF bakterier, samt deres sand med bakterier.. men om det virker ved jeg ikke :P
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Tank cycle

Indlæg af Engelquist »

Jeg tror sgu ikke der er nogle genveje til en indkørt tank!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Tank cycle

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg kan anbefale BioGro 1 2 3
https://decocean.dk/product/dvh-biogro- ... ine-500ml/

Så snart du kan måle nitrat kan der tilsættes copepods og phyto, så kommer mikrokulturen rimelig hurtigt i gang.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Tank cycle

Indlæg af Stefan »

Jeg har, i den vandpyt jeg har for tiden, startet med Red Seas Reef Mature Kit. Blev startet midt september 2023 Jeg har ikke været imponeret, men har heller ikke målt for ammoniak. Min modningsproces har ikke været kortere eller mindre problemfri, end når jeg har brugt levende sten alene - tværtimod. Med Red Sea-kittet tilsættes der også NoPoX, som er en kulstofkilde. Hos mig boostede det cyanobakterierne, som på et tidspunkt blomstrede, men nu er ved at være under kontrol, efter jeg stoppede doseringen af det. Nu er cyklussen kommet videre med en gang alger, før der forhåbentlig snart kommer mere balance i det hele.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Tank cycle

Indlæg af Engelquist »

Jeg er helt enig med @Stefan!
Mit nuværende system er det tiende jeg har startet og hver eneste gang har det først spillet efter et år- uanset hvad jeg har hældt i af snake oils🫗
Mit nuværende har kørt 16 måneder og det er først i løbet af de sidste par måneder alt rigtigt spiller… efter at have været de obligatoriske algefaser igennem (incl cyano) og alskens problemer med næringskontrol m.m.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
golfi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 8. jun 2009 20:44
14
Postnummer: 4880 Nysted
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Lolland

Re: Tank cycle

Indlæg af golfi »

Jeg har brugt AF Bio, samt levende sand.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Tank cycle

Indlæg af Engelquist »

Alternativ løsning: Smid dine flotte stendekorationer ned i et par baljer med gammelt akvarievand+ et par sten fra dit nuværende system og en cirkulationspumpe, et par måneder- så er de godt på vej til at være indkørt, når du indretter dit store akvarie.
I forbindelse vandskift, så hæld det gamle vand over i det nye akvarie og smid en lille cirkulationspumpe i det... så det ikke kun er nyt vand der er i det- gammelt vand fra et velkørende system indeholder nyttige bakterier og andet godt, som vil sætte sig i sumpen, på glasset og i pvc rørene.

Den metode anvendte jeg i forbindelse med en flytning fra et system til et andet og da jeg endelig flyttede det hele over, mistede jeg ikke en eneste fisk eller koral :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Tank cycle

Indlæg af ttkthomsen »

Engelquist skrev: ons 13. dec 2023 06:23 Alternativ løsning: Smid dine flotte stendekorationer ned i et par baljer med gammelt akvarievand+ et par sten fra dit nuværende system og en cirkulationspumpe, et par måneder- så er de godt på vej til at være indkørt, når du indretter dit store akvarie.
I forbindelse vandskift, så hæld det gamle vand over i det nye akvarie og smid en lille cirkulationspumpe i det... så det ikke kun er nyt vand der er i det- gammelt vand fra et velkørende system indeholder nyttige bakterier og andet godt, som vil sætte sig i sumpen, på glasset og i pvc rørene.

Den metode anvendte jeg i forbindelse med en flytning fra et system til et andet og da jeg endelig flyttede det hele over, mistede jeg ikke en eneste fisk eller koral :-)
Godt tip med sten i balje med vand fra vandskifte.


Men fik set denne video



Og så skal temperaturen ned, saliniteten ned og han siger man ikke skal genbruge vandet (hvilke jeg jo har gjort alle de tidligere gange).

Måske man bare skal lade vær med at over tænke det.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Tank cycle

Indlæg af Engelquist »

ttkthomsen skrev: ons 13. dec 2023 13:01
Engelquist skrev: ons 13. dec 2023 06:23 Alternativ løsning: Smid dine flotte stendekorationer ned i et par baljer med gammelt akvarievand+ et par sten fra dit nuværende system og en cirkulationspumpe, et par måneder- så er de godt på vej til at være indkørt, når du indretter dit store akvarie.
I forbindelse vandskift, så hæld det gamle vand over i det nye akvarie og smid en lille cirkulationspumpe i det... så det ikke kun er nyt vand der er i det- gammelt vand fra et velkørende system indeholder nyttige bakterier og andet godt, som vil sætte sig i sumpen, på glasset og i pvc rørene.

Den metode anvendte jeg i forbindelse med en flytning fra et system til et andet og da jeg endelig flyttede det hele over, mistede jeg ikke en eneste fisk eller koral :-)
Godt tip med sten i balje med vand fra vandskifte.


Men fik set denne video



Og så skal temperaturen ned, saliniteten ned og han siger man ikke skal genbruge vandet (hvilke jeg jo har gjort alle de tidligere gange).

Måske man bare skal lade vær med at over tænke det.
Jeg har også brugt vandet fra mine gamle systemer til nye systemer flere gange før og tænker vel egentlig at det giver mening, når koraller og fisk, flyttes til den samme suppe som de kommer fra, så er chancen for en problemfri overgang bedst..
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Tank cycle

Indlæg af Jerslev »

Lol i hobbyens allerførste spæde start, brugte vi havejord, som kom i en halv liter saltvand, rystede grundigt og hældte det grumsede vand i akvariet. Fungerede glimrende. Det var den gang vi brugte bundfilter, faxekalk og koralskeletter.Vi er tilbage sluthalvfjerdserne
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Tank cycle

Indlæg af ttkthomsen »

Jerslev skrev: tors 14. dec 2023 10:53 Lol i hobbyens allerførste spæde start, brugte vi havejord, som kom i en halv liter saltvand, rystede grundigt og hældte det grumsede vand i akvariet. Fungerede glimrende. Det var den gang vi brugte bundfilter, faxekalk og koralskeletter.Vi er tilbage sluthalvfjerdserne
Vildt :-? hvorfor havejord?
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Tank cycle

Indlæg af Jerslev »

Ved jeg ikke, måske fordi det var rent. Ihvertfald gik der ikke mange dage før det kriblede og kravlede langs ruden og bundlag
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tank cycle

Indlæg af crazy seahorse »

ttkthomsen skrev: tors 14. dec 2023 11:54
Jerslev skrev: tors 14. dec 2023 10:53 Lol i hobbyens allerførste spæde start, brugte vi havejord, som kom i en halv liter saltvand, rystede grundigt og hældte det grumsede vand i akvariet. Fungerede glimrende. Det var den gang vi brugte bundfilter, faxekalk og koralskeletter.Vi er tilbage sluthalvfjerdserne
Vildt :-? hvorfor havejord?
Det med havejord, har jeg også prøvet. Da jeg ikke kunne få gang i mit første saltvandsakvarie, klagede jeg min nød til en af de erfarne gutter. Jeg boede i Høje Gladsaxe dengang (omkring ‘72) og han sagde, gå ned i mellem buskene, gå ind i mellem dem så ikke der er alt for meget pis i og tag en smule jord og bland det med vand fra akvariet. Ned i med det hele - og så kom der gang i algefasen.
Tror det har med jordbakterierne at gøre. Det virkede i hvert fald.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"