"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tanker om vandskift

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Tanker om vandskift

Indlæg af Seniorreefer »

Debatoplæg:


Meget er sket i vores hobby gennem mange år efterhånden. I dag kan vi holde liv i de mest krævende koraller, som Acropora, og dertil selv vækst på vores koraller og fisk.

Udviklingen af produkter som vi anvender, bliver mere og mere analyseret for giftige tungmetaller, som opstår under produktion og metoder til fremstilling af tilsætninger.

Derfor vil jeg gerne indbyde til en debat i nyere tid, omkring vandskift i vores akvarier, som rutine i vedligeholdelse af vores lille lokale rev i stuen.

1. Hvori ligger nødvendigheden i vandskift?
2. Er det muligt at holdes i havets værdier med/uden vandskift?
3. Kan der opnås flotte dominante SPS akvarier med/uden vandskift, som er lang tids holdbar, longterm +5 år?
4. Kan leverandørenende forslag med/uden vandskift, være et salgsargument for et mere salg?
4. Hvad betydning med/uden vandskift, for hvad der tilføjes, med andre tilsætninger og sporstoffer som sælges?

Mit synspunkt.

Jeg er opdraget med, at leverandøren altid forslår vandskift, som er en del af de sandsynlige beslutninger, der er i vores hobbyen gennem mange år, som stadigvæk er domineret, af denne rutine med vandskift, der er del af akvariets vedligeholdelse.

Jeg er meget i tvivl og derfor dette oplæg, da mine oplevelser med vandskift har været blandet.
Jeg har oftest set, i mit private rev, negative effekter af vandskift. Det er primært Acropora, men også torch.
På min Redox-værdi ser jeg oftest, et kraftigt fald, selvom jeg bruger optimal vand og blanding.

Flere og flere af de store producenter, har gået vejen med sporstof elementer og ICP til styring af vandes behov for tilsætninger.
Personligt kan jeg bedst med, jeg har kontrollen over mit vand og derfor bruger jeg Moonshiner metoden, hvor en ICP test, bestemmer mulige doseringer og primært ingen vandskift, da der kan opstå forureninger

Andre Müllers langsigtede metode er en Full Synthetic Reefing-metode, og det kræver i sine principper, en blanding af produkter, der tillader langtidsbrug, uden at have visse spor af skadelige stoffer i sig, som sker med nogle af produkterne der er på market.
Ånden i Reef Moonshiners metode, er netop den kontrollerede supplering, af de fleste målbare sporstoffer, som der i branchen hævdes som vigtige, så længe vi kan måle dem, uden vi får ophobninger af skade stoffer som importers.

I bund og grund er denne metode, også hos førende leverandøren i vores hobby, efterhånden. ;)

Lad os få gang i debatten :heart:
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Tanker om vandskift

Indlæg af charlie saltvand »

Da jeg kørte “fuld Triton” metode på min 540 L rumdeler havde jeg primært sps i akvariet. Det var ikke High High end, men dog en del Acropora. Det kørte i 2 fulde år uden vandskift, andet end fordampning og den ene liter om ugen jeg hev UD af baljen med doseringsmaskinen, for at holde salt nede. Eneste andet filtre var skummer + et stort refugium med GOD vækst af makroalger. Jeg tilsatte “slavisk” dråber (Tritons) dagligt og sendte en icp afsted én gang pr md.
Det er jo ikke 5 år, men alt stod piv skarpt. Det begyndte at kede mig, så det blev skildt ad og solgt 🥴

Vil tro der kan findes fotos omkring side 6 og frem i min tråd.

Helt generelt tror jeg der er flere som mig der er lidt “rodehoveder” og så kan det være en belastning med vandskifte, hvor vandet ikke har rette temp ell salinitet.

Husker du at lade nyblandet vand kører i et døgns tid INDEN du bruger det? Der er lavet en del undersøgelser der viser at helt nyblandet vand kan være en hård omgang for sarte koraller. Mener at have set en BRS laver. Prøv at finde den, hvis du ikke kender den.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Tanker om vandskift

Indlæg af Seniorreefer »

charlie saltvand skrev: tors 21. sep 2023 13:29
Husker du at lade nyblandet vand kører i et døgns tid INDEN du bruger det? Der er lavet en del undersøgelser der viser at helt nyblandet vand kan være en hård omgang for sarte koraller. Mener at have set en BRS laver. Prøv at finde den, hvis du ikke kender den.
Jeg lader mit saltvand køre i op til 3 dage inden jeg skifter. Vil være sikker på alle kemiske forbindelser er færdige .

Jeg har set triton metoden anvendt, og kan forstå en refugium og skummer er hoveddelen af setuppet. Som du kan læse i mit debat emne er det ikke som sådan vandskiftet, men tilsætningerne med evt. tungmetaller som vi tilføjer der hober sig op i systemnet, som gør det bliver nødvendigt med frisk vand for at få det ud longterm.

Fordele/ulemper ved triton, som er min personlige holdning, er netop refugiumet, som optager store mængder sporstoffer for derefter at tilsætte det😜, men fordelen er nemmere optag af næringsstofferne.
Der er jeg personligt mere til Carbon dosering, da det har en positiv virkning på korallerne, men med no3 ophobning i system skal der andre løsninger til som er nemmere at kontrollere. Det kunne feks være fosfor reaktor
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tanker om vandskift

Indlæg af crazy seahorse »

Godt emne, tak for det.
Jeg er helt klart til faste vandskift. Det kan være ugentligt/hver 14 dag/månedligt. Uanset hvad, så en fast rutine. Det er hos mig en del af vedligeholdelsen af revet.
Jeg kan tydeligt se forskellen - eller jeg tror jeg kan. Efter mit Majano helvede, blev mit system virkelig udfordret. Majano i sig selv lavede ikke de store udsving. De forbruger ikke alverden. Men jagten på dem, den manuelle, skabte en masser fruore (uro, påstyr) i revet. Samtidig tog de livet af ret mange koraller. Flere koraller blev flyttet ud for at redde dem. Det betød en ustabilitet i de 3 hellige og i næringsniveauet.
Alle disse ting var noget jeg ville have opdaget, hvis jeg havde holdt min rutine med ugentlige vandskift. Jeg ville have fanget det meget tidligere, da jeg normalt tester ved vandskift. Min normale rutine med månedlige icp test kom også ud af kurs.
Majanoer og manglende tid, da jeg samtidig skulle tage mig af min gamle mor, som pludselig ikke kunne klare sig i eget hjem. Så tiden var også presset.

Nu er jeg så i gang med, at få revet ind på sporet igen. Månedlige icp test, tilsætning af sporstoffer efter icp testen, fast tilsætning af Tropic Marin A- og K+ og så ugentlige vandskift. Alle disse tiltag kan jeg se er gavnlige for mit rev.
Jeg kan se at det gør en forskel. Måske er en del af det også, at jeg får lavet en masse af de ting der er blevet forsømt. Der bliver ryddet op i revet, alger bliver fjernet, koraller bliver trimmet, døde grene og andet på bunden fjernes.

Jeg ved godt at RM ikke anbefaler faste vandskift og jeg følger også med i alle de nye ting som Andre lægger op.
Jeg ved at han bla er tilhænger af brugen af miracle mud, hvilket sikkert kan betyde noget. Andre er super dygtig, men det er et arbejde for ham tror jeg. Måske ikke fuld tid, men det kunne det være. Når der går forretning i det, så træder jeg gerne lige et skridt tilbage og tager det jeg kan bruge og holder øje med resten. Han sælger også Miracle mud. Det er sikkert et glimrende produkt. Leng Sy, der er en af de erfarne gamle ræve i vores hobby, anbefaler brug af Miracle mud hvis man vil have succes med Zanclider, der notorisk er en problemfisk. Men Leng Sy sælger også MM.
Et af de plusser ved MM er, at der findes nogle sporstoffer i mikroskopiske små mængder i det, som ikke kan måles for i en icp test. De er til stede i så små mængder, så vi heller ikke kan tilsætte dem. Mener at Andre enten har skrevet det, eller også nævner han det i en af hans videoer. Men de er gavnlige for revet og har hver deres betydning.

Da jeg i sin tid havde problemer med De Jongs salt, havde jeg en del skriverier frem og tilbage med Arie De Jong. Han sendte mig en list over de sporstoffer der var tilstede i deres salt (og sikkert også i de andre mærker) Det var en meget omfattende og lang liste. Der var sporstoffer jeg aldrig havde hørt om og som heller ikke er en del af en icp test. De er til stede i naturligt havvand og derfor findes de også i de anerkendte saltblandinger.
Jeg gætter på, at det er nogle af de sporstoffer som er i MM og som Andre nævner. Måske det er i erkendelse af at de har en betydning der gør, at Andre anbefaler brug af MM, hvis man som ham ikke skifter vand. Men det kan være at jeg overfortolker.
I hvert fald, så tror jeg at jeg får disse bitte små mængder af de sporstoffer ind, når jeg laver mine ugentlige vandskift. Jeg får nok ikke boostet noget, men de kommer ind og jeg vedligeholder niveauet.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"