"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Alt for varmt

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Lene Lestat
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Alt for varmt

Indlæg af Lene Lestat »

Jeg har lige været væk på ferie i et par dage og kommer så hjem og finder ud af der er 28,8 °
Men da der ikke er tilsluttet et varmelegeme..
Så må det enten være returpumpen eller wavemakeren som er synderen? Og netop wavemakeren har jeg skiftet ud til en som er bedre.
MEN den er jo netop ikke bedre … hvis den virkelig varmer så meget 😱😱
Det er en H2Pro QP-9 Aqua
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Alt for varmt

Indlæg af Engelquist »

Vi skal være obs på varmen om sommeren, da stuetemperaturen gerne er noget højere end om vinteren og det mest effektive er at sætte en blæser af en slags (bordblæser, eller en af dem man kan købe til at montere på kanten at glasset) til blæse hen over overfladen... det kan godt sænke temperaturen et par grader, men vær obs på at nedkølingen koster en øget fordampning.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
golfi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 8. jun 2009 20:44
14
Postnummer: 4880 Nysted
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Lolland

Re: Alt for varmt

Indlæg af golfi »

De forskellige akvarie termometer, kan vise op til 2 gr forkert. Det er hvad jeg har erfaret - derfor bruger jeg nu et præcisions madtermometer, som måler inden for 2 sekunder. Laver stikprøver.
Men en fane over akvariet har i mit tilfælde sænket temp. op til 4 gr. så i sommer har jeg ikke været over de 25 gr, selvom stuen har haft 28 gr.

Tror ikke at det er din wavemaker som er synderen, men det faktum at vi har haft det varm, særligt om natten, hvor vi på Lolland ikke har været meget under 20 gr. så rummene ikke bliver afkølet og varmen hober sig op. Det problem har jeg haft tidligere.

Men hvad med temp. i dine ferskvandsakvarier, var de også steget?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Alt for varmt

Indlæg af nbd »

Jeg kender problemet alt for godt. Akvariet stod i køkkenet som er husets varmeste rum. Når temperaturen i køkkenet var 25-26 grader, var saltvandet 32-33 grader. Jeg oplevede ikke dødsfald pga. varme, men valgte alligevel at investere i en køler til at holde vandtemperaturen på maks. 28 grader. Ikke mindst til ferieperioder hvor vi var bortrejst og ikke kunne åbne vinduer.

Det er begrænset hvad pumper afgiver af varme til systemet. Den store synder hos os var kombinationen af lysstofrør og dækglas. Jeg foretrækker dækglas af hensyn til indeklimaet.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"