"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Brun/Rød alge problem

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Hjortsballe
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: fre 11. okt 2019 16:35
4
Postnummer: 8670 Låsby
Saltvand siden?: 2019

Brun/Rød alge problem

Indlæg af Hjortsballe »

Hej kloge akvavister.

Har et problem med alger i mit akvarie, nu er jeg ikke helt nybegynder.
Har haft et 660 l, men det blev for dyrt under el-krisen, så det blev solgt, men helt droppe
hobbyen kun jeg ikke, så jeg købte et 96L Waterbox og startede det op. Først gang gik fint,
ikke de store problemer, kun de sædvanlige grønne og brune alger, som forsvinder af sig selv
efter indkørings fasen.
Men så flyttede jeg og akvariet blev sat i bero i 6 mdr. og blev så startet op igen i Marts i år,
efter 1½ mdr. kom der 2 klovnfisk i og lidt koraller, en Duncan og 2 candy canes. Det kørte fint i en
mdr. hvorefter jeg fik disse alger, som fik hele akvariet til at crashe, de 2 klovnfisk døde med en dags mellemrum
og korallerne lidt efter. kunne ikke måle nogen udsving i mine værdier andet en 0 phosfat. Rensede alt for de brun/røde
slimalger og dækkede akvariet med en sort sæk i 10 dage, da jeg tog den af, var akvariet helt rent, men jeg ventede 14 dage
med at tænde for lyset og lige så snart der kom lys, kom algerne tilbage, stadig gode værdier, men 0 phosfat.
Skal jeg til at dosere phosfat for at komme af med dem?
IMG_1563[1].JPG
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af charlie saltvand »

Ja for pokker. Eller flagefoder eller andet der indeholder po4

Det ligner lidt “det døde hav” på fotos (undskyld udtrykket, ikke negativt ment).. mén er der slet ikke noget levende i baljen?

Det er et lidt ringe foto, så det er meget svært at se hvilke alge det er…? Kunne det være silikat alger (brænder af med tiden) hvis der er liv i baljen OG du kører med RO vand. Eller hvad er det? Meget svært at se.

Hvad ligger nitrat på?

Har du doseret bakterier?

Håber ikke det er én af dinoflagelattes typerne. De er svære at komme af med og flere af dem er giftige…. Hvis det ér det, og hvis du ikke har noget som helst levende i baljen, så ville jeg tømme og starte forfra. De er nogle sataner.
Prøv at google dinoflaggelattes på engelsk.

https://www.google.com/search?q=fightin ... s-wiz-serp

Jeg har selv været der. Heldigvis med en af de “nemme” arter.
På FB findes bla “Macks reef” en FED side hvis det er dino du har fået.

Se at få kommet noget liv derned så du kan få gang i noget omsætning.

Held og lykke med kampen og husk at dele herinde så vi kan lære af hinanden :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjortsballe
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: fre 11. okt 2019 16:35
4
Postnummer: 8670 Låsby
Saltvand siden?: 2019

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af Hjortsballe »

Nej, der er intet i det nu, da jeg tror at disse alger slog mine klovne og 3 koraller ihjel.

Ja, det er start med levende sand og jeg har efterfølgende brugt Microbacter7 ved vandskifte, det er RO-vand.

Hvad mener du med at tømme det? at jeg smider sten og sand ud og begynder helt forfra?

Hjortsballe
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af charlie saltvand »

Du må ikke tømme det nu, ro på. Find først ud af hvad det er! Der må være andre m saltvand der bor i nærheden af dig, få dem over til en kop kaf ell øl. Det er ALTID godt med andres øjne 😃. Hvis jeg/vi skal byde ind med noget, så skal der bedre fotos til 🫵🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjortsballe
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: fre 11. okt 2019 16:35
4
Postnummer: 8670 Låsby
Saltvand siden?: 2019

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af Hjortsballe »

Det må blive i morgen.
Min nitrat ligger og svinger mellem 2 og 5, så det er ikke den der er
problemet.
Men det er en alge som lever af lys, da den forsvinder, hvis jeg mørkelægger akvariet.
Den mørke klat i nederst højre side er meget mørke rød og har lange tråde.

Håber virkelig at der er en simpel løsning, da jeg næsten ikke gider starte forfra igen.
Så må det blive til et ferskvandsakvarie.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af Anders månsson »

jeg tænker der er ubalance imellem dit nitrat og fosfat... du skal bare have en lille fisk eller to og så lade cyklus starte forfra... klovnfisk er et godt valg, de er robuste, trods du mistede et par i din opstart!
men hvad er dit saltindhold, KH, CA og mg?
hvad filter bruger du?
Hjortsballe
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: fre 11. okt 2019 16:35
4
Postnummer: 8670 Låsby
Saltvand siden?: 2019

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af Hjortsballe »

Mit salt ligger på 1,026
Min KH ligger mellem 8,5 og 9,5
CA på 380-415
Mg på 1280-1325.

Rensede akvariet igår og skiftede ca. 30% vand, der var også en del grønne agler på stenene, de brun/røde
var lette at skrubbe af med en tandbørste.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af Anders månsson »

hvs du i en periode laver ca 10% procent vandskift... og får tilført en fisk eller to mindre. tålmodighed (som jeg selv ikke altid har)... så skal du nok komme igennem!
Hvad bruger du af filter udover vandskift(hvis noget)?
Hjortsballe
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: fre 11. okt 2019 16:35
4
Postnummer: 8670 Låsby
Saltvand siden?: 2019

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af Hjortsballe »

Som sagt er mit akvarium et Waterbox 25 peninsula, så det er med indbygget filter på bagsiden.
Der har jeg filtervat og skum i første kammer, nogle gange også aktiv kul. Andet kammer er med
Maxspect keramiske kugler ca. 2 kg. ellers er der intet andet filter, synes ikke at jeg kan få
plads til en lille skummer, har heller ikke råd til mere udstyr i øjeblikket.

Vil prøve dit forslag og lede efter et par billige klovnfisk.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af Anders månsson »

Jeg har ikke den store forstand på de akvarier... Men så er det måske en reje du skal starte med
Hjortsballe
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: fre 11. okt 2019 16:35
4
Postnummer: 8670 Låsby
Saltvand siden?: 2019

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af Hjortsballe »

Er der en bestemt reje, du kan anbefale?

Er ikke meget for Dannebrogs rejen/Cleanershrimp, da jeg synes at den hellere vil stjæle mad fra
korallerne når man fodre dem og det genere korallerne.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af Anders månsson »

Der er også mange gobi(kutling) fisk som er små sjove med karakter prøv at kig i saltvandswikien
Feks denne er en af mine ynglings https://www.saltvandswiki.dk/Amblygobius_rainfordi
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af crazy seahorse »

Hjortsballe skrev: tirs 1. aug 2023 20:56 Er der en bestemt reje, du kan anbefale?

Er ikke meget for Dannebrogs rejen/Cleanershrimp, da jeg synes at den hellere vil stjæle mad fra
korallerne når man fodre dem og det genere korallerne.
Hvis du aktivt fodrer dine koraller, så fodrer du også de alger du er plaget af. Derved kan du ubevidst medvirke til at forstærke problemet.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjortsballe
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: fre 11. okt 2019 16:35
4
Postnummer: 8670 Låsby
Saltvand siden?: 2019

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af Hjortsballe »

I mine tidligere opsætnig af akvarier, har jeg altid fodret koraller en gang om ugen, på nær min
anemone som fik et stykke reje ca hver 3. dag. Har aldrig haft problemer før. Fodre med reefchili eller frosen Artemia.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af nielsk »

Er det ikke cyano du kæmper med?
Trænger du ikke til at få tilført en stor indkørt levende sten tilsat? Den kan evt ryge ud igen når de andre er indkørte.
Er det keramik ?
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af nielsk »

Du kan forresten altid på en gratis rød bubbletip og lidt lette koraller fra min søns akvarie. Der er måske også et par småsten. Det er hårdføre koraller han har. Det kører også uden skummer.
SPS : Stability provides succes
Hjortsballe
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: fre 11. okt 2019 16:35
4
Postnummer: 8670 Låsby
Saltvand siden?: 2019

Re: Brun/Rød alge problem

Indlæg af Hjortsballe »

Er altid interesseret i koraller.
Det er Marko rocks, som mit design er lavet af, har mange flere og overvejer at
skifte hele sten opsætningen, hvis jeg kan lave noget spændende.
Akvariet blev opsat midt i Marts og kørte i 3 dag med en død reje for at starte bakterierne
i det, jeg påfyldte også noget Mikrobakter7 I opstarten.
Efter 3 uge havde jeg ingen NH3 og No2, No3 blev målt til ca. 2 og Po4 lå under 0,1.
Så jeg købte 2 klovne, 2 candycane og en duncan, men de døde efter 1 mdr. Derefter skiftede jeg
90% vand, da jeg ingen unormalt kunne finde i mine tests og mørklagde akvariet i 10 dage.
Pænt og rent , da jeg fjernede mørklægningen, men 7 dage senere havde jeg alle de brune "alger".
Har haft det oppe og kører for et år siden og det kørte uden problemer i 8 mdr, hvorefter jeg skulle flytte
så alt levende blev solgt og jeg lukkede ned, da jeg skulle bo hos min mor et stykke tid. Men efter jeg har fået mit
eget og sat det op igen har det bare været problem efter problem. Har muligvis fundet problemet, mit indøb i akvariet
havde jeg sat ned under vandoverfladen og i den indbyggede sump, havde jeg forhøjet vandstanden, så der har ingen
iltning været af vandet og måske derfor har vandet været fuldt af Nitrogengasser som ikke blev frigivet ved overflade
bevægelser.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"