"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Forum for generel snak omkring saltvand.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Som overskriften siger HÅBER jeg at vi i fællesskab kan lave en fyldig tråd her hvor vi skriver vores gode/mindre gode erfaringer mht den mytiske og mystiske pH værdi i vores akvarier.
Jeg har selv læst stolpe op og ned om emnet og set 1000 videoer. Det gør mig ikke til ekspert, overhovedet, måske tværtigmod🤯 Som I selv ved er der jo ca 1.000.000.000 mennesker derude på det store internet, der hver især mener DE er eksperter og har fundet den ENESTE sandhed. Min erfaring siger mig at der ikke findes EN sandhed, men mange måder at komme til Rom på.

Ift sandheder er der RÅ videnskabelig fakta og én af dem der har helt styr på kemi og rå fakta er
Randy Holmes-Farley.
Her om for lav pH.
http://reefkeeping.com/issues/2004-09/rhf/index.htm
Og her om for høj pH.
http://reefkeeping.com/issues/2005-03/rhf/index.htm

Her er et link til MANGE af hans skriv omkring kemi, der er nok at læse til HELE sommerferien 🥴 Det er lidt tørt og teknisk, men der er rigtig megen erfaring og vigtig viden i de artikler!!! Så hvis du har KEMI udfordringer, så kig ind i samlingen 😁

https://archive.reefcentral.com/forums/ ... p?t=102605

Hvis du ikke orker at læse hele den enkelte artikel, så er det så fint at han typisk laver en “opsamling” med div konklusioner i bunden af hver artikel, den kan man hoppe til.

Nå, tilbage til emnet.

Jeg så film og læste en del artikler om rev akvarier mens jeg holdt pause fra det, her faldt jeg bla over denne video med en super dygtig gut, der tydeligt viser (med sine koraller) at han har HELT styr på hvad han laver. Han kørte i en periode med en pH mellem 8,7-8,9…. Det syntes jeg lød helt vildt! Han har skruet lidt ned igen og kører nu med en pH på “kun” 8,5-8,7.
Her er en FED video fra hans system. 6 min15 sek inde begynder de at tale om pH.



Nå, hvad er dit “setpoint” for pH? Lader du den bare kører som den nu engang er? Den er vel på et tåleligt niveau mellem 7,8-8,3 agtigt, så du tænker “det er der ingen grund til at pille ved, der er rigeligt af andre udfordringer at tage fat på”… 🥴
Det er rigtigt at der ikke er nogen grund til at gøre noget ved det, men de fleste af os ønsker VÆKST, stabilitet og trivsel i vores akvarier og her spiller pH altså en rolle.

Hvor meget svinger din pH hen over døgnet?

Og ikke mindst måler du overhovedet pH?

Her er mine tal pt:
Min pH ligger pt mellem 8,5-8,61 og den svinger de “kendte” 0,2 hen over døgnet. Lavest tidlig morgen og højest om aftenen lige inden lyset slukker. (Det skal her siges at jeg kører en ren lps balje og derfor ikke har særligt høj PAR/ lysstyrke, dette skriver jeg fordi i min bog er højre lysstyrke = højre PH )Jeg sigter efter en pH der ligger mellem 8,5-8,7.
Jeg kører med en scrubber på skummeren. Jeg overvejer at lave en DIY løsning hvor jeg, som han gør i videoen laver et semi lukket system hvor det meste af luften der HAR været igennem skummeren genbruges vha en “dåse” uden om skummerkoppen og en slange herpå med et T kryds hvor luften så suges tilbage i skummeren og fra beholderen med co2 scrubber. Der findes mange videoer hvor folk kommer med forskellige DIY løsninger. Selv BRS har lavet et par videoer om det. Jeg tror hvis jeg får lavet det at jeg kommer op på de 8,6-8,7 jeg godt kunne tænke mig at prøve at kører med.


STABILITET ER GUD når vi ønsker at have et pænt akvarie hvor tingene trives og vokser godt, så hvordan undgår jeg at PH den dykker om natten? Jeg tilsætter pt aquaforest, 3 part “Balling

Ryan, ham den dygtige gut de er hjemme ved i youtube videoen forklarer rigtigt fint hvorfor HAN mener Ph er meget vigtigere at holde stabil, end fx de 3 hellige. Han bruger et billede som jeg syntes er fint. PH er = chaufføren i bilen, Kh, CAL,MAG er blot passagerer, det er PH der bestemmer hvor "vi skal hen", de andre følger med 👍🏼

Hans balje kører forøvrigt med 60 i No3 og 0.6 i Po4... WOW :dizzy: Han har så UV filter på også.
Han fortæller om "det nye sort" ift red field ratio mallem No3 og po4. Den er ikke 16/1, hos top akvaristerne mere (det lærte jeg den er) men den er 10/1. Dvs har du no3 på 10, skal po4 ligge på ca 0.1 Har du No3 på 5 skal Po4 ligge på 0,05 osv osv.....

SPØRGSMÅL:
Har DU lavet en DIY genbrug af skummerluft løsning? SÅ VIS OS DEN :GO

Vil kh og calcium tilsætning ikke buffe pH lidt op? Så det vil være en fordel at tilsætte hovedparten af denne mens lyset er slukket? Det syntes jeg at jeg læste mig frem til den gang jeg kørte med Triton produkter???

Overvejer stadigvæk at doserer en smule "kalkwasser" om natten... Bum bum....? Gider ikke alle mulige reaktorer/ omrøringsmaskiner osv, kan man ikke lave det totalt low.... Lidt oprørt calciumhydroxid i noget RO vand og så en doser på og fx doserer 4 x 2 ml i løbet af natten? Jeg er lige ved at prøve det. Jeg skal nok holde øje med KH og CAL, hvis jeg prøver det :sneaky2: ???



Alt i alt trives mine koraller og står flot og mit forbrug af de 3 hellige er støt stigende, så et eller andet sker der i baljen.

Byd ind med dine erfaringer omkring pH og også gerne skriv hvis du har spørgsmål. Jeg er sikker på at alle de dygtige akvarister vi er herinde i fællesskab kan hjælpe hinanden :grouphug:

Har I oplevet "kalk udfældning" pga for høj Ph...? Har I erfaring med at der hurtigere sætter sig kalk/calcium aflejninger på fx varmelegme/pumper, ved høj Ph..?

God uge 20 når du kommer til den.
Ps. Der er kommet hornfisk ALLE steder nu, så der er ingen grund til ikke at tage ud at fiske. Jeg gider ikke spise dem, men gider godt fange dem på fluestangen 😆. Sjov raket at fange 👍🏼
Vedhæftede filer
IMG_2031.jpeg
IMG_2031.jpeg (79.92 KiB) Vist 900 gange
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3613
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af nielsk »

Jeg er helt enig i at høj pH er vigtigere end mange af de andre parametre.
Jeg doserer kalkvand som topoff og kører min top/off på timer så den er tændt 3 X 5 min i døgnet. Jeg kan tydeligt se faldende pH når jeg ikke lige får nyt kalkpulver hældt i. Jeg efterfylder ca 1 dl Kalk til de 20 liter/ugentligt.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af MortenL »

nielsk skrev: man 15. maj 2023 13:58 Jeg er helt enig i at høj pH er vigtigere end mange af de andre parametre.
Jeg doserer kalkvand som topoff og kører min top/off på timer så den er tændt 3 X 5 min i døgnet. Jeg kan tydeligt se faldende pH når jeg ikke lige får nyt kalkpulver hældt i. Jeg efterfylder ca 1 dl Kalk til de 20 liter/ugentligt.

Tror jeg må tilbage til at bruge kalkwasser som top off. Hvordan blander du det, for jeg tænker kalken bundfælder?

Min pH peaker på 8.2, så det kunne være fint at få den lidt op har dog ingen problemer med koraldød ej heller vækst.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3613
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af nielsk »

MortenL skrev: tirs 16. maj 2023 10:57
nielsk skrev: man 15. maj 2023 13:58 Jeg er helt enig i at høj pH er vigtigere end mange af de andre parametre.
Jeg doserer kalkvand som topoff og kører min top/off på timer så den er tændt 3 X 5 min i døgnet. Jeg kan tydeligt se faldende pH når jeg ikke lige får nyt kalkpulver hældt i. Jeg efterfylder ca 1 dl Kalk til de 20 liter/ugentligt.

Tror jeg må tilbage til at bruge kalkwasser som top off. Hvordan blander du det, for jeg tænker kalken bundfælder?

Min pH peaker på 8.2, så det kunne være fint at få den lidt op har dog ingen problemer med koraldød ej heller vækst.
Min motor brændte af så det er bare med indbygget rørepind nogle gange om ugen.
Men det nye vand påfyldes i bunden af top off beholderen så pH er omkring 10 i udgangsvandet som kommer fra toppen. Beholderen er 60 cm høj
SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt I byder ind gutter 👍🏼🤘🏼 Jeg gik og spekulerede på om jeg var smidt af forum da der ikke var nogle svar.. og jeg så var sendt ind på en ghost side 😅🤣🥳

Niels, du bliver sgu nød til at smide nogle foto ind af din opsætning. Kalkwasser er jo blevet det nye (igen igen) i det store udland, så mon ikke vi kan starte en trend her også?
Hvilke kalk bruger du?
Kan det passe at du bruger hvad der svare til en 1/2% opløsning..? (1 dl til 20 L vand) er det 1 dl tør kalk eller en opløsning? Fortæl fortæl 👌🏼🤗😁. Jeg har lavet en blanding m 2 spiseske m top til én L RO vand og sat det til en doser, hvor der suges vand fra ca 2/3 dele oppe fra bunden.
Jeg har en ide om at starte MEGET forsigtigt med at dosere 2 ml, 2 gange i løbet af natten og så følge med på min Apex graf for at se om det flytter noget…?

Jeg tør dog ikke starte forsøget i dag da jeg ikke er hjemme onsdag-søndag til at overvåge og måle kh osv osv. Så forsøget starter først op i næste uge 🥳💪🏼… Med mindre der er én eller anden der hopper ind her i tråden og råber STOP.
NIELS….. FOTOS TAK :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Anders månsson »

skal kalkwasser bare i RO kammeret, så det bliver pumpet over af osmolatoreren ved vandfordampning?

Hvad med frisk luft til skummeren... Hvordan påvirker det ph i akvariet?
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af MortenL »

Anders månsson skrev: ons 17. maj 2023 08:00 skal kalkwasser bare i RO kammeret, så det bliver pumpet over af osmolatoreren ved vandfordampning?

Hvad med frisk luft til skummeren... Hvordan påvirker det ph i akvariet?
Hvis man læser på nettet så skal man passe på med at smide kalk i RO kammeret, men det er klart den letteste måde at gøre det på, da man jo ikke styrer hvor meget kalkwasser der kommer i baljen, på den anden side, så kender de fleste jo deres forbrug af RO vand. Husk dog på at fordampningen bliver højere når/hvis sommeren kommer. Jeg har gjort det på samme måde som Niels, dog ikke med helt så høj en koncentration af kalk, det er svært opløseligt. Mener der er linket til en video med Julian Sprung på SF for et mdr siden, hvor han netop snakker om kalk og hvor meget der til for at hæve pH.

Frisk luft til skummeren er fint, og hiver også pH'en op med 0,1-0,2, men ikke mere. Jeg oplever stadigvæk at kunne se hvis vi har mange mennesker i huset, så falder pH i baljen. Skrubbere virker fint, men er en dyr, og meget lidt bæredygtig måde at få pH op. har man et stort akvarie så er virkningen kort med skrubberen.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3613
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af nielsk »

Billeder mine herrer
Vedhæftede filer
20230517_113727.jpg
20230517_113722.jpg
20230517_113717.jpg
20230517_113713.jpg
20230517_113709.jpg
20230517_113701.jpg
20230517_113657.jpg
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3613
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af nielsk »

Top off vandet kommer fra et 200 liter akvarie. Rent hanevand.
Pumpes ned i bunden af den i øvrigt 70cm høje cylinder. Har lige målt efter.
Der er overløb i toppen af cylinderen
Det er meget basic.
Cylinderen er et acryl guldfiskerør med tilkøbt vertexlåg.
1000 kr i indkøb ca og kalk er det billigste jeg kan finde. Det er fra aquafair.

Jeg trækker i øvrigt også skummerluft udefra
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Mikas »

Som jeg forstår det så skal det opbevares i en beholder med låg .
Så det virker ikke ordentligt hvis du bare hælder det i din normale top off beholder
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Anders månsson »

jeg sad lige og hyggede med at læse lidt om tilsæting af phytplankton til koraller feks goniporaer... Der stod at tilsætning af phytopplankton forbruger no2 og po4 men OGSÅ at det hæve ph. sidstenævnte var ny for mig!
Jeg ved der er en del af jer der tilsætter phytoplankton, Har I målt en højere ph efter I begyndte på at tilsætte phytoplanktion?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Anders månsson »

er du begyndt projektet med at tilsætte lidt kalkwasser via doseringspumpe om natten og hvorfor gør du det ikke bare som i gamle dage i ro vandet i fra din ATO?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af charlie saltvand »

@Anders, er det mig du spørger?
Nej, jeg er ikke begyndt endnu, jeg har ikke været hjemme i 4 døgn, så har ikke turde sætte det igang endnu.

Spændt på at komme hjem i dag og måle teste alt og se hvordan det hele ser ud i baljen. Huset har stået tomt her i pinsen og pH har været ret høj i perioden.
Hvis man ser på grafen er det tydeligt at se de tidspunkter hvor jeg tilsætter kh og cal om natten, der stopper pH droppet liiiige lidt tid (=20-30 min)
IMG_2103.jpeg
IMG_2104.jpeg
@Anders, jeg har ingen ide om, om det med plankton er rigtigt?
Så du må igang m at undersøge det 👍🏼🤩
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Mortenbruun »

Levende phyto vil hæve PH i lystimerne, hvor ligesom andre alger laver energi via fotosyntese, og da det er mikroalger har de en meget høj omsætning af energi (kan ikke lige huske hvor hurtigt de fordobler antallet/mængde)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Anders månsson »

charlie: Ja det var dig jeg spurgte og tak for svaret jeg ser frem til at følge dine forsøg, Hvad var dit drop i ph inden du begynte at tilsætte om natten? jeg bestiller også noget kalkwasser. Jeg tænker, det tilsættes via en dosserings pumpe og ikke ATO, som jeg først have tænkt mig.
mortenbruun: Det giver rigtig god mening! Har du målt din ph efter du begyndte at tilsætte phytoplaknton?
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg har doseret phyto i et par år, men har ikke styr på hvilken indvirkning det reelt har på ph værdierne, og det afhænger selvfølgelig også af mængden der doseres og hvornår. Jeg doserede i en periode kun om natten og det var nok ikke smart ift. ph og optag af P og N.
Ved bare at phyto vokser/formere sig væsentlig hurtigere end makroalger og de alger vi helst ikke vil ha' i akvariet.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af charlie saltvand »

FEDE indlæg I kommer med gutter! Tak for at I gider dele jeres erfaringer, til glæde og nytte for os alle.

Selv BRS "tosserne" er ude at sige at det vigtigste parameter af "de hellige" er PH værdien, det er ikke KH ell CAL ell ? eller ? Næh, det er PH værdien.

Så, der er flere der skal på banen her:

Hvad sigter DU efter i PH værdi?
Er du pisse ligeglad? (det kører jo fino, som det kører)
Gør du noget aktivt ift til værdien? Hvis ja, HVAD?

Heeey :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4013
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Engelquist »

Min ph svinger mellem 8.15- 8.3.
Skummeren trækker frisk luft udefra, hvilket hæver ph en anelse, men jeg overvejer at få den lidt højere baseret på erfaringer fra mit sidste akvarie- der jo, i al beskedenhed, stod knivskarpt med masser acroer i god vækst og flotte farver.
IMG_2263.jpeg
Da jeg tilsluttede Co2 Scrubberen hævede det ph værdien til 8.5 og over en uges tid steg mit ballingforbrug betragteligt.
Det var helt tydeligt at korallerne elskede det!
Tænker også at scubberen har den sidegevinds at pollen, parfurmer, cigaretrøg, mad os m.m. ikke bliver suget ind i vandet via skummeren.

I hvert fald tilslutter jeg snart en Co2 scrubber igen og sørger for at have masser af ballingvæske klar til at dække det stigende forbrug.😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af charlie saltvand »

Er lidt spændt her. Skiftede scrubber medie i forgårs og vi er ikke hjemme før søndag, sidst på dagen.

Har sat apex’en til at give mig en alarm hvis pH kommer over 8,65…..
Lige nu er pH på 8,56 og stigende (den plejer at toppe kl21.10. (Mit lys er kun på 70% og skruer ned fra kl 18.30 over en laaang periode m masser af pornolys, kl21.30 slukker det.
IMG_2368.jpeg
IMG_2362.jpeg
IMG_2366.jpeg
IMG_2365.jpeg
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Anders månsson »

jeg husker dit gamle akvarie og det stod som et af de flotteste i DK!
Hvor tit skal det co2 medie skiftes?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af charlie saltvand »

Citat fra Anders.

Jeg husker dit gamle akvarie og det stod som et af de flotteste i DK!”

Tror sgu du er ramt ind i en forkert tråd med dét udsagn Anders :K :dizzy: :biggrin:

Svært at sige hvor tit det skal skiftes da der jo er mange parameter der spiller ind.

Hvor meget scrubber har du i bøtten?
Hvor meget co2 har du i luften?
Hvor meget luft suger din skummer (og er den evt slukket om natten)
Hvor højt står din scrubber. = co2 er tungere end luft, ca 50%
Hvor høj er luftfugtigheden (ja det betyder noget) og kører man evt med et “closed loop” system, ell semi closed….?
Så der er MEGET der spiller ind!

Jeg har sådan en lille bøtte sat på skummeren, (ATI Carbo ex 1,5 liter størrelse) som jeg har lavet et “hack”på, så jeg kan genfylde den m granulat. kan ses på nogle af mine fotos tror jeg. Den står på en hylde i små 2 meters højde.

Jeg går og pønser på at lave et semi closed loop mellem den og skummer, så det meste luft der har været igennem skummeren genbruges igen og igen. Dét er én måde at spare lidt på granulatet. Det gør ham den dygtige gut der er video af i første indlæg i tråden.

God weekend 😊
Heeey
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af charlie saltvand »

Her er en gut der går ALL IN på at holde en STABIL pH.

https://www.reef2reef.com/threads/lesso ... ty.871213/

Mange gode ting at kopier hos en gut der har brugt LANG tid og været grundig.

Heyyy
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af S1m0n »

Jeg har lige bestilt lidt 14mm pu fittings og rør til at lave en direkte luft tilførelse ude fra. Laver et 14mm hul i fugen omkring det vindue som er ved siden af akvariet og føre slangen ud gennem der.
Er spændt på at se hvad og hvor meget det nykker til ph’en.

I den forbindelse har jeg et spørgsmål. Vi har sol på den side af huset mere eller mindre hele dagen, så på en sommerdag bliver der pænt varmt ude på den side. Vil varmen ha nogen påvirkning på kvaliteten af den luft der trækkes ind?
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af charlie saltvand »

Pisse godt spørgsmål Simon :GO

Er det også "stillestående luft" eller er der lidt udskiftning i form af vind?

Jeg tror ikke det vil have den store betydning... Læg mærke til jeg skriver TROR ikke, for jeg ved det ikke??


Hvad jeg ved er at en temp stigning i vand på 10 grader, får ph til at droppe 0,2 points, så vand med en PH på fx 7.0 der er 25 grader varmt, vil have en PH på 6.8 ved 35 grader.

Jeg ved ikke om MEGET varm luft (fx 35 - 40 grader) vil påvirke vandtemperaturen og/ eller ph værdien direkte, eller evt inddirekte, ved at vandtemp stiger?

Kan vi få en kemiker, eller anden på banen :W
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Mikas »

Min skummer hiver 2000l luft i timen? Hvis det er 40g varm luft som bliver hevet direkte ned i vandet og blandet så kan jeg ikke forestille mig at det ikke skulle påvirke vandtemperaturen. Men altså fordi væggen er 40g varm pga stråle varme så er luften der passere nok ikke så varm. Jeg ville ikke være bange for at give det er forsøg
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af S1m0n »

Der er masser af luft udskiftning i form af briser afhængig af hvor meget vind der er. Så ja, luften er selvfølgelig ikke lige så varm som muren er. Havde jeg ikke lige tænkt over☺️

Yderligere finder jeg på en eller anden anordning som tildækker luftindtaget, så selve slangeenden er i skygge☺️ det får ihvertfald et forsøg. Så må jeg prøve at lave en temperatur måling på luften lige inden det rammer slummeren 👍
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Anders månsson »

Er der nogen der har lavet en recirkuleret co2 scrubber?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af charlie saltvand »

Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Anders månsson »

jeg harlavet noget derhen af... Men hvorfor skal han have det udtag til luft udefra co2 scrubberen?
Jeg tænker der stadig er ilt i vandet også uden det udtag til ilt imellem scrubberen og skummer ilt indtaget...
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af charlie saltvand »

Der skal helst tilføres lidt "ny luft" i beherskede mængde hele tiden Anders, det er derfor han har den på.... Hvis nu man skal gå helt teknik amok, så kunne man sætte en milwauki solonoid ventil på det indtag og så lade ph værdien styrer om denne ventil skal være åben eller lukket.

Hvis man, som dig, bor i en "svedig ungkalehybel" med dertil hørende lummer luft og manglende udluftning, så kan man jo sætte en almindelig co2 scrubber på det "friskluft" indtag man bruger. Jeg skal have lavet et lignende setup, jeg mangler bare nogle T ell Y stykker til de luftslanger der skal bruges + en "hane" på friskluft indtaget, så jeg kan styre hvor meget skummer suger derfra og hvor meget den recirkulerer.

SPØRGSMÅL:
Kan man risikere at der over lidt tid ER FOR LIDT CO2 I AKVARIET???? Da korallernes zooanteller vel skal bruge lidt Co2 til fotosynntesen... :sneaky2:

EDIT: Fandt dette på nettet fra KEMI GURU No1 Randy H F...


Randy Holmes-Farley's Avatar

Join Date: Apr 2001
Location: Arlington, Massachusetts
Posts: 86,233
Yes, it is very easy to tell if you have adequate CO2 because pH is a direct indication of CO2. If you have normal alkalinity and pH is not too high, you have plenty of CO2. Alkalinity and pH in seawater exactly determine the CO2 level.

Bear in mind that in a seawater environment, CO2 is not nearly as important as in fresh water. Many of the organisms that take up CO2 can get it from bicarbonate (alkalinity).

HCO3- --> CO2 + OH-
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"