"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dur apex salt måler?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Dur apex salt måler?

Indlæg af Casper M »

Hej derude

Jeg har lige købt mig en Apex og jeg overvejer at købe et salt modul til den så jeg kan se min salt

Men jeg har hørt de ikke skulle være ret gode er der nogle som har en apex som kan svare mig på om salt måleren fungere fint eller om det er noget skrammel :wink:
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Dur apex salt måler?

Indlæg af Holst »

Nu spørger jeg bare...
Hvorfor ? :D
Altså medmindre alting fucker op og din ATO bliver ved at dosere, så skulle der gerne være rigtig godt styr på saltbalancen..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
tech
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 234
Tilmeldt: ons 23. jun 2004 00:37
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Dur apex salt måler?

Indlæg af tech »

jeg kan brugt apex salt måler siden 2016
den virker fint her (selv efter så mange år ) den burde skiftes hvert 2 år :wink:
Hilsen
jan jensen

_______________________
jeg har altid koraller til salg
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 990
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Dur apex salt måler?

Indlæg af Seniorreefer »

Hej Casper
Som Holst også nævner er der faktisk ikke nogen grund til at kunne aflæse det.

Jeg har haft Apex systemnet i flere år, og netop salt måleren er så ustabil pga af microbobler som sætter sig på den. Jeg bruger den som guide, men måler nu med refraktor. Mere præcis og nemmere at at ramme når jeg skifter vand.

Den eneste grund til jeg kunne se det var nødvendigt, er muligheden for alarm , hvis du har automatisk vandskifte , eller RODI vand som automatisk åbner og lukket for dit osmoseanlæg.

Derved har du mulighed for at programmere hvis din saltholdighed skulle falde drastisk og sende dig alarm eller stoppe pumper og anlæg
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Dur apex salt måler?

Indlæg af Casper M »

Holst skrev: man 1. maj 2023 21:08 Nu spørger jeg bare...
Hvorfor ? :D
Altså medmindre alting fucker op og din ATO bliver ved at dosere, så skulle der gerne være rigtig godt styr på saltbalancen..

Der er ikke den store grund til det andet end at spare mig selv for at måle den ofte
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Dur apex salt måler?

Indlæg af Holst »

Casper M skrev: tirs 2. maj 2023 07:28
Holst skrev: man 1. maj 2023 21:08 Nu spørger jeg bare...
Hvorfor ? :D
Altså medmindre alting fucker op og din ATO bliver ved at dosere, så skulle der gerne være rigtig godt styr på saltbalancen..

Der er ikke den store grund til det andet end at spare mig selv for at måle den ofte

Okay. Jeg måler kun når jeg skifter vand. En gang i måneden ca. Så måler jeg akvarie og det vand jeg blander. Så ved jeg om jeg skal lave en lidt stærkere eller mildere blanding. Men det rykker sig ikke rigtig da ATO opretholder balancen. Det eneste er det jeg selv fjerner eller skummer gør der er til forskel.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Dur apex salt måler?

Indlæg af charlie saltvand »

Hep... Jeg er og har været apex bruger gennem små 10 år. Salt proben er SKRALD i min optik..... Du kan kalibrere den, så virker den måske 1. time og så stikker målingerne af igen. Jeg ville ikke turde binde noget automatik op på den og jeg elsker ellers alle apexéns muligheder for programering og automatik... Men ikke lige salt proben.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Dur apex salt måler?

Indlæg af Casper M »

charlie saltvand skrev: tirs 2. maj 2023 12:10 Hep... Jeg er og har været apex bruger gennem små 10 år. Salt proben er SKRALD i min optik..... Du kan kalibrere den, så virker den måske 1. time og så stikker målingerne af igen. Jeg ville ikke turde binde noget automatik op på den og jeg elsker ellers alle apexéns muligheder for programering og automatik... Men ikke lige salt proben.
tak for feedback det er også hvad jeg har hørt om den.. øv skulle bare have holdt mig til GHL i stedet for apex... :(
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Dur apex salt måler?

Indlæg af Casper M »

tech skrev: man 1. maj 2023 21:23 jeg kan brugt apex salt måler siden 2016
den virker fint her (selv efter så mange år ) den burde skiftes hvert 2 år :wink:
Så den har ikke tilfældige udsving?
Brugeravatar
tech
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 234
Tilmeldt: ons 23. jun 2004 00:37
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Dur apex salt måler?

Indlæg af tech »

kun hvis der kommer luft i den
Hilsen
jan jensen

_______________________
jeg har altid koraller til salg
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Dur apex salt måler?

Indlæg af Stefan »

Casper M skrev: tirs 2. maj 2023 13:24
charlie saltvand skrev: tirs 2. maj 2023 12:10 Hep... Jeg er og har været apex bruger gennem små 10 år. Salt proben er SKRALD i min optik..... Du kan kalibrere den, så virker den måske 1. time og så stikker målingerne af igen. Jeg ville ikke turde binde noget automatik op på den og jeg elsker ellers alle apexéns muligheder for programering og automatik... Men ikke lige salt proben.
tak for feedback det er også hvad jeg har hørt om den.. øv skulle bare have holdt mig til GHL i stedet for apex... :(
Min erfaring med den fra GHL er, at den også er som vinden blæser.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"