"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Temperatur

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Temperatur

Indlæg af Casper M »

Nu hvor det er blevet varmere udenfor er jeg begyndt at tænke lidt på temp i min balje hvor meget kan korallerne holde til den svinger i løbet af en dag?

Pt starter den med at være 25,5 og når den er højest er den omkring 26,1 gør det noget eller skal jeg ikke være bekymret?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Temperatur

Indlæg af Seniorreefer »

Casper M skrev: tors 20. apr 2023 22:07 Nu hvor det er blevet varmere udenfor er jeg begyndt at tænke lidt på temp i min balje hvor meget kan korallerne holde til den svinger i løbet af en dag?

Pt starter den med at være 25,5 og når den er højest er den omkring 26,1 gør det noget eller skal jeg ikke være bekymret?
Overhovedet ikke , min lå sidste sommer mellem 25-29. Tror Samuel skrev hans var over 30 i en periode.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Temperatur

Indlæg af Engelquist »

Når temperaturen nærmer sig 27-28 grader, plejer jeg at sætte en ventilator til at at blæse henover akvariet, hvilket sænker temperaturen lidt- men vær obs på fordampningen, da der skal bruges en del mere vand i ATO beholderen.
Min erfaring er at de besværlige sps'er begynder at vise tegn på stress ved 30 grader, så jeg prøver at undgå det når derop!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Temperatur

Indlæg af charlie saltvand »

Den billigste måde at holde temp nede på at at smide nogle flasker med akvarievand i fryseren (billigst fordi den kører i forvejen) og så lægge én af dem i sumpen og lade den køle vandet lidt. Det virker fint, hvis dit akvarie ikke er alt for stort :-)
Jeg har også brugt det med en STOR PC blæser (husker det som at den har Ø 120 mm) sat til én af de smarte små strømforsyninger, hvor man kan vælge hvor mange volt den skal smide ud af ledningerne. ved fx 9 volt kører den måske 800 rpm og jeg kan slet ikke høre den, men den flytter masser af luft hen over akvariet = øger fordampning = sænker temp.
.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Temperatur

Indlæg af Casper M »

tak for svar

så er der ingen grund til at tænke mere over det udover lige at få en blæser til akvariet når det begynder at blive rigtigt varmt udenfor
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"