"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Juwel Trigon 190L - Opdateret 5/7-23

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Juwel Trigon 190L - Opdateret 5/7-23

Indlæg af SanneP »

Jeg har i mange år haft lyst til at få et klovnfiske par, men hver gang jeg har overvejet det, blev jeg nærmest skræmt væk pga det udstyrsstykke man ofte ser i forbindelses med saltvandsakvarier.
Det er kun fordi en i vores lokale akvarie klub, har et 450L saltvandsakvarie uden skimmer, refugium, avanceret lys, automatisk dosering osv. at jeg tænkte, at det kan jeg jo også gøre bare i mindre skala 😃

Så i Oktober 2022 passede det med, at jeg fandt et billigt 125L Juwel akvarie og at en i området skulle lukke hans store akvarie ned. Jeg købte alle hans sten, salt, tester, osmose anlæg samt hans vand.

14 dage efter flyttede Keld og Yvonne ind som 2 små saddleback klovnfisk. jeg skal lige love for at Yvonne var en hyæne, da de skulle finde ud af hvilke køn de skulle indtage og Keld måtte finde skjul under og bag sten, det var så slemt, at jeg var bekymret for at hun ville stresse ham ihjel, men heldigvis holdt han ud og hun har nu accepteret ham.

Mine forventninger til akvariet var, at der bare skulle bo et par klovne og en anemone, men da der allerede sad nogle nemme koraller på stene, så blev min nysgerrighed vækket og jeg fik set rigtig meget på YouTube og især Tidal Gardens overskuelige og flotte videoer, fik jeg lyst til at prøve med lidt forskellige typer koraller, men mest Soft og LPS.
Men jeg har ikke kunne dy mig for at prøve med et stk Acropora, men den er godt nok gået hen og blevet brun, men jeg har hørt, at det kan de sagtens gøre pga stress/flytning. Den kommer fra fra et noget mere avanceret setup end mit, men den lever endnu efter 2,5 måned og den er åben hver dag, så tænker den nok skal blive fin om 4-6 måneder 😅 men ellers er brun jo også en..... farve 😂
I start November købte jeg min første 2 hovedet Hammer koral i Tropeland og nu har den allerede 4 hoveder, så jeg tænker at mit akvarie og det ikke så kraftige lys, giver gode betingelser for Hammer korallerne, så det er heldigt at jeg har en stor fascination af dem, og vil helt sikkert have nogle flere i forskellige nuancer.

For 14 dage siden opgraderet jeg mit 125L til et Juwel Trigon 190L, så der kunne blive lidt mere plads til korallerne for min Fungia koral er blevet så stor, at den havde svært ved at være der.
Keld og Yvonne har også fået mere plads og den lille ildhale kutling har fået flere steder den kan skjule sig.
Jeg har 5 Chromis gående i karantæne, og det bliver skønt at få lidt mere bevægelse akvariet, men jeg er godt nok også spændt på, at se hvad Yvonne siger til dem, for de er ikke så store endnu. Jeg fodre dem 5-6 gange dagligt i håb om de har lidt mere str om 3 ugers tid så Yvonne ikke æder dem😊

Men fremtiden er, at der skal ro på og se det vokse til. Dog tænker jeg, at jeg skal have en automatisk dosering pumpe til at doserer all for reef, som jeg pt doserer manuelt.

Men ellers vil det forbliver et simpelt setup med det indvendige filter med Seachem matrix, et par svampe og filtervat.
Lyset er Juwels marine led og deres Blue led, men syntes det manglende lidt blåt lys i fronten, så jeg har monteret et ekstra Aquael leddy actinic led rør.

Nå men i de 5 måneder jeg har været i gang, har jeg godt nok skulle lære meget, selvom jeg ser mig som en garvet akvarist.
Det har været en fantastisk udfordring at grave sig ned i vandværdier, forskellige korallers optimale forhold og bare saltvands fiskene særheder er helt specielt og sjovt.
Jeg har helt sikkert meget at lære endnu, især om Par målinger og 1000 andre ting som jeg ikke ved eksisterer endnu.

Håber i vil hjælpe mig videre ud af denne gren af akvarie hobbyen.

Billederne viser min rejse indtil nu.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af SanneP ons 5. jul 2023 21:52, rettet i alt 5 gange.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt Sanne.

Godt du har fået lavet en tråd, så vi alle kan følge med og du selv har en form for "log/dag-bog"

Det er dejligt at se at det ikke behøver at være super high tech og at man sagtens kan have et lille hjørne af saltvandsrevet uden at købe sig fattig i udstyr. Det er jo når alt kommer til alt det LEVENDE der er spændende.

Spørgsmål:
skifter du løbende noget vand? hvis ja, hvor ofte og hvor meget?

Måler du hvor meget/lidt, nærring du har i vandet i form af No3 og Po4 (nitrat og phosphat)?

OBS: Du skal passe lidt på med ricordias og kenyatræer, forstået sådan at de breder sig HELT VILDT meget hvis de har gode betingelser. Jeg har, da jeg havde de koraller, ind i mellem "høstet dem" som en slags nærrings eksport = No3 og Po4 UD af baljen. Jeg hev simpelthen nogle af dem op og smed dem ud. Hvis du gør det så put dem straks i fryseposer og knude på. Det lugter forfærdeligt.

Glæder mig til at følge med her :GO :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af SanneP »

charlie saltvand skrev: lør 18. mar 2023 07:07 Fedt Sanne.

Godt du har fået lavet en tråd, så vi alle kan følge med og du selv har en form for "log/dag-bog"

Det er dejligt at se at det ikke behøver at være super high tech og at man sagtens kan have et lille hjørne af saltvandsrevet uden at købe sig fattig i udstyr. Det er jo når alt kommer til alt det LEVENDE der er spændende.

Spørgsmål:
skifter du løbende noget vand? hvis ja, hvor ofte og hvor meget?

Måler du hvor meget/lidt, nærring du har i vandet i form af No3 og Po4 (nitrat og phosphat)?

OBS: Du skal passe lidt på med ricordias og kenyatræer, forstået sådan at de breder sig HELT VILDT meget hvis de har gode betingelser. Jeg har, da jeg havde de koraller, ind i mellem "høstet dem" som en slags nærrings eksport = No3 og Po4 UD af baljen. Jeg hev simpelthen nogle af dem op og smed dem ud. Hvis du gør det så put dem straks i fryseposer og knude på. Det lugter forfærdeligt.

Glæder mig til at følge med her :GO :grouphug:
Tak.. ja mit mål er nu at have et pænt lille akvarie, selvom jeg godt ved at det er et større arbejde end hvad der ligger bag mange andre setup.

Jeg tester ca hver 14. Dag og i går var mine tal følgende:
Fosfat 0.03
Nitrat 2
Silikat 0-0.03
KH 8
Mg1410
Ca 440
PH 7.7
Jeg tester ikke for ammonium og nitrit mere, for det har der aldrig været udsving på, og silikat er heller ikke en jeg tester så ofte, men den fulgte med købet så kan jeg jo lige så godt bruge den af og til.

Jeg er stor fan af vandskifte, især i nye setup. Det har jeg altid gjort med ferskvandsakvarierne, så det har jeg også gjort med det salte. Selvom det ikke er helt nyt, for jeg skal lige love for at de sten var levende 😬 det skal man lige venne sig til 😵‍💫
Jeg har ca. lavet vandskifte hver 7-10. dag med 30L og jeg bruger AF Reef salt.

Ja ricordias de er lidt irriterende, jeg har haft trimmet et par stykker af, og ja de lugter frygteligt.
Da jeg skulle skifte akvariet lugtede stuen i flere dage bare fordi man havde haft dem flyttet over i en balje og retur.
Jeg fik min nabo til at hjælpe, med at flytte det nye akvariet på plads, og der måtte jeg lige advarer hende om at lugten og hvor den kom fra 😂
Kenyatræet har mistet en gren og ville gerne sætte sig et dumt sten, men jeg fik den lagt under en mindre stykke sten og har nu fundet en ny ejer, når den har sat sig fast.

Jeg syntes at Acanthastrea er super flotte og det er lidt sjovt at de dem spise, desværre ser det ud til at den blå er på retur 😔 mens den røde ser ud til at have det godt. Lidt ærgerligt, jeg tror måske mine rejer har været lidt for hårde ved den😔 men så ved man at rejer og Acan er en dårlig kombi. Men det ser ud til at favia klare det bedre, men tænker at det kommer til at gå langsomt 😅
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af nielsk »

Det ser super fint ud og saltvandsakvarie er hvad du gør det til.
Jeg har et 1000 liter med stenkoraller men vi har også det her:
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... o&start=60
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af SanneP »

Nielsk: Ja, der skal nogle gode vandskifte til hvis man skal holde et 1000L akvarie på den simple måde 😅

Jeres Lido 200 ser godt ud, jeg har selv et Lido 200 det er bare et godt beplantet ferskvandsakvarie.

Har du nogensinde haft sps der er blevet brune pga flytning?
Senest rettet af SanneP tirs 18. apr 2023 13:56, rettet i alt 3 gange.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af Marco R »

Hej Sanne,

Det ser bare rigtig flot ud :GO

Tænker mere, om du ikke vil have en af moderatorne til at flytte denne tråd til "Medlemmernes akvarier" og så lave den til en akvarietråd? :happy:
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af SanneP »

charlie saltvand skrev: lør 18. mar 2023 07:07
OBS: Du skal passe lidt på med ricordias og kenyatræer, forstået sådan at de breder sig HELT VILDT meget hvis de har gode betingelser. Jeg har, da jeg havde de koraller, ind i mellem "høstet dem" som en slags nærrings eksport = No3 og Po4 UD af baljen. Jeg hev simpelthen nogle af dem op og smed dem ud. Hvis du gør det så put dem straks i fryseposer og knude på. Det lugter forfærdeligt.

Glæder mig til at følge med her :GO :grouphug:
I dag tog jeg mig sammen til at få den store sten med de ikke så kønne ricordias op. Udnyttede det gode vejr og stod ude og skrabede dem af :ymsick: selv hundene gik væk - føj det stank.
Men nu er stenen fin og i næste uge kommer der en koral som jeg har købt til den fine plads 😊
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af SanneP »

Marco R skrev: lør 18. mar 2023 22:30 Hej Sanne,

Det ser bare rigtig flot ud :GO

Tænker mere, om du ikke vil have en af moderatorne til at flytte denne tråd til "Medlemmernes akvarier" og så lave den til en akvarietråd? :happy:
Tak... jeg er også ved at være godt tilfreds 😊
Jeg ved ikke hvor det bedst passer ind, de må flytte det hvis jeg har lagt det i forkert gruppe 🤔
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af Engelquist »

Hej Sanne, jeg flytter din tråd ind til “medlemmernes akvarier” så du kan bruge den til opdateringer og log 😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af SanneP »

Engelquist skrev: søn 26. mar 2023 18:55 Hej Sanne, jeg flytter din tråd ind til “medlemmernes akvarier” så du kan bruge den til opdateringer og log 😊
Ok.. 😊
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af SanneP »

I dag flyttede mine 5 små Chromis viridis fra karantæne akvariet ind til Keld og Yvonne 🙈

Hvis der er noget om snakken, at de ikke slår hinanden ihjel, hvis de har en fælles "fjende", så er jeg sikker på, at de 5 nok skal blive gamle her 😅
Yvonne har sat Keld til at vogte dem, og hvis han ikke kan klare det, skal hun nok få dem til at stime 😆

Men de spiser alle sammen, og det bliver spændende at se hvad der sker den næste uges tid 🤞
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af Anders månsson »

bare Yvonne ikke hakker dem :Peace:
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af SanneP »

Jeg har stadig 5, og der er ingen hulder i dem eller deres finner😊
Men af og til ser det ud til hun hyrder får, og de er gode til at holde stimen.
Når der er mad så er der våbenhvile 😅
Tror Keld er glad for de nye beboere, for det ser ikke ud til hun er så meget efter ham 😊
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Min opstart i saltvands verden.

Indlæg af SanneP »

I går aftes hentede jeg en Fungia hos en anden akvarist i området.
Vedkommende har åbenbart problemer med at holde Fungia, så jeg fik den med hjem på fedekur for anden og nu sidste gang.
I går var jeg godt nok meget tvivlede på om den overhovedet var i live, men det ser ud til at der er lidt liv.
Så den har fået lidt mad og så må jeg se om den ikke bliver fin om en lille måned 🤞🙏
Den store på billedet er dens "bror" som jeg købte sammen sted på samme tid.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af SanneP »

Så blev det vandskifte dag og nu hvor jeg havde albuen våd, så flyttede jeg lige mine kenyatræer for de var efter min Montipora som allerede var skadet efter at være faldet ned i en skivekoral. 😔
Min Acropora, Stylophora, Seriatopora hystrix lever endnu og min skadet hammer koral lever også og bliver flottere og flottere for hver dag 😃

6 måneder gammelt men kun 1.5 måned i hjørneakvariet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af Anders månsson »

det er blevet flot hurtigt :beer:
Hvor køber du dine flotte koraller?
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af SanneP »

Anders månsson skrev: man 17. apr 2023 08:49 det er blevet flot hurtigt :beer:
Hvor køber du dine flotte koraller?
Tak... ja det går fremad 😃 især mine hammerkoraller og Duncan kan godt lide deres hjem og får flere hoveder.
Mine zoa er også begyndt at få flere, men det opdager man bare ikke lige så hurtig som hos de andre.

Jeg har købt en del hos masterfish og hos en der hedder Flemming i Hobro som gerne sender, ham fandt ham via den blå avis.
Jeg har også købt hos en forhandler i Belgien, den ene hammerkoral var flot men den anden var ikke skåret så godt, då der går nok lidt før jeg vil anbefale ham 😅 men han har virkelig flotte koraller 😊
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af SanneP »

Jubii... nyt legetøj 😊 :ymparty:
Wavemakeren som jeg har i nu er ikke helt kraftig nok selvom den er på 100%, men har da fungeret.
Det bliver spændende at se om det bliver for voldsomt med 2 selvom jeg bare kan skrue hastigheden ned.

Ups jeg var kommet til at bestille 2L All-for-reef, så nu har jeg da til et par år incl den jeg havde i forvejen.😅 sådan kan det gå 🙈
Det bliver spændende at få sat doseringspumpen på, så bliver det jo mere præcist doseret, jeg kan ikke prale af at det har været afmålt korrekt hver dag når det sker manuelt.
20230420_133300.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af Seniorreefer »

Kan du evt. lave et lille review af den doserings pumpe. Har fulgt lidt med fra begyndelsen af produkter ❤️
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af SanneP »

Seniorreefer skrev: tors 20. apr 2023 14:30 Kan du evt. lave et lille review af den doserings pumpe. Har fulgt lidt med fra begyndelsen af produkter ❤️
Det kan jeg godt, men den bliver ikke sat til i dag, måske her i weekenden,
Jeg er spændt på om den kan løfte væsken op i akvariet, det skal jo ikke bare over I en sump, men helt op over kanten.
Jeg så en review hvor vedkommende netto sagde, at den var kraftigere end en anden model han viste.
Jeg krydser fingre for at den virker 🤞
Jeg fandt et sted hvor de også havde et beslag til den for der er ikke monterings huller i den
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af SanneP »

Jeg fik sat den større wavemaker til den skulle skrues helt ned og flyttes et par gang så den ikke blæste det hele vandret 🙈

Tror det mest sarte jeg har er mine Euphyllia tænker at Duncan måske kan tåle lidt mere flow 🤔 eller er de også lidt sarte?

Får mine Euphyllia for meget flow?
Den står på random så det er meget skiftende.

Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af Engelquist »

SanneP skrev: tors 20. apr 2023 14:48 Jeg fik sat den større wavemaker til den skulle skrues helt ned og flyttes et par gang så den ikke blæste det hele vandret 🙈

Tror det mest sarte jeg har er mine Euphyllia tænker at Duncan måske kan tåle lidt mere flow 🤔 eller er de også lidt sarte?

Får mine Euphyllia for meget flow?
Den står på random så det er meget skiftende.

Nu da du fortrinsvis har LPS, skal du nok holde cirkulationen i den lavere ende... du kan tydeligt se det på dem, hvis de trækker sig lidt sammen, er der nok for meget blæs i vandet.
Det er vigtigt at du placere pumperne, så der ikke er "døde zoner" bag stensætningen f.eks.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af SanneP »

Jeg har "kæmpet" lidt med min PH som har ligget meget stabilt på 7.7 uanset hvor længe vinduerne har været åbne.
I går var jeg til foredraget i Værløse og der kom vi til at tale om mit problem og Erik kom med den ide at smide luft ned i filterkassen.

Så da jeg kom hjem kunne jeg næsten ikke vente med at komme igang med forsøgt- men ventede dog til i morges 😅
20230426_005050.jpg
Jeg gav den 4 timer med konstant bobler så hele akvariet var godt fyldt med mini bobler. Fiskene var dog lidt forvirret, men ikke mere end at de godt kunne overtales til at spise 😁
Efter de 4 timer testede jeg vandet og jubii havde nu ser den mere grøn ud end mit normale, så mit bud er at den er tættere på 8 end 7.7 🥳
20230426_151949.jpg
Men jeg vil ikke kunne magte alle de bobler i vandet og den lyd den laver når pumpen skyder luften ud, så efter test og denne video har jeg flytte rundt på svampene så nu er det ikke så slemt som på nedenstående video.


Jeg vil undersøge om jeg bare ville kunne have pumpen tændt 4 timer om natten og det ville være med at at holde PH oppe ved de 8
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af Stefan »

En anden mulighed for at hæve pH er at anvende en CO2 scrubber. Det er rent lavpraktisk en beholder med noget medie, som tilsluttes skummerens luftindtag. Mediet opbruges og skal løbende skiftes.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af Engelquist »

Enig med Stefan!
En CO2 scrubber kan virkelig hæve pH og holde den helt stabil.

Luften til skummeren suges igennem et medie der optager al CO2, istedet for at det optages af vandet i skummeren.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af SanneP »

Fandt lige et billede af min første hammerkoral der er sket rigtig meget på bare 7 måned
Købte den i tropeland i start November 2022 med 2 hoveder
20221112_164517.jpg
Den har også ændret lidt farve og den er ved at dele sig til 6 små hoveder 🤗
20230519_174554.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af SanneP »

Lørdag 27/5-23 lavede jeg de bagerst sten om, så det kunne kommer mere cirkulation rundt om dem.

Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af SanneP »

Når kun det actinic lys er på her om aften, så står Zoaerne simpelthen så flot 😍
Det er svært at fange farverne 100% menman får et lille indtryk af det, i denne video.
De vokser også og de får flere og flere hoveder 😊

Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Juwel Trigon 190L - Opstart oktober 2022

Indlæg af SanneP »

Stefan skrev: tors 27. apr 2023 10:57 En anden mulighed for at hæve pH er at anvende en CO2 scrubber. Det er rent lavpraktisk en beholder med noget medie, som tilsluttes skummerens luftindtag. Mediet opbruges og skal løbende skiftes.
Jeg har ingen skimmer, det er helt basalt juwel akvarie med indvendigt filter 😃 så en CO2 skrubber kan ikke lige monteres.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Juwel Trigon 190L - udateret 4/6-23

Indlæg af SanneP »

Så fik jeg sat mine koraller rigtigt og jeg har måtte tage min birdnest ud, den var en magnet for hundehår og det så frygtelig ud. Det var helt umuligt at fjerne hårene uden at ødelægge korallen så den måtte ud.

Så kombination af 2 Newfoundlænder og spidse koraller er ikke det bedste 😆 selvom man forsøger at holde hunde håndklæder, akvarie håndklæder og mine håndklæder adskilt, så kan det bare ikke undgås at der kommer pels i akvariet.

Men jeg er faktisk ganske godt tilfreds med resultatet tænker der er plads til en enkelt koral mere, men så er det også slut 😅 en flot frogspawn eller interessant Duncan kunne nok lige klemmes ind 😁

Videoen er taget lige inden deres sengetid og kort efter jeg havde monteret 2 koraller på den bagerst sten, så de var lidt sure.
Den lille Fungia i fronten var også blevet flyttet, den er kommet sig rigtig godt, den sidste måneds tid, den var jo nærmest kun skelet da jeg fik den.

Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"