"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Test

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
JonasJ
Reactions:

Test

Indlæg af JonasJ »

Jeg forstår ikke rigtig behovet for at teste, hvis man kører med automatisk vandskifte på 15-20% per uge, man har skummer, fleece, et algerefugium, fodrer automatisk og har en kalkreaktor...

Svarer det ikke lidt til at teste jorden i ens blomsterbed ugentligt og tilføre en masse kemi?

Risikerer man ikke, at man havner i et evigt kredsløb af micromanagement, som afføder en masse medicin til ens akvarium, som egentlig ikke er nødvendigt?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Test

Indlæg af Seniorreefer »

JonasJ skrev: tors 16. mar 2023 15:20 Jeg forstår ikke rigtig behovet for at teste, hvis man kører med automatisk vandskifte på 15-20% per uge, man har skummer, fleece, et algerefugium, fodrer automatisk og har en kalkreaktor...

Svarer det ikke lidt til at teste jorden i ens blomsterbed ugentligt og tilføre en masse kemi?

Risikerer man ikke, at man havner i et evigt kredsløb af micromanagement, som afføder en masse medicin til ens akvarium, som egentlig ikke er nødvendigt?
Det kan du da have ret i, behovet opstår når mængden af koraller/kolonier bliver store og optager flere microelementer/sporstoffer end du kan tilføje med vand skift.
Selvom du skifter 20% om ugen, vil der opstå mangel på micro sporstoffer, da mængden du tilføjer er for lille i forhold til optag. Derudover tager du næringen ud af vandet (Gødningen til blomsterbedet) som korallerne lever af, sammen med lys.
Jeg ser det tydeligt på jeg har stoffer som jeg ikke kan holde oppe og næringen som falder og falder. Derfor jeg bruger ICP test til at være sikker på sporstofferne er til rådighed og i balance
JonasJ
Reactions:

Re: Test

Indlæg af JonasJ »

Koraller har brug for lys, mad, frisk vand og cirkulation.

Jeg forstår godt, at test fortæller mig, at korallerne mangler xyz, men den langtidsholdbare løsning må være, at de får det rigtige lys, mad, frisk vand og cirkulation. Ikke at der hældes kemi i…
Så løsningen må være, at lyset tilpasses, at der i takt med flere koraller bliver skruet op for kalkreaktoren, at cirkulationen er tilpas og vandet filtreres tilpas og vandet udskiftes løbende?

Oder was?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Test

Indlæg af Seniorreefer »

Svært at sige, men forstår dit synspunkt.

Jeg skiftede 10% pr Uge. (Nu kun 1-2 gange månedligt, afhængig af næring) og sporstofferne kunne ikke følge med, og faldt til 0. Da jeg havde dino i sin tid, røg mit NO3 og PO4 ned på 0 også, så nu gør jeg alt for det ikke sker igen.
Ca,KH, MG,NO3 + PO4 skal bare passe i værdierne og er grobund for dine koraller og nødvendigt for at opbygge deres skelet og dem anser jeg for at skulle være så stabile som muligt. Af andre elementer som bruges til opbygning er Sr og K som kan justere månedsvis og kommer ikke i fra en kalkreaktor. Men de er svære at måle og kræver helst ICP
Derudover skal dine micro elementer også være tilstede, for at have glade koraller. Er værdierne ikke i orden, har du ikke vækst, og farverne forsvinder fra din koraller, evt blive brune, lukker sig og evt dør hvis det er helt slemt. Zoa er smelter væk, grundet manglende sporstoffer osv osv.
For mig og mit syn på miljøet, jeg skaber for dem er stabilitet det vigtige.

Lyset er vigtigt for fotosyntesen og korallernes overlevelse. direkte fodring stiller jeg spørgsmålstegn ved, men ser dog phytoplankton har en positiv effekt.
Dit forbrug variere over dagen, ugen måneden. Hvis dine koraller ikke har optimale forhold falder dit forbrug, og giver dig et hint om der er noget som ikke er optimalt i dit miljø. Hvis du ikke måler dit vand jævnlig, kender du ikke "åndedrættet" på dit miljø. Eks NO3 og PO4
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test

Indlæg af charlie saltvand »

Et kort svar herfra Jonas.
Som "seniorreefer skriver, hvis din biomasse bliver meget stor ift hvor "lidt vand" (fx 10 15% af den samlede mængde vand i systemet) du vælger at skifte pr. uge/14 dag/md. Så er der ikke nok af mikrosporstofferne i den mængde vand du skifter, uanset hvilket salt mærke du vælger at bruge. Korallerne vil over tid komme til at sulte. Ude i oceanerne er der ubegrænset mængde af disse sporstoffer i vandsøjlen og der bliver løbende tilføjet ved kyst erodering og især via udskylning af ufattelige mængder sediment (og plastic og skrald :G ) fra floderne.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
JonasJ
Reactions:

Re: Test

Indlæg af JonasJ »

Ja, vi kan ikke være stolte af vores måde at behandle planeten på...

Kan man slippe for tilsætningsstoffer og dermed test, hvis man har et mindre bioload, 20% vandskifte og en stor sump?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Test

Indlæg af Anders månsson »

Du vil være glad for at teste undervejs i dine akvarie dyrs liv ... Men du kan men du kunne jo gå efter de mest sejlivede koraller eller kun fisk, til at starte med. Så kun holde vandværdierne i skak med vandsikft.
Jeg selv har troet i starten, at det ikke var så vigtigt med at få målt... men over årene har jo nok slået så mange kroaller ihjel på den bekostning, at jeg kunne reetablere great barriere reef
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"