"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens akvarie, Februar 2023

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af Engelquist »

Månedens akvarie byder denne gang på et kik indenfor hos Mikas

Lidt om Mikas
Jeg hedder Mikas og er 33 år
Jeg bor i Søborg med min kæreste og lille dreng.
Jeg arbejder til dagligt som karrosserismed.
Det virker lidt paradoksalt men min fritids interesser er akvarie og lyst fiskeri 😅
image0.jpeg


Historie og tidligere akvarier
Jeg blev hevet ind i denne hobby af min kære storebror som havde et flot rsm 130 l.
Det tog hurtigt fart og jeg fik skiftet akvarie et par gange eller 5 inden for det første korte stykke tid.
Jeg endte med et flot 530l i min gamle lejlighed.
Da jeg skulle flytte blev det lukket ned . Jeg købte hus og glemte alt om akvarie da der gik meget tid med renovering som var dyrt nok i forvejen 😀
Min kære store bror skulle rykke rundt i stuen og havde pludselig et akvarie i overskud som jeg kunne få hjem. Der gik ikke lang tid før jeg igen havde brugt en masse penge på koraller så jeg igen måtte finde et større akvarie og det er så her vi er i dag 😝
image1.jpeg
image2.jpeg
Displaytanken
Mit akvarie er et 260L Bima
130x40x50
Jeg købte det brugt da en bruger her inde kort efter køb opgraderede.
I mine øjne er det en hel perfekt større.
130cm er nok til fisk kan få en nogenlunde svømme længde.
40 cm er så lavt at der ikke skal så meget power på lyset at det vælter budgettet på strømregningen.
260L er en god og overkommelig størrelse at have med at gøre.
Mit akvarie er placeret under trappen til første sal. En plads man ikke normalt bruger til noget så det tager ikke rigtigt noget plads i huset. Kæresten kan ikke brokke sig over det står i vejen 😅
image3.jpeg
image36.jpeg
Sumpen
Sumpen er lavet af Carsten fra decocean. 80x40x40.
Den er simpel med et retur kammer, en boblefælde og et skummer kammer.
image4.jpeg
Dekoration
Jeg har nu en blanding af de der kunstig lavet levende sten der er støbt og malet så det ligner the real deal og så lidt levende sten fra min gamle opsætning.
image30.jpeg
image29.jpeg
Lys
Jeg har pt 3 radion g6 pro over.
Havde kørt 5 år med g4erne men synes jeg trængte til noget nyt. I stedet for de originale tankmount har jeg lavet et ophæng i porsa som kan skubbes frem og tilbage på bølgebryderne.
Lamperne kan ligeledes skubbes sidelæns i stellet så jeg ikke er låst på placeringen.
image5.jpeg
Cirkulation
Da reeflink røg med g4 lamperne, besluttede jeg at droppe mine kære vortech pumper.
Jeg synes det var de flotteste pumper man kan købe men jeg synes de var uholdbare. Det er mange wetside jeg har været igennem på de sidste 5 år fordi de går i stykker i magneten.
Jeg ønskede ligeledes noget bredere flow så jeg bedre kunne placere koraller i nærheden af pumperne så jeg har skiftet til ai nero. 2 stk nero5 og 2 stk nero 3.
Foruden ledningerne man pludselig skal vænne sig til i tanken så synes jeg virkelig de er effektive. Og lydløse!
Dem kan jeg godt anbefale. I sær de store nero5 kan virkelig lave noget bevægelse.

Returpumpe
Returen er en octo 4 tror jeg den hedder. Meget stabil pumpe der ikke giver meget lyd fra sig. Tror jeg har haft den i en 3 år uden nogen problemer.

Skummer
Skummeren som jeg bruger er nu en bubble King dobble cone 180 med speedy 3 pumpen. Den rykker virkelig og siger ikke spor.
Livet er bare for kort til dårlig kvalitet og støj i huset.
Jeg har virkelig haft mange forskellige skummere gennem tiden men har bare fundet ud af det ikke kan svare sig at spare der.

Filtrering
Jeg bruger ikke noget filtering. Jeg er også lud doven så får heller ikke rengjort sumpen. Men til gengæld så ved jeg hvor jeg har alt mit snavs.
Jeg har en masse af de bio bolde og blokke fra maxspext . Jeg ved ikke om de virker, men jeg købte dem pga. mange fisk i akvariet så jeg havde mere til at optage næring end mine levende sten.

Kalkreaktor eller Balling?
Jeg kørte længe med kalkreaktor. Det var faktisk det eneste tidspunkt det lykkedes mig at holde liv i sps koraller og få dem til at gro.
Min ven Flemming havde købt en pacific Sun kore 7 kh lab han ikke kunne få til at virke. Jeg kunne få den så billigt at jeg ikke kunne sige nej.

Dossering
Det blev min start på 2-3parts Balling.
Jeg havde fulgt med i Charlies triton eventyr og det virkede fantastisk.
Det kom aldrig til at fungere for mig. Jeg kunne ikke få noget til at gro. Havde alge problemer osv. efter et års tid tror jeg skiftede jeg over til ATI’s to part Balling.
Jeg så forbedringer med det samme. Alt blev hurtigt bedre og pænere og jeg kunne pludselig holde liv i koraller igen.
Det bliver styret af den kore7. Den måler hver 6. Time og justere doseringen ud fra kh’en.
Der er nærmest ingen vedligeholdelse med sådan en. Jeg blander regens en gang om måneden som fyldes på beholderen. Så måler jeg kh med salifert og indsætter min egen måling i appen som reference. Det er sådan set det.
Den er virkelig guld værd og kan også anbefales.

Vandværdier
Jeg går efter en kh på 8.5
Dette er den eneste jeg måler.
Alle andre værdier bliver kun tjekket når jeg sender en vand prøve afsted til lab en sjælden gang i mellem.
Jeg har nok ikke de helt rigtige værdier men med de koraller som jeg har valgt at holde nu fungere det udmærket.

Vedligeholdelse
Jeg blev far for 8 måneder siden. Har ikke lavet vandskifte siden. De første par måneder var tiden der ikke men da det går fint, har jeg ikke set behov for at begynde på det igen.

Foder
Jeg fodre hovedsageligt med flager og pellets af den grønne slags for mine mange kirurger.

Koraller
Jeg ville gerne have et flot sps akvarie men jeg må bare anerkende at jeg ikke har det selvdisciplin det kræver for at holde sådan et i længden. Så jeg har investeret i nogle store flotte lps koraller i stedet. De der show pieces der bare lyser op. Noget der giver bevægelse i akvariet.
Acanthophyllia er helt klart min ynglings.
Har også lidt forskellige torches som nok bliver det nye jeg vil satse på.
image14.jpeg
image9.jpeg
image8.jpeg
image7.jpeg
image6.jpeg
image26.jpeg
image19.jpeg
Fisk og invertebrater
Pt går der 6 kirurger. En gul, en lilla, en scopas, en palet, en binotatus og en sohal.
Sohalen styre med hård hånd. Den skal nok ud på et tidspunkt men det er nu min ynglings så den får lidt lang snor.
Derudover går der nogle chromis og en rød koral vogter. Jeg har selvfølgelig også 2 klovne som hører et saltvands akvarie til.
image31.jpeg
image24.jpeg
Problemstillinger og udfordringer
Min største udfordring har nok været en blødkoral ala Xenia jeg fik ind med et fragment. De kaldes waving hands og var fuldstændig umulig at komme af med.
Jeg endte med at måtte pille alle sten ud af akvariet da de var alle steder.
De overgroede alle koraller så de døde pga skygger. Så et godt råd. Får man den slags ind. Så smider man hele stenen væk med det vons 🤥
image32.png

Afslutning
Jeg ved det er svært at komme efter et akvarie som det sidste, men jeg håber alligevel i vil nyde et par billeder af et lille akvarie også 😇


image30.jpeg
image10.jpeg
image11.jpeg
image12.jpeg
image13.jpeg
image15.jpeg
image16.jpeg
image17.jpeg
image18.jpeg
image20.jpeg
image21.jpeg
image22.jpeg
image23.jpeg
image25.jpeg
image27.jpeg
image28.jpeg
image33.png
image34.png
image35.png
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af Engelquist »

Nyd mikas flotte akvarie og giv masser af Likes! ;)
Som altid er spørgsmål og kommentarer velkomne :GO
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af Tykki »

Det er en fed lille balje! Jeg glæder mig især over euphylia som der satses på!
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af MortenL »

Flot akvarie.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af Stefan »

Det ser altså bare godt ud! Og respekt for at holde det simpelt og have succes med det. I like!
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af nielsk »

Når de LPS står så knivskarpt er det også de absolut flotteste koraller efter min mening. Det ser bare super godt ud.
Sohal er også min ynglingskirurg og hvis de får godt med foder oplever jeg dem altid som fredelige. Det værste man kan gøre er at fodre med nori eller fodre samme sted. Så får sohalen straks ejerfornemmelse og henviser alle andre kirurger til den anden del af baljen
SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af charlie saltvand »

Bukker mig i støvet Mikas, KONGE balje :R

Mht Triton, så syntes jeg også det var en kamp, så det bruger jeg ikke mere ift de 3 hellige. Jeg har dog en masse af deres små flasker stående med alverdens sporstoffer osv.

Du skriver at din Kore 7, måler din KH..... ? Tell us more.. Jeg havde engang en pacific sun kore pro doseringspumpe, men har de nu lavet én der måler kh løbende... :sneaky2:

Er det en ok størrelse akvarie, jeg går og kigger efter noget andet, men kan ikke rigtigt bestemme mig for hvad det skal være? Lige nu køre jeg de 2 små vandpytter og det begynder at knibe gevaldigt med pladsen.

Igen, FLOT balje og jeg må komme forbi en dag og se det hele, og gerne få lidt frags med hjem. Jeg er også gået ned af LPS vejen.

Keep reefing!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af Mikas »

nielsk skrev: ons 1. feb 2023 10:50 Når de LPS står så knivskarpt er det også de absolut flotteste koraller efter min mening. Det ser bare super godt ud.
Sohal er også min ynglingskirurg og hvis de får godt med foder oplever jeg dem altid som fredelige. Det værste man kan gøre er at fodre med nori eller fodre samme sted. Så får sohalen straks ejerfornemmelse og henviser alle andre kirurger til den anden del af baljen
Ah det trick med at fodre forskellige steder skal jeg da helt sikkert prøve. Den er virkelig grådig og bider mig i fingrene når jeg fodre. Jeg skal bare nærme mig så kommer den farende 😂
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af Mikas »

charlie saltvand skrev: ons 1. feb 2023 11:53 Bukker mig i støvet Mikas, KONGE balje :R

Mht Triton, så syntes jeg også det var en kamp, så det bruger jeg ikke mere ift de 3 hellige. Jeg har dog en masse af deres små flasker stående med alverdens sporstoffer osv.

Du skriver at din Kore 7, måler din KH..... ? Tell us more.. Jeg havde engang en pacific sun kore pro doseringspumpe, men har de nu lavet én der måler kh løbende... :sneaky2:

Er det en ok størrelse akvarie, jeg går og kigger efter noget andet, men kan ikke rigtigt bestemme mig for hvad det skal være? Lige nu køre jeg de 2 små vandpytter og det begynder at knibe gevaldigt med pladsen.

Igen, FLOT balje og jeg må komme forbi en dag og se det hele, og gerne få lidt frags med hjem. Jeg er også gået ned af LPS vejen.

Keep reefing!
Jeg tror de har Haft den længe. Som i nogle a de første . Det er bare sådan en plast bøtte med en probe i som man tilføjer til kore7.
Der er en meget fin video på YouTube hvor der er en der tilslutter den. Den ligger vidst i samme prisleje som de andre . Her får du bare 4 doserings pumper med. Jeg kan kun anbefale den 👍🏼
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af crazy seahorse »

Super flot akvarie, Mikas. Godt gået.
Jeg er vild med dine Acantophyllia og Cynarina. Det er nogle af mine yndlingskoraller, som jeg desværre ikke selv kan have. Jeg har prøvet, men de er ikke glade for det flow jeg har i tanken. De bryder sig ikke om, at have "skørtet/vævet" blæst helt fladt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af Mikas »

crazy seahorse skrev: ons 1. feb 2023 20:09 Super flot akvarie, Mikas. Godt gået.
Jeg er vild med dine Acantophyllia og Cynarina. Det er nogle af mine yndlingskoraller, som jeg desværre ikke selv kan have. Jeg har prøvet, men de er ikke glade for det flow jeg har i tanken. De bryder sig ikke om, at have "skørtet/vævet" blæst helt fladt.
Tak Erik :)

Ja det var også noget af en prøvelse da jeg pludselig fik købt så mange . Da jeg kun havde to kunne de lige som stå i læ mellem min stensætning da jeg har pumperne i hver ende af akvariet . Men da jeg fik så mange plus de torch koraller så skulle der virkelig mange timers justering og flytten rundt på pumper før jeg blev tilfreds og de foldede sig ordentligt ud.

Jeg håber dog jeg stadig har nok flow til at holde lette sps koraller på toppen. Nogle ser ud til at trives :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af Anders månsson »

virkelig et velholdt akvarie og ser faktisk meget større ud med alt det sprudlende liv over det hele :GO og dine sps står OGSÅ flot :beer:

Kunne du ikke smide dine målinger en dag hvor du måler mere end din KH :cloud9:
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af Mikas »

Min nitrat sagde i dag omkring de 25 med salifert og et sted mellem 0.049 og 0.065 i po4 i følge mit rowa sæt.
Jeg synes de fosfat målinger er meget svære at aflæse , derfor jeg aldrig gider at lave dem da jeg føler det er meget gæt væk med de farveaflæsninger :D
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens akvarie, Februar 2023

Indlæg af Anders månsson »

hej Mikas
tak for svaret og undskyld mit sene svar :be:
Jeg håber på et LPS akvarie som dit og nogle enkelt sps oppe i toppen :beer:
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"