"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så kom der en ulykke i Ganløse reef.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Så kom der en ulykke i Ganløse reef.

Indlæg af crazy seahorse »

Venstre side af tanken er det jeg kalder mit staghorn helvede. Der står Cali tort, Oregon tort, Bali slimer og en fin Rose hip acro.
Her til aften gik det så galt. Jeg skulle klippe lidt og lagde mærke til, at der var nogle grene der nåede lidt vel langt ud mod midten, mere end de plejer syntes jeg. Så jeg ville klippe dem af.
Det hele startede faktisk onsdag aften. Da jeg fodrede så jeg, at min Red planet var faldet ned. Det undrede mig, men det kunne være min ene Tridacna der havde skubbet til den. Så da jeg ville rykke den på plads så jeg, at den var knækket af den sten den sad på. Så den måtte rykkes til en alternativ plads. Det klippede jeg så til den. Ryddede nogle plader med masser af Majanoer på. De røg ind til Kleinii´en og Filene. Det blev modtaget med kyshånd.

Så klippede jeg her til aften nogle Austera grene af, da de skyggede for Red planet på dens nye position. Den står nogenlunde. Det er svært at placere store kolonier.
Så kiggede jeg på de grene i staghorn helvedet og ville klippe et par stykker. Men det blev ved med at være nødvendigt at klippe. Oregon tort rakte nu også over mod midten. Så tog jeg fat i det hele og ALT rykkede sig nu. Det har før givet sig lidt, men ikke alvorligt. Denne gang var det hele koralmassen der gav sig. Kiggede nærmere på det og kunne se, at det havde sluppet sit fæste på søjlen helt. Der er et stort hvidt område, hvor den før var fastgroet. Så jeg prøvede at rette det op, men det lod sig ikke gøre. Jeg klippede nogle meget store grene af for at lette trækket, men det løste ikke problemet.
Så jeg har fået det nogenlunde til at se fornuftigt ud og må vente med resten til weekenden. Så der kommer masser af fine frags. Så skal man bruge nogle billige koraller, så er det nu man skal slå til. Cali tort, Oregon tort, Austera og Bali slimer. Man kan få dem i lige den størrelse man ønsker. Men det skal være i weekenden, da jeg ikke har plads til dem i fragtankene. Så kontakt mig endelig, hvis det skulle have interesse.

For resten så tror jeg at Majanoerne også spiller en rolle her. De æder ikke kalken, men de fjerner vævet helt og det virker som om skelettet bliver mere porøst. Jeg har oplevet flere koraller der bare skal have et skub og så knækker de. Det plejer de ikke at gøre, der skal klippes. Så de har en vis indvirkning på min nuværende tank situation. Nu til lidt billeder. I må bære over med ruderne. Jeg var netop nede for at sørge for at de står pænt.nypudsede og afrensede, da jeg pludselig fik andet at tænke på. Jeg får firmaets medarbejdere til "julefrokost" i morgen og vi skal samles nede ved akvariet i herreværelset:
Her er den Red planet der først tiltede. Her på sin nye plads.
Her er den Red planet der først tiltede. Her på sin nye plads.
Jeg satte en Austera jeg havde klippet samme dag, for at give plads til Red planet, på den plads Red planet havde tidligere. Den ligger th for Tridacnaen.
Jeg satte en Austera jeg havde klippet samme dag, for at give plads til Red planet, på den plads Red planet havde tidligere. Den ligger th for Tridacnaen.
Her er korallerne tiltet. De når nu helt over til den store røde acro i midten.
Her er korallerne tiltet. De når nu helt over til den store røde acro i midten.
Et billede af, hvor koralmassen havde sluppet sit fæste. Der er et område der tydeligt er helt hvidt. Der sad det hele før. Nu kan man for øvrigt se mine grønne japaner torch. Dem kunne man kun skimte før, hvis man kiggede grundigt efter dem.
Et billede af, hvor koralmassen havde sluppet sit fæste. Der er et område der tydeligt er helt hvidt. Der sad det hele før. Nu kan man for øvrigt se mine grønne japaner torch. Dem kunne man kun skimte før, hvis man kiggede grundigt efter dem.
Vestre side efter jeg har forsøgt opretning. Jeg må gå videre i weekenden. Håber ikke det hele braser sig sammen inden.
Vestre side efter jeg har forsøgt opretning. Jeg må gå videre i weekenden. Håber ikke det hele braser sig sammen inden.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Så kom der en ulykke i Ganløse reef.

Indlæg af Frank Christiansen »

Øv hvor træls
Henrikkor
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 1. jan 2013 18:30
11
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 1995

Re: Så kom der en ulykke i Ganløse reef.

Indlæg af Henrikkor »

Hej Erik

Det er da smadder irriterende, at de løsnede sig. Det er jo ret besværligt at få velvoksne kolonier til at sidde ordentlig fast igen :(
Måske jeg kan kigge forbi på søndag - har ryddet lidt op, så jeg kan nok godt få plads til lidt ekstra "pinde".

Mange hilsner
Henrik
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Så kom der en ulykke i Ganløse reef.

Indlæg af crazy seahorse »

Henrikkor skrev: fre 13. jan 2023 12:54 Hej Erik

Det er da smadder irriterende, at de løsnede sig. Det er jo ret besværligt at få velvoksne kolonier til at sidde ordentlig fast igen :(
Måske jeg kan kigge forbi på søndag - har ryddet lidt op, så jeg kan nok godt få plads til lidt ekstra "pinde".

Mange hilsner
Henrik
Jeps. Du skal være mere end velkommen.
Efter 12 er bedst, ellers skal vi rode i mørke.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 993
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Så kom der en ulykke i Ganløse reef.

Indlæg af Seniorreefer »

Det er så “træls” på godt jysk når det sker.
Held og Lykke med opretningen ❤️
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3736
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Så kom der en ulykke i Ganløse reef.

Indlæg af charlie saltvand »

Æv Erik. Sikke noget møg.

Kan man sige du har “sejret det ihjel”? = De er blevet så “top tunge” pga god vækst at den(de) er knækket/væltet?
Træls når det sker i baljen efter mange års og timers pasning og pleje 😢 føler med dig!

Når dét så er sagt, så ser jeg det også som noget naturligt, da jeg ALLE steder jeg har dykket i sps/staghorn rev har set kolonier der ligger knækket ind over hinanden i alles kamp mod alle. Lidt som kaktusser og træerne i frodig skov.

Så, set med de briller så er dit rev pt endnu tættere på naturen end tidlligere. Se det som en succes!!

Du er simpelthen FOR dygtig :GO :GO :GO :GO :GO :GO
Op på hesten igen og frem med den store saks, eller få en endnu større balje.

Ej, pøj pøj med genopretningen og som tidligere skrevet. Føler med dig og tak for deling, dygtige menneske! :R :R :R
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Så kom der en ulykke i Ganløse reef.

Indlæg af crazy seahorse »

Nå, lige en opdatering om det videre arbejde i revet.
Lørdag kom Flemming fra Søborg (Flem1) forbi. Da han ville have nogle store stags, ventede jeg med at klippe til han kom. Så kunne han få den størrelse og form han ville. Det var godt jeg gjorde det.
Vi blev enige om hvor klippet skulle være, det var Bali slimeren der skulle klippes først. Da jeg klippede - så styrtede hele molevitten ned. Hele koralmassen til venstre, røg ned i den Tridacna der står til venstre. Det røg også ned i min Golden torch. Det var så godt at Flemming var der, for jeg havde begrænset udsyn, da jeg jo kun så det oppe fra og havde armene nede i tanken. Men Flemming kunne se det gennem forruden og han så hvad der skete. Han smed lynhurtigt jakken og røg om bag akvariet, op på stigen og armen ned i vandet. I fællesskab fik vi et overblik. Vi fik løftet Cali tort kolonien ud, Flemming holdt lamperne væk så jeg kunne få Cali tort´en ud af tanken. Jeg bar den ind i teknikrummet og fik sat den på arbejdsbordet. Resten inde i tanken havde vi fået balanceret på plads, så det stod nogenlunde stabilt.
Jeg skal lige sige, at hverken Tridacna og golden torch ser ud til at have fået skader.
Vi fik klippet det Flemming skulle have og han kørte videre. Jeg begyndte at få klippet Cali tort´en ren, fik fjernet min Rose hip der var vokset sammen med Cali tort og fik sat den ind i revet midlertidigt. Så nu har jeg to fyldte skidt spande stående.
Hele bunden flød med fragmenter, så jeg begyndte at rydde op. Nu havde jeg masser af Cali frags liggende i en opvaskebalje og en mindre skål.
Jeg udvalgte de stykker af Cali og Bali, som jeg skal have monteret senere. De står nu på bunden, lænet op ad stensætningen.
Jeg har dårlige erfaringer, med at lade frags ligge og flyde i en bøtte natten over. De er ikke så begejstrede over det stille stående vand, selvom de kan holde en fast temperatur. Specielt Bali slimeren slimer lynhurtigt vandet til og så kan de ikke overleve natten over.
Så jeg tog et par flade plastbøtter, smed en flad tile ned i hver for at holde dem nede, og så fyldte jeg ellers frags i løbende. De største står op ad revet på samme måde, som dem der skal genplaceres. Så nu står der to bøtter med frags i alle størrelser af både Cali tort, lidt af både Bali slimer og Oregon tort. Der skulle komme to søndag, for at få tilført lidt nyt til deres rev. Det er virkelig flotte frags med fantastiske farver. Cali tort er helt lyseblå. Så de fik begge en del med hjem og vi havde nogle hyggelige timer med en masse saltvandssnak.
Jeg skal ærligt indrømme, at overskuddet ikke var så stort om søndagen. Så mens jeg gik og ventede på at første mand skulle komme, gik jeg i gang med at rense pumper. Alt det hurlumhej med koraller til højre og venstre og før det koraller der blev hevet ud pga Majano, havde gjort at pumperne var helt sat til. De blev hevet op og lå i citron syre, mens vi gik og hyggede os.
Mens pumperne nu var væk, kunne jeg begynde at rense ruderne i mellem- og under dem. Der var en del alger pga balancen er udfordret efter alt den uro der er opstået. Revet er udfordret på balancen. Så jeg har sendt en ny icp test afsted her tirsdag.
Jeg har taget lidt billeder. Kvaliteten af billederne er ikke så god, for der er løbet en del vand ned udvendigt og jeg har heller ikke fjernet alger indvendigt. Jeg laver lidt forklaringer under hvert billede.
Cali tort båret ind på arbejdsbordet.
Cali tort båret ind på arbejdsbordet.
Den var ganske stor den Cali tort og der blev mange frags af den.
Den var ganske stor den Cali tort og der blev mange frags af den.
Der lå frags spredt ud over bunden. Flere af dem var nærmest kolonier.
Der lå frags spredt ud over bunden. Flere af dem var nærmest kolonier.
Her er de stykker jeg skal have genplaceret når alt det her er ovre.
Her er de stykker jeg skal have genplaceret når alt det her er ovre.
Frags af Cali tort i bajje og bøtte.
Frags af Cali tort i bajje og bøtte.
Frags i bøtter på bunden i display. Der er solgt nogle stykker, men der er mange tilbage.
Frags i bøtter på bunden i display. Der er solgt nogle stykker, men der er mange tilbage.
Det er nu et trist syn. Nu står kun Oregon tort og en enkelt Bali slimer tilbage.
Det er nu et trist syn. Nu står kun Oregon tort og en enkelt Bali slimer tilbage.
Stammen på Oregon tort er på tykkelse med de grene jeg saver af mine æbletræer når de skal beskæres.
Stammen på Oregon tort er på tykkelse med de grene jeg saver af mine æbletræer når de skal beskæres.
Skidtspand nr 2. Der er kasseret virkelig meget.
Skidtspand nr 2. Der er kasseret virkelig meget.
Og et billede efter dagens arbejde. Det værste er ryddet væk.
Og et billede efter dagens arbejde. Det værste er ryddet væk.
Nu venter Oregon tort på næste step. Herefter kommer turen til den store Tortuosa. Hele bunden er dækket af majanoer, så den skal skæres tilbage.
Tortuosa, smuk olivengrøn med lyserøde spidser. Den skal også fjernes og klippes tilbage. Bunden er fyldt med Majanoer.
Tortuosa, smuk olivengrøn med lyserøde spidser. Den skal også fjernes og klippes tilbage. Bunden er fyldt med Majanoer.
Så der kommer flere frags af god kvalitet. Alt der ikke er 100% ok, ryger ud. Så kom frit frem, hvis du skal bruge noget.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4013
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Så kom der en ulykke i Ganløse reef.

Indlæg af Engelquist »

Du har en beundringsværdig tålmodighed!
Først havde du en nærmest endeløs kamp imod cyano- derefter glasroser der der ved at overtage det hele og nu majanoer!
De fleste havde kastet håndklædet i ringen, men du bliver ved med at søge en årsag og bekæmpe plagerne!
Tak for at dele med med os, så vi alle kan lære at dine erfaringer :clap:

Der kommer en masse fede frags ud af "ulykken" med dine acro kolonier og godt at dine store musling overlevede nedstyrtningen!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"